Gyvenimas

2021.09.20 21:57

Išsigelbėjimas jaučiantiems peties skausmą – trys galimos miego pozos

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2021.09.20 21:57

Ėmus jausti peties skausmą iš karto skubėti pas medikus ne visada būtina, užtenka įsigyti papildomą pagalvę. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas paaiškino, kodėl ima skaudėti pečius ir kokios miego pozos tokiu atveju ne tik nėra žalingos, bet gali būti ir naudingos.

Kas jūsų sveikatai svarbiausia? Aišku, kokybiškas miegas. O kas, jei naktį kankina peties skausmas? Dieną jis paprastai būna mažesnis, bet naktis tampa kančia. Kaip beveik nekeičiant įprastų miego pozų išsaugoti sveikus pečių sąnarius ir atsikratyti skausmo?

Netaisyklingai miegant gali atsirasti sąnario struktūros pakitimų

Rankos judesį visomis kryptimis per peties sąnarį aptarnauja septyni raumenys – keturi pagrindiniai ir trys papildomi. Judesyje dalyvauja dvigalvio raumens sausgyslė, pomentinis raumuo su savo sausgysle, kitos sausgyslės ir raiščiai – yra daug sausgyslių ir raiščių, kurie kiekvieno judesio metu įsitempia arba sutrumpėja.

„Tai sudėtinga sistema. Kad jaustumės gerai, ji turi veikti sinchroniškai. Dėl nuovargio, stuktelėjimo raištis ar sausgyslė gali trūktelėti – peties raumenys pradeda spazmuoti. Jei nors vienas raumuo pradeda spazmuoti, likusieji būna ištempiami per daug. Raumuo pradeda priešintis, trauktis. Tada ima nebepatikti kitam raiščiui arba raumeniui, jis irgi į tai reaguoja. Galiausiai išderinama visa sistema ir žmogui pradeda skaudėti visą petį“, – pasakoja A. Unikauskas.

Klauskite daktaro. Patarimai, ką daryti, jeigu skauda pečius, kepenėlių pašteto tyrimas ir atsakymai į žiūrovų klausimus

Kartais peties sąnario skausmas gali atrodyti neišsprendžiama problema, ypač tiems, kurie mėgsta miegoti ant šono, nes taip miegodami slegiame sąnarį, o jis jaučia spaudimą. Kartais net gali atsirasti sąnario struktūros pakitimų, o taip nutikus neišvengsime pasekmių. Tokiu atveju jaučiamas skausmas, peties sąnario ankštumo sindromas, kai pacientas sako: daktare, aš negaliu tinkamai pakelti rankos. Tad tai ne tik sukelia skausmą, bet gali apriboti ir jūsų judesius.

Laimei, anot laidos vedėjo, yra miego pozų, kurios kovojant su pečių skausmu ne tik nėra žalingos, bet gali būti net ir naudingos.

Trys miego pozos, kurios padės atsikratyti pečių skausmo

„Pagalvių kanalas“

Dažna žmonių, kuriems skauda peties sąnarį, klaida – miegant gulti ant šono ir visu svoriu spausti sąnarį. Taip sąnariui kiekvieną naktį daroma žala. Įprotį pakeisti sunku, bet pasistenkite išmėginti kitokią miegojimo pozą.

Gulkite taip, kad ranka atsidurtų lovelyje. Taip gulėdami ant šono panaikiname stiprų slėgį į peties sąnarį ir ranka ilsisi labiau.

A. Unikauskas sako, kad padėti galėtų vadinamasis „pagalvių kanalas“, dar kitaip – lovelis tarp pagalvių. Pasidėkite dar vieną pagalvę greta tos, ant kurios miegate, taip, kad tarp jų būtų tarpas.

„Gulkite taip, kad ranka atsidurtų lovelyje. Viena pagalvė atsiduria po šoniniu krūtinės ląstos paviršiumi, galva – ant kitos pagalvės. Taip gulėdami ant šono panaikiname stiprų slėgį į peties sąnarį ir ranka ilsisi labiau“, – tikina gydytojas.

