Gyvenimas

2021.05.12 08:00

Vienas prieštaringiausių, bet svarbiausių intuityvaus valgymo principų – nieko sau nedrausti

LRT RADIJO laida „Laimės dieta“, LRT.lt2021.05.12 08:00

Uždraustas vaisius – saldesnis, LRT RADIJO laidoje „Laimės dieta“ patarlę primena intuityvaus valgymo konsultantė Ingrida Augutė. Siekiant atkurti taiką su maistu patarimas nieko sau nedrausti – vienas prieštaringiausių, tačiau nėra gero ar blogo maisto – yra tik mūsų santykis su juo, kurį „sutaisyti“ gali padėti intuicija.

Kognityvinės ir elgesio terapijos specialistę I. Augutę kalbina LRT RADIJO laidos „Laimės dieta“ vedėja Rimantė Kulvinskytė.


– Man atrodo, kiekvienam tikslui reikalinga teisinga motyvacija ir priežastis, kodėl mes to norime. Apie kreipimąsi į intuityvaus valgymo specialistą – su kokia intencija reikėtų ateiti?

– Reikėtų atskirti, su kokia intencija reikėtų ateiti ir su kokia visgi ateinama. Intuityvus valgymas labai dažnai būna atrandamas žmonių, kurie jau yra išbandę labai daug įvairiausių dietų, lieknėjimo ir sveikatingumo programų, mato, kad jie negauna tokio rezultato, kokio nori.

Intuityvus valgymas – ta programa, kuri grąžina žmogų į sveiką santykį su maistu, kūnu ir mankšta. Kalbant apie tai, kaip žmonės turėtų atrasti intuityvų valgymą, – matyt, kai santykis dar nėra sugadintas. Visgi praktika rodo, kad žmonės dėl įvairių drastiškų dietų nepasiekia savo tikslų, galvoja, negi esu toks beviltiškas, negi tikrai nėra mitybos būdo, kuris man gali tikti? Intuityvus valgymas – prigimtinis valgymas, kuris negali netikti, nes kiekvienam tai yra individualu.

Intuityviame valgyme mes tai vadiname „dietinio mąstymo atsisakymu“. Dietinis mąstymas – visos taisyklės, kurios verčia kalbėti mūsų vidinį kritiką nepaisant to, kokie mūsų norai.

– Intuityvus valgymas – tai vadovavimasis, ko nori tavo kūnas. Jeigu man PMS, aš noriu silkės, po to pyrago, o po to – dešros... Ar tai intuityvu? Kada mes sugadiname tą santykį su maistu? Kada iš mūsų atimami prigimtiniai instinktai ir žinojimas, kas mums geriausia?

– Intuityviame valgyme yra svarbus klausimas: o kaip aš jaučiuosi pavalgęs tam tikro maisto? Jeigu visa tai, ką išvardijote, suvalgote ir jaučiatės gerai, tvarka. Bet jeigu ne – tai ne visai intuityvus valgymas.

Intuityvus valgymas kalba apie tai: klausykime savo kūno ir jo klausykime labiausiai. Dabar yra labai daug informacijos, kaip valgyti, ką su kuo valgyti, kaip derinti ir pan. Žmonės dažnai valgo maistą, nes reikia, o iš tiesų tam žmogui jis net nėra skanus. Tada po neskanaus maisto einame valgyti deserto.

<...> Kai tik pajaučiame, kad mūsų santykis su maistu netvarkingas, kada apskritai valgymas reikalauja energijos, papildomų pastangų, verta pastebėti savo mitybą, koks tas santykis su maistu.

– Prašiau jūsų paruošti sąrašą patarimų, kurie padėtų atrasti taiką su maistu.

– Yra 10 intuityvaus valgymo principų. Noriu išskirti svarbiausius. Pirmas labai svarbus – atsisakyti visų išorinių taisyklių. „Aš turiu tai valgyti, man reikia tai valgyti, aš privalau tą suvalgyti, jeigu nesuvalgysiu tiek porcijų, kažkas nutiks.“ Apskritai gyvenime reikia kuo mažiau kraštutinumų: reikia, privalau, būtina. Intuityviame valgyme mes tai vadiname „dietinio mąstymo atsisakymu“. Dietinis mąstymas – visos taisyklės, kurios verčia kalbėti mūsų vidinį kritiką nepaisant to, kokie mūsų norai.

Intuityvus valgymas tikrai nesako: neklausykime, ką sako Pasaulio sveikatos organizacija ar kokie naujausi moksliniai tyrimai. Domėkimės naujausiais tyrimais, bet vadovaukimės sveiku protu, perleiskime informaciją per savo širdį.

Kai tėvai bando sumaitinti kažkiek gramų, mililitrų, jau pradeda nutraukinėti intuityvų valgymą. Tėvai galėtų mokytis iš vaikų – jie yra puikūs intuityvūs valgytojai.

– Esate mama, auginate du vaikus. Kokias darome klaidas kaip tėvai net nesusimąstydami arba kur be reikalo save linčiuojame?

– Vaikų valgymas – be galo plati tema, bet stipriausias palinkėjimas tėvams – kuo labiau pasitikėti vaiku. Labai dažnai norime, kad vaikai valgytų ir vaisius, ir uogas, ir daržoves, ir kruopas... Būtų gerai – vienu metu ir kad per dieną suvalgytų tiek. Skeptiškai žiūriu į gaires, gramus. Man atrodo, svarbiausia – pasiūlyti vaikui maistą, o dėl rezultato, jis suvalgys ar nesuvalgys, pasikliaukime savo vaiku.

Kai tėvai bando sumaitinti kažkiek gramų, mililitrų, jau pradeda nutraukinėti intuityvų valgymą. Tėvai galėtų mokytis iš vaikų – jie yra puikūs intuityvūs valgytojai.

Antras patarimas – vienas prieštaringiausių kalbant apie mitybą. Aš kviečiu valgyti visą maistą ir nieko sau nedrausti. Tai viena pagrindinių intuityvaus valgymo idėjų. Manau, visi esame girdėję posakį: uždraustas vaisius yra saldesnis. Kai nuimame tą magiją nuo uždrausto maisto, saldumynų, makaronų ar dar kažko, kas nėra itin palanku sveikatai, maistas nustoja būti toks patrauklus.

– Vadinasi, blogo ir gero maisto nėra, yra svarbus santykis su tuo maistu. O yra mokslinių tyrimų, kad kūnas kitaip priima maistą, kurį valgome, nes norime, ir maistą, kurį reikia valgyti?

– Taip, tyrimų yra gana daug. Vienas konkretus tyrimas – žmonės, kuriems nepatiko valgomas maistas, įsisavino mažiau vitamino D. Vadinasi, galime valgyti „atbulais dantimis“ kokį nors produktą, bet jeigu mums tai neskanu, mes tiesiog pasiimsime mažiau naudingų medžiagų.

Įdomu tai, kad kai valgome ir mums maistas neskanus, nepaspaudžiamas malonumo mygtukas. Smegenyse ne vienas centras dalyvauja valgyme, vienas jų – malonumo centras. Jeigu smegenims nebuvo aiškiai pasakyta: taip, man buvo skanu, vadinasi, jis ieškos, kas paspaustų tą mygtuką.

– Ir kadangi tą mygtuką visą laiką užspaudžiame desertu ar kitu nepalankiu produktu, smegenys išmoksta, kad būtent jo ir reikia.

– Taip. Yra tyrimų, kad mums skanaus maisto ir suvalgome mažiau.

Daugiau patarimų – sausio 21 d. laidos „Laimės dieta“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.


Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.