Gyvenimas

2021.05.05 21:42

Folio rūgšties trūkumo daroma žala – beveik tokia pati kaip radiacijos

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2021.05.05 21:42

Rūpindamiesi, kad jūsų organizmui netrūktų folio rūgšties, arba vitamino B9, galite išvengti vėžio ar kitų baisių ligų, LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ perspėja Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas. Folio rūgšties trūkumas gali išprovokuoti kolorektalinį, krūties, kasos vėžį, sukelti DNR pakitimų, o šios medžiagos kūnas nekaupia, tad rūpintis reikia kasdien.

Kaip dažnai susimąstote, kokį neigiamą poveikį sveikatai gaunate dėl jonizuojančios spinduliuotės, pavyzdžiui, darydamiesi rentgeno nuotrauką arba skrisdami lėktuvu? Ar jums neramu, kad peršviesti vieno ar kito organo nereikėtų per dažnai? Jei atsakėte teigiamai, A. Unikauskas nori jus įspėti: dažnai tokią pat, o kartais – gal ir didesnę žalą jūsų organizmui gali padaryti vieno vitamino trūkumas. Ar jums pakanka folio rūgšties – vitamino B9?

Už ką atsakinga folio rūgštis ir kam ji mums reikalinga?

Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Kauno ligoninės gydytoja gastroenterologė Neringa Staikūnienė pasakoja, kad 20 a. pradžioje buvo pastebėta, jog dėl folatų galima išvengti arba jais pagydyti nėščiųjų mažakraujystę. Vėliau patys folatai buvo išskirti iš špinatų lapų.

„Tai grupė natūraliai gamtoje egzistuojančių junginių, kurie priklauso B grupės vitaminams. Sintetinė forma – folio rūgštis. Folatai iš esmės užtikrina baltymų, taip pat lipidų sintezę, jie aktyviai dalyvauja aminorūgščių sintezėje, sintetinant nukleozidus, kurie būtini mūsų deoksiribonukleinės, ribonukleinės rūgščių gamybai.

Be to, folatai yra labai svarbūs greitai atsinaujinančioms ląstelėms, tokioms kaip kaulų čiulpų ląstelės, epiteliocitai, žarnyno ląstelės. Esant folio rūgšties trūkumui pirmiausia nukenčia būtent šios grandys. Folatai padeda išlaikyti tiek emocinę pusiausvyrą, tiek neurokognityvines funkcijas, ypač vyresniame amžiuje išvengti senatvinės demencijos išsivystymo, Alzheimerio ligos. Atlikta nemažai studijų, kad nėščiosios, kurios folatus profilaktiškai vartojo ne rekomenduojamą trumpą periodą pirmo trimestro metu ir prieš pastojant, o metus laiko, pagimdė kūdikius su aukštesniu emociniu intelektu“, – kalba ji.

Unikauskas įspėja: vieno vitamino trūkumas kenkia organizmui tiek pat, kiek radiacija

Tad yra specifinių būsenų, kurioms esant folio rūgšties reikėtų gauti daugiau: nėščioms ar planuojančioms pastoti moterims patartina keturias savaites iki pastojimo ir pirmąjį nėštumo trimestrą vartoti papildomai folio rūgšties siekiant išvengti nervų vamzdelio defektų sklaidos, defektų, tokių kaip vėliau galintis išsivystyti paralyžius, smegenų vandenė ar pan. Taip pat daugiau folio rūgšties reikia priklausantiems tam tikroms rizikos grupėms: moterims, linkusioms į anoreksiją, griežtai besilaikantiems veganinės mitybos, t. y. tiems, kurie atsisako gyvulinės kilmės folatų iš kepenų, raudonos mėsos.

Vitamino B9, arba folatų, trūkumas jūsų organizmą veikia lygiai taip pat kaip dažna spinduliuotė.

Folio rūgšties gali pritrūkti vartojant tam tikrus medikamentus, kurie gali veikti kaip folio rūgšties įsisavinimo antagonistai: metotreksatas, tam tikri prieštraukuliniai, priešmaliariniai vaistai. Įsisavinti folio rūgštį gali trukdyti ir kai kurios ligos: lėtinis alkoholizmas, onkologinės ligos – leukemija.

„Įdomu tai, kad žala, kuri organizmui padaroma, kai trūksta folatų, vitamino B9 trūkumas iš tikrųjų labai primena radiacijos daromą žalą. Kaip dažnai eidami į polikliniką darytis rentgeno nuotraukos ar kompiuterinės tomografijos jaučiate nerimą, kad galbūt tai nėra gerai jūsų sveikatai? Buvo apėmęs nerimas, kad jus per daug švitino? Jei jūsų mintys sukasi apie gaunamą spinduliuotę ir radiacijos daromą žalą, tai žinokite: vitamino B9, arba folatų, trūkumas jūsų organizmą veikia lygiai taip pat kaip dažna spinduliuotė“, – pasakoja laidos vedėjas.

Folio rūgšties trūkumas gali sukelti DNR pakitimų

Nuolatinis folio trūkumas ilgainiui gali pridaryti labai rimtų problemų. Pasak A. Unikausko, esant DNR pakitimų gali išsivystyti itin rimtų ligų, nes suardomas sveikos procesų tėkmės ląstelėse kodas.

„Folio rūgštis būtina mūsų deoksiribonukleininės rūgšties gamybai. Tai yra mūsų genetinis kodas. Užtenka sutrikdyti vieną grandį – jau galime turėti daug problemų. DNR yra užkoduotos instrukcijos, koks turi būti jūsų kūnas, o kai jam trūksta folio rūgšties, folatų, jūsų DNR ne tik gali būti įvairiai pažeista, ne tik bus sutrikdyta DNR sintezė, bet dar mūsų organizmas nuolat tai taisys. Mokslininkai įrodė, tai gali būti tiesus kelias į kitą baisią diagnozę – vėžį arba širdies ligas“, – tikina profesorius.

Folio rūgšties trūkumas gali išprovokuoti net vėžį

„Kadangi folio rūgštis dalyvauja nukleozidų sintezėje, tiesiogiai veikia ir DNR, ir ribonukleininės rūgšties kokybę. Tai ypač svarbu greitai atsinaujinančioms ląstelėms, kurioms reikalingas brendimas, proliferacija ir diferenciacija, dėl to iš tiesų gali atsirasti kelias kancerogenezei. Yra klinikinių tyrimų, kurie rodo, kad folio rūgšties trūkumas gali turėti ryšį su kolorektalinio, krūties ar net kasos vėžio išsivystymu. Taip pat yra duomenų, kad galbūt ir plaučių vėžio“, – komentuoja laidos viešnia.

Anot N. Staikūnienės, organizmas nekaupia reikšmingų folio rūgšties kiekių. Organizme esančios folio rūgšties neužtenka ilgam, todėl reikia kiekvieną dieną papildyti jos kiekį su maistu.

Jeigu mityba yra tinkama, maitinatės ne vien bandelėmis, paprastai lietuviui folio rūgšties, gaunamos iš maisto, užtenka, tačiau egzistuoja rizikos grupės, pažymi A. Unikauskas.

Vitamino B9 dažnai trūksta:

– Jaunoms moterims (14–30 m.)

– Turint ligų, kurios apsunkina maistingų medžiagų įsisavinimą

– Piktnaudžiaujant alkoholiu

Manoma, kad iš natūraliai gamtoje egzistuojančių folatų pasisaviname viso labo 50 proc. Tuo tarpu susintetinta folio rūgštis yra žymiai stabilesnė, pasisavinama žymiai geriau.

Vidutinė rekomenduojama vitamino B9 paros norma mikrogramais:

– Vaikams nuo 1 iki 3 metų – 150

– Vaikams nuo 4 iki 8 metų – 200

– Vaikams nuo 9 iki 13 metų – 300

– 14–71 metų ir vyresniems žmonėms – 400

– Nėščioms moterims – 600

N. Staikūnienė tikina: vartojant subalansuotą sveiką maistą, valgant pakankamai grūdinių kultūrų, žalialapių daržovių folio rūgšties nepritrūks, nebent patenkate į aptartas rizikos grupes.

„Reikėtų paminėti ir faktą, kad natūraliai gamtoje egzistuojantys folatai iš esmės yra nestabilūs, labai pažaidūs aplinkos poveikiui, jų pasisavinimas labai priklauso nuo pH, terminio apdorojimo, ekspozicinio laiko, kiek termiškai apdorojame maistą, taip pat nuo deguonies ir šviesos poveikio... Dėl to yra manoma, kad iš to, ką suvartojame, iš natūraliai gamtoje egzistuojančių folatų pasisaviname viso labo 50 proc. Tuo tarpu kristalinė forma, būtent susintetinta folio rūgštis yra žymiai stabilesnė, pasisavinama žymiai geriau“, – aiškina gastroenterologė.

Gydytoja dietologė Dalia Vaitkevičiūtė perspėja: folio rūgšties turime gauti su maistu ar papildais nuolat – kasdieninėje mityboje folio rūgštis turi vyrauti, jokiu būdu negalima to apleisti.

Folio rūgšties turi:

– gyvulių kepenys, inkstai,

– ankštinės daržovės: pupelės, žirneliai, lęšiai,

– tamsiai žalios spalvos daržovės: špinatai, brokoliai, kale, briuseliniai kopūstai,

– riešutai, sėklos,

– paukštiena.

„Folio rūgštis yra gyvybiškai reikalinga mūsų organizmui. Besirūpindami šiuo paprastu, bet labai svarbiu dalyku, – kad jūsų organizmui netrūktų vitamino B9, – galite išvengti vėžio ar kitų baisių ligų. Nelaukite, kol bus per vėlu“, – ragina A. Unikauskas.

Plačiau – balandžio 13 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Unikauskas įspėja: vieno vitamino trūkumas kenkia organizmui tiek pat, kiek radiacija
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.