Gyvenimas

2021.02.10 08:25

Gyvenimas primena katorgą, nebedžiugina net sėkmė – vidurio amžiaus krizė gali ištikti ir 30-ies

LRT.lt2021.02.10 08:25

Staiga ėmėte abejoti viskuo, kam skyrėte pastaruosius porą savo gyvenimo dešimtmečių. Atrodo, kad kruopščiai išdėstyti gyvenimo planai nebetenka prasmės. Kyla noras elgtis impulsyviai, viską iš pagrindų keisti viliantis, kad taip grįš savasties ir tikslo pojūtis. Jeigu jaučiatės panašiai, gali būti, kad jums – vidurio amžiaus krizė.

Gali pasireikšti ir sulaukus trisdešimties

Kaip anksčiau LRT RADIJUI sakė psichologė, psichoterapeutė Junona Berznitski, vidurio amžiaus krizė užklumpa griuvus iliuzijoms, kad visi gyvens amžinai ir viskas bus gerai. O iliuzijos gali griūti ir trisdešimties.

„Labai sunku įvardyti tikslų amžių, kurį būtų galima susieti su vidurio amžiaus krize. Viso gyvenimo eigoje žmonės išgyvena krizes, kurios brandina. Per vidurio amžiaus krizę žmogus pradeda užduoda sau tokius kausimus, kaip „kas aš esu“. Vaikystė su maginiu mąstymu, paauglystė su herojiniu mąstymu būna praėjėjusios. Daug kas patirta, realizuota, žmogus ima klausti – kas toliau?“ – laidoje „Radijo popietė“ kalbėjo psichologė.


Psichoterapeutas Markas Snežko pridūrė, kad ši būsena – natūrali ir neišvengiama biologinio laikrodžio tiksėjimo pasekmė. „Nedaug kas išgyvena gilią depresiją, dezintegraciją. Kai kas gali pastebėti tik post factum. Vienas iš stereotipinių vaizdinių – vyras su jauna meiluže ir sportiniu automobiliu. Gali būti, kad taip bandoma pajusti gyvenimo skonį, įveikti nerimą, įrodyti, kad aš vis dar kažką galiu, dar ne viskas prarasta, turiu jėgos, potenciją.

Kartais vidurio amžiaus krizė išgyvenama kaip stagnacija, klampynė. Jautiesi kaip Sizifas – rideni, rideni akmenį ir jis nusirita atgal. Iškyla klausimai – kam aš tai darau, kas aš toks, kur aš atsidūriau, ar tikrai to norėjau, ar galiu kažką pakeisti, ar galiu pakeisti darbą, ar tai mane patenkins, kodėl aš gyvenu su šita moterimi? Į juos nori nenori tenka atsakyti. Meilužė, sportinis automobilis – ne išeitis. Nors gali padėti. Kiekvienas atvejis kitoks“, – kalbėjo specialistas.

„Nesvarbu, kaip mes tai pavadinsime, užsitęsęs negalavimas ir nuolat kylantys įvairūs klausimai laikotarpiu tarp 40 ir 60 metų yra beveik visuotinis reiškinys, būdingas abiejų lyčių atstovams. Mokslininkai jau ne vieną dešimtmetį žino, kad laimės pojūtis pasiekia žemiausią tašką, sulaukus vidutinio amžiaus, o mums senstant vėl šokteli aukštyn“, – rašoma portale healthline.com.

Tiesa, moterų psichologinei būsenai nemažą įtaką daro ir menopauzė. Perimenopauzės ir menopauzės metu besikeičiantys hormonai gali sukelti arba išryškinti problemą. Kaip rašoma healthline.com, sumažėjęs estrogeno ir progesterono kiekis gali sutrikdyti miegą, sąlygoti nuotaikų kaitą, energijos sumažėjimą. Prasidėjus menopauzei, gali sutrikti atmintis, pasireikšti nerimas, imti augti svoris, sumažėti susidomėjimas anksčiau džiuginusiais dalykais.

Požymiai, išduodantys vidurio amžiaus krizę

Leidinys „Forbes“ pateikia sąrašą požymių, galinčių rodyti, kad jums prasidėjo vidurio amžiaus krizė, net jeigu jūsų amžius – vos per 30.

