Gyvenimas

2020.12.28 21:49

Su amžiumi atsirandančio kūno sąstingio galima išvengti: Unikauskas paaiškino, kas jį lemia

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.12.28 21:49

Jeigu jaučiate, kad jūsų kūnas sustingęs, pagalvokite, ką valgote. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas išvardijo, kokios priežastys lemia tai, kad jaučiatės nerangūs: vienų vitaminų ir mineralų gali būti per daug, o kitų – per mažai.

Jeigu jūs vietoje pasivaikščiojimo gamtoje mieliau renkatės sėdėjimą ant sofos, jums atrodo, kad reikia kuo daugiau ilsėtis, nes raumenys ir kūnas sustingę, atminkite – nors kūno sąstingis ateina su amžiumi, yra būdų jo atsikratyti.

„Visų pirma, perteklinis angliavandenių vartojimas sukelia organizme ne tik uždegimus, bet ir kūno sąstingį. Net neabejoju, kad jūs tai jau žinote, todėl šįkart – ne apie angliavandenius, bet apie kitas galimas sąstingio priežastis“, – pažymi A. Unikauskas.

Kūno sąstingio pojūtis atsiranda, kai sutrumpėja raumenys, dėl to pasirąžius ar pajudėjus pasidaro geriau – rąžydamiesi jūs faktiškai atliekate tempimo pratimus.

„Jeigu jūs jaučiate sąstingį ar, pavyzdžiui, skausmą ir nuo lengvo judesio, pasivaikščiojimo, kažkokios buitinės veiklos skausmas mažėja, kūnas atsileidžia, tai beveik visada reiškia vieną dalyką – jūsų pojūčiai buvo atsiradę dėl to, kad raumenynas buvo sutrumpėjęs, raumenų skaidulos buvo sutrumpėjusios. Tai ne vidaus organų skausmas, ne stuburo išvaržos skausmas, jeigu kalbėtume apie nugaros skausmą“, – pasakoja daktaras.

Kūno sąstingis – rimtas signalas sveikatai: laikydamiesi šių patarimų ne tik daugiau judėsite, bet ir atjaunėsite

Laidoje profesorius pasidalijo keletu netikėtų priežasčių, dėl ko atsiranda kūno sąstingis.

Kas sukelia kūno sąstingį?

1. Per didelis geležies kiekis kraujyje

„Kas vyksta su geležimi? Organizme prasideda oksidacijos procesai ir skatina įvairius uždegimus, ir tai gali padidinti sąstingį. Tai gali sukelti ir kepenų problemas: visuotinai žinoma, kad viena iš kepenų ligų, kai kepenyse susikaupia per daug geležies“, – teigia gydytojas.

Daug geležies yra grūduose bei įvairiuose papilduose, todėl jų reikėtų atsisakyti. Geležis iš mūsų organizmo tinkamai nepasišalina ir kaupiasi, ypač dažnai jos perteklius uždegimus ir sąstingį sukelia vyrams. Jeigu jūsų kraujyje per daug geležies, taip pat reikėtų kurį laiką vengti raudonos mėsos.

2. Rafinuotas aliejus

Kūno sąstingį, anot A. Unikausko, sukelia ir rafinuoti aliejai. Pakeiskite jį sviestu, alyvuogių ar kokosų aliejumi, nes rafinuotas aliejus turi labai daug omega-6 riebalų rūgščių, kurios skatina uždegimus ir automatiškai sąstingį.

Normalus omega-6 ir omega-3 riebalų rūgščių santykis yra 2–3 su 1, t. y. omega-3 riebalų rūgščių mūsų racione turėtų būti 2–3 kartus mažiau negu omega-6. Rafinuoti aliejai šį santykį drastiškai pakeičia, kai staiga omega-6 riebalų rūgščių atsiranda keliolika kartų daugiau. Tai yra blogai, perspėja medikas.

Atminkite ir tai, kad kūno sąstingį sukelia ir paprastieji angliavandeniai, per didelis fizinis krūvis ar fizinio krūvio nebuvimas.

3. Per mažas omega-3 riebalų rūgščių kiekis

„Kai trūksta omega-3 riebalų rūgščių, tai gali būti sąstingio priežastis, nes vėl pradeda vyrauti omega-6 riebalų rūgštys, ir vėl kyla uždegimai“, – pažymi laidos vedėjas.

Tiesa, svarbu pažymėti, kad tai nereiškia, jog jums, pavyzdžiui, ims skaudėti sąnarį – bus nuolat palaikomas nedidelis uždegimas, kurio ryškių požymių jūs nejausite, tačiau vienas iš jų bus sąstingis.

Omega-3 riebalų rūgštys gyvybiškai svarbios ne tik norint sumažinti uždegimus bei sąstingį, bet ir siekiant palaikyti normalų omega-6 ir omega-3 riebalų rūgščių santykį. Jeigu vartojate daugiau omega-6 riebalų rūgščių nei omega-3, jūsų organizme tai sukurs disbalansą. Vartokite žuvų bei menkių kepenų aliejų, riebią žuvį.

4. Per mažas vitamino K2 kiekis

Kasdieną suvalgydami vos 15 gramų raugintų daržovių organizme papildysite vitamino K2 atsargas. Ką daro vitaminas K2? Jis prisideda prie gana sudėtingo, bet labai svarbaus proceso.

„Suvalgome maisto, kuriame yra kalcio, bet tas kalcis žarnyne. Kaip jam atsidurti kraujyje? Iš žarnyno jį paima vitaminas D ir nuneša į kraują. Bet jeigu tas kalcis toliau cirkuliuos kraujyje, galiausiai jis atsidurs sąnariuose, minkštuose audiniuose – tą kalcį reikia nunešti į kaulus, negalima jo palikti kraujyje ir leisti jam įsikurti ant kraujagyslių sienelių arba sąnariuose.

Tą dalyką padaro vitaminas K2. Drauge su vitaminu K2 vis tik būtų protinga vartoti vitaminą D3, bet vis dėlto turime nepamiršti vitamino K2 – tai sumažins raumenų standumą“, – aiškina gydytojas.

Jeigu jaučiate, kad jūsų kūnas sustingęs, jaučiatės nerangus, pagalvokite, ką valgote: vienų vitaminų ir mineralų gali būti per daug, o kitų – per mažai.

Atminkite ir tai, kad kūno sąstingį, be geležies pertekliaus, rafinuotų aliejų, omega-3 riebalų rūgščių trūkumo bei vitamino K2 stygiaus, sukelia ir paprastieji angliavandeniai, per didelis fizinis krūvis ar fizinio krūvio nebuvimas.

Plačiau – gruodžio 17 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Kūno sąstingis – rimtas signalas sveikatai: laikydamiesi šių patarimų ne tik daugiau judėsite, bet ir atjaunėsite
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt