Gyvenimas

2021.04.29 21:30

Žemas kraujospūdis gali pridaryti ne mažiau bėdų nei aukštas: 7 paprasti būdai, kaip jį padidinti

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2021.04.29 21:30

Kraujo spaudimas per dieną kinta nuolat, tačiau jei jis dažnai per žemas, galite pastebėti nemalonius simptomus, kaip suprastėjusį regėjimą, mieguistumą, silpnumą. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ profesorė Jurgita Plisienė papasakojo apie 7 paprastus būdus, kaip pakelti kraujo spaudimą, pavyzdžiui, vartoti šiek tiek daugiau druskos, negu rekomenduojama įprastai.

Paprastai kalbama, ką daryti, jei kraujo spaudimas yra per aukštas, tačiau ne mažiau bėdų gali pridaryti ir per žemas kraujospūdis, ypač jei jis nukrenta staiga. Tai gali signalizuoti apie labai rimtas problemas: šoką, kraujavimą, kritines ligas arba kai kurių organų veiklos sutrikimą.

„Kraujospūdis nepaprastai svarbus organų aprūpinimui krauju. Esant žemam kraujospūdžiui tokie organai, kaip smegenys, inkstai, kepenys ar plaučiai, gali būti nepakankamai aprūpinami krauju ir deguonimi, todėl negali dirbti visu pajėgumu ir užtikrinti jūsų geros savijautos“, – perspėja kardiologė.

Žemo kraujospūdžio simptomai

Suprastėjęs regėjimas

„Suprastėjęs regėjimas paprastai išduoda būsimą silpnumo epizodą. Pradeda mirgėti akyse, lietis vaizdas ir jūs jau patys jaučiate, kad tuoj apalpsite“, – pasakoja J. Plisienė.

Žemas kraujospūdis – rimtų ligų pranašas: patarimai, padėsiantys pakelti kraujo spaudimą

Išsiblaškymas, darbingumo sumažėjimas

Esant žemam kraujospūdžiui nesinori keltis iš lovos, kažką daryti, kažkur eiti, tiesiog nėra jėgų dienos metu ką nors nuveikti.

Stovint, ypač jeigu yra tvanki aplinka, daug žmonių, jeigu reikia ilgai stovėti, organizmas tiesiog su tuo nesusitvarko, nes kraujospūdis stovint krenta. Reikėtų vengti ilgo stovėjimo.

Mieguistumas

Anot kardiologės, žmonėms, kurie turi žemą kraujospūdį, paprastai būna sunku rytais atsikelti, jie nori miegoti nuo 9 iki 11 valandų.

Šaltos galūnės

Jeigu yra žemas kraujospūdis, kraujas tinkamai neaprūpina visų tolimiausių kūno taškų. Būtent su krauju į rankas, į kojas ateina ir šiluma.

Silpnumas

Alpimas

„Stovint, ypač jeigu yra tvanki aplinka, daug žmonių, jeigu reikia ilgai stovėti, organizmas tiesiog su tuo nesusitvarko, nes kraujospūdis stovint krenta. Reikėtų vengti ilgo stovėjimo. Dar labai svarbu, jog ryte atsikėlus nereikia iš karto šokti iš lovos, reikėtų prieš atsikeliant pasėdėti ramiai“, – pataria J. Plisienė.

Vėmimas

Kritinėje situacijoje, kuomet kraujospūdis yra labai žemas, gali imti pykinti. Gali būti, kad pacientas tiesiog nenori valgyti.

Kaip sau padėti pakelti kraujo spaudimą?

Pakankamas vandens kiekis

Labai svarbu gerti pakankamą kiekį vandens. Profesorė teigia, kad esant dehidratacijai, kai trūksta vandens, kraujospūdis gali kristi, todėl labai svarbu užtikrinti, kad vandens būtų išgeriama pakankamai.

Kava, arbata

„Kava ir arbata turi kofeino, tai yra priemonės, kurios taip pat pakelia kraujospūdį, bet reikėtų žinoti, kad efektas gana trumpas. Be to, kava kai kuriems suveikia atvirkščiai – kraujospūdis kaip tik nukrenta. Nereikėtų padauginti nei kavos, nei arbatos, bet kartais tai gali padėti“, – pasakoja ji.

Druskos šiuo atveju galime negailėti, nes druska kaupia skysčius ir kelia kraujospūdį.

Druska

J. Plisienė sako, kad kardiologai kartais druską vadina baltąja mirtimi, bet jeigu yra įgimtas žemas kraujospūdis, galima pasūdyti patiekalus, užkandžiauti valgant, pavyzdžiui, sūdytą silkę.

„Druskos šiuo atveju galime negailėti, nes druska kaupia skysčius ir kelia kraujospūdį. Jeigu jūs esate sveikas, neturite jokių kitų ligų, dėl kurių būtų negalima vartoti druskos, šiuo atveju išimtinai druskos galima vartoti šiek tiek daugiau negu įprastai“, – komentuoja daktarė.

Folio rūgštis, B grupės vitaminai

Labai svarbu vartoti maisto produktus, kurie turi daug folio rūgšties, B grupės vitaminų tam, kad išvengtumėte mažakraujystės, nes esant mažakraujystei gali mažėti ir kraujospūdis.

Izometrinė mankšta

„Jeigu šios paprastos mitybos taisyklės nepadeda, yra dar vienas būdas greitai pakelti kraujospūdį. Izometrinę mankštą vertina net Arnoldas Schwarzeneggeris, o jos elementų netgi įtraukta į kosmonautų fizinio rengimo programą. Tokie pratimai nereikalauja daug laiko, o mankštintis galima net ir gulint lovoje arba sėdint biure.

Jeigu jaučiate, kad tuoj alpsite, sukryžiuokite kojas ir stipriai, stipriai įtempkite šlaunų ir sėdmenų raumenis. Pajusite, kaip šiluma suplūsta į veidą. Tokiu būdu trumpam galime pakelti kraujospūdį, o tada jau ieškoti vietos atsigulti, pakelti kojas ir t. t.“, – pasakoja J. Plisienė.

Sportas

Sportuoti – labai svarbu. Treniruodami didžiuosius kūno raumenis kontroliuosite kraujospūdį. Ypač naudingas dinaminis sportas, kai reikia bėgioti, daug vaikščioti, plaukti.

Kompresinės kojinės

„Na, o jeigu ir tai nepadeda, yra dar vienas būdas – kompresinės kojinės, kurios pagerina kojų kraujotaką, taip pat gali pakelti kraujospūdį. Jeigu ir tai nepadeda, reikėtų kreiptis į gydytoją, nes yra tam tikrų medikamentų, kurie padeda apsaugoti nuo ortostatinės hipotenzijos. Taip mes vadiname šią kraujospūdžio kritimo ligą“, – kalba kardiologė.

Kraujo spaudimas per dieną kinta nuolat: miegant jis gali nukristi, pabudus dėl fizinės veiklos, dienos streso, kitų emocijų gali pakilti. Mūsų organizmas geba prie to kuo puikiausiai prisitaikyti, tačiau jei jaučiate išvardytus simptomus, vertėtų pasitikrinti.

Plačiau – balandžio 15 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Žemas kraujospūdis – rimtų ligų pranašas: patarimai, padėsiantys pakelti kraujo spaudimą
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.