Gyvenimas

2021.06.20 20:57

Unikauskas papasakojo, kas gali nutikti nuolat sėdint bet kaip, – skausmas gali taip ir nepraeiti

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2021.06.20 20:57

Geriausias būdas sumažinti skausmą pažeidus sėdmens nervą – pratimai, bet LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas perspėja, kad gali ir niekas nepadėti, tada teliks kliautis operacija. Sėdmens nervas gali būti pažeistas daugelyje situacijų: nuolat neteisingai sėdint, dažnai stovint susilenkus ar nešiojant ką nors sunkaus.

Šis skausmas – labai klastingas, jis smogia be perspėjimo. Tai – milžiniškas sėdmenų skausmas. Šis skausmas paveikia ir nugarą, ir kojas, o taip nutinka, kai pažeidžiamas sėdmens nervas. Kaip pažaboti šį skausmą?

Pasak A. Unikausko, kai ligonis sako, jog jam skauda visą plotą virš sėdmenų, greičiau reikėtų mąstyti ne apie sėdmeninį nervą, o apie raumenų skausmą. Jei skauda dėl sėdmens nervo, skausmas pasireiškia vienoje pusėje, o dėl nervo spaudimo keliauja toliau pagal nervo eigą, kai kuriems žmonėms nukeliauja iki pat pėdos.

„Raumeninis skausmas turi labai įdomią ypatybę – jis rimsta lengvai judant. Jeigu skauda raumenis, skauda dėl raumenų spazmo, susitraukimo. Kai mes pajudame, raumuo prasitampo ir skausmas praeina. Kai skausmas būna dėl spaudimo į sėdmeninį nervą, tada judesys pablogina situaciją“, – aiškina gydytojas.

Kodėl šis skausmas atsiranda? Viena didžiausių priežasčių – netinkamai prižiūrėtas stuburas.

Skausmas, kuris smogia be perspėjimo: štai kas nutinka, kai pažeidžiamas sėdmens nervas

Strėnas, užpakalį ir kojas gali skaudėti dėl stuburo problemų

„Kai neteisingai sėdime, gali susiformuoti netinkamas kampas tarp slankstelių. Taip pat didžiulę reikšmę turi ir tai, ar dubuo pakrypęs, ar ne. Kai dubuo pakrypęs, viena koja būna ilgesnė, kita trumpesnė.

Tarp stuburo slankstelių yra diskai. Jei pakreipsime stuburą į vieną pusę, tai viena disko pusė tarp slankstelių bus presuojama. Bus ne tik presuojama, bet dar norės išsprūsti į kitą pusę. Kenčia abi pusės, bet toje vietoje, kur presuojama, galiausiai įvyksta nelaimė“, – pasakoja medikas.

Tad nugaros skausmas, pereinantis į sėdmenis ar kojas, išties gali atsirasti dėl netinkamos stuburo padėties sėdint ar stovint, nes tuo metu netinkama būna slankstelių padėtis. Jei dažnai stovite, pavyzdžiui, susilenkę, jeigu nuolat nešiojate ką nors sunkaus, stuburas gali iškrypti.

„Jei stuburas iškrypęs, slėgis tarp slankstelių pasiskirsto netolygiai. Kažkurioje vietoje jis tampa per didelis. Kas atsitinka, kai slėgis netinkamas? Atsiranda diskų išsprūdimų į šoną. Disko vidurys yra pusiau skystas – diskas kremzlinis, bet jo viduje yra skystimas ir jis išteka.

Jeigu dėl netinkamo spaudimo įplyšta disko šonas, chemikalai, kurie ten yra, išteka. Diskai gali įplyšti ir tokiu atveju skausmas būna stiprus. Ir ne vien dėl to, kad išsprūdęs diskas spaudžia nervą, bet dėl to, kad tą nervą pradeda dirginti iš disko ištekėjusios cheminės medžiagos“, – kalba laidos vedėjas.

Pakentėkite bent porą mėnesių, per tą laiką jūsų kūnas turėtų įveikti visus svetimkūnius.

Jei taip nutiko, negalvokite, kad operacija – visada išeitis. Deja, taip nėra, kadangi problemą sukelia ne pats diskas, o iš disko išbėgę chemikalai.

„Ilgainiui kūnas pats juos pašalins, teks iškentėti skausmą. Kūnas anksčiau ar vėliau pats atsikrato šių chemikalų“, – ramina daktaras.

Pasinaudokite keletu patarimų, kas gali padėti lengviau iškentėti skausmą, kol stuburas grįš į savo vėžes.

Skausmą sumažins šaltis

„Kai kalba eina apie stuburo išvaržą ir užeina staigus skausmas, einantis į koją, reikia tą vietą šaldyti 10–15 minučių, per dieną tai pakartoti 3–4 kartus. Kai skausmas praeina, vėl šaldykite. Svarbiausia tai daryti bent 3 kartus per dieną“, – pataria profesorius.

Įdomu tai, kad jeigu jums skauda dėl užsispazmavusio raumens, dėl raumenų įtampos, tą pačią vietą reikia šildyti, tad reikėtų kreiptis į daktarą, kuris diagnozuotų tikrąją priežastį.

Skausmą sumažins tinkami pratimai

Pats geriausias būdas įveikti šį skausmą, pasak A. Unikausko, fizinė terapija. Medicina taip pažengusi, kad gydytojai gali padėti kovoti su skausmais, kurie iki tol atrodė neįveikiami, sako jis.

Pratimų yra įvairių, bet daktaras jums rekomenduoja vieną. Reikia paaukštinimo, pavyzdžiui, plytos. Ją padėkite netoli sienos, bet kad būtų atstumas – maždaug per rankos ilgį. Dėti plytą prie sienos reikia ne tam, kad jūs galėtumėte į ją remtis, – tai reikalinga tik tam, kad ranka švelniai liesdami sieną išlaikytumėte pusiausvyrą ir nenugriūtumėte.

Atsistokite ant plytos su sveikąja koja, o skaudančią laikykite taip, kad ji būtų ne ant žemės, bet šiek tiek pakelta. Viskas, ką turite daryti, tai atlikti kojos mostus pirmyn ir atgal. Taip darykite kaip įmanoma daugiau kartų. Pradžioje pakaks, jei atliksite bent 30 mostų.

„Paaukštinimo reikia tam, kad koja, su kuria mojuojate, nekliūtų už grindų. Šis pratimas padidins tarpą tarp slankstelių ir bus mažesnis spaudimas diskui“, – priduria medikas.

Viską išbandžius ir skausmui nesumažėjus lieka operacija

Paskutinė alternatyva visada išlieka operacija, sako A. Unikauskas, tačiau imtis jos reikėtų tik tuomet, kai išbandėte visus metodus ir nei vienas iš jų tikrai nepadėjo.

„Pakentėkite bent porą mėnesių, per tą laiką jūsų kūnas turėtų įveikti visus svetimkūnius“, – tikina jis.

Plačiau – rugsėjo 15 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Skausmas, kuris smogia be perspėjimo: štai kas nutinka, kai pažeidžiamas sėdmens nervas
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.