Gyvenimas

2021.02.23 21:57

3 netikėtos nuovargio priežastys ir 3 patarimai, kaip greitai atkurti energiją

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2021.02.23 21:57

Nuovargį gali sukelti ar didinti reguliarus kavos perdozavimas, net širdies ligos, LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ netikėtas nuovargio priežastis atskleidžia profesorė Jurgita Plisienė. Žinoma, gali būti, kad jūsų nuovargis nesusijęs su medicininėmis bėdomis. Jei jus tiesiog slegia pilkas dangus, išbandykite veiksmingus būdus, kaip greitai ir paprastai atstatyti ir išlaikyti energiją.

„Ar žinote, ko žmonės dažniausiai ieško „Google“ paieškos sistemoje? Taip, informacijos apie koronavirusą. Apie „Euroviziją“ taip pat, bet kalbant apie savijautą ir ypač niūrų, pilką metų periodą vienas iš dažniausių klausimų, o kodėl gi aš toks pavargęs? Esame tikri, kad atsakymas slepiasi kažkur internete, bet reikia jį surasti tarp daugybės nebūtinai teisingų variantų“, – kalba laidos vedėja.

Kai kokiam nors tikslui pasiekti skiriate visą savo laiką ir energiją, savaime suprantama, anksčiau ar vėliau galite išsekti, tačiau ką daryti, jei gyvenate įprastą ramų gyvenimą, o energijos vis vien pritrūksta?

„Akivaizdu, kad blogas miegas, miego apnėja, pamaininis darbas, nepakankama mityba, mažakraujystė, cukrinis diabetas, skydliaukės ligos ar netgi lėtinės infekcijos gali sukelti nuovargį. Tačiau šįkart – apie labai netikėtas priežastis, kurios, tikiu, jus nustebins“, – sako J. Plisienė.

Netradicinės nuovargio priežastys: kaip galime sau padėti?

Reguliariai vartojant po daugiau nei 300 mg kofeino per dieną padidėja kortizolio lygis, o tai – vienas iš blogos sveikatos žymenų.

Netikėtos nuovargio priežastys

1. Kavos perdozavimas

Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto specialistai rekomenduoja neviršyti 300 mg kofeino dozės per dieną. Tai maždaug 3 puodeliai kavos. Per didelis kavos kiekis didina širdies pulsą, kraujospūdį, bet kartu – ir nervingumą, irzlumą, netgi gali sukelti nemigą.

„Tyrimai rodo, kad kai kuriems žmonėms tai padidina ir nuovargį. Reguliariai vartojant po daugiau nei 300 mg kofeino per dieną padidėja kortizolio lygis, o tai – vienas iš blogos sveikatos žymenų. Nuolat aukštas kortizolio lygis blogina organizmo atsistatymą, pavyzdžiui, po treniruočių. Pagrindinis kofeino keliamas pavojus tas, kad organizmas pernelyg lengvai prie jo pripranta, bet mažinti kavos kiekį taip pat siūlome iš lėto, nes staigiai nustojus gerti kavą gali taip pat atsirasti nuovargis“, – pasakoja profesorė.

2. Maisto alergijos

Ar gali būti taip, kad žmonės, suvalgę maisto produktų, kuriems yra alergiški, tik apie tai nežino, jaučia didelį nuovargį, galvos skausmą? Lietuvos sveikatos mokslų universiteto docentė, alergologė Jūratė Staikūnienė neneigia, kad lėtinis nuovargis susijęs su alergija maistui, bet tai labai retai yra vienintelis maisto alergijos simptomas.

„Turėtume prisiminti ne tik maisto alergines reakcijas, bet ir tokias maisto netoleravimo reakcijas, kurias sukelia maisto priedai. Vienas iš jų būtų histaminas. Histamino gausu fermentuotuose, rūkytuose maisto produktuose, daug histamino turi pomidorai, fermentiniai sūriai, kefyras, raudonas ir baltas vynas... Yra žmonių, kurie išgėrę vyno taurę jaučia galvos skausmą. Histamino netoleravimas yra pamiršta tema, neretai tai paslėpta ir ne visada gydytojai tai diagnozuoja“, – kalba alergologė.

Tiesa, anksčiau net nebuvo metodų tam nustatyti. Tik neseniai atsirado laboratoriniai tyrimai, kuriais galima įrodyti, ar yra histamino netoleravimo požymių.

Kitas labai svarbus dalykas kalbant apie maisto alergijas – celiakija, gliuteno netoleravimas. Kviečiai, miežiai, rugiai yra mūsų kasdienis valgis, bet iš tiesų kviečiai gali sukelti kelių tipų reakcijas.

Tai gali būti tikroji alergija kviečiams, kai alergenas yra ne tik gliutenas, o yra žymiai daugiau alergenų. Tada negalima valgyti žymiai daugiau grūdinių produktų. Gali būti tikroji celiakija, kai valgant gliuteno turinčių produktų vystosi stiprus žarnyno gleivinės uždegimas, o tas uždegimas neretai peržengia ir žarnyno ribas. Tada žmogus jaučia net ne žarnyno simptomus, o būtent blogą nuotaiką, depresiją, nuovargį.

Dar vienai kategorijai žmonių atrodo, kad jie jautrūs gliutenui, bet jokiais tyrimais to negalima patvirtinti. Vis dėlto nevalgydami gliuteno jie jaučiasi žymiai geriau. „Yra daug ir psichologinių problemų, kurias sukelia maistas“, – pažymi J. Staikūnienė.

3. Širdies ligos

Dar viena rimta priežastis nuovargiui atsirasti – širdies ligos. Jeigu nuovargis užklumpa kasdieninės veiklos metu, pavyzdžiui, tvarkant namus ar grėbiant lapus kieme, tai gali būti ženklas, kad jūsų širdžiai šis darbas yra per sunkus.

Labai svarbu ryte nevartoti cukraus. Valandai arba dviem gausite energijos, bet už valandos ar dviejų ji staigiai kris ir tai nėra gerai, nes iš karto krenta ir insulino kiekis.

„Jeigu pastebėjote, kad atlikti kasdienius paprastus darbus tampa sudėtinga, jeigu paėjus greičiau arba lipant laiptais atsiranda nuovargis, kuris jus stabdo, atsiranda diskomfortas krūtinėje, pasitarkite su savo gydytoju, nes priežastis gali būti širdies ligos. Tik neišsigąskite, pastebėjus problemas laiku galima jas ištaisyti, bet reikėtų pakeisti gyvenimo būdą arba vaistais kontroliuoti širdies ligas, taip atkurti jūsų energiją“, – tikina J. Plisienė.

Jei jūsų nuovargis vis tik nesusijęs su jokiomis medicininėmis bėdomis, o jus paprasčiausiai slegia pilkas lietuviškas dangus, išbandykite veiksmingus būdus, kaip greitai ir paprastai atstatyti ir išlaikyti energiją.

Patarimai, kaip išlaikyti energiją

1. Rytais venkite ilgo karšto dušo

Rytais pabusti padės kontrastinis dušas. Pasak laidos vedėjos, tai itin tonizuoja organizmą ir skatina geriau jaustis visą dieną.

2. Pusryčiams – ne cukrus, o proteinai

„Labai svarbu ryte nevartoti cukraus: saldžių bandelių, saldžios kavos. Valandai arba dviem gausite energijos, bet už valandos ar dviejų ji staigiai kris ir tai nėra gerai, nes iš karto krenta ir insulino kiekis. Mes pajuntame staigų nuovargį, mieguistumą. Angliavandeniai ryte suteikia tik trumpalaikės energijos“, – aiškina profesorė.

Angliavandenius keiskite į geruosius arba kompleksinius angliavandenius arba baltymus, pavyzdžiui, ryte būtų labai naudinga valgyti baltymų turintį maistą, pilno grūdo košes.

3. Nepamirškite mankštos

Dar vienas labai paprastas patarimas – mankšta, kuri taip pat tonizuoja. Žinoma, kai kurie žmonės mėgsta sportuoti ir vakare, bet bent 20 minučių mankšta ryte nepaprastai pakelia energijos lygį, iš karto padeda pasijusti žvalesniems.

„Nenumokite ranka į nuovargį – jis gali pranešti apie rimtesnes ligas, o jei tai iš tiesų tik nuovargis, pasinaudokite šiais patarimais ir pagerinkite savo gyvenimo kokybę. Būkite žvalūs ir energingi“, – pataria J. Plisienė.

Plačiau – vasario 17 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Netradicinės nuovargio priežastys: kaip galime sau padėti?