Gyvenimas

2021.04.05 11:36

Gydytoja – apie tai, kaip lėkštės turinys atsispindi veide: oda nėra dirva, kurią galima arti bet kaip

Viktorija Lideikytė, LRT.lt2021.04.05 11:36

„Oda nėra dirva, kurią galima arti bet kaip ir tikėtis, kad ji bus graži. Nualinta žemė taip pat neduoda derliaus“, – įspėja gydytoja dermatovenerologė. Po 25-erių veido oda akivaizdžiai išduoda, kaip gyvename ir ką dedame į lėkštę. Jei iš vakaro paskanavote saldumynų ar pelėsinių sūrių, ryte būkite nusiteikę bėrimams, o jei padarysite iškrovos dieną, būkite tikri – oda padėkos švytėjimu ir sveika išvaizda.

Rūkymas, alkoholis, stresas, įtampa, ligos, genetika – odoje atsispindi visos gyvenimo būdo blogybės ir dar daugiau. Ne išimtis ir tai, ką dedame į lėkštę, – jos turinys specialistui tampa aiškus, vos tik pacientas įžengia pro kabineto duris.

„Mūsų organizmas nėra fragmentuotas, tai – savireguliuojanti ir tarpusavyje susijusi unikaliai išmani visuma, todėl tai, kaip ir kuo žmogus gyvena, turi įtakos visiems organams. Oda smarkiai susijusi su neuroendokrinine sistema, psichika, emocijomis, virškinamuoju traktu, ir nors žmonės ne visada į mitybą kreipia pakankamai dėmesio, maistas turi labai didelę įtaką sveikatai ir odos būklei“, – portalui LRT.lt sako gydytoja dermatovenerologė, Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto profesorė dr. Matilda Bylaitė-Bučinskienė.

Po 25-erių tai, ką dedame į lėkštę, tampa akivaizdu

Dažnai paauglystėje, iki 20-ies metų, jei nėra alergijų, galime valgyti daug ir ką norime – tikėtina, jog didelių ir matomų pasekmių odai netinkama mityba neturės, nors net ir jaunystėje iš vakaro suvalgyta plytelė šokolado ar nemiegota naktis neretai gali pasireikšti veido odos bėrimais, akne ir paburkusiais paakiais. Visgi nuo 25-erių pasislėpti nebepavyks – jeigu žmogus negalvoja, ką deda į lėkštę, tai tampa tiesiog akivaizdu, pastebi profesorė.

Tad ką valgyti, kad oda būtų skaisti, sveika ir kuo ilgiau liktų jauna? Dr. M. Bylaitė-Bučinskienė išskiria tris pagrindines mitybos taisykles, kurių pravartu laikytis norint turėti sveiką odą.

1. Tiesus žingsnis į sveiką odą – vanduo

Pirmas ir tiesiausias žingsnis į sveiką odą, kuriuo nesunkiai pasirūpinti gali kiekvienas, – vanduo. „Odoje yra per 70 proc. vandens, todėl viskas prasideda nuo tinkamo skysčių kiekio. Būtina gerti užtektinai vandens – ne kavos, ne arbatos ar gazuotų vaisvandenių. Odą reikia drėkinti tiek iš vidaus, tiek išoriškai, nes stresas, aplinkos sausumas ir drėgmės trūkumas lemia ankstyvą odos senėjimą ir raukšles“, – pataria profesorė.

2. Lėkštėje turi karaliauti lapinės daržovės, baltymai ir gerieji riebalai

Jei norime turėti sveiką, švytinčią, elastingą odą, taip pat būtina pasirūpinti, kad su maistu gautume pakankamai sveikųjų riebalų ir baltymų, visų reikalingų mikroelementų ir vitaminų.

„Pagrindiniai odai skirti vitaminai – vitaminas A, vitaminas D, vitaminas C, drėkinantis vitaminas E, vitaminas K, kurio labai dažnai trūksta. Taip pat odos sveikatai svarbūs mikroelementai cinkas, geležis, varis, selenas, kofermentas Q10, omega ir folio rūgštys. Tai yra vadinamoji bazė, ypač vyresniems asmenims, ją patariama gauti su maisto medžiagomis, į pagalbą pasitelkiami ir maisto papildai.

Kad kartu su maistu gautume odos sveikatai reikalingų medžiagų, svarbi subalansuota mityba, tinkamas kiekis gerųjų riebalų, pakankamai baltymų, iš kurių oda gamina kolageną ir keratiną. Odai reikalingų medžiagų galima gauti iš riešutų ir lapinių daržovių. Visgi tiksliausiai pasakyti, ko jums trūksta, gali tyrimus atlikęs gydytojas“, – aiškina dr. M. Bylaitė-Bučinskienė.

3. Saldumynai ir miltiniai patiekalai – tik per šventes

Lengvai įsisavinami angliavandeniai – miltiniai patiekalai, įvairūs cukrūs, yra sveikos odos priešai. Jeigu žmogus nesiskundžia rimtomis odos ligomis, akne, retkarčiais pasilepinus saldumynais tikrai nenutiks nieko blogo, sako profesorė, tačiau tuo nereikėtų piktnaudžiauti.

„Pastaruoju metu mūsų mityboje vyrauja labai daug lengvai įsisavinamų angliavandenių ir cukrų. Pakanka suvalgyti bandelę, kitą saldumyną ar miltinį produktą, ir jau kitą dieną oda ima reaguoti bėrimu, spuogeliais, paraudimu, niežėjimu ar lėtinių odos ligų paūmėjimu“, – dėsto prof. dr. M. Bylaitė-Bučinskienė.

Beje, dažnas užkandžiavimas ir besaikis saldumynų vartojimas veda prie kitos problemos – nutukimo, o tai, pasak profesorės, taip pat odai nepriduoda sveikatos ir grožio, be to, prasideda kitos odos problemos.

„Bet kokie kūno apimčių pokyčiai – papildomi kilogramai ar staigus svorio kritimas – vienaip ar kitaip atsiliepia odai. Jeigu žmogus per trumpą laiką numeta daug svorio, jo oda suglemba, vyresniame amžiuje išryškėja raukšlės.

Geriant nepakankamai vandens ir valgant mažai vaisių bei daržovių, kuriuose taip pat yra daug vandens, oda papilkėja, ima lengviau raukšlėtis. Jeigu apimtys padidėja ir svorio priaugama, oda, paprastai tariant, tarsi plyšta: ji tempiasi, atsiranda strijų, ima kamuoti pūlingi odos susirgimai, sutrinka organizmo metabolizmas, gali išsivystyti metabolinis sindromas“, – dėsto profesorė.

Vakarienei pelėsinis sūris – ryte bėrimai

Individualiai mitybą turėtų koreguoti ir odos ligomis sergantys žmonės. „Pavyzdžiui, sergant žvyneline svarbu mityboje sumažinti mėsos, aštraus maisto kiekį, vengti alkoholio. Į alergiją linkusiems ar atopiniu dermatitu sergantiems žmonėms reikėtų atsargiai vartoti gausiai histamino turinčius produktus: vytintus mėsos gaminius, baklažanus, avokadus, bananus, vyną. Pikantiški patiekalai, įvairūs pelėsiniai sūriai, taip pat turi daug histamino ir gali sukelti odos niežėjimą, bėrimus“, – pasakoja dr. M. Bylaitė-Bučinskienė.

Profesorė pabrėžia – pakoregavę mitybą nebūtinai išsigydysite lėtines odos ligas, tačiau akivaizdžiai pagerinsite odos būklę. „Kai žarnynas mažiau apkraunamas sunkiai virškinamu maistu ar lengvai įsisavinamais angliavandeniais, tai iš karto atspindi oda. Čia norėčiau paminėti ir protarpinį badavimą ar iškrovos dienas – psichologiškai tą dieną žmogui gali būti sunku susilaikyti nuo didelių maisto porcijų, tačiau už tokį apsivalymą oda neabejotinai atsidėkos švytėjimu ir sveika išvaizda.

Ko gero, ne vienas mitybos specialistas man pritars, kad pastaruoju metu valgymas yra tapęs malonumu, kultu, ritualu. Mes daug laiko praleidžiame prie stalo, sureikšminame, kas ant jo dedama, valgome akimis arba pagauti emocijų.

Sutinku, kad maistas yra didelis gyvenimo malonumas, tačiau nereikėtų pamiršti, koks yra pagrindinis valgymo tikslas – kad organizmas būtų sveikas ir nuo maisto nesusirgtų. Subalansavę mitybą nustebsite, kiek dings ligų, kuriomis susergame dėl savo netinkamų įpročių ir gyvenimo būdo. Tikrųjų odos ligų nėra daug – dažniausiai jos yra tarsi veidrodinis atspindys įvairių įpročių, emocijų, išgyvenimų ar net charakterio savybių pasekmė“, – kalba profesorė.

Pirmieji senėjimo procesai prasideda nuo 20-ies

Neretai rimčiau odos būkle susirūpiname tik išvydę pirmuosius senėjimo požymius. Senėjimo procesų greitis priklauso nuo genetikos, gyvenimo būdo, lyties (vyrai pradeda senti vėliau nei moterys, tačiau jų senėjimo procesai būna staigesni). Pasak dr. M. Bylaitės-Bučinskienės, odos senėjimas palengva prasideda 20-ies.

„Nuo tokio amžiaus prasideda senėjimo procesai, tačiau iki 30-ies dažnai plika akimi jų dar nematome. 23–25 metais atsiranda odos papilkėjimas, patamsėja paakiai, 27-erių atsiranda smulkių pirmųjų raukšlių“, – dėsto profesorė.

Taigi, vos įžengus į trečiąją dešimtį būtina rūpintis odos drėgme ir apsauga nuo saulės. „Norint kuo labiau atitolinti senėjimo procesą, būtina naudoti apsauginį veido kremą nuo saulės. Ir ne tik vasarą, deginantis saulėje, bet kasdieną, net dirbant iš namų, nes ultravioletinius spindulius skleidžia ir dienos šviesa, ir kompiuterių, planšečių ar telefonų ekranai. Apsauga nuo saulės būtina ir slidinėjant, užsiimant vandens sportu“, – pažymi dr. M. Bylaitė-Bučinskienė.

30-aisiais gyvenimo metais atsiranda odos tūrio pokyčių – centrinė veido dalis sukrenta, ryškėja mimikos raukšlės, atsiranda pigmentacijos požymių, tamsesnių dėmelių, gali išryškėti kapiliarai. Tokiame amžiuje į odos priežiūrą jau patariama įtraukti odos priežiūros priemonių su hialurono rūgštimi, retinoliu, aminorūgštimis, sako profesorė.

„Neretai ryškus senėjimas prasideda po 32-ejų. Vieną dieną atsibundi ir pamatai, kad veidas tarsi sukritęs, be spalvos. Skruostams ima trūkti tūrio, sukrenta paakiai, o tai suteikia liūdnumo, nuovargio vaizdą. Po 40-ies senėjimo procesai ima vykti labai greitai ir negailestingai, viskas ima tarsi čiuožti žemyn. Tada veide pasimato viskas: ir mityba, ir žalingi įpročiai. Po 30-ies labai aiškiai pasimato ir tai, ar žmogus rūko, – rūkorių odai smarkiai ima trūkti drėgmės, švytėjimo“, – aiškina profesorė.

Dr. M. Bylaitė-Bučinskienė įsitikinusi – odos būkle reikia rūpintis nuolat ir įvairiapusiškai. Jei norisi skaisčios odos, labai svarbu tinkamai elgtis, tikina profesorė: sveikai maitintis, gerti pakankamai vandens, saugotis saulės, judėti, rūpintis psichine sveikata, nepersistengti su priemonėmis paauglystėje ir nežiūrėti pro pirštus į tai, ką valgome, suaugus.

Taip pat skaitykite

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt