Gyvenimas

2021.06.03 21:40

5 daktaro Unikausko patarimai, kaip išsimiegoti lyg ant debesies ir nubusti be skausmų

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2021.06.03 21:40

Miegant netaisyklingai gali imti skaudėti ne tik kaklą ar juosmenį, bet net ir kelius. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas sako, kad miegant bet kokia poza svarbiausia išlaikyti taisyklingą stuburo poziciją, ką padaryti gali padėti pagalvės, o blogiausia miegoti ant pilvo.

Dabar daugumą žmonių domina įvairūs klausimai, susiję su pandemija ar koronavirusu, tačiau ne mažiau svarbios išlieka ir senos bėdos, kurios nepaisydamos įvykių pasaulyje ir toliau kankina žmones. Viena iš jų – prasta miego kokybė.

Atsikeliate pavargę, nepailsėję, dar blogiau – su skaudančia nugara, kaklu? Laidoje A. Unikauskas pasidalijo penkiais patarimais, kaip išsimiegoti lyg ant debesies ir taip jaustis visą dieną. Dėl ko atsikėlus gali skaudėti nugarą, sprandą ir net kelius, kokia poza miegant geriausia ir kokios reikėtų vengti?

Penki patarimai, kaip kokybiškai išsimiegoti ir nubusti be skausmų

1. Miegant būtina išlaikyti taisyklingą stuburo poziciją

Nepamirškite: kad ir kaip miegate, svarbiausia, kad stuburas būtų taisyklingoje pozicijoje.

Pamirškite nuovargį ar skaudamą sprandą pabudus: 5 patarimai, užtikrinsiantys kokybišką miegą

„Stuburas turi tris svarbiausius linkius. Vienas linkis yra juosmens srityje, išlinkęs į priekį, tai vadinamoji lordozė, tada – linkis atgal, kifozė, ir kaklas, irgi išlinkęs šiek tiek į priekį. Žiūrėdami iš šono turime matyti visus tris linkius, o žiūrint iš priekio stuburas turi būti tiesus“, – pasakoja daktaras.

Nerekomenduoju miegoti ant pilvo, tai pati blogiausia miego poza, nes jums reikia kvėpuoti, o kad kvėpuotumėte, turite pasukti galvą į šoną, vadinasi, visą naktį dirba kaklo raumenys, be to, yra panašioje vienodoje pozoje.

Kaip užtikrinti, kad miegant stuburas išliktų taisyklingos formos? Pasak A. Unikausko, kokybiškam miegui reikalingas kokybiškas čiužinys ir tinkamo dydžio, formos pagalvė, galbūt – net ne viena.

Beje, nepamirškite, kad čiužinį reikia keisti. Neretai sakoma, kad tai reikia daryti kas 8–10 metų, tačiau, profesoriaus nuomone, čiužinį reikėtų keisti dažniau, kas 4–5 metus.

„Turime suprasti, kad čiužinys turi būti pakankamai standus, nes jeigu čiužinys per minkštas, žmogus ryte atsikels su skausmais, bet, kita vertus, tai neturi būti lenta. Jeigu pagrindas, ant kurio gulime, per kietas, kai kuriose kūno vietose, į kurias remiamės, bus per didelis spaudimas“, – aiškina daktaras.

2. Taisyklingą stuburo poziciją miegant padeda išlaikyti pagalvės

Norint, kad miegant stuburas išliktų taisyklingas, galima panaudoti pagalves. Svarbu pabrėžti, kad atrama ir patogi, taisyklinga stuburo pozicija privalo būti išlaikoma miegant visomis pozomis, o tai padaryti tikrai įmanoma, sako laidos vedėjas.

3. Venkite miegoti ant pilvo

„Nerekomenduoju miegoti ant pilvo, tai pati blogiausia miego poza, nes jums reikia kvėpuoti, o kad kvėpuotumėte, turite pasukti galvą į šoną, vadinasi, visą naktį dirba kaklo raumenys, be to, yra panašioje vienodoje pozoje. Antras dalykas, per naktį dirba ir juosmens raumenys, kad prilaikytų stuburo linkį“, – pasakoja medikas.

4. Miegant ant šono reikalingos trys atramos

Gulint ant šono stuburo linija turi būti horizontali, ne išlenkta. Kai čiužinys standus, stuburo linija yra horizontali, bet jeigu čiužinys per minkštas, kažkuri dalis įdumba per daug, stuburo linija tampa kreiva. Jei, pavyzdžiui, miegate ant dviejų pagalvių, galva per daug užsilenkia į viršų – viena kaklo pusė gali pradėti skaudėti.

„Tiek kaklas, tiek tarpmentinė, tiek juosmens dalys turi būti daugmaž horizontalioje pozicijoje“, – pabrėžia A. Unikauskas.

Įdomus dar vienas dalykas: žmonės, miegodami ant šono, kojas laiko vieną ant kitos, o taip nuolat palaikomas spaudimas per kelių sąnarius. Ypač tada, jeigu nesulenkiate kojų, galite nubudę jausti sąnarių skausmą, nors iš tiesų tai gali būti vidinių kelių raiščių įsitempimas.

Jeigu jaučiate, kad kažkur šone skauda, galite po liemeniu pakišti pagalvę, kuri sudarys atramą, kad išlygintų stuburą, o norėdami pašalinti spaudimą tarp kojų taip pat galime tarp jų pasidėti pagalvę.

„Ką mes galime padaryti? Visų pirma, turi būti tinkamas pagalvės dydis. Petys turi būti ant čiužinio, o ant pagalvės turi būti kaklas ir galva. Labai gerai, kai pagalvėje įsispaudžia lovelis kaklui ir galvai, tada ir galva būna stabilesnė, bet tas lovelis neturi būti per gilus.

Jeigu jaučiate, kad jums čiužinys per minkštas, kad jums kažkur šone skauda, galite po liemeniu pakišti pagalvę, kuri sudarys atramą, kad išlygintų stuburą, o norėdami pašalinti spaudimą tarp kojų taip pat galime tarp jų pasidėti pagalvę“, – patarimais dalijasi profesorius.

5. Miegant ant nugaros svarbi kaklo ir klubų padėtis

Jei mėgstate miegoti ant nugaros, atminkite, kad negalima miegoti užkėlus rankų į viršų. Šalia pečių sąnarių yra mažasis krūtinės raumuo, po to raumens sausgysle eina arterija ir vena, dar nervas. Kai laikome iškėlę rankas, raumens sausgyslė spaudžia nervą, veną ir arteriją. Tai gali atsiliepti rankos inervacijai ir kraujotakai, pavyzdžiui, ranka gali pradėti tirpti arba rankoje gali atsirasti keistų pojūčių. Tuo metu dėl arterijos susiaurėjimo gali sumažėti jėga, net kraujo spaudimas.

Antras dalykas, pečiai turi būti ant čiužinio, o galva neturi būti nei per daug atlenkta atgal, nei į priekį. Kaklas ir galva turi būti horizontalioje pozicijoje.

„Jeigu jums skauda juosmens sritį, galite po juosmeniu padėti pagalvę, kad jis atsiremtų ir galėtų pailsėti. Tuo pačiu metu po keliais irgi reikėtų padėti pagalvę.

Visą laiką atkreipkite dėmesį į tuos pačius dalykus: kaklo poziciją, liemenį ir kojas. Atsiminkite, kad patogiai miegant ir sapnai lydės gražesni, o išsimiegoję lyg ant debesies būsite energingi ir produktyvūs visą dieną“, – sako daktaras.

Plačiau – kovo 31 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Pamirškite nuovargį ar skaudamą sprandą pabudus: 5 patarimai, užtikrinsiantys kokybišką miegą
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt