Gyvenimas

2021.02.25 21:25

Senjorų mitybos įpročiai pasikeičia į blogąją pusę – tai lemia 7 svarbių vitaminų ir mineralų trūkumą

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2021.02.25 21:25

Metams bėgant žmonių mityba pasikeičia į blogąją pusę. Tai lemia daug priežasčių: senstant pasikeičia žmonių ekonominė ar socialinė padėtis, keičiasi uoslės ir skonio, troškulio ir alkio pojūčiai. Tačiau LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas perspėja: kaip jūs jausitės net sulaukę 100 metų, priklauso ir nuo jūsų.

Pagyvenusių žmonių ligas puikiai išmananti medikė, Mykolo Marcinkevičiaus ligoninės geriatrė Justina Kilaitė sako kasdien susidurianti su pacientais, dėl kurių sveikatos problemų kalta būtent jų mityba. Galima sakyti, kad metams bėgant žmonių mityba pasikeičia į blogąją pusę. Pasak specialistės, gali būti, kad taip nutinka dėl to, jog senstant pasikeičia ir žmonių ekonominė ar socialinė padėtis.

„Dėl sumažėjusių pajamų žmonės ne visada išgali nusipirkti pakankamo maisto kiekio arba tas maistas yra nesubalansuotas. Taip pat tai reiškia, kad kai kada žmonės negauna šilto maisto. Dėl pasikeitusios socialinės padėties padidėja vienišumas ir sumažėja kontaktų, todėl senyvo amžiaus žmonės dažnai valgo vieni, kas gali paskatinti mitybos nepakankamumą.

Žmogui vienam valgyti kartais yra tiesiog nesmagu, kartais norisi tiesiog greitai kažką suvalgyti, pavyzdžiui, sumuštinį su arbata, o kokių nors troškinių ar salotų gamybą pamiršta. Taip pat reikia paminėti, kad senstant pasikeičia uoslės ir skonio, troškulio ir alkio pojūčiai, dėl to senyvo amžiaus žmonės dažnai pradeda mažiau valgyti ir gerti. Taip pat reikia nepamiršti, kad ir lėtinės ligos bei vartojami vaistai gali daryti įtakos mitybai“, – pasakoja ji.

Garbus amžius – ne liga: patarimai, kurie padės pagerinti savijautą ir gyvenimo kokybę

Kaip atrodo žmogaus, kuriam daugiau nei 60 metų, mitybos racionas? A. Unikausko teigimu, yra tokia angliška frazė „arbatos ir skrebučio sindromas“, kuri apibūdina vyresnių žmonių mitybos įpročius, kai jie pradeda valgyti daug duonos, bandelių, konservų ir įvairių maisto produktų, neturinčių svarbių maistinių medžiagų. Būtent dėl to vyresniems žmonėms ima trūkti įvairių vitaminų ir mineralų.

„Turime nepamiršti, kad dažnai vyresni žmonės vartoja vaistus nuo diabeto, kurie taip pat turi tam tikrą poveikį, nors jų ir reikia. Diuretikai, šlapimą varantys vaistai, iš organizmo pašalina elektrolitus“, – pažymi jis.

Vyresniame amžiuje problema tampa ir baltymų trūkumas. „Su amžiumi žmonės pradeda prarasti raumenų masę, o riebalų daugėja. Norint išlaikyti raumenų masę reikia valgyti daugiau baltymų. Yra paskaičiuota, kad sveikam senyvo amžiaus asmeniui reikėtų suvalgyti nuo 1 iki 1,2 gramo baltymų kilogramui kūno masės. Jeigu žmogus sveria 70 kilogramų, jam per dieną reikėtų suvalgyti nuo 70 iki 85 gramų baltymų. Jeigu žmogus serga, baltymų reikėtų suvalgyti dar daugiau. Žinoma, reikia nepamiršti, kad baltymų yra ne tik mėsos ir pieno produktuose, bet ir ankštinėse daržovėse: pupelėse, žirniuose, avinžirniuose, lęšiuose, riešutuose“, – kalba J. Kilaitė.

