Gyvenimas

2021.04.05 21:35

Norime sau gero, bet gauname ligas: kokie maisto papildai netinka, kai jums per 50?

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2021.04.05 21:35

Kaip nepakliūti į maisto papildų pinkles? LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas teigia, jog kai kurių maisto papildų vartojimas vyresniems žmonėms kelia riziką pakenkti kepenims, kasai ir netgi širdžiai, didina galimybę susirgti vėžiu.

Maisto papildai gali padėti, jeigu tikrai žinome, ko trūksta. Tačiau jei tikite, kad sveikata slypi piliulėse, galite prisidirbti. Ar žinojote, kad vartojant papildus su kalciu jis atsidurs ne kauluose, o ant kraujagyslių sienelių? O kad per didelis seleno kiekis padidins prostatos vėžio riziką? Šįkart – apie tai, kokių maisto papildų vengti, jeigu jums daugiau nei 50 metų.

Kokie maisto papildai netinka, kai jums per 50?

Išgeriamas kalcis nusėda ant kraujagyslių sienelių

„Amerikos nefrologų asociacija ištyrė per 6 tūkst. žmonių ir nustatė, kad, pavyzdžiui, tie, kurie vartojo kalcio papildus, inkstuose turėjo akmenų, žymiai padidėjo inkstų akmenų rizika. Su papildais išgeriamas kalcis dažnai nusėda ant kraujagyslių sienelių, susiaurina kraujagysles, jas sustandina. Kalcio papildų vartojimas iškreipia kalcio ir magnio balansą ir taip sukelia dar daugiau problemų. Dideli kalcio kiekiai sumažina magnio įsisavinimą, per ilgą laiką tai sukelia jo trūkumą“, – pasakoja daktaras.

Jeigu pastebite, kad jūsų silpni dantys, trapūs kaulai, vartokite ne papildus, o maisto produktus, gausius kalcio (riebią žuvį, natūralų jogurtą, avinžirnius, žalios spalvos daržoves, sūrius, sviestą). Kai valgote tikrą maistą, apie kalcio trūkumą galvoti nė nereikia, nes su maistu jo gausite tikrai pakankamai. Tik nepamirškite, kad kalciui įsisavinti būtinas vitaminas D. „Vitaminas D paima kalcį iš žarnyno ir nuneša į kraują“, – pažymi A. Unikauskas.

Maisto papildai ir saikingas jų vartojimas: kai kurie preparatai vyresniems asmenims gali kelti pavojų

Per didelės vitamino E dozės sutrikdo mitochondrijų funkciją

Vitaminai A ir E yra antioksidantai, tad jų dėti į papildus ir juos vartoti populiaru. Antioksidantai geriami nuo seno, tačiau jų ir taip gausu vaisiuose ir daržovėse.

„Antioksidantai skirti kovoti su oksidaciniu stresu. Tinkamai maitinantis ir pakankamai judant organizmas pats su tuo susitvarko. Organizmui tereikia padėti tinkama mityba ir tinkamu gyvenimo būdu. Per didelės vitamino E dozės sutrikdo mitochondrijų veiklą, o mitochondrijos gamina energiją. Kiti tyrimai rodo, kad antioksidantų perteklius susijęs su vėžio rizika.

Mokslininkai nebedvejoja, kad geriausia antioksidantų gauti iš maisto, o ne papildų forma. Maiste esantis antioksidantų derinys yra veiksmingas ir nepavojingas. Jeigu labai norite gerti vitaminą E, gerkite mažomis dozėmis. Tą patį darykite ir su vitaminu A“, – pataria profesorius.

Vitamino E turi saulėgrąžų sėklos, riešutai, žirniai, pupelės, grikiai, vitamino A – žuvis, sviestas, kiaušiniai, kepenys.

Geležies perteklius gali pakenkti kepenims, kasai ir netgi širdžiai

Geležis rūpinasi deguonimi, jo pernešimu. Dėl geležies gebėjimo pernešti deguonį ji yra ir labai didelis prooksidantas. Geležis rūdija, o kuo bus daugiau deguonies, tuo šis procesas vyks intensyviau. Mūsų kūno viduje tai vyksta taip pat, tad jeigu daktaras neliepė, savavališkai geležies papildų vartoti nereikia.

Nereikia įsivaizduoti, kad maisto papildas gydo. Tikrai negydo. Tai yra maisto produktas, kuris turi mitybinį arba fiziologinį poveikį.

„Šio mineralo perteklius organizme gali pakenkti kepenims, kasai ir netgi širdžiai, iš tikrųjų galima perdozuoti. Kai mūsų kūne geležies yra per daug, tai yra blogai. Geležis gali oksiduoti organizmą ir pažeisti ląsteles, geležį mėgsta makrofagai, imuninės ląstelės, bet ją mėgsta ir blogosios žarnyno bakterijos, jos pradeda vešėti. Geležies yra mėsoje, skumbrėje, grikiuose, avižose“, – pasakoja medikas.

Per daug seleno padidina prostatos vėžio riziką

Anot laidos vedėjo, selenas yra būtinas, bet jo užtenka tiek, kiek gauname maistu. JAV nacionalinis vėžio institutas atliko tyrimą: beveik 2 tūkst. žmonių, kurių organizme seleno buvo pakankamai, gavo seleno papildų. Paaiškėjo, kad prostatos vėžio rizika padidėjo 91 proc. Su maistu seleno neperdozuosite, o jo yra jūrų gėrybėse, mėsoje, neapdorotuose grūduose, kiaušiniuose, riešutuose.

Sojų izoflavonai padidina krūties vėžio riziką

„Moterys menopauzės laikotarpiu linkusios vartoti šį papildą – sojų izoflavonus, nes jame daug fitoestrogenų. Jos tikisi padidinti estrogenų kiekį organizme, bet paaiškėjo, kad esant menopauzei fitoestrogenai neduoda norimo teigiamo efekto, o krūties vėžio riziką padidina. Jų galime gauti iš linų sėmenų, sezamų ir saulėgrąžų sėklų, ankštinių daržovių, abrikosų, ramunėlių, liepžiedžių“, – sako gydytojas.

Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto Visuomenės sveikatos katedros vedėjas prof. Rimantas Stukas aiškina, kas apskritai yra maisto papildas.

„Maisto papildas yra maisto produktas, kurio sudėtyje biologiškai aktyvios medžiagos yra koncentruotos ir dozuotos. Maisto papildų pagrindinė paskirtis yra papildyti mitybą, jeigu ji yra nevisavertė, jeigu yra padidėję žmogaus organizmo poreikiai, pavyzdžiui, sveikstant po kokių nors ligų, išsekimo arba jeigu mityba buvo nevisavertė ilgą laiką. Labai svarbu atkreipti dėmesį į tokį niuansą. Įdėmiai perskaičius etiketę galima rasti sakinį: neviršyti nustatytos rekomenduojamos dozės. Tai rekomenduojamas suvartoti tablečių arba kapsulių kiekis per parą. Jeigu parašyta gerti po vieną tabletę, tai tik po vieną ir gerti.

Yra žmonių, kurie perdėtai rūpinasi savo sveikata ir galvoja: geriu maisto papildą, kaimynė geria kitokį, reikia ir man tokį. Dar pamatė reklamoje trečią, kuris visai gražiai buvo pristatytas, tai dar ir tą. Būna problema, kad tų pačių veikliųjų medžiagų yra ir viename, ir antrame, ir trečiame maisto papilde, gers tris skirtingus, bet tos medžiagos gaus 300 proc., trigubai daugiau negu reikia. Ir nereikia įsivaizduoti, kad maisto papildas gydo. Tikrai negydo. Tai yra maisto produktas, kuris turi mitybinį arba fiziologinį poveikį“, – komentuoja jis.

Tinkamai maitinkitės, o įtarę, kad jums kažko trūksta, pirmiausia pasitarkite su savo daktaru, kad įsitikintumėte, ar tai tiesa.

Plačiau – kovo 23 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Maisto papildai ir saikingas jų vartojimas: kai kurie preparatai vyresniems asmenims gali kelti pavojų