Gyvenimas

2021.03.24 22:00

Laikas kuopti ne tik namus, bet ir išvalyti savo kraujagysles – remkitės septyniais Unikausko patarimais

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2021.03.24 22:00

Tvarkytis aplinką pratęs kiekvienas, tačiau ar nepamirštate apkuopti ir savo kraujagyslių? Būtent jų ligos sukelia daugiausia mirčių. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas papasakojo, kaip mityba gali padėti palaikyti kraujagyslių švarą.

Kam nepatinka gyventi tvarkinguose, švariuose namuose? Kai juose įsivyrauja netvarka, ne vieną apima pyktis. Tvarkyti aplinką pratęs kiekvienas, tačiau ar lygiai taip pat rūpinatės savo kraujagyslėmis? Juk būtent jų ligos sukelia daugiausia mirčių.

„Kraujagyslė turi keletą sluoksnių. Ploniausias vidinis sluoksnis vadinamas endoteliu. Kai po juo prilenda ko nereikia, susidaro cholesterolis, kalcis, kai kurie kiti elementai. Susidaro iškilumų. Kas atsitinka? Kraujas sunkiai prateka, ima kauptis, o jis turi savybę krešėti. Atsiranda trombų, kurie užkemša kraujagyslę. Kai įvyksta infarktas, kažkur nutrūksta kraujotaka ir tai pajaučiame. Bet tai nereiškia, kad jau nieko nepadarysi. Ką mes galėtume padaryti, kad pravalytume kraujagysles?“ – kalba A. Unikauskas.

Kaip valyti kraujagysles?

1. Sumažinkite suvartojamą angliavandenių kiekį ir rečiau valgykite

Nevalgykite penkis kartus per dieną, geriau būtų valgyti du kartus, ne daugiau trijų. O kuo šioje situacijoje dėti angliavandeniai?

Metas pasirūpinti kraujagyslių švara: Unikausko patarimai, kurių mielai laikysis ir Šiškauskas

Geras omega-6 ir omega-3 riebalų rūgščių santykis padeda palaikyti širdies ir kraujagyslių sveikatą.

„Visi šneka apie blogąjį cholesterolį. Tai mažo tankio lipoproteinai, kuriuose yra tas cholesterolis. Jis blogas nėra iš karto. Jis blogas pasidaro tik tada, kai valgome cukrų. Cukrus sužaloja tą mažo tankio lipoproteiną ir jo organizmas negali panaudoti. Kas tada su juo vyksta? Kai cukrus sužaloja tą cholesterolį, tada jis įgyja galimybę formuoti plokšteles ir tampa labai blogu.

Kodėl dar? Kraujyje bus daug insulino, o insulinas sukelia uždegimus organizme. Turime derinį – plokšteles ir uždegimą, o tas uždegimas dar labiau skatina visokių randų formavimąsi, tai dar labiau siaurina kraujagysles ir pamažu jos yra užkemšamos. Labai svarbu normalizuoti insulino kiekį kraujyje“, – aiškina profesorius.

2. Vartokite produktus, turinčius vitamino K2

Kai valgome kalcio gausų maistą, kalcis atsiduria žarnyne. Jį iš žarnyno paima vitaminas D ir nuneša į kraują. Kalcis cirkuliuoja kraujyje ir stengiasi užtaisyti susidariusius pažeidimus kraujagyslių sienelėse. Jeigu kalcio kraujyje bus per daug, jis kalcifikuosis, klosis ant kraujagyslių sienelių. Tokia situacija negera, o kad kalcio kraujyje nebūtų per daug, reikia valgyti maistą, kuriame daug vitamino K2, nes būtent šis vitaminas kalcį iš kraujo nuneša į kaulus.

Vitamino K2 turintys produktai: kepenėlės, kiaušiniai, ypač tryniai, sviestas, jautiena, rauginti kopūstai.

3. Vartokite tokotrienolius

A. Unikauskas primena, kad vitaminas E turi dvi veikliąsias medžiagas: tokoferolius ir tokotrienolius. Dažniausiai, kai valgome maistą, kuriame yra vitamino E, gauname tokoferolių. Tokotrienolių gauname daug mažiau, bet jų labai reikia.

„Reikalas toks, kad tokotrienoliai yra penkiasdešimt kartų efektyvesni už tokoferolius, kurių gauname daugiau. Tai labai galingas antioksidantas, kuris gali padėti sumažinti uždegimus, o kraujagyslių viduje vyksta uždegimai, ypač jeigu yra daug insulino. Tokotrienoliai skatina sveiką širdies ir kraujagyslių veiklą. Tokotrienolių yra alyvuogių aliejuje ir žaliose lapinėse daržovėse“, – sako medikas.

4. Sumažinkite suvalgomą omega-6 riebalų rūgščių kiekį

Jei norite, kad jūsų kraujagyslės būtų švaresnės, turite sumažinti suvalgomą omega-6 riebalų rūgščių kiekį. Maiste omega-6 riebalų rūgščių turi būti 2–3 kartus daugiau už omega-3, bet šiuolaikinėje mityboje omega-6 riebalų rūgščių yra 20–30 kartų daugiau nei omega-3.

Vitaminas D padeda palaikyti normalų kraujo spaudimą. Pašaliname priežastį, dėl ko dar gali būti žalojamos kraujagyslės.

„Tai sukelia tuos pačius uždegimus kraujagyslėse. Reikia mažinti omega-6 riebalų rūgščių kiekį, iš mitybos pašalinti rafinuotą, dezodoruotą augalinį aliejų, pakeisti jį sveikaisiais riebalais: riebia žuvimi, menkių kepenėlėmis, graikiniais riešutais, mėsa. Geras omega-6 ir omega-3 riebalų rūgščių santykis padeda palaikyti širdies ir kraujagyslių sveikatą“, – pažymi A. Unikauskas.

5. Valgykite daugiau kalio turinčių produktų

Kraujagyslės turi būti elastingos, o kalis padeda palaikyti jų elastingumą, mažina standumą. Kad gautume reikiamą kalio kiekį, turime suvartoti nuo septynių iki dešimties puodelių daržovių per dieną. Kalio ypač gausu avokaduose, valgomuosiuose batatuose, granatuose, pupelėse, burokėliuose, riebioje žuvyje.

6. Užtikrinkite, kad gautumėte pakankamai vitamino D

„Vitaminas D padeda palaikyti normalų kraujo spaudimą. Pašaliname priežastį, dėl ko dar gali būti žalojamos kraujagyslės. Jis taip pat svarbus norint sumažinti uždegimus organizme, taip pat ir kraujagyslėse. Su maistu gauti pakankamai vitamino D iš tikrųjų beveik neįmanoma. Tai nereiškia, kad negalime valgyti riebios žuvies ar menkių kepenėlių, bet vis dėlto geriausias būdas gauti vitamino D yra būti saulėje“, – primena daktaras.

7. Jeigu jūsų kraujospūdis padidėjęs, vartokite granatus

Rūpinkitės ne tik jus supančia aplinka, bet ir savo kraujagyslėmis.

Laidoje virtuvės šefas Rokas Galvonas parodė, kaip pasigaminti kepenėlių pašteto, lašišos užtepėlės su daržovėmis ir kokosų pienu. Žiūrėkite kovo 22 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Metas pasirūpinti kraujagyslių švara: Unikausko patarimai, kurių mielai laikysis ir Šiškauskas
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.