Su amžiumi mažėja ir skrandžio sulčių rūgštingumas. Kodėl reikia skrandžio rūgšties? Kai skrandžio rūgšties užtenka, prasideda baltymų skaidymas, virškinimas, be to, skrandžio sultys iš mėsos išlaisvina mineralus. „Jeigu skrandžio rūgštingumas mažas, automatiškai ne tik baltymų, bet ir mineralinių medžiagų ims trūkti“, – atkreipia dėmesį laidos vedėjas.

Cinkas yra labai svarbus imuninės sistemos veiklai palaikyti, kadangi su amžiumi mūsų imuninė sistema silpnėja. Jeigu dar atsiranda cinko trūkumas, gali padidėti įvairių infekcijų rizika, ypač plaučių uždegimo.

Vyresniems nei 60 metų žmonėms dažniausiai trūksta:

1. Vitamino B12

„Vitaminas B12 svarbus dėl kelių priežasčių. Pirmiausia jis dalyvauja kraujodaros sistemoje, esant jos sutrikimui gali atsirasti mažakraujystė. Taip pat vitaminas B12 dalyvauja nervų sistemos veikloje. Esant jo trūkumui gali atsirasti judėjimo sutrikimų, o senyvo amžiaus asmenų grupėje tai dažnai pasireiškia griuvimais, kas yra pavojinga“, – sako geriatrė.

Vitamino B12 gausu gyvulinės kilmės maisto produktuose: kiaulienoje, paukštienoje, kiaušiniuose, pieno produktuose.

2. Vitamino D

Dar vienas svarbus vitaminas, kuris veikia imuninę sistemą, yra vitaminas D. Žinoma, geriausias jo šaltinis yra saulė, tačiau šio vitamino yra ir menkių kepenėlėse ar lašišoje.

3. Vitamino B1

„Taip pat vyresniems žmonėms dažnai trūksta vitamino B1, todėl į savo senelių mitybą įtraukite maistinių mielių“, – pataria A. Unikauskas.

4. Kalio

Pasak J. Kilaitės, kalis yra labai svarbus palaikant skysčių pusiausvyrą ląstelėse, jis daro įtaką nervų sistemai, širdies ir skeleto raumenų susitraukimams, palaiko šarmųjų rūgščių pusiausvyrą, tad kalio trūkumas gali pasireikšti labai įvairiai.

Dažniausiai pastebima, kad kalio trūkumas atsiranda dėl diuretikų vartojimo, taip pat kalio gali pradėti trūkti, kai žmogus netenka skysčių, t. y. vemiant arba viduriuojant. Vieni geriausių kalio šaltinių yra avokadai bei pupelės.

5. Magnio

„Dėl magnio trūkumo dažnai būna padidėjęs vyresnių žmonių kraujospūdis. Magnio gausu špinatuose bei moliūgų sėklose“, – teigia profesorius.

6. Natrio

Natrio trūkumas – dar viena problema, su kuria susiduria vyresni žmonės. Kaip minėta, kalis yra svarbus veiklai ląstelėse palaikyti, o natris yra svarbus už ląstelės ribų, mūsų kraujyje. „Jis koreguoja arba palaiko vandens ir elektrolitų pusiausvyrą, taip pat kraujospūdį“, – tvirtina geriatrė.

Žmonėms, kuriems trūksta natrio, nepatartina gerti per daug vandens, nes vanduo organizme atskiedžia natrį bei kitus elektrolitus. Tai gerai nesibaigs, perspėja A. Unikauskas.

7. Cinko

„Cinkas yra labai svarbus imuninės sistemos veiklai palaikyti, kadangi su amžiumi mūsų imuninė sistema silpnėja. Jeigu dar atsiranda cinko trūkumas, gali padidėti įvairių infekcijų rizika, ypač plaučių uždegimo, šlapimo takų infekcijos, todėl cinką būtina vartoti“, – pasakoja J. Kilaitė.

Cinko galite gauti iš moliūgų sėklų ar avinžirnių bei lęšių.

„Garbus amžius savaime nėra liga. Kaip jūs jausitės ir kokios kokybės bus jūsų gyvenimas net sulaukus 100 metų, priklauso ir nuo jūsų, o ypač – nuo maisto kokybės“, – pabrėžia laidos vedėjas.

Plačiau – vasario 24 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Garbus amžius – ne liga: patarimai, kurie padės pagerinti savijautą ir gyvenimo kokybę