Gyvenimas

2021.01.14 21:20

Mitybos rekomendacijos norint ne tik išvengti inkstų akmenligės, bet ir sumažinti jau esamus akmenis

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2021.01.14 21:20

Daugybė klinikinių tyrimų rodo, kad laikantis tam tikrų mitybos rekomendacijų galima išvengti akmenligės priepuolių pasikartojimo ir sumažinti esamų akmenų augimą. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ urologas Marius Anglickis sako, kad su inkstų akmenlige susidūrusių žmonių lėkštėse kai kurie produktai neturėtų atsidurti, bet ypač svarbu gerti daugiau skysčių nei įprastai.

„Jeigu patyrėte inkstų akmenligės priepuolį ar turėjote tokį atvejį artimoje aplinkoje, tikrai žinote, kas yra sunkiai ištveriamas skausmas. Nemalonu tai, kad 50 proc. sirgusių akmenys susidaro ir vėl. Priežasčių tam daug. Yra tokių, kurių jūs pakeisti negalite, bet yra ir tokių, dėl kurių viskas jūsų rankose“, – kalba Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas.

Dar senovės graikai sakydavo: esi tai, ką valgai. Šį posakį laidoje primena svečias, urologas M. Anglickis, pasak kurio, tai, ką valgome, turi didžiulės įtakos inkstų akmenų susidarymui. Tai patvirtina ir mokslininkai. „Yra nustatyta, kad absoliučiai visi mūsų organizmo atomai atsinaujina per 7 metus, vadinasi, didžioji dalis jų patenka per žarnyną“, – aiškina jis.

Gera žinia ta, kad žmogus, sirgęs akmenlige, gali apsisaugoti nuo pakartotinio akmenų susidarymo pasitelkęs vien mitybą. Daugybė klinikinių tyrimų rodo, kad laikantis tam tikrų mitybos rekomendacijų galima ne tik išvengti akmenligės priepuolių pasikartojimo, bet ir sumažinti jau esamų akmenų augimą.

Esi tai, ką valgai: tinkama mityba gali padėti išvengti inkstų akmenligės ir net sumažinti jau esančius akmenis

„Dažnai tenka susidurti su žmonėmis, kuriems labai dažnai kartojasi inkstų akmenligė. Ištyrus jų šlapimo, kraujo metabolizmą pavyksta rasti tam tikras silpnąsias vietas. Skyrus tam tikrų vaistų arba rekomendavus tam tikrus maisto produktus, kurių reikėtų vengti ar kuriuos reikėtų valgyti, galima efektyviai sumažinti akmenligės riziką. Yra nemažai pacientų, kuriems dėl tam tikrų rekomendacijų akmenys arba ištirpo, arba sumažėjo atsinaujinimo rizika“, – pasakoja M. Anglickis.

Prieš metus mirė australas, kuris per savo gyvenimą „pagimdė“ per 6000 akmenų. Dauguma žmonių kenčia per gyvenimą „pagimdydami“ 2–3 akmenis, o jis per savaitę „pagimdydavo“ po saują akmenų.

Akmenys šlapimo takuose susidaro tada, kai šlapime tam tikros medžiagos tampa per didelės koncentracijos. Tada jos sukrenta į nuosėdas ir formuojasi akmenys, bet tai – pasekmė. Pasak urologo, pastaruoju metu ypač domimasi mikrobiota, t. y. mūsų žarnynu, mat visai neseniai atrastos tam tikros bakterijos, kurios minta oksalo rūgštimi.

„Yra nustatyta, kad žmonių, kurie nesveikai maitinasi, dažnai vartoja antibiotikus, žarnyne šitų bakterijų yra žymiai mažiau. Tai reiškia, kad jų kraujyje, šlapime bus žymiai daugiau oksalinės rūgšties ir jiems bus žymiai didesnė akmenligės rizika. Nutukę žmonės žymiai dažniau serga inkstų akmenlige, todėl tai vienas iš rizikos veiksnių. Žarnyno flora taip pat gali turėti įtakos inkstų akmenligės atsiradimui“, – kalba pašnekovas.

Akmenys inkstų geldelėse formuojasi pamažu, dažniausiai yra pastebimi per profilaktinius sveikatos patikrinimus. M. Anglickis teigia kiekvieną dieną operuojantis koralinius akmenis, kurie sveria apie 200–300 gramų, tačiau laidoje pasidalijo liūdnu pasaulio rekordu.

„Prieš metus mirė australas, kuris per savo gyvenimą „pagimdė“ per 6000 akmenų. Dauguma žmonių kenčia per gyvenimą „pagimdydami“ 2–3 akmenis, o jis per savaitę „pagimdydavo“ po saują akmenų“, – tikina jis.

Inkstuose susidarius akmeniui, kaip pasakoja A. Unikauskas, organizmas bando jį išstumti, tačiau kad akmenį iššlapintume, jis turi būti tinkamo dydžio – toks, kad pratilptų pro konkretaus žmogaus šlapimo takus. Dažniausiai tai įvyksta su dideliu skausmu – tik labai retai žmonės sako, kad vos maudžia. „Dažniausiai tai yra vieni stipriausių skausmų. Žmonės netgi sako, kad gimdymas kiek lengvesnis nei inkstų akmenligės priepuoliai“, – atkreipia dėmesį urologas.

Vis dėlto iššlapinti akmenį galimybė yra, bet jeigu akmuo jums asmeniškai per didelis, jis pralįsti negali. Įstrigus akmeniui priepuolis kartojasi, gali nepratekėti ir šlapimas, inkstuose susikaupia per daug šlapimo, inkstai išsipučia.

Kalcio oksalatiniai akmenys formuojasi rūgščioje šlapimo terpėje

„Dažniausiai akmenys inkstuose susidaro padidėjus kalcio oksalato ir šlapimo rūgšties koncentracijai. Oksalatiniai akmenys formuojasi rūgščioje šlapimo terpėje. Būtina šarminanti mityba, kad šlapime nedidėtų kalcio kiekis“, – patarimu dalijasi laidos vedėjas.

M. Anglickis priduria: oksalo rūgštį reikėtų riboti visiems, kurie serga inkstų akmenlige, ypač tiems, kuriems nustatyta, kad jų šlapime yra per daug oksalo rūgšties. Būtent oksalo rūgštis sąlygoja akmenų susidarymą. „Iš principo absoliučiai visiems reikėtų vengti oksalo rūgšties“, – pažymi jis.

Daug oksalo rūgšties turi:

– špinatai,

– burokėlių lapai,

– rabarbarai,

– šokoladas.

Valgydami oksalatų turinčius produktus valgykite ir produktus, turinčius kalcio. Žarnyne kalcis ir oksalatai sudaro junginius, tokiu būdu sumažiname galimybę susiformuoti oksalatiniams akmenims inkstuose.

Taip pat daug oksalo rūgšties turi migdolai ir kiti riešutai, sojų produktai, tamsios lapinės daržovės. Įdomus dalykas – askorbo rūgštis, kuri dažnai vadinama vitaminu C, irgi virsta oksalatais, tad iš tikrųjų reikia riboti ir suvartojamą vitamino C kiekį.

Jeigu pirksite vitamino C tabletes ir jas vartosite, tai nėra blogai, dažnai tai naudinga, tačiau, jeigu maitinamasi tvarkingai, vitamino C neturėtų trūkti, tad vargu ar jo reikia papildomai. Jeigu valgysite labai daug raugintų kopūstų ir kitų maisto produktų, kuriuose gausu vitamino C, galbūt tai ir turės įtakos akmenų susidarymui, tačiau greičiausiai ne, svarsto urologas.

„Valgydami oksalatų turinčius produktus valgykite ir produktus, turinčius kalcio. Kodėl? Žarnyne kalcis ir oksalatai sudaro junginius, tokiu būdu mes sumažiname galimybę susiformuoti oksalatiniams akmenims inkstuose“, – pataria A. Unikauskas.

Anot M. Anglickio, taip pat naudinga padidinti maisto produktų, kurie turi didelį kiekį vitamino B6, suvartojimą, pavyzdžiui, valgyti daugiau avinžirnių. Pastebėta, kad vitaminas B6 sumažina oksalato rūgšties išsiskyrimą į šlapimą. Taip pat patariama vartoti vitamino E turinčius produktus, pavyzdžiui, avokadus.

Norite išvengti akmenų inkstuose – gerkite daugiau skysčių

Urologo teigimu, tyrimai rodo, kad gausesnis vandens gėrimas – priemonė Nr. 1, kurią turi naudoti žmonės, sergantys inkstų akmenlige. Per dieną jiems reikėtų išgerti 2–3 litrus vandens (geriausia – gryno), bet tai naudinga visiems, nes vanduo praskiedžia kraują, dėl ko lėčiau formuojasi aterosklerozinės plokštelės.

Daržovės – tinkama inkstų akmenligės profilaktika

Dar vienas svarbus dalykas – reikėtų valgyti daug įvairių daržovių, kuriose gausu skaidulų. Jų misija paprasta – padėti virškinimo sistemai, tad skaidulos sumažina oksalatų ir kalcio išsiskyrimą su šlapimu. Tyrimai rodo, kad jos mažina riziką susidaryti inkstų akmenims.

M. Anglickio patarimas – valgant salotas ant jų užsispausti citrinos ar žaliosios citrinos sulčių. Sergant inkstų akmenlige naudinga vartoti citratus, mat jie pasižymi savybe mažinti akmenų susidarymo riziką ir netgi tirpdyti jau susidariusius akmenis.

„Yra dalykų, kurie nuo mūsų nepriklauso, bet išnaudokime tas galimybes, kurios mūsų rankose: mes patys sprendžiame, ką dėti į burną“, – sako A. Unikauskas.

Plačiau – lapkričio 24 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Esi tai, ką valgai: tinkama mityba gali padėti išvengti inkstų akmenligės ir net sumažinti jau esančius akmenis