Gyvenimas

2021.07.20 22:00

4 blogi patarimai, kuriais vadovaudamiesi nenumesite svorio

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2021.07.20 22:00

Reikia skaičiuoti ne kalorijas, o žiūrėti, kokį maistą valgome, nes su skirtingu maistu organizmas padaro ne tą patį – nuo vieno tunkama, nuo kito ne. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ – ir daugiau Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesoriaus Alvydo Unikausko blogiausių dietų patarimų, kuriais vadovaudamiesi niekaip neatsikratysite erzinančių kilogramų.

Ar žinojote, kad labai nedidelis procentas Lietuvos moterų niekada nesilaikė jokios dietos? Daugybę jų yra išbandžiusi ir laidos viešnia, aktorė Inga Norkutė. „Esu jų išbandžiusi labai daug ir visos jos man atrodo labai kvailos“, – teigia ji.

Dietą išbandydavo pagal tai, kas ją siūlydavo. Jeigu apie dietą papasakodavo labai graži, figūringa bičiulė ar kažkur perskaitydavo apie veiksmingą dietą ir matydavo, kad ši dieta tikrai padėjo kam nors pasikeisti, leisdavosi į bandymus. Visgi visada pabandžiusi nusivildavo.

I. Norkutė pasakoja išbandžiusi japonišką dietą, kai valgomas baltymingas maistas, sriubos dietą, kai valgoma sriubos su daug daržovių kiek tik nori.

Mūsų organizmas, kai į jį kas 2–3 val. brukamas maistas, nemato reikalo palaikyti medžiagų apykaitos. O suvalgytas kiekis neturi reikšmės, reikšmės turi tai, kokie hormonai išskiriami ir koks mechanizmas užvedamas.

A. Unikauskas

Norėdama sulieknėti, Inga Norkutė išbandė kvailiausias dietas: valgiau vien kopūstus su kiaušiniais, o nuo sriubų dietos ištinau

„Kiek nori, tiek valgai, bet visą laiką norisi valgyti. Tą sriubą valgai, valgai iki apsivėmimo ir vis norisi valgyti. Paskui pradedi tinti nuo skysčių ir vis tiek valgai, nes tikiesi numesti svorio... Kol užknisa“, – sako aktorė.

Turbūt keistų dietų patarimų yra girdėję visi, kas jų kada bandė. I. Norkutei keistas siūlymas atrodo nevalgyti nuo 18 val., bet visus taškus ant I sudėliojo daktaras A. Unikauskas. Laidos „Klauskite daktaro“ komanda atrinko blogiausius dietų patarimus, kuriuos jis pakomentavo.

Blogiausi dietų patarimai pasaulyje

1. Dažnas valgymas apsaugo nuo persivalgymo

„Dažnas valgymas palaiko alkio būseną, o jeigu žmogus nuolat jaučia alkį, jis valgys, valgys ir valgys. Ar valgo mažai, nedaug, tai neturi jokios reikšmės. Dažnai valgyti yra blogas patarimas ir ypač šiais laikais, nes jeigu jūs dažnai valgote angliavandenius, tai skatina jų norėti dar daugiau. Kas įdomiausia, visi sako: bet aš gi nedaug. Tai neturi reikšmės – esmė tame, kad jūs kažką įdėjote į burną. Dažnas valgymas skatina alkį ir jūs norite valgyti vis daugiau.

Kodėl taip išeina? Jeigu nevalgome ilgesnį laiką, mumyse baigiasi energija, norime to ar nenorime. Gaunama energija baigiasi iš gliukozės – glikogenas atidedamas į atsargas, bet daugiausiai 8 valandoms. Po 8 valandų tam, kad mūsų kūnas, neturėdamas energijos, nenumirtų, jis ima imti energiją iš kito šaltinio, o tas energijos šaltinis yra mūsų kūne esantys riebalai, riebalų atsargos. Tik tada mes pradedame lieknėti“, – kalba profesorius.

Tad kol jumyse yra glikogeno atsargų, tai yra gliukozės atsargų, tol nelieknėsite. Dažnas valgymas norint numesti svorio niekaip nepadeda, pažymi A. Unikauskas.

2. Nepraleiskite nė vieno valgio ir neleiskite sau išalkti

Pasak laidos vedėjo, toks patarimas, kaip nepraleisti nė vieno valgymo, yra tiesiog juokingas: tvirtinama, kad jeigu valgote, nors nesate alkanas, nepersivalgysite ir nepriaugsite svorio, nes suvalgysite mažiau kalorijų, tačiau jeigu nesate alkanas, organizmui maisto tuo metu nereikia, jis tiesiog jo nenori ir neprašo.

„Organizmui maisto ne tik nereikia, jis jam dažnai tuo metu yra kenksmingas. Duokite laiko organizmui išsivalyti, išalkti“, – pataria jis.

3. Valgant kas 2–3 val. palaikoma aktyvi medžiagų apykaita

„Jūsų organizmas jausis mylimas reguliariai gaudamas maisto – taip jūsų kūnui nebus priežasties laikyti riebalų“, – nematau tame jokios logikos. Mūsų organizmas, kai į jį kas 2–3 val. brukamas maistas, išvis nemato reikalo palaikyti medžiagų apykaitos. O suvalgytas kiekis neturi reikšmės, reikšmės turi tai, kokie hormonai išskiriami ir koks mechanizmas užvedamas. Jei suvalgysite kad ir tiesiog bananą, jis užves netinkamą mechanizmą. Po to banano netrukus vėl norėsite užkąsti. Taip viskas ir vyksta, nes mes nepritaikyti nuolat valgyti“, – pasakoja laidos vedėjas.

4. Skaičiuokite kalorijas

Anot gydytojo, patarimas skaičiuoti kalorijas yra vienas seniausių ir vienas blogiausių. Esmė ne kalorijos, ne kiek kalorijų yra maiste, bet ką su tomis kalorijomis daro mūsų kūnas. Pavyzdžiui, vienos kalorijos yra iš angliavandenių, bandelių. Įsivaizduokite: imame bandelę, kurioje yra tam tikras kiekis kalorijų, ir lašinių gabaliuką, kuriame bus tiek pat kalorijų. Deja, bet su bandele ir su lašiniais organizmas padarys ne tą patį, jis išskirs visiškai skirtingus hormonus, kurie darys skirtingą darbą.

Reikia skaičiuoti ne kalorijas, o žiūrėti, kokį maistą valgome.

A. Unikauskas

„Bandelės atveju bus išskirtas insulinas, nuo insulino pertekliaus mums visada blogai, mes nuo to tunkame. Kitaip sakant – reikia skaičiuoti ne kalorijas, o žiūrėti, kokį maistą valgome. Iš tikrųjų kalorijų skaičiavimas neturi prasmės, nes jeigu valgysite normalų maistą ir ne kas 2–3 valandas, o rečiau, jūs neturėsite galimybės suvartoti per daug kalorijų“, – komentuoja medikas.

Kovojantiems su antsvoriu I. Norkutė pataria įsiklausyti į medikus, nedaryti taip, kaip ji, t. y. nesivadovauti blogais dietų patarimais. A. Unikauskas savo ruožtu pataria prieš imantis kokios nors dietos pirmiausia pasitarti su gydytoju, o ne jungtis prie dietos besilaikančiųjų bendruomenės.

„Noriu palinkėti neklausyti jokių patarimų ir rasti sau tinkantį būdą. Juk kiekvieno organizmas yra skirtingas, todėl ir su nepageidaujamais kilogramais kiekvienas kovoja savaip. Bet bendri principai egzistuoja“, – sako daktaras.

Geri patarimai siekiantiems numesti svorio

1. Retas valgymas apsaugo nuo persivalgymo.

2. Jeigu nesate alkanas, praleiskite valgymą.

3. Valgant kas 2–3 val. medžiagų apykaita sulėtėja.

4. Kalorijų skaičiavimas – laiko gaišimas.

Plačiau – gegužės 25 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Norėdama sulieknėti, Inga Norkutė išbandė kvailiausias dietas: valgiau vien kopūstus su kiaušiniais, o nuo sriubų dietos ištinau
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.