Gyvenimas

2021.05.02 16:41

Traškieji ridikėliai – vitamino C užtaisas ir tiesus kelias į sveiką žarnyną: neišmeskite ir jų lapų

Viktorija Lideikytė, LRT.lt2021.05.02 16:41

Apie ridikėlių naudą sveikatai žinoma jau nuo senovės – juose mažai kalorijų, tačiau daug naudingų medžiagų: imunitetą stiprinančio vitamino C, mažakraujystės riziką mažinančios geležies, virškinimo veiklą gerinančių maistinių skaidulų ir pan. Tiesa, ne visiems patinka pikantiškas ridikėlių skonis – pasirodo, yra būdas, kaip jį pašalinti. Neišmeskite ir ridikėlių lapų – juose kai kurių naudingųjų medžiagų kone dvigubai daugiau.

Istoriniuose rašytiniuose šaltiniuose galima rasti duomenų, kad ridikėliai atsirado Egipte – ten juos pradėta auginti dar prieš piramidžių statybą, portalui LRT.lt pasakoja Kauno technologijos universiteto Cheminės technologijos fakulteto Maisto mokslo ir technologijos katedros lektorė dr. Milda Pukalskienė. Įdomu ir tai, jog labai seniai paminėtas ir teigiamas ridikėlių poveikis sveikatai – istoriniuose šaltiniuose apie tai užsimenama dar 2700 m. prieš Kristų.

Imunitetą stiprinančio vitamino C šaltinis

Ir šiandien žinoma, jog traškūs ridikėliai yra nekaloringi, tačiau turtingi vitaminų ir mineralų. 100 g ridikėlių yra vos 16 kcal ir net 95,9 g vandens.

Ridikėliai yra išties geras vitamino C šaltinis. 100 g ridikėlių yra net 30 proc. (15–40 mg) rekomenduojamos vitamino C paros normos. Didžiausia vitamino C koncentracija randama mažuose rausvos spalvos ridikėliuose. Vitaminas C stiprina imunitetą, saugo ląsteles nuo žalingo laisvųjų radikalų poveikio.

Ridikėliuose gausu folio rūgšties, vitaminų riboflavino (B2), niacino (B3), taip pat randama B6 ir K grupės vitaminų. Daržovėje gausu ir mineralinių medžiagų: kalio, magnio, vario, cinko, fosforo, mangano, natrio.

„Ridikėliuose randama antocianinų, galinčių sumažinti širdies ir kraujagyslių ligų riziką. Be to, juose taip pat daug vitamino C, folio rūgšties ir flavonoidų – šie junginiai padeda palaikyti normalų kraujo spaudimą. Ridikėliuose gausu kalio, kuris taip pat gali padėti sumažinti kraujospūdį ir kontroliuoti kraujo apytaką, ypač sergančiųjų hipertenzija.

Ridikėliai stiprina imunitetą, nes juose esantis vitaminas C gali apsaugoti nuo peršalimo ir kosulio bei palaikyti stiprią imuninę sistemą. Visgi, tikintis tokio efekto, ridikėlių valgyti reikėtų reguliariai.

Beje, ši šakninė daržovė šarmina organizmą, todėl gali sumažinti virškinimo problemas ir pykinimą. Raudonuosiuose ridikėliuose esantys vitaminai E, A, C, B6 ir K, antioksidantai bei mineralinės medžiagos cinkas, fosforas, magnis, varis, kalcis, geležis ir manganas palaiko gerą fizinę savijautą“, – vardija dr. M. Pukalskienė.

Vaistas nuo mažakraujystės ir skydliaukės problemų

Anot mokslininkės, ridikėliuose gausu ir geležies, tad reguliarus ridikėlių valgymas efektyviai mažina ir anemijos, dar vadinamos mažakraujyste, išsivystymo riziką. Anemija – būklė, kurią sukelia geležies trūkumas organizme.

„Kaip žinia, geležis mūsų organizmui labai svarbi, nes įeina į eritrocitų sudėtį. Nustatyta, kad reguliarus ir saikingas ridikėlių vartojimas labai veiksmingai mažina anemijos riziką ir padeda ją gydyti.

Beje, ridikėliuose yra sieros turinčių junginių ir antiseptiniu poveikiu pasižyminčio junginio rapanino – šie junginiai ne tik skatina medžiagų apykaitą, bet ir padeda subalansuoti skydliaukės hormonus, taip pat padeda gydyti su skydliauke susijusias problemas“, – dėsto dr. M. Pukalskienė.

Ridikėliai – dar ir maistinių skaidulų šaltinis. Moksliniais tyrimais nustatyta, kad reguliarus ridikėlių vartojimas naudingas skrandžiui ir padeda palaikyti sveiką virškinimo sistemą, kadangi ridikėliuose esančios skaidulos gerina žarnyno turinio judėjimą. Tai ne tik padeda gydyti vidurių užkietėjimą, bet ir palengvina virškinimo sutrikimus: pilvo skausmus, pūtimą ir kt., dėsto mokslininkė.

„Galiausiai ridikėliuose esančios medžiagos taip pat reguliuoja ir cukraus kiekį kraujyje, padeda iš organizmo pašalinti toksinus. Reguliarus ir saikingas ridikėlių vartojimas gerina kepenų funkciją, nes, be daugelio biologiniu aktyvumu pasižyminčių junginių, juose randama ir indol-3-karbinolio ir 4-metiltio-3-butenil-izotiocianato – šie junginiai padeda kepenų ląstelėms neutralizuoti toksines medžiagas“, – aiškina dr. M. Pukalskienė.

Prarasite saiką – rizikuosite per daug sumažinti kraujospūdį

Nepaisant gausybės teigiamų ridikėlių savybių, su šia šaknine daržove reikėtų nepersistengti – saikingai skanauti turėtų žmonės, besiskundžiantys virškinimo sutrikimais, sergantys cukriniu diabetu, o taip pat turintys kraujospūdžio problemų.

„Pernelyg didelis ridikėlių kiekis gali sutrikdyti skydliaukės hormonų gamybą, dirginti virškinamąjį traktą. Ridikėliuose yra pakankamai didelis kiekis kalio, kuris naudingas reguliuojant aukštą kraujospūdį, tačiau nesaikingas ridikėlių vartojimas gali sumažinti kraujospūdį iki neįprastai žemo lygio, o tai gali sukelti hipotenziją, arba žemą kraujospūdį. Gana dažni hipotenzijos simptomai yra nuovargis, pykinimas, depresija.

Ridikėlių rekomenduojama valgyti žmonėms, sergantiems cukriniu diabetu, kadangi jie padeda reguliuoti cukraus kiekį kraujyje, tačiau nesaikingas ridikėlių vartojimas gali sumažinti cukraus kiekį kraujyje iki pavojingai žemo lygio, dėl kurio atsiranda būklė, vadinama hipoglikemija“, – įspėja dr. M. Pukalskienė.

Visgi saikingas ridikėlių kiekis pakenkti neturėtų – tai, anot mokslininkės, yra sveika daržovė, kuria drąsiai galima papildyti savo mitybos racioną.

Ridikėlių lapuose – dar daugiau naudos: kaip juos paruošti?

Ne mažiau už pačius ridikėlius naudingi ir jų lapai – pastarųjų maistinė vertė gerokai didesnė už ridikėlių. Pasak dr. M. Pukalskienės, ridikėlių lapai – geras baltymų, ląstelienos šaltinis.

„Nustatyta, kad 100 g ridikėlių lapų yra net 752,64 mg kalcio, vitamino C kiekis 100 g ridikėlių lapų – 38,69 mg, o tai beveik dvigubai daugiau nei šaknyse. Beje, ridikėlių lapuose gausu vanilės, epikatechino ir kumaro rūgšties“, – aiškina mokslininkė.

Ir net jei pagalvojote, kad nieku gyvu nevalgysite ridikėlių lapų, neskubėkite daryti išvadų – pasirodo, kelias minutes apvirus ridikėlių lapus, atsiskleidžia visai kitas jų skonis ir išvaizda, o lapai tampa nebe tokie šiurkštūs.

„Beje, ridikėlių lapus gerai nuplovę po šaltu vandeniu, smulkiai supjaustę ir sumaišę su skiltele česnako ir šlakeliu alyvuogių aliejaus, gausime puikų padažą prie mėsos ar makaronų“, – recepto idėja dalijasi dr. M. Pukalskienė ir pataria – kitą kartą, kai turėsite krūvą ridikėlių lapų, neskubėkite jų išmesti.

Kas ridikėliams suteikia pikantišką skonį?

Ridikėliai būna įvairių spalvų, formų ir dydžių. Visgi bendra jų savybė ta, kad visi jie pasižymi įdomiu pikantišku skoniu.

„Ridikėliai nėra tokie aštrūs kaip, pavyzdžiui, aitriosios paprikos ar krienų šaknys, jų kartumas ir aštrumas yra švelnus. Aštrų skonį ridikėliams suteikia gliukozinolatai ir lakūs alkaloidai – izotiocianatai, kurių taip pat yra garstyčiose, krienuose ir vasabyje“, – aiškina dr. M. Pukalskienė.

Beje, pagrindinis junginys, suteikiantis ridikėliams būdingą aitrų aromatą, yra 4-metiltio-3-trans-butenilizotiocianatas – įdomu tai, kad jis susidaro kramtant ridikėlį.

Ridikėlių aštrumas skiriasi, priklausomai nuo rūšies, o pikantišką skonį ridikėliams suteikiantys junginiai kaupiasi odelėje, tad, ją nulupus, ridikėlių aštrumas sumažėja. Visgi ridikėlių paprastai prieš valgymą lupti nereikia – svarbiausia, kad jie būtų švieži.

Norint išsirinkti geriausius, svarbu žinoti kelis dalykus

Ridikėliai auga išties greitai – kai kurie iš jų subręsta vos per 22 dienas. Prekybos centruose, turgavietėse paprastai siūloma įsigyti kelių rūšių ridikėlių. Norėdami nesutrikti ir išsirinkti geriausius, atkreipkite dėmesį į keletą dalykų.

„Ieškodami tinkamo skonio ridikėlių, rinkitės mažus ir vidutinio dydžio – jų skonio savybės bus geresnės nei didesnių ridikėlių. Atkreipkite dėmesį ir į lapus – jie turėtų būti nepažeisti, standūs ir ryškiai žali. Išdžiūvę arba rudi ridikėlių lapai – ženklas, kad ridikėliai nebus tokie traškūs ir skanūs.

Vienas iš pagrindinių ridikėlių kokybės ir skonio rodiklių yra ir spalva. Jei ieškote raudonųjų ridikėlių, rinkitės sodriai raudonos spalvos. Jei pirksite baltus ridikėlius, jie turi būti balti, beveik permatomi. Venkite pažaliavusių, nes tokių ridikėlių skonis bus nemalonus.

Pirkdami ridikėlius, pirštais patrinkite jų paviršių. Rinkitės ridikėlius su nepažeista oda ir venkite tų, kurių oda įtrūkusi, raukšlėta. Atkreipkite dėmesį ir į ridikėlių svorį – sunkaus ridikėlio šaknis yra tanki ir sveika. Paspauskite ridikėlį, kad galėtumėte įvertinti jo tvirtumą. Tvirtas ridikas yra sveikas, kokybiškas, jo vidus bus traškus.

Taip pat nepamirškite patikrinti, ar nėra pelėsio, nes kai kurie ridikėliai parduodami plastikiniuose maišeliuose. Ridikėliai dažnai laikomi drėgni, o tai – puiki terpė pelėsiui augti“, – pataria dr. M. Pukalskienė.

Taip pat skaitykite

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt