Gyvenimas

2021.07.22 21:00

Gulėdamas ant sofos vyras tuks mažiau nei moteris – paaiškino fiziologinius vyrų ir moterų skirtumus

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2021.07.22 21:00

Nors gulėdamos ant sofos labiau tuks moterys, o ne vyrai, Lietuvoje moterys tikrai lieknesnės už vyrus. Mokslininkas Albertas Skurvydas LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ aiškina, kad taip yra dėl to, jog vyrai bėgant metams pradeda daryti karjeras ir mažiau judėti, tad automatiškai didėja nutukimo laipsnis.

Moterų ir vyrų sportiniai pasiekimai skiriasi, teigia Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas. Kodėl vyrų rezultatai dažniausiai geresni? Kodėl gulėjimas ant sofos po mankštos vyrus ir moteris veikia skirtingai? Šįkart – ne apie lygias galimybes, o tiesiog apie esminius dalykus, kodėl tai, kas nutinka moterims, ne visada nutiks vyrams ir atvirkščiai bei kaip derėtų sportuoti skirtingų lyčių atstovams?

Paklaustas, ar vyrams ir moterims reikėtų sportuoti skirtingai, Vilniaus ir Vytauto Didžiojo universitetų prof. habil. dr. Albertas Skurvydas sako, kad labai retai, nes daugeliu atvejų organizmo atsakas sutampa. Visgi moterų raumenynas yra „lėtesnis“, jų raumenyse dominuoja lėtosios raumenų skaidulos, o vyrai sukurti būti greiti, galingi.

Moterys sukurtos ilgam neintensyviam darbui, o vyrai – gulėjimui ir darbo atlikimui iš peties.

A. Skurvydas

„Kaip atlikti pratimus, niekas pasaulyje kitokių rekomendacijų neparašo: aerobiniai, tempimo, jėgos, įvairūs koordinaciniai pratimai skirti tiek vyrams, tiek moterims. Yra vienintelė ekstremali sporto šaka, ištvermės reikalaujanti rungtis – superilgas plaukimas, kur moterys lenkia vyrus. Tai 30–40 kilometrų plaukimas, tada susiklosto labai gera situacija moterų motorikai.

Įdomiausi vyrų ir moterų fiziologiniai skirtumai: vyrai mažiau tunka gulėdami ant sofos, bet moterys ištvermingesnės

Kaip minėjau, moterų raumenyse dominuoja daugiau lėtųjų ištvermingųjų skaidulų, jos gali dirbti ilgiau negu vyrų. Be abejo, vyrai turi pranašumą bėgdami, kadangi turi daugiau jėgos, galingumo, prisideda ekonomiškumas ir jie laimi. Bet plaukiant šalia tų lėtųjų skaidulų prisideda dar vienas audinys – riebalinis. Moterų paviršiuje jis yra didesnis, vyrų labiau viduje, o plaukiant labai svarbu palaikyti plūdumą. Raumenys su kaulais labiau skęsta negu riebalinis audinys. Trečias dalykas – moterų galvos smegenys labiau atsparios tokiam ilgalaikio krūvio nuovargiui negu vyrų“, – pasakoja jis.

A. Skurvydas sako, kad be to, jog moterų raumenyse yra daugiau lėtųjų skaidulų negu vyrų, o vyrų raumenyse yra daugiau supergreitų skaidulų (kitaip tariant – vyrų raumenys yra „greitesni“, moterų – „lėtesni“), moterų raumenys apsukti daugiau kapiliarų, juose daugiau mitochondrijų. Dėl moterų raumenų kapiliarizacijos, mitochondrijų gausos ir daugybės kitų aerobinių fermentų, kurie labiau išreikšti moteryse, jos nedidelio intensyvumo judėjimo metu sugeba vartoti daugiau energijos iš riebalų.

„Vyrai, kas yra įdomu, energiją judėjimo metu vartoja iš glikolizės. Moterų, kai jos atlieka fizinius pratimus maksimaliu intensyvumu, raumenyne prisipumpuoja mažai vadinamojo šlako, pieno rūgšties laktato, o vyrų – dvigubai daugiau. Jei moteryse ir prisipumpuoja, dėl geresnės kraujotakos, kapiliarizacijos moterų raumenynas atsistato greičiau negu vyrų“, – kalba mokslų daktaras.

Tad moterys labiau linkusios naudotis Krebso ciklu, vyrai – glikolizės. Krebso cikle energijai gaminti naudojami riebalai ir baltymai.

„Visi tyrimai rodo, kad moterų santykinė ištvermė yra didesnė. Ištyrinėta šimtai raumenų, man yra tekę nemažai tyrinėti. Pavyzdžiui, jeigu reikėtų išbūti pusiau pritūpus, moterys išbus ilgiau. Moterų santykinė, ne absoliuti, ištvermė yra ryškiai geresnė“, – tikina A. Skurvydas.

Dar vienas įdomus lyčių skirtumas – pasirodo, kai vyrai tiesiog guli ant sofos žiūrėdami televizorių, jų organizmai geriau įsisavina riebalus negu moterų. Moterys turi pranašumą judėjimo metu, bet jeigu atsiguls moteris ir vyras, pastarasis nuo gulėjimo nutuks mažiau. „Moterys sukurtos ilgam neintensyviam darbui, o vyrai – gulėjimui ir darbo atlikimui iš peties“, – apibendrina mokslininkas.

A. Skurvydas pasakoja, kad moters organizmą labai išderina ciklas. Pavyzdžiui, ciklo pradžioje ir viduryje dominuoja moteriškas hormonas estrogenas. Tai, pasak jo, tiesiog fantastiškas hormonas, kuris gina moteris nuo širdies ir kraujagyslių ligų. Jeigu tuo metu atliekami fiziniai pratimai, kitą dieną raumenis skaudės mažiau.

Estrogenas geriau transportuoja ir riebalus, bet paskutinėje ciklo fazėje estrogeno sumažėja, padidėja progesterono ir tada tų pranašumų, deja, nebelieka: Krebso ciklas pereina į glikolizės, moterys santykinai daugiau nuvargsta, neatlaiko hipertermijos, karščio, dehidratacijos. Panašūs dalykai prasideda ir menopauzės metu.

„Prasidėjus menopauzei vėl tas pranašumas išnyksta. Iki menopauzės yra estrogenas, kuris gina nuo uždegimo, vidinio nutukimo, dėl kurio rečiau pasireiškia metabolinis sindromas, bet prasideda menopauzė, dingsta tas hormonas ir tada moterys nebeturi jokio pranašumo. Prisideda sisteminis uždegimas, metabolinis sindromas ir, kas labai svarbu, kuo reikia pasirūpinti iš anksto, su tuo susijęs kaulų išretėjimas“, – aiškina laidos svečias.

Vyrai nuo 20 iki 45 metų pakliūva į duobę pagal fizinį aktyvumą, automatiškai padidėja nutukimo laipsnis.

A. Skurvydas

Vyrų – didesnis vidinis nutukimas, jie labiau linkę kaupti riebalus viduje negu išorėje, sisteminis uždegimas vyksta viduje. Vyrai riebalų atsargas „deda“ aplink pilvą ir kaupia viduje, o moterys – ant dubens ir šlaunų. Jeigu dirba, vyrai riebalines atsargas „nuima“ nuo rankų ir kojų, o moterys – nuo pilvo.

„Kadangi moterų raumenyse dominuoja aerobinis atsigavimo būdas, yra daugiau mitochondrijų ir kapiliarų, labiau išreikštas Krebso ciklas (ir tai ne vien raumenyse, bet ir neuronuose, galvos smegenyse), tai pagrindinės priežastys, kodėl moteris po santykinai tokio paties krūvio atsistato žymiai greičiau negu vyras. Kuo geresnės aerobinės organizmo savybės, tuo greičiau jis atsistato. Dar pridėčiau, kad moters kūnas bėgant geriau vėdinamas negu vyro, moterų vėdinimosi sistema geriau išreikšta, o vyrai greičiau patiria hipertermiją, dehidrataciją“, – kalba pašnekovas.

Kaip prie fizinio krūvio adaptuojasi moterų ir vyrų širdys? A. Skurvydas sako, kad logika panaši, kaip ir griaučių raumenyse: moteris gelbsti hormonas estrogenas iki pat menopauzės, širdies raumenys geriau įsisavina riebalus, turi daugiau mitochondrijų, geresnę kapiliarizaciją, tad jų širdis išlieka sveikesnė.

Nors minėta, kad gulėdamos ant sofos labiau tuks moterys, o ne vyrai, Lietuvoje moterys tikrai lieknesnės už vyrus, vyrai labiau nutukę. Anot mokslų daktaro, daugelyje pasaulio šalių moterys turi didesnį kūno masės indeksą negu vyrai, tačiau atlikus tyrimus, mokslininkų nuostabai, paaiškėjo, kad ypač jauname amžiuje nuo 35 iki 45 metų vyrų nutukimo laipsnis žymiai lenkia moterų.

„Vėliau statistika panašėja, bet jei darytume bendrą išvadą, Lietuvos vyrų kūno masės indeksas yra didesnis negu moterų. Aiškintume taip, kad vyrai pradeda daryti karjeras, mažiau judėti. Stebėjome ir fizinį aktyvumą: vyrai nuo 20 iki 45 metų pakliūva į duobę pagal fizinį aktyvumą, automatiškai padidėja nutukimo laipsnis“, – sako jis.

Kitas laidos svečias – treneris Ignas Bakėjus. Jo teigimu, vyrų ir moterų treniruotės paprastai kiek skiriasi tik pradžioje, tačiau vėliau supanašėja. Būtent jis dažniau treniruoja moteris, kurios dėl savo fizinių duomenų paprastai iš pradžių negali atlikti, pavyzdžiui, tikrų atsispaudimų nuo žemės.

„Grubiai sakant, moters riebalai dega treniruotės metu, tuo metu vyksta procesas, vyro atveju, kai jis treniruojasi, vyksta kiti procesai ir jo riebalai labiau dega tada, kai jis ilsisi. Moteriai neišvengiamai reikia judėti fiziškai ir tikrai nemažai, kad tas procesas vyktų. Kai jos nustoja būti fiziškai aktyvios, tada ir prasideda visos bėdos, o vyrams riebalai dega žymiai greičiau prie tam tikro mitybos derinimo ir aktyvesnio aerobinio režimo.

Moterys turėtų palaikyti raumeninę masę, o ne taip, kaip maitinasi dabar: maitinasi mažiau, suvartoja labai mažai kalorijų... Tada skundžiasi: man nekrenta svoris. Tai žinių trūkumas ir neteisingai parinkta fizinė apkrova“, – pasakoja pašnekovas.

Pasak I. Bakėjaus, vyrams geriausia atlikti intensyvias ištvermės treniruotes, moterys, kadangi labiau linkusios tampytis, galėtų atlikti jėgos treniruotes. Be to, bėgimas pagreitina visus procesus: jeigu sujungtume jėgos treniruotes su bėgimu, tai tiesiog tobula sąjunga. Atminkite, kad bėgant labai stipriai lieknėjama.

„Aišku viena: fizinis krūvis būtinas visiems, o jeigu dėl kažko dvejojate, konsultuokitės su specialistais. Sportas ir savijauta po jo turi džiuginti, o ne teikti kančią“, – pažymi A. Unikauskas.

Plačiau – balandžio 21 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Įdomiausi vyrų ir moterų fiziologiniai skirtumai: vyrai mažiau tunka gulėdami ant sofos, bet moterys ištvermingesnės
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.