1. Tapote apatiškas

Jaučiatės taip, tarsi viskas būtų „dzin“. Visgi psichologai pataria pasidžiaugti tuo, kas jums gyvenime sekasi, o tada kiekvieną dieną imtis veiksmų, kad jūsų gyvenimas būtų toks, koks norite, kad jis būtų. Ryžtingai judėkite į priekį, palikdami praeitį praeičiai. Visa jūsų jėga reikalinga dabar, ne vakar ir ne rytoj.

2. Baisu net išlipti iš lovos

Jei klausiate savęs „kodėl?“, svarstote, kaip apskritai čia atsidūrėte, ir net nenorite keltis iš lovos, tai ženklas, kad kažką reikia keisti. Ne viena vidutinio amžiaus krizė pasireiškia naujo automobilio įsigijimu. Tačiau tai – tik laikinas problemos sprendimas, o ne galutinis atsakymas, rašoma „Forber“. Laikas pasitempti ir išmokti naujų dalykų! Įsisavinkite vieną ar kitą įgūdį, kurį seniai svajojote įgyti ir pažiūrėkite, kaip tai jus praturtins ir įkraus.

3. Svarstote, bet nesiimate veiksmų

Jei dažniau svarstote, kokį kitą žingsnį žengti, siekiant pagerinti asmeninį ir profesinį gyvenimą, nei kad rūpinatės savo gyvenimu, metas keisti elgesį. Ištirkite aplinką. Pasidalinkite savo idėjomis su draugais, šeimos nariais, patikimu mentoriumi ar savo srities profesionalais. Jie gali duoti patarimų, kurie padės judėti į priekį, nes kuo daugiau sužinosite, tuo labiau būsite linkę imtis veiksmų.

4. Gyvenate tarsi autopilotu

Suvokti, kad jaučiatės taip, tarsi judėtumėte į priekį autopilotu be jokio aiškaus tikslo, gali būti atgrasu. Nenusiminkite. Pasinaudokite proga sulėtinti tempą, iš naujo įvertinti savo norus ir, žinoma, pakoreguoti kursą. Pasidomėkite dėmesingu įsisąmonininmu (angl. mindfulness), kuris padės suvokti tikruosius troškimus. Apie tai galima rasti ne vieną knygą.

5. Praradote tikslą

Jaučiatės taip, tarsi jūsų gyvenime neliko tikslo arba jis yra kur kas didesnis, nei galite pasiekti, gyvendami jums įprastą gyvenimą. Bandymas rasti tikslą jau pats savaime gali stumti žemyn. Užsiimkite savanoryste ir sutelkite dėmesį į galimybę pakeisti jūsų įtakos sferai nepriklausančių žmonių gyvenimus. Padėkite kitiems žmonėms ir nukreipkite dėmesį nuo savęs.

6. Jūsų planas nebeduoda vaisių

Vienas iš įspėjamųjų ženklų, kad išgyvenate vidurio amžiaus krizę, yra tai, kad jūsų planai tiesiog nebeveikia. Viskas, ką susikūrėte, – darbas, įprasta rutina – atrodo sustabarėję ir netgi jus varžo. Jei taip atsitiko, nesmerkite savęs. Leiskite sau keisti aplinką ir pradėti domėtis tuo, kas jums geriausiai pasitarnaus šiame gyvenimo etape.

7. Dideli pokyčiai, kurie jūsų nedžiugina

Pokyčiai gyvenime, kurie iki šiol jums nebuvo būdingi, gali signalizuoti apie vidurio amžiaus krizę. Tai nebūtinai yra blogai. Tai reiškia, kad atėjo laikas iš naujo įvertinti savo gyvenimą ir inicijuoti teigiamus pokyčius. Geriausias būdas sėkmingai įveikti šį etapą yra susirasti mentorių ar ugdomojo vadovavimo instruktorių, t. y. žmogų, kuriuo pasitikite, kuris jums sąžiningai pasakys, ką galvoja, kuris nėra suinteresuotas rezultatu ir nori, kad jums pasisektų.

8. Pavydite kitiems

Kai pastebite, kad praleidžiate daugiau laiko analizuodami kitų žmonių praeitį, nei galvodami apie savo ateitį, prisiminkite, kad kitų pasiekimai paprastai yra grįsti visiškai kitokiomis galimybėmis nei jūs kad turėjote, ir visiškai kitokiais sprendimais, nei jūs priėmėte. Ar jų vietoje būtumėte priėmę panašius sprendimus? Laikas nustoti galvoti apie kažkieno kito ateitį ir pradėti planuoti savąją.

9. Nerimaujate, kad jau žinote, kuo viskas baigsis

Vis dažniau jus aplanko jausmas, kad šį filmą jau matėte daug kartų. Skirkite laiko ir susidėliokite du scenarijus. Vienas iš jų yra „Tai, kas lieka“. Išskirkite tris ar penkias jums svarbias sritis ir numatykite galimus rezultatus, jei šiose srityse nedarysite jokių reikšmingų pakeitimų. Antrasis scenarijus yra „Kas, jeigu?“ Pagalvokite, kaip norėtumėte, kad viskas idealiu atveju susiklostytų šiose srityse ateityje. Ar verta įgyvendinti šią viziją?

10. Norite atsiriboti nuo savo „sėkmės“

Nereikia nušvitimo, kad susivoktume, jog gyvenimas yra trumpas, o rytojus negarantuotas. Todėl vidurio amžiaus krizę išgyvenantys asmenys gali lengvai mesti karjerą, kurią visuomenė laiko sėkminga, siekdami savo aistros ar įgyvendindami svajones. Aistra gali būti netradicinis darbas, labdara ar pelno nesiekianti tarnystė, netgi darbas užsienyje.

11. Viskas atrodo kaip katorga

Pasiekiame tokią ribą gyvenime, kai tampame žinomi dėl to, ką darome (stiprybė), ir žmonės tikisi, kad tai darysime (poreikis), ir už šią kombinaciją mums nuolat atlyginama. Tuomet kodėl krizė? Mums trūksta aistros. Kai poreikis sutampa su stiprybe, bet nėra aistros, viskas, ką darome, tampa katorga. Sutelkite dėmesį į taško, kuriame susikerta aistra, stiprybė ir poreikis, paiešką.

12. Viskas sekasi, bet nėra pasitenkinimo

Kai gyvenimas ir darbas neteikia malonumo, pasitikrinkite savo stipriąsias ir vertybines puses. Dažnai tas jausmas „Ar čia jau viskas?“ atsiranda tuomet, kai nukrypstame nuo centro. Jums gali viskas sektis, tačiau nesijausite patenkinti. Tai gali reikšti, kad atėjo metas pokyčiams. Nusiraminkite ir įvertinkite savo stipriąsias puses. Paklauskite savęs: „Kas man iš tiesų sekasi?“ Tada susiekite tai su savo vertybėmis ir paklauskite savęs: „Kas man iš tiesų svarbu?“ Tą galima kartoti bet kuriame amžiuje.

13. Žaidžiate nebe tam, kad laimėtumėte, o tam, kad nepralaimėtumėte

Tai gali būti ženklas, kad praradote pranašumą, kurį kadaise turėjote. Priimate sprendimus remdamiesi baime, o ne užtikrintumu. Greičiausias būdas išsivaduoti iš šios mąstysenos yra sutelkti dėmesį į tai, kaip susigrąžinti užtikrintumą. Prisiimkite didesnę apskaičiuotą riziką. Jūs suvokiate, kad nebesate toks jaunas, todėl bijote pritrūkti laiko, bet nepamirškite, kad turite daugiau patirties nei anksčiau, todėl esate išmintingesnis. Žaiskite, kad laimėtumėte.

14. Jūsų mintis užvaldė nepaliaujamai tiksintis laikrodis

Bėgant metams, kartais mus apninka niūrios mintys, kad galime pritrūkti laiko įgyvendinti savo svajones ir susikurti norimą gyvenimą. Tai dažnai sukelia nenumaldomą norą nusipirkti automobilį arba parduoti namą. Paprastai tai nėra naujas sprendimas, greičiau tai, ką mes jau kurį laiką svarstėme ar įsivaizdavome. Leiskite sau keistis, neklijuodami bereikalingų etikečių!

15. Pasimetėte ir nebežinote, kuria kryptimi judate

Pasimetimo jausmas gali reikšti, kad jūsų nebetenkina tai, ką šiuo metu darote, ar kur esate. Jums galbūt puikiai sekasi, tačiau nebematote, kaip tai galėtų jums padėti atsidurti ten, kur norite būti. Atėjo metas žengti žingsnį atgal ir apmąstyti, kur dar viskas buvo aišku ir nuo kurios vietos staiga tapo nebeaišku. O tada sukurkite planą, kuris padės atsidurti ten, kur norite būti.

Patarimai, kaip lengviau susidoroti su vidurio amžiaus krize

O portale healthline.com pateikiami paktiniai patarimai, ką daryti, jei jaučiate, kad jus užklupo vidurio amžiaus krizė.

1. Pasitarkite su gydytoju

Daugelis vidurio amžiaus krizės simptomų sutampa su depresija, nerimo sutrikimais ir hormonų disbalansu. Jei jaučiate vidurio amžiaus liūdesį, galbūt gydytojas skirs pakaitinę hormonų terapiją, antidepresantus ar vaistus nuo nerimo, kurie padės pašalinti simptomus.

2. Pasikonsultuokite su psichoterapeutu

Kognityvinė terapija, ugdomasis vadovavimas ar grupinė terapija gali padėti įveikti sielvartą, suvaldyti nerimą ir susiplanuoti kelią, vedantį link didesnio pasitenkinimo gyvenimu.

3. Pasikalbėkite su draugais

2012 m. atliktas tyrimas rodo tai, ką daugelis moterų žino iš savo patirties: vidurio amžiaus krizę įveikti kur kas lengviau, jei tave supa draugų ratas. Draugų turinčios moterys jaučiasi geriau, nei jų neturinčios. Net šeimos nariai neturi tokios didelės įtakos.

4. Raskite ryšį su gamta

Tyrimai rodo, kad leisdami laiką lauke, net ir kelias minutes per dieną, galite pasikelti nuotaiką ir atsikratyti niūrių minčių. Pasivaikščiojimas pajūriu, „miško maudynės“ ar mankšta lauke padės įveikti liūdesį ir nerimą.

5. Išbandykite sveiką mitybą

Dar šiek tiek gerų naujienų: jūs jau sulaukėte amžiaus, kai daugiau niekada nebereikės valgyti makaronų iš pakelio. Valgykite sveikus produktus – lapinius žalumynus, vaisius ir visų vaivorykštės spalvų daržoves, rinkitės liesus baltymus. Tinkamas maisto racionas gali padėti gyventi ilgiau ir jaustis geriau. Melatonino ir magnio papildai gali padėti geriau išsimiegoti, be to, jie mažina nerimą.

6. Užrašykite, ką jau pasiekėte

Ne tik tokius svarbius dalykus kaip apdovanojimai, laipsniai ir pareigų pavadinimai. Išvardinkite viską: išgyventas traumas, mylėtus žmones, išgelbėtus draugus, apkeliautas vietas, savanorystės vietas, perskaitytas knygas, nenumarintus augalus. Šis pilkasis laikotarpis nėra visas jūsų gyvenimas. Skirkite laiko pagerbti tai, ką nuveikėte ir kuo buvote.

7. Ženkite žingsnį naujos ateities link

Prozininkė George Eliot yra pasakiusi: „Niekada nevėlu būti tuo, kuo galėjai būti“. Užsirašykite į internetinius kursus, atlikite tyrimą galimam romanui, atidarykite maisto vagonėlį ar startuolį. Visai nebūtina radikaliai keisti šeimos ar karjeros, kad iš esmės pakeistumėte savo požiūrį į laimę.

8. Skaitykite

Skaitykite knygas, kurios įkvepia, įgalina ar motyvuoja išbandyti kažką naujo.