Gyvenimas

2021.03.15 22:05

Jeigu jums trūks vitamino A, galite visiškai apakti, tačiau vitaminas A padeda ne tik akims

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2021.03.15 22:05

LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas teigia: jeigu jums trūks vitamino A, galite visiškai apakti, tačiau vitaminas A padeda ne tik akims. Nuo seno žmonės tiki: vitamino A gaus pakankamai valgydami daug daržovių, o geriausias vitamino A šaltinis yra morkos. Tačiau ar tai tikrai tiesa?

Jeigu jums trūks vitamino A, galite net visiškai apakti ir nebematyti, tačiau vitaminas A padeda ne tik akims. Dažnas mano, kad pakankamai vitamino A gauna su daržovėmis, tačiau, pasak laidos vedėjo, išties iš daržovių gaunamo vitamino A nėra gana.

„Vitaminas A naudingas ne tik regėjimui. Jis naudingas ir mūsų imuninei sistemai, sinusams, gerklei, plaučiams, virškinimo sistemai“, – vardija profesorius.

Vitaminas A naudingas:

– imuninei sistemai,

– regėjimui,

– sinusams,

– gerklei,

– plaučiams,

– virškinimo sistemai.

Vartodami daržoves gausime tik maždaug 3 proc. aktyvios vitamino A formos paros normos.

Pamirštasis vitaminas A: kokia jo nauda ir iš kur jo galima gauti?

Įdomu tai, kad su daržovėmis gausite neaktyvią vitamino A formą – beta karoteną. Aktyvi forma yra vadinama retinoliu, organizmas beta karoteną turi konvertuoti į retinolį. Yra duomenų, kad net 45 proc. gyventojų turi genetinį defektą, dėl kurio organizmas negali efektyviai konvertuoti beta karoteno į vitaminą A.

„Tam, kad gautume vieną vitamino A veiklią molekulę, reikia panaudoti apie 20 beta karoteno molekulių. Susiduriame su situacija, kai vartodami daržoves gausime tik maždaug 3 proc. aktyvios vitamino A formos paros normos“, – pažymi A. Unikauskas.

Nuo seno visi tiki, kad geriausias vitamino A šaltinis yra morkos. Daktaras nesako, kad tai melas. Vitamino A iš tiesų yra ir virtose, ir žaliose morkose, virtuose ir žaliuose lapiniuose kopūstuose, taip pat jaučio kepenyse.

Valgant vien daržoves gauti pakankamai aktyvios formos vitamino A, t. y. retinolio, yra labai sudėtinga.

Vis dėlto svarbu ne tik tai, kurie produktai turi vitamino A, bet ir kiek jų reikia suvalgyti, kad gautume aktyvaus vitamino A paros normą. Skaičiai kai ką gali nustebinti: norint gauti pakankamai vitamino A per parą reikia suvartoti vos 85 gramus jaučio kepenų, bet reikėtų sukramsnoti net 18 kilogramų žalių morkų.

Norėdami gauti aktyvaus vitamino A paros normą, turėtume suvalgyti:

– 85 gramus jaučio kepenų,

– 1 kilogramą virtų morkų,

– 18 kilogramų žalių morkų,

– 50 puodelių virtų lapinių kopūstų,

– 454 puodelius žalių lapinių kopūstų.

Tad valgant vien daržoves gauti pakankamai aktyvios formos vitamino A, t. y. retinolio, yra labai sudėtinga. Įsidėmėkite, kurie maisto produktai taip pat turi vitamino A.

Taip pat geri vitamino A šaltiniai:

– menkių kepenėlių aliejus,

– vištų kepenėlės,

– avių pieno sūris,

– sviestas.

Plačiau – vasario 25 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Pamirštasis vitaminas A: kokia jo nauda ir iš kur jo galima gauti?
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt