Gyvenimas

2021.07.31 21:42

10 būdų, padėsiančių greitai atsikratyti dėl susikaupusių skysčių „priaugtų“ kilogramų

LRT.lt2021.07.31 21:42

Nors apie 60 proc. žmogaus organizmo sudaro vanduo, dalis žmonių nerimauja dėl besikaupiančių skysčių ir jų pridedamo svorio. Laimei, yra būdų, padedančių iš kūno natūraliai pašalinti skysčių perteklių, leidinyje „Healthline“ rašo dietologas, sporto treneris ir mokslininkas Rudy Maweris.

Tiesa, pernelyg didelis skysčių užsilaikymas, dar vadinamas edema, yra kiek kita problema. Paprastai ji nekelia pavojaus, tačiau gali būti ir rimtų sveikatos sutrikimų, tokių kaip širdies, kepenų ar inkstų ligos, šalutinis poveikis. Moteris skysčių užsilaikymas gali varginti ir menstruacinio ciklo liuteininės fazės ar nėštumo metu.

Mokslininko R. Mawerio patarimai skirti sveikiems žmonėms ir sportininkams, norintiems sumažinti kūno svorį, atsikračius skysčių pertekliaus. Jei jus kamuoja edema – pėdų ar rankų tinimas – pasitarkite su gydytoju, rašo „Healthline“.

1. Reguliariai sportuokite

Sportas gali būti vienas iš geriausių būdų trumpam sumažinti dėl skysčių užsilaikymo padidėjusį kūno svorį. Bet kokia mankštos forma padidina prakaitavimą, o tai reiškia, kad netenkate skysčių. Mankštinantis per valandą vidutiniškai netenkama 0,5–2 litrų skysčių, priklausomai nuo tokių veiksnių kaip oro temperatūra ir drabužiai.

Fizinio krūvio metu organizme didelis kiekis skysčių permetamas į raumenis. Tai gali padėti sumažinti skysčių kiekį už ląstelės ribų. Visgi treniruotės metu privalote gerti daug vandens.

Dar vienas veiksmingas būdas padidinti prakaitavimą ir skysčių pasišalinimą iš organizmo yra sauna, kurioje galima apsilankyti iškart po mankštos.

2. Daugiau miegokite

Miego tyrimai rodo, kad jis yra ne mažiau svarbus sveikatai nei dieta ir mankšta, rašo „Healthline“. Miegas taip pat gali paveikti simpatinius inkstų nervus, reguliuojančius natrio ir vandens pusiausvyrą. Pakankamas miegas gali padėti organizmui kontroliuoti hidratacijos lygį ir sumažinti skysčių užsilaikymą. Stenkitės, kad kiekvieną naktį gautumėte sveiką miego porciją, kuri daugumai žmonių yra apie 7–9 valandos.

3. Mažinkite stresą

Ilgalaikis stresas gali padidinti hormono kortizolio, tiesiogiai veikiančio skysčių užsilaikymą ir su tuo susijusius svorio pokyčius, kiekį. Taip yra todėl, kad stresas ir kortizolis aktyvina skysčių pusiausvyrą organizme kontroliuojantį antidiurezinį hormoną arba ADH. Pastarasis siunčia signalus į inkstus, nurodydamas, kokį skysčio kiekį reikia perpumpuoti atgal į organizmą.

Jei kontroliuojate streso lygį, greičiausiai išlaikysite normalų ADH ir kortizolio kiekį, kuris yra svarbus skysčių balansui ir ilgalaikei sveikatai bei ligų prevencijai.

4. Vartokite elektrolitus

Elektrolitai yra mineralai, turintys elektrinį krūvį, pavyzdžiui, magnis ar kalis. Jie vaidina svarbų vaidmenį organizme, prisideda ir prie skysčių balanso reguliavimo. Kai elektrolitų lygis stipriai nukrinta ar pakyla, gali atsirasti skysčių pusiausvyros pokyčių, dėl kurių gali padidėti svoris.