Gulėdami ant sveikojo šono, skaudančią ranką padėkite ant pagalvės

Jei nesate įpratę miegoti ant to šono, kurį skauda, turbūt vis viena ateina momentas, kai ir būdamas neužspaustas nesveikasis petys ima skaudėti.

„Tuo metu ranka nusvirusi ir vėl sudaroma apkrova peties sąnario judesį aptarnaujantiems raumenims. Mes dėl to irgi galime jausti skausmą“, – aiškina A. Unikauskas.

Išeitis – irgi pagalvė. Galite po skaudančia ranka padėti pagalvę, tarsi ją apsikabinti. Tokiu būdu nesveikoji ranka bus labiau atsipalaidavusi, taip ji labiau ilsėsis. Panaudojus pagalves ranka būna neutralioje pozicijoje, sąnarys nebejaučia streso, apkrovos – jis iš tiesų ilsisi, priduria daktaras.

Miegodami nekelkite rankų aukščiau galvos

„Visą laiką savo ligoniams sakau, kad blogiausia miego poza – ant pilvo. Visų pirma, žmogus priverstas galvą laikyti ant šono, dėl to per naktį dirba kaklo raumenys, jie nepailsi. Nepailsi ir juosmens srities raumenys, o jeigu skauda peties sąnarį, atlošimas peties sąnariui taip pat nėra į sveikatą, jis tuo metu nesiilsi. Tokia poza mūsų organizmui nėra pati geriausia. Priešingai – mes nerekomenduojame tokios pozos, rekomenduojame jos atsikratyti“, – pasakoja A. Unikauskas.

Bet net ir gulėdami ant nugaros galite kelti pečių raumenims stresą. Daug kas gulėdami ant nugaros sukryžiuoja rankas už galvos, o tai, pasak daktaro, gali būti viena iš priežasčių, kodėl dažniau skauda sąnarį.

„Tai nėra pagrindinė priežastis, bet palaikantis veiksnys. Iš tiesų stebėtinai daug žmonių mėgsta miegoti taip sukryžiavę rankas už pakaušio ir tai yra didelė klaida – rankos turi būti neutralioje pozicijoje. Vėl siūlau pasitelkti pagalves“, – pataria jis.

Atsigulus ant nugaros po skaudančia ranka galima pasidėti vieną ar net dvi pagalves. Taip per naktį sąnarys irgi nebus apkrautas.

Keletu patarimų laidoje pasidalijo ir Santaros klinikų ergoterapeutė dr. Aušra Adomavičienė. Pirmiausia ji pabrėžia, kad jei jaučiate juosmens, krūtinės, kaklo, pečių skausmą ar net jei neskauda nieko, ergonomiška taisyklinga padėtis gulint labai svarbi.

„Labai svarbu taisyklingai gulėti dėl to, kad raumenys atsipalaiduotų ir galėtumėte pailsėti. Ką reiškia ergonomiška taisyklinga padėtis? Tai reiškia, kad kai atsigulate, jūsų stuburas turi išlaikyti tokius pat linkius kaip ir stovint. Dėl to čiužinys turėtų būti šiek tiek minkštas, kad atsigulus sunkesnės kūno dalys įsispaustų į čiužinį, stuburas išliktų natūralioje taisyklingoje padėtyje.

Mūsų laikysena tokia, kad galva yra šiek tiek palinkusi į priekį. Kai atsigulame, galva arba atsilošia, jeigu gulamės ant nugaros, arba palinksta į šoną, jei gulamės ant šono. Reikėtų po kaklu, ne po petimis, pasidėti pagalvėlę, geriausiai nedidelę, ergonomišką, kad kaklo raumenys atsipalaiduotų ir galėtų pailsėti. Svarbu, kad pečių juosta neatsigultų ant pagalvės“, – kalba ji.

Kartais iš karto skubėti pas medikus visai nebūtina, užtenka įsigyti papildomą pagalvę, šiek tiek pakoreguoti savo miego pozas ir tai gali padaryti lemiamą įtaką pojūčiams, atitinkamai – gyvenimo kokybei.

Plačiau – vasario 18 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Klauskite daktaro. Patarimai, ką daryti, jeigu skauda pečius, kepenėlių pašteto tyrimas ir atsakymai į žiūrovų klausimus
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt