Gyvenimas

2021.05.03 21:32

Prisiminusi senus gerus įpročius per karantiną Olga be vargo numetė 40 kilogramų

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2021.05.03 21:32

Prieš daugiau nei metus Olga nusprendė nebenorinti būti pati sau našta, susidarė planą ir nesunkiai atsikratė papildomų kilogramų, kuriuos bandė numesti nuo mokyklos laikų. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ profesorius Alvydas Unikauskas sako, kad norint ne tik numesti svorio, bet kad jis kristų automatiškai, užtenka prisiminti 3 taisykles, kuriomis vadovaudamasi žmonija taip nestorėjo.

Anot Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesoriaus A. Unikausko, tyrimai rodo, kad per karantiną lietuviai priaugo beveik pustrečio milijono kilogramų, o į šį skaičių neįeina priaugtas nepilnamečių svoris. Tačiau ar žinote, kiek milijonų, o gal milijardų kilogramų pasaulio žmonija priaugo nuo 1970-ųjų?

„Pandemija praeis, o antsvoris – neaišku. Praėjusio amžiaus aštuntąjį dešimtmetį kaip pavyzdį pasirinkau neatsitiktinai. Kaip tik tada pasaulyje dar nebuvo prasidėjusi kita – antsvorio – epidemija. Kas pasikeitė per tuos metus ir ką privalome pakeisti, jei norime grįžti prie savo išsvajoto svorio?

Dažnas svorį metantis žmogus sako, kad numesti svorio yra tikrų tikriausia kančia, tačiau jūs klystate. Jei laikysitės kelių labai paprastų taisyklių, pagal kurias žmonės gyveno prieš kelis dešimtmečius, svoris kris automatiškai“, – kalba daktaras.

Manote, tai per gerai, kad būtų tiesa? Kad tai tiesa, gali patikinti Olga Butkevičienė. Ji per karantiną atsikratė 40 kilogramų.

Nusprendžiau, kad man gana, nebenoriu taip gyventi, nenoriu dusti, knarkti, nenoriu būti pati sau našta. Nebeturėjau rūbų, nebegalėjau atsisėsti ir padoriai išlipti iš mašinos. Mane užklupo viskas, kas tik galėjo.

Per karantiną Olga susidarė planą ir numetė 40 kg: nebenorėjau būti sau našta

„Iš tikrųjų tai pradėjau daryti anksčiau, negu prasidėjo karantinas. Sausio 13-ąją, tokią gražią dieną, tiesiog nusprendžiau, kad man gana, nebenoriu taip gyventi, nenoriu dusti, knarkti, nenoriu būti pati sau našta. Nebeturėjau rūbų, nebegalėjau atsisėsti ir padoriai išlipti iš mašinos. Žodžiu, mane užklupo viskas, kas tik galėjo, išskyrus rimtas ligas – jų nespėjau prisijaukinti.

Tiesiog nusprendžiau: viskas, pradedame. Susidariau planą, ką ir kaip darysiu, ką ir kaip valgysiu, ir man tikrai nebuvo sunku. Iš manęs per metus nei vienas žmogus neišgirdo, kaip man sunku, kaip noriu cepelinų, kaip noriu viską mesti, padėkite, užjauskite. Ne, man tikrai nebuvo sunku, nes aš viską dariau pažingsniui, suplanuotai“, – pasakoja ji.

Kai nusprendė, kad reikia keisti gyvenimo būdą, Olga svėrė beveik 120 kilogramų. Kadangi ji nėra labai aukšta, tai buvo tikrai daug. „Aš visą laiką buvau apkūni, draugai sakydavo – gražiai apvali, bet tai žodžiai, kuriais tiesiog bandė mane nuraminti“, – pažymi laidos viešnia.

Numetus nemažai svorio, kurio planuoja numesti ir dar daugiau, pasak Olgos, pasikeitė daug kas: ji nustojo knarkti, dūsauti, dejuoti, pasijuto aktyvesnė, pasikeitė ir laisvalaikis, noras jį leisti kitaip. Moteris pradėjo ir sportuoti.

Olga neslepia nuolat bandydavusi numesti svorio – tai darė dar nuo mokyklos laikų.

„Buvo įvairios priemonės – iki tokių, kad tiesiog visiškai nieko nevalgai kelias dienas, iki kol pajunti, kad jau laisvesnės kelnės... Bet tai buvo jaunystė, tai nebuvo teisinga, aš tai dabar labai gerai suprantu. Plaukų slinkimas, atminties praradimas – viską nurašau tam“, – sako pašnekovė.

Paklausta, ar tikrai nebuvo sunku mesti svorį būtent per karantiną, kai šaldytuvas buvo nuolat ranka pasiekiamas, Olga pabrėžia, kad buvo susidariusi detalų planą, kada ką valgo ir neleido sau nuklysti į šoną.

„Man nebuvo sunku dėl to, kad mano lėkštė buvo subalansuota. Mano ranka neieškojo papildomo užkandžio ar šokolado“, – tikina ji.

A. Unikauskas sako: reikia įskiepyti sveikesnius įpročius tiek suaugusiesiems, tiek ir ypač – vaikams. Suformavus tinkamus įpročius svorio metimas nebus kančia – svorio tiesiog nereikės mesti, nes jis susireguliuos automatiškai.

Laidoje profesorius priminė 3 paprastas taisykles, kaip ne tik greitai numesti svorio, bet kurių laikantis svoris kris automatiškai.

Atlygis niekada negali būti maistas. Išbraukite iš savo žodyno „šiandien gerai padirbėjau, tad nusipelniau sočios vakarienės“.

3 taisyklės, kurių laikantis svoris kris pats

1. Įpročiai, asociacijos

Pirmoji taisyklė – mūsų įpročiai. Olga pažymi, kad pradėjus pokyčius teko nustoti nuolatos kramsnoti ir žiūrėti, ką kramsnoji.

„Viena svarbiausių svorio reguliavimo taisyklių – tinkami įpročiai. Šiandien visi mano, kad svorio reguliavimas priklauso tik nuo valios, bet ar jūs tikrai galvojate, kad prieš keliasdešimt metų mūsų valia buvo tvirtesnė? Ne – paprasčiausiai turėjome kitokius, sveikesnius įpročius.

Įpročiai susideda iš tam tikro ciklo, pirmiausia tai – asociacija, sąsajos. Pavyzdžiui, ar kinas jums asocijuojasi su spragintais kukurūzais ir limonadu? Daug kam asocijuojasi. Asociacija sukelia norą, noras sukelia jūsų kūno reakciją arba atsaką. Jūs einate nusipirkti norimų užkandžių, taip pasiekiate galutinį tašką – malonumą užkandžiaujant, o tas malonumas kitą kartą jums vėl sukels asociaciją – gerą kiną privalo lydėti saldumynai. Taip jūs įsisukate į užburtą įpročių ratą“, – pasakoja laidos vedėjas.

Asociacija, noras, kūno atsakas, atlygis – tokia seka veikia įpročio mechanizmas. Aptartoje situacijoje įsigijus spragėsių išsiskirs visos reikalingos sultys (skrandžio, seilės), gausite atlygį – malonumą. Kiekvieną kartą, kai tik keliausite į kiną, iš tiesų keliausite nebe į kiną.

„Ir tai gali būti bet kas, nebūtinai kinas ir užkandžiavimas. Tai gali būti įprotis prisivalgyti prieš miegą arba įprotis užsisakyti greitojo maisto. Svarbu pakeisti pirmąjį žingsnį – asociaciją. Tada tai gali tapti jūsų nauju, daug sveikesniu įpročiu. Norėčiau atkreipti dėmesį į paskutinę rato dalį – atlygį. Turėkite omenyje, kad atlygis niekada negali būti maistas. Išbraukite iš savo žodyno „šiandien gerai padirbėjau, tad nusipelniau sočios vakarienės“, – perspėja A. Unikauskas.

2. Valgio grafikas

Antroji taisyklė – grafikas. Kiek kartų per dieną šeimos valgydavo 1970-aisiais? Tris. Įvairiausios apklausos rodo, kad dabar valgymo dažnumas padvigubėjo, – žmonės valgo net šešis kartus per dieną.

„Įveskite griežtą grafiką, kada ketinate valgyti, ir jokiu būdu jo nekeiskite. Griežtas grafikas nereiškia, kad kiekvieną dieną valgote griežtai tą pačią minutę, bet pavalgėte du ar tris kartus ir viskas. Tarp valgymų susiplanuokite darbus, susitikimus, galų gale – pasivaikščiojimus, kad nebūtų progos valgyti. Dar viena pagalba gali būti bendraminčiai, kartu su kuo nors laikytis tokios tvarkos būtų daug lengviau nei vienam“, – teigia daktaras.

3. Apetito kontrolė

„Atsimenate, kai mamos vaikystėje sakydavo: saldainis tik po vakarienės? Tai – ne iš piršto laužtas patarimas. Kai esate alkanas, jus vilios bet koks maistas: norisi ir mėsos, ir ledų, ir sausainių, geriausiai – visko iš karto. Sunku atsispirti bet kam.

Valgio metu savęs neribokite, tai yra tada, kai atsisėdote už stalo. Daugelis save kankina, apriboja. Aišku, jeigu valgote šešis kartus per dieną, tai reikia riboti, bet jeigu valgote du tris kartus per dieną, neribokite savęs – su sąlyga, kad tai bus sveiko maisto porcija. Jūs turite pavalgyti sočiai, o ne truputį palesinėti. Suvalgykite tokią porciją, kokios jums norisi, bet sveiko maisto, mėsos, salotų. Pavalgykite tiek, kad po pagrindinio patiekalo nesinorėtų dar valgyti. Užkandžiavimas jums kenkia daug labiau, tad nekankinkite savęs mažomis porcijomis, nes tai gali baigtis persivalgymu prieš miegą“, – perspėja laidos vedėjas.

Tad norint atsikratyti antsvorio visai nebūtina savęs kankinti – tai įrodė ir laidos viešnios Olgos pavyzdys. Užtenka pažvelgti, kas pasikeitė per kelis dešimtmečius, kodėl pasaulį užvaldė antsvoris? Galbūt numesti svorio padės senų gerų įpročių grąžinimas – svoris pradės kristi pats be jokių pastangų. „Būkite liekni, bet svarbiausia – būkite sveiki“, – sako A. Unikauskas

Plačiau – balandžio 29 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Per karantiną Olga susidarė planą ir numetė 40 kg: nebenorėjau būti sau našta