Gyvenimas

2021.07.01 21:31

Kaip žingsnis po žingsnio atsistato kūnas surūkius paskutinę cigaretę ir kuris momentas sunkiausias?

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2021.07.01 21:31

Tik po 15 metų nerūkymo anuliuosite visą žalą, kurią padarėte organizmui rūkydami, tačiau tai neturėtų jūsų stabdyti nuo teisingo žingsnio. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ profesorius Alvydas Unikauskas detaliai papasakojo, kaip metus rūkyti palaipsniui atsigauna kūnas. Nors nikotinas pradeda šalintis tik po trijų parų, jau po paros sumažėja miokardo infarkto rizika.

„Ar žinojote, kad daugiau kaip du trečdaliai rūkalių nori mesti rūkyti? Visgi retam tai pavyksta padaryti. Šįsyk – ne apie rūkymo žalą ar tai, ką rūkymas daro su jūsų kūnu, nes jau seniai tai žinote, o apie tai, kaip jūsų sveikatai atsiliepia metimas rūkyti“, – sako Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius.

Kalbant apie rūkymą nuolat akcentuojama jo žala, tad metas pakalbėti apie metimo rūkyti naudą. Surūkius paskutinę cigaretę nauda pajuntama jau po 20 minučių – po tiek laiko sumažėja kraujo spaudimas, pulso dažnis, kas rūkant padidėja.

Privalumai nustojus rūkyti

Po 20 minučių

– Sumažėja kraujospūdis

– Sumažėja pulso dažnis

„Tai ypač akivaizdžiai parodo, kas įvyksta rūkymo metu. Jūs padarėte pertrauką, pailsėjote nuo rūkymo, jau kraujo spaudimas šiek tiek sumažėjo, pulso dažnis taip pat. Tuo metu, kai nerūkote, jūsų kraujo spaudimas su pulsu yra mažesni“, – komentuoja laidos vedėjas.

Jūs pradedate jausti irzlumą, nuotaikų kaitą, tik ir norite ieškoti, kur čia gauti tų cigarečių. Po trijų parų žmogus turi suprasti, kodėl staiga pablogėja nuotaika, jis darosi piktas, pasiruošęs ant kiekvieno pulti.

A. Unikauskas

Metimo rūkyti nauda: po paros sumažėja miokardo infarkto rizika, po mėnesio – padidėja ištvermė

Po 12 valandų

– Iš organizmo išvalomas anglies monoksidas

Kas yra anglies monoksidas? Kas yra anglies dioksidas, žinome visi. Tai CO2. Kai įkvepiame oro, pasisaviname deguonį ir iškvepiame anglies dioksidą, o anglies monoksidas, CO, yra vienas deguonies atomas.

„Problema ta, kad anglies monoksidas mūsų kraujyje konkuruoja su deguonimi. T. y. vietoje to, kad kvėpuojant eritrocitas prisijungtų deguonį, prie jo prisijungia anglies monoksidas ir tokiu būdu neleidžia prisijungti deguoniui. Kitaip sakant, jūs prarandate deguonies dalį. Po 12 valandų iš jūsų pradeda valytis anglies monoksidas“, – pasakoja A. Unikauskas.

Po 24 valandų

– Sumažėja infarkto rizika

– Padidėja gerojo cholesterolio kiekis

– Sumažėja kraujo krešulių rizika

– Pagerėja deguonies įsisavinimas

Nerūkius parą laiko organizmas gauna dar daugiau naudos: sumažėja miokardo infarkto rizika, šiek tiek padidėja gerojo cholesterolio, t. y. didelio tankio lipoproteinų, kiekis, bet sumažėja kraujo krešulių rizika ir pagerėja deguonies įsisavinimas.

Po 48 valandų

– Ima gyti nerviniai receptoriai

– Paaštrėja uoslė ir skonis

„Po dviejų parų pamažu pradeda atsigauti nervų receptoriai, nervų galūnėlės. Kaip vienas to įrodymų yra tai, kad žmonės pastebi, jog pamažu atsigauna uoslė, skonio pojūtis. Gerėja periferinės nervų sistemos veikla“, – sako medikas.

Po 72 valandų

– Iš organizmo pradeda šalintis nikotinas

Po trijų parų įvyksta lūžis, kai sunkiausia iškęsti nikotino eliminavimą. Anot A. Unikausko, būtent po tiek laiko iš organizmo pradeda šalintis nikotinas ir prasideda abstinencija: „Jūs pradedate jausti irzlumą, nuotaikų kaitą, tik ir norite ieškoti, kur čia gauti tų cigarečių. Po trijų parų žmogus turi suprasti, kodėl staiga pablogėja nuotaika, jis darosi piktas, pasiruošęs ant kiekvieno pulti.“

Po 30 dienų

– Pagerėja plaučių funkcija

– Sumažėja kosulys

– Padidėja ištvermė

Po mėnesio pagerėja plaučių funkcija, plaučių ventiliacija, pradeda mažėti kosulys. Be to, pradeda didėti fizinė ištvermė, nes jau būna pagerėjęs organizmo audinių aprūpinimas deguonimi.

Po 1–3 mėnesių

– Gerėja kraujo apytaka

Po 9 mėnesių

– Gerėja plaučių veikla

Praėjus 9 nerūkymo mėnesiams ima atsistatyti kvėpavimo sistemos darbas. „Mūsų organizmas yra fantastiškas: tik duok galimybę sveikti, jis ir sveiksta“, – priduria gydytojas.

Po 1 metų

– 50 proc. sumažėja širdies ligų ir insulto rizika

Po 5 metų

– Išsiplečia kraujagyslės

– Sumažėja kraujo krešulių rizika

„Kai pagaliau kraujagyslės iš tikrųjų visavertiškai išsiplečia, sumažėja kraujo krešulių rizika“, – teigia A. Unikauskas.

Po 10 metų

– 50 proc. sumažėja plaučių vėžio rizika

Po 15 metų

– Susirgti kraujo ir kraujagyslių ligomis rizika tokia pati, kaip ir nerūkantiesiems

Tiek nikotinas, tiek pats acto rūgšties aldehidas daro poveikį tam tikriems neurotransmiteriams. Tai yra medžiagos, kurios sukelia malonumą, džiaugsmą, apdovanojimo jausmą galvos smegenyse.

G. Laubner

„Viskas – po 15 metų viską anuliavote“, – pažymi profesorius. Tačiau ne vien cigaretės yra didelė bėda. Šiais laikais randasi kitų rūkymo alternatyvų, kurios dar ir vadinamos sveikesnėmis. Ar tikrai elektroninės cigaretės yra sveikesnės, atsako Respublikinės Vilniaus universitetinės ligoninės gydytoja toksikologė, Ūminių apsinuodijimų, Toksikologijos reanimacijos ir intensyviosios terapijos skyrių vedėja Gabija Laubner.

„Kartais žmonės pradeda vartoti elektroninę cigaretę ir sugalvoja, kad tai yra tam tikras būdas mesti rūkyti. Labai didelio skirtumo, ar tradicinė cigaretė, ar elektroninė, nėra, nes kalbame apie tą pačią psichoaktyvią medžiagą, – komentuoja ji. – Tiek nikotinas, tiek pats acto rūgšties aldehidas daro poveikį tam tikriems neurotransmiteriams. Tai yra medžiagos, kurios sukelia malonumą, džiaugsmą, apdovanojimo jausmą galvos smegenyse, dėl to, kaip ir bet kokios priklausomybės atveju, tos medžiagos norisi vis daugiau ir dažniau. Kadangi yra pripratimas prie to gero jausmo, tai jo ir norisi.“

Anksčiau buvo galvota, kad elektroninėje cigaretėje yra mažiau kenksmingų medžiagų, pačių dervų, kas yra suodžiai, sukeliantys vėžinius pakitimus plaučiuose. Vis dėlto elektroninės cigaretės turi kitų medžiagų, nors ir ne tų pačių, kurios įeina į tradicinę cigaretę, bet jos lygiai taip pat kenkia sveikatai, sukelia onkologines ligas.

„Nikotino yra ir ten, ir ten, tiesiog elektroninės cigaretės dažniausiai pildomos riebalų pagrindu, tai yra glicerolis. Jeigu kalbėtume apie tai, kokios medžiagos susidaro, tai yra tikrai toksiški produktai, tokie kaip formaldehidas, tas pats acto rūgšties aldehidas. Rūkant tiek tradicines, tiek elektronines cigaretes susidaro sunkieji metalai“, – kalba G. Laubner.

Mūsų kvėpavimo takų, per kuriuos kvėpuojame, gleivinę dengia mažyčiai gaureliai. Kam jie reikalingi? Jie pašalina tai, kas mums kenksminga. Kai mes kvėpuojame, jie juda, bet jie juda specifiškai – taip, kad būtų pašalinama tai, kas ant gleivių neturėtų būti.

„Kai žmogus rūko, jis faktiškai tuos gaurelius naikina. Juos naikina tabako dūmai. Kvėpavimo takų valymas nuo kenksmingų medžiagų sutrinka, bet jau po 9 mėnesių darbas pradeda atsigauti.

Rūkymas yra laikomas vienu pagrindinių sveikatos rizikos veiksnių visame pasaulyje, todėl jeigu vis dar svarstote, mesti rūkyti ar ne, tikiuosi, atsakėte sau į šį klausimą“, – sako A. Unikauskas.

Plačiau – gegužės 6 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Metimo rūkyti nauda: po paros sumažėja miokardo infarkto rizika, po mėnesio – padidėja ištvermė
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt