Gyvenimas

2020.12.02 21:41

Būdas pasirūpinti plaučiais ir kvėpavimo kokybe – burokėliai

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.12.02 21:41

Kvėpavimui raumenų veiklos kokybė yra labai svarbi, o ją, pasak LRT TELEVIZIJOS laidos „Klauskite daktaro“ vedėjo, Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesoriaus Alvydo Unikausko, gali pagerinti burokėliai. Nors iki šiandien ginčijamasi dėl burokėliuose randamų nitratų, mokslininkai yra įrodę, kad natūralūs nitratai naudingi organizmui.

COVID-19 pirmiausia nusitaiko į mūsų plaučius: galimas plaučių uždegimas, kosulys, dusulys, blogiausiu atveju prireikia plaučių ventiliavimo ar net EKMO aparato. Kaip teigia A. Unikauskas, reikia nepamiršti, kad su amžiumi kvėpavimo raumenys taip pat silpsta, ypač diafragma, tad vyresni žmonės ir be koronaviruso gali susidurti su pasunkėjusiu kvėpavimu ar kvėpavimo takų pažeidimais.

Anot profesoriaus, yra vienas labai paprastas, bet veiksmingas būdas pasirūpinti savo plaučiais ir kvėpavimo kokybe – mokslininkai įrodė ryšį tarp burokėlių ir kvėpavimo raumenų sveikatos.

„Burokėliuose daug nitratų – tai yra blogai, bet mokslininkai įrodė, kad burokėliuose randami natūralūs nitratai priešingai – naudingi organizmui. Anksčiau atlikti tyrimai parodė, kad iš nitratų gautas azoto oksidas plečia kraujagysles, tad gerina širdies darbą, raumenų aprūpinimą krauju, erekciją, mažina kraujo spaudimą. Raumenų aprūpinimas maistinėmis medžiagomis gerėja“, – pasakoja jis.

Kvėpavimui raumenų veiklos kokybė yra labai svarbi. Floridos mokslininkai atliko tyrimą su pelėmis. Pirmoji pelių grupė dvi savaites kasdien gėrė vandens su nitratais, antroji – be jų. Po 14 dienų mokslininkai pamatavo pelių diafragmos izometrinę jėgą – diafragmos pajėgumą veikti bei didžiausią susitraukimo galią – ir nustatė, kad pirmosios pelių grupės, kuri gavo nitratų, plaučių funkcija žymiai pagerėjo, tad pagerėjo ir kvėpavimo funkcija.

Ryšys tarp burokėlių ir kvėpavimo takų sveikatos – didesnis, nei manėte: receptai, kurie padės stiprinti savo plaučius

„Kitaip tariant, pelių diafragma tapo stipresnė, o tai gerina ir plaučių darbą, kvėpavimo kokybę. Dėl padidėjusios diafragmos jėgos sumažėjo ir infekcijų rizika“, – priduria A. Unikauskas.

Iš šių tyrimų atrodo, kad nitratai – labai geras dalykas, nors daugelis tvirtina, kad jie gali būti žalingi. Laidoje svečiavęsis Lietuvos sporto universiteto doktorantas Tomas Liubertas, apie nitratus daržovėse parašęs mokslinį darbą, sako, kad nitratai organizmui ir naudingi, ir žalingi, o dėl burokėliuose randamų nitratų naudingumo ar žalos diskusija tęsiasi jau 60 metų.

Pasak T. Liuberto, burokėlių nitratai iš tiesų žalingi mažiems vaikams, kurių burnoje nesusiformavusios bakterijos, gebančios skaidyti nitratus. Tačiau jeigu nitratų labai mažai, nėra jokio poveikio. Yra labai plona riba, kada jie naudingi ir veiksmingi, o jeigu nitratų per daug, tai didelė žala sveikatai.

Visgi pažymėtina, kad būtina atskirti organinės ir neorganinės kilmės nitratus, o ir prisivalgyti burokėlių tiek, kad jie padarytų žalos, beveik neįmanoma – mat reikėtų jų suvalgyti puspriekabę. Vis dėlto atkreipkite dėmesį, kokius burokėlius renkatės.

„Labai priklauso, kokius burokėlius valgysite. Jeigu valgysite pernykščius burokėlius, ko gero, geriau jų nevalgyti. Priklauso nuo auginimo sąlygų, dirvožemio, tręšimo, bet iš principo, mano manymu, tam tikras burokėlių kiekis per dieną, kaip ir kitų lapinių arba šakniavaisinių daržovių, žmonėms yra vienareikšmiškai naudingas“, – tikina T. Liubertas.

Kaip nitratai veikia mūsų organizmą?

Kaip aiškina laidos svečias, nitratams NO3 patekus į burną dėl bakterijų prasideda redukcija – jie virsta NO2, o patekę į virškinamąjį traktą – azoto oksidu. Jeigu nitratai NO3 gali būti žalingi, ypač neorganiniai, tai azoto oksidas vadinamas gyvybės molekule.

„Azoto oksido poveikis yra kaupiamasis – nėra taip, kad atsiranda per vieną dieną. Ypač vyresniame amžiuje, kai mūsų kūnas natūraliai nustoja gaminti azoto