Suvartojamų elektrolitų kiekį turėtumėte derinti pagal suvartojamo vandens kiekį. Jei geriate daug vandens, elektrolitų jums reikės daugiau. Jei kasdien sportuojate arba gyvenate drėgname ir karštame klimate, jums gali prireikti papildomų elektrolitų, kurie kompensuotų prarastus prakaituojant.

Tačiau su papildais ar sūriu maistu gaunant didelį kiekį elektrolitų ir vartojant mažai vandens, rezultatai gali būti priešingi – tai gali paskatinti skysčių užsilaikymą organizme.

5. Reguliuokite suvartojamos druskos kiekį

Natris, kurio kasdien gaunate su druska, yra vienas iš labiausiai žmogaus organizme paplitusių elektrolitų. Jis vaidina svarbų vaidmenį hidratacijos procese. Per didelis ar per mažas natrio kiekis gali išbalansuoti organizmą ir sukelti skysčių užsilaikymą.

Didelis suvartojamos druskos kiekis, paprastai siejamas su dieta, kai vartojama daug perdirbto maisto, gali paskatinti skysčių užsilaikymą, ypač jei vartojama mažai vandens ir nesportuojama. Visgi panašu, kad tai priklauso nuo per parą suvartojamo natrio kiekio ir jo lygio kraujyje.

Vienas tyrimas rodo, kad skysčių perteklius organizme kaupiasi tik tuomet, jei ženkliai padidėja ar pakinta suvartojamo natrio dienos norma, rašo „Healthline“.

6. Gerkite daugiau vandens

Įdomu tai, kad geriant daugiau skysčių, jų užsilaikymas organizme mažėja. Žmogaus organizmas visada stengiasi palaikyti sveiką pusiausvyrą, todėl jei nuolat trūksta skysčių, jis ima juos kaupti, kad būtų išvengta dehidracijos.

Optimalus per dieną suvartojamo vandens kiekis taip pat gali būti svarbus kepenų ir inkstų veiklai, o tai ilgainiui gali sumažinti skysčių užsilaikymą. Didesnio suvartojamo vandens kiekio nauda vien tuo neapsiriboja. Kiti tyrimai rodo, kad tai gali būti svarbu bendrai organizmo sveikatai, įskaitant riebalų deginimą ir smegenų funkciją.

Kaip ir visur kitur, svarbiausia – pusiausvyra. Geriant per daug skysčių, svoris gali imti didėti. Paprasčiausiai gerkite, kai jaučiatės ištroškę, ir liaukitės, kai troškulį numalšinate. Šiek tiek daugiau vandens turėtumėte vartoti esant karštam orui ir sportuodami.

Organizmo hidracijos lygį galima stebėti pagal šlapimo spalvą. Jis turėtų būti šviesiai geltonas ir gana skaidrus.

7. Sveikai maitinkitės

Siekdami sėkmingai kovoti su skysčių užsilaikymu organizme, į savo racioną įtraukite keletą svarbių maisto produktų. Dažnai rekomenduojamas daug kalio turintis maistas, nes kalis gali padėti subalansuoti natrio kiekį ir padidinti šlapimo gamybą, padėdamas sumažinti skysčių kiekį organizme.

Tamsiai žalios lapinės daržovės, pupelės, bananai, avokadai, pomidorai, jogurtas ar kiti pieno produktai yra sveikas, daug kalio turintis maistas. Taip pat rekomenduojami magnio papildai ar magnio turintys maisto produktai, kaip antai juodasis šokoladas, tamsiai žalios lapinės daržovės, riešutai ir neskaldyti grūdai.

Šiuos maisto produktus ir prieskonius, kaip priemonę atsikratyti organizme susikaupusio skysčio, dažnai rekomenduoja alternatyvios medicinos specialistai. Keletas klinikinių tyrimų patvirtino jų naudą:

– asiūkliai;
– petražolės;
– kinrožės;
– česnakai;
– pankoliai;
– dilgėlės.

LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas kaip natūralius diuretikus taip pat išskyrė šiuos produktus:

– arbūzai,
– svogūnai,
– smidrai,
– citrinos,
– saldžiosios paprikos,
– arbatos: žalioji, kiaulpienių, kinrožių, gudobelių,
– salierai,
– įvairios uogos, taip pat kadagių,
– agurkai,
– vynuogės,
– petražolės,
– imbieras.

Nors pilvo pūtimas dažniausiai nėra skysčių užsilaikymo pasekmė, galbūt vertėtų apriboti ar laikinai atsisakyti šį nemalonų pojūtį sukeliančių maisto produktų vartojimo, rašo „Healthline“. Tai paprastai yra stipriai perdirbti maisto produktai, daug skaidulų turintis maistas, taip pat pupelės ir pieno produktai.

8. Mažinkite angliavandenių kiekį

Suvartojamų angliavandenių kiekio mažinimas yra įprasta strategija, siekiant greitai atsikratyti skysčių pertekliaus organizme. Angliavandeniai kaupiami raumenyse ir kepenyse kaip glikogenas, tačiau glikogenas pritraukia vandenį. Su kiekvienu gramu glikogeno organizme gali užsilaikyti apie 3–4 gramus skysčių. Tai paaiškina, kodėl žmonėms iškart nukrinta šiek tiek svorio, vos jie ima laikytis mažai angliavandenių turinčios dietos.

Dėl glikogeno taip pat padidėja hormono insulino kiekis, o tai gali padidinti natrio užsilaikymą ir reabsorbciją inkstuose. Dietos, kurių metu suvartojama mažai angliavandenių, sumažina insulino kiekį, todėl iš inkstų pasišalina dalis natrio ir vandens, rašo „Healthline“.

9. Vartokite kofeino turinčius maisto papildus arba gerkite kavos ir arbatos

Kofeinas ir gėrimai, kurių sudėtyje yra kofeino, kaip antai kava ir arbata, turi diuretinį poveikį ir gali padėti sumažinti skysčių kiekį organizme. Įrodyta, kad jis padidina trumpalaikį šlapimo išsiskyrimą ir šiek tiek sumažina skysčių užsilaikymą.

Vieno tyrimo metu dalyviams buvo duodama išgerti stiklinė vandens su kofeinu arba be jo. Tais atvejais, kai buvo duodamas kofeinas, jo dozė siekė 4,5 mg/1 kg kūno svorio. Derinant kofeiną su vandeniu, dalyvių šlapimo tūris ženkliai padidėjo. Nors kofeinas turi lengvą diuretinį poveikį, jis nesukelia dehidratacijos dažnai jį vartojantiems žmonėms.

10. Keiskite įpročius

Visų pirma reikėtų pagal galimybes atsisakyti perdirbtų maisto produktų ir sumažinti suvartojamos druskos kiekį. Taip pat vertėtų vengti ilgalaikio sėdėjimo, nes tai gali sulėtinti kraujotaką. Fizinis aktyvumas gerina kraujotaką ir padeda išprakaituoti skysčių perteklių.

Tam tikri vaistai taip pat gali būti skysčių užsilaikymo priežastis, tad vertėtų pasikalbėti su gydytoju ir pasiaiškinti, ar jūsų vartojami medikamentai nesukelia edemos.

Nors tai ir nesusiję su skysčių užsilaikymu, atkreipkite dėmesį į tai, kokius maisto produktus vartojate ir įsitikinkite, kad jie nesukelia virškinimo problemų ir pilvo pūtimo. Galiausiai, per didelis ar nepakankamas vandens, alkoholio, mineralų, kofeino ir druskos vartojimas gali būti skysčių užsilaikymo organizme priežastis. Raskite sveiką, jums tinkamą pusiausvyrą.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.