Gyvenimas

2020.12.30 19:31

7 žingsnių programa, padėsianti įgyvendinti išsikeltus tikslus

LRT.lt2020.12.30 19:31

Sausio 1-oji – diena, žyminti gyvenimo etapų poslinkį, naują pradžią. Būtent todėl Naujieji metai – puikus metas išsikelti naujus tikslus. Kad jų netektų perkelti į kitus metus, vadovaukitės tikslų formulavimo taisyklėmis. Viena žinomiausių tikslų kėlimosi technikų – saviugdos mokytojo, rašytojo Brian Tracy sukurta 7 žingsnių programa. Ja autorius dalijasi tiek savo knygose, tiek interneto puslapyje.

Prieš pradėdami kelti tikslus...

Yra gausybė tikslų formulavimo taisyklių, patarimų, kaip neprarasti motyvacijos jų siekiant. Stebėti progresą gali padėti išmaniosios technologijos, priminimai mobiliajame telefone. Tačiau vieną užduotį rekomenduojama padaryti dar prieš pradedant galvoti apie ateinančių metų tikslus.

Iš pradžių šis patarimas gali pasirodyti keistas, tačiau prieš keldamiesi tikslą, gerai pagalvokite, ko ir kodėl norite pasiekti. Ar tikslas numesti svorio yra senas jūsų troškimas, ar tiesiog aplinkos padiktuota taisyklė?

Galvodami apie artėjančių metų tikslus, užduokite sau šiuos klausimus: ar šis tikslas yra tai, ko aš tikrai noriu? Ar šis dalykas man pakankamai svarbus, kad tam gaiščiau laiką ir dėčiau pastangas? Jeigu jaučiate, kad nesate nusiteikęs eikvoti resursus, gali būti, jog šio tikslo jums nė neverta siekti.

1. Pagalvokite, kokių rezultatų norite pasiekti

Jeigu vienu metu susidarote ilgą siekiamų tikslų sąrašą, gali būti sunku juos pasiekti, todėl tikslai taip ir liks neįgyvendinti. Dėl šios priežasties, keldamiesi tikslus, dar sykį sugrįškite prie aukščiau išvardytų klausimų ir nuoširdžiai įsivertinkite, kokie tikslai šiuo metu jums svarbiausi. Būtent į juos kreipkite savo dėmesį ir pastangas.

2. Kurkite SMART tikslus

Užsienio literatūroje plačiai paplitusi vadinamoji SMART (liet. išmanus, sumanus) tikslų kėlimosi sistema. Pagal ją, tikslas privalo būti konkretus (angl. Specific), pamatuojamas (angl. Measurable), pasiekiamas, įgyvendinamas (angl. Attainable), realistiškas (angl. Realistic) ir apibrėžtas laike (angl. Time-bound).

Labai svarbu, kad tikslas būtų konkretus ir apibrėžtas. Kuo konkretesnis tikslas, tuo labiau tikėtina, jog jį pavyks pasiekti. Beje, taip bus lengviau stebėti progresą.

Pavyzdžiui, daugelis užsibrėžia tikslą numesti svorio, tačiau neapsibrėžia, kiek ir per kokį laiką konkrečiai kilogramų nori atsikratyti. Vietoje tikslo „2021-aisiais noriu numesti svorio“, jį formuluokite štai taip: „Noriu atsikratyti x kilogramų iki y mėnesio z dienos“.

Tikslą „būti fiziškai aktyvesniu“ turėtų pakeisti konkretūs planai: x mėnesį nubėgti maratoną, atlikti mankštą y kartų per savaitę ir pan. Jei naujais metais norite perskaityti daugiau knygų, užsibrėžkite tikslą perskaityti x knygų, o ne tiesiog duokite sau pažadą daugiau skaityti.

3. Užsirašykite tikslus

Tikslus labai svarbu užsirašyti – taip vietoje jūsų galvoje sklandančių minčių jie tampa aiškiais ir apibrėžtais punktais. Kam priimtinesnis senasis metodas, tikslus užsirašykite ant popieriaus. Tinka ir užrašai planšetėje, mobiliajame telefone. Internete galima rasti nemažai tikslų kėlimąsi, darbotvarkės planavimą palengvinančių programų.

Svarbu – užsirašę tikslus, užrašus laikykite matomoje vietoje: šalia veidrodžio vonioje, prie kompiuterio. Jeigu keliate bendrus komandus tikslus darbovietėje, juos taip pat užrašykite ir padėkite matomoje vietoje – šalia kiekvieno darbuotojo kompiuterio, ant kabineto sienų. Matomoje vietoje padėti užrašai su tikslais primins, jog tikslų reikia laipsniškai.

4. Sukurkite veiksmų planą

Daugelis žmonių išsikelia tikslus, tačiau pamiršta veiksmų planą, padedantį tiksliai įsivardinti, kokiomis priemonėmis bus siekiama tikslo. Veiksmų plane turėtų atsirasti tikslas, kurio siekiate, ir visi žingsniai, kuriuos turėsite žengti, norėdami pasiekti išsikelto tikslo.

Į veiksmų planą žvelkite kūrybiškai – jį sudarinėdami, naudokite skirtingų spalvų rašiklius, spalvotus popierėlius ir t. t. Kompiuteryje naudokite įvairius šriftus, spalvas, lenteles, animacijas. Kaip rašoma „Forbes“, kūrybiškumas aktyvuoja skirtingas smegenų dalis ir padeda lengviau įsisąmoninti tikslus.

5. Sudarykite tvarkaštį

Siekiant užsibrėžtų tikslų, labai svarbu sudaryti tvarkaraštį, kuriame numatoma galutinė tikslo pasiekimo data ir kiekvieno žingsnio, padėsiančio pasiekti tikslą, data. Tvarkaraštis padės nenukrypti nuo suplanuoto tempo ir laiku pasiekti tikslus.

Tarkime, iki 2021 m. birželio 30 d. išsikeliate tikslą numesti 4 kilogramus. Sudarykite ir tarpinį tvarkaraštį – po kiek svorio turite numesti kas mėnesį, kad laiku pasiektumėte tikslą.

6. Imkitės veiksmų

Tam, kad pasiektumėte tikslus, nepakanka juos užsirašyti ir sudaryti konkretų veiksmų planą bei tvarkaraštį. Privalu jo laikytis ir imtis veiksmų. Pradėkite dabar pat. Kiekvienas žengtas žingsnis turėtų vesti iki kito žingsnio, o galiausiai – iki tikslo įvykdymo.

7. Iš naujo įvertinkite savo progresą

Kad nepristigtumėte motyvacijos siekdami tikslų, kartas nuo karto įvertinkite daromą pažangą, peržvelkite, ką jau pavyko pasiekti, o kas dar liko, kiek laiko turite likusiems žingsniams žengti. Tokį tikslų siekimo vertinimą galite atlikti kas savaitę arba kas mėnesį.

Pamatę, kad finišo tiesioji jau nebetoli, būsite motyvuoti tikslo siekti iki galo. Jeigu atsiliekate nuo suplanuoto grafiko, atlikite reikiamas tvarkaraščio korekcijas ir toliau siekite to, ką suplanavote.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.