Gyvenimas

2021.04.25 14:49

Pilvo riebalai – ne vien estetinė problema: norint juos ištirpdyti, svarbi 3 veiksmų formulė

Viktorija Lideikytė, LRT.lt2021.04.25 14:49

Pilvo riebalai – ne vien estetinė problema. Jų perteklius didina riziką susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis, II tipo diabetu, demencija. Tiesa, sunerimti turėtų ne tik obuolio figūrą turintys žmonės, mat pilvo riebalai ne visada pastebimi, – jų gali turėti net iš pažiūros liekni asmenys. Norint atsikratyti pilvo riebalų, svarbu žinoti trijų veiksmų formulę: rūpintis streso valdymu, mityba ir fiziniu aktyvumu. Tiesa, vien atsilenkimų nepakaks.

Priaugti kilogramai neretai tampa akivaizdūs norint užsisegti kelnes – būtent tą akimirką gali pasirodyti, kad visos nuodėmės kaip tyčia nusėdo ant pilvo. Kaip pažymi Lietuvos sporto universiteto docentė pilateso trenerė Kristina Zaičenkovienė, riebalai kaupiasi visame organizme, tačiau patys esame linkę juos labiau pastebėti pilvo srityje.

Tiesa, pilvo riebalai neatsiranda per dieną. Šį nepatogumą sukelia ne tik fiziologiniai organizmo procesai, bet ir netinkamas gyvenimo būdas, net patiriamos emocijos.

„Pilvo riebalų susidarymą lemia daugelis veiksnių: mityba, fizinio aktyvumo stoka, organizmo pH, metabolizmas, taip pat stresas ir emocijos (pavyzdžiui, patiriant stresą gaminasi hormonas kortizolis, išskiriantis insuliną, patiriant stiprias emocijas – adrenalinas). Patiriant stresą, gana dažnai pasireiškia ir su juo susiję valgymo sutrikimai, besaikis valgymas, – dėl to taip pat gali pradėti kauptis pilvo riebalai“, – vardija K. Zaičenkovienė.

Poodiniai pilvo riebalai matomi plika akimi

Pilvo riebalai skirstomi į poodinius ir vidinius (dar vadinamus visceraliniais). Kaip rašoma Harvardo medicinos fakulteto interneto puslapio „Harvard Health Publishing“ įraše, apskritai poodinių riebalų žmogaus kūne yra apie 90 proc., vidinių – vos 10 proc. Tiesa, vidinių riebalų daroma žala sveikatai – kur kas didesnė.

Poodinius pilvo riebalus nesunku pastebėti plika akimi, užčiuopti rankomis. Juos galima išmatuoti ir specialiu prietaisu, vadinamu odos raukšlės kapleriu (juo matuojamas riebalinis audinys, įvertinama bendra kūno riebalų masė ir pasiskirstymas atsižvelgiant į normą viename centimetre). Ar verta sunerimti dėl priaugtų kilogramų, parodo ir kūno masės indeksas (KMI).

„Kaip žinoma, nutukimas būti apibūdinamas remiantis ir KMI nustatymu. KMI – skaičius, gaunamas kūno masę kilogramais padalijus iš ūgio, pakelto kvadratu. Jei kūno masės indeksas viršija 25, tai vadinama antsvoriu. Jei KMI didesnis nei 30, tai nutukimas. Jei indeksas didesnis nei 40, tai morbidinis (patologinis) nutukimas“, – aiškina K. Zaičenkovienė.

Problema – ne vien estetinė

Pilvo riebalai – ne tik estetinė problema. Jie pavojingi ir sveikatai: dėl pilvo riebalų gali sutrikti vidinių organų metabolizmas, lėtėja vidinių organų funkcija, sutrinka organų drenažas, atsiranda kompresinių organų reiškinių, vardija LSU docentė.

Akivaizdžiai pastebimi pilvo riebalai taip pat gali signalizuoti apie medžiagų apykaitos sutrikimus ar išsivysčiusį metabolinį sindromą, apimantį daugybę įvairiausių sutrikimų ir pasireiškiantį dideliu arteriniu kraujospūdžiu, antsvoriu, II tipo cukriniu diabetu, ateroskleroze, inkstų akmenlige.

„Žmonėms, kurie serga metaboliniu sindromu, didėja rizika susirgti išemine širdies liga ir II tipo cukriniu diabetu. Dėl šios ligos suriebėja kepenys, todėl kai kuriais atvejais gali išsivystyti kepenų cirozė, gali būti pažeidžiami inkstai, šlapime atsirasti baltymo, sutrikti miegas, moterims – kiaušidžių veikla, bėgant metams gali išsivystyti demencija“, – kalba K. Zaičenkovienė.

Pilvo riebalų natūraliai daugėja su amžiumi – taip nutinka kintant hormoninei sistemai, t. y. atsiradus hormoninių sutrikimų, mažėjant fiziniam aktyvumui ir raumenų masei. Ant pilvo nusėdę riebalai – problema, galinti kankinti tiek vyrus, tiek moteris.

„Moterims tai gali būti susiję su menopauzės atsiradimu, tačiau metabolinis sindromas gali pasireikšti ir moterims, ir vyrams. Vadinasi, tiek vieni, tiek kiti gali turėti obuolio formos figūrą“, – aiškina K. Zaičenkovienė.

Pavojingiausi – vidiniai pilvo riebalai

Vis dėlto pilvo riebalai ne visada gali būti akivaizdi problema – sveikatai pavojingų vidinių, vadinamųjų visceralinių, riebalų gali turėti ir liekni žmonės, besidžiaugiantys plokščiu pilvuku. Vidiniai pilvo riebalai – dar pavojingesni už poodinius: jie ne tik sunkiau pastebimi, bet ir daro didelę žalą sveikatai.

„Vidiniai riebalai yra žymiai pavojingesni nei poodiniai, nes į kraujotakos sistemą išskiria riebalų rūgščių elementus, kurie veikia kepenis. Padidėjęs kraujospūdis, insulino trūkumas, trigliceridų ir cholesterolio kiekio augimas gali išvystyti cukrinį diabetą, kraujagyslių susiaurėjimą bei širdies ligas“, – aiškina K. Zaičenkovienė.

LSU docentė įspėja: jeigu žmogus atrodo lieknas, tai dar nereiškia, kad jis neturi visceralinių riebalų. Vis dėlto reikėtų nepamiršti, kad riebalai žmogaus organizmui yra būtini ir per mažas jų kiekis taip pat gali būti žalingas sveikatai. Riebalai ypač reikalingi moterų vaisingumui, reguliariam menstruacijų ciklui, o riebalų trūkumas gali sukelti osteoporozę – kaulų retėjimo ligą.

Siekiant atsikratyti pilvo riebalų – 3 dalykų formulė

Deja, panacėjos, padėsiančios staiga atsikratyti pilvo riebalų, nėra. Norint padailinti formas ir pagerinti sveikatą, reikėtų galvoti apie trijų ne vienam gerai pažįstamų dalykų formulę: subalansuotą mitybą, fizinį aktyvumą ir streso valdymą.

„Kalbant apie maistą, labai svarbu subalansuota mityba ir riebalų, baltymų bei angliavandenių pusiausvyra. Reikėtų nepamiršti, kad greitai įsisavinamų angliavandenių vartojimas skatina vidinių riebalų augimą, todėl jų nereikėtų vartoti antroje dienos pusėje“, – aiškina K. Zaičenkovienė. Ji primena – kiekvieno žmogaus delno dydis atitinka jo skrandžio tūrį, tad maisto lėkštėje neturėtų būti daugiau, nei telpa į delną.

Ne mažiau už mitybą svarbi ir fizinė veikla. Tiesa, siekiant sumažinti pilvo riebalus, vien atsilenkimų gali nepakakti, tačiau visai pamiršti jų taip pat nederėtų. „Norint atsikratyti pilvo riebalų, reikėtų užsiimti žemo arba vidutinio intensyvumo ilgai trunkančiu, t. y. nuo 25 min. ir ilgiau, sportu. Taip rekomenduojama todėl, kad riebalų eikvojimas medžiagų apykaitai palaikyti krūvio metu prasideda būtent nuo 25-os minutės.

Tai galėtų būti plaukimas, važiavimas dviračiu, pilateso, jogos ar kitos funkcinės raumenų treniruotės, taip pat greitas ėjimas (rekomenduotina 100–120 žingsnių per minutę), sąnarių sveikatai palankesnis nei lėtas bėgimas.

Sportuojant taip pat patariama išprakaituoti – taip pagreitinsime metabolizmą, šlakų išsiskyrimą. Rekomenduojama atlikti bendro pobūdžio fizinius pratimus, apimančius kuo daugiau raumenų grupių, taip pat skirti dėmesio ir pilvo raumenų stiprinimo pratimams“, – aiškina LSU docentė K. Zaičenkovienė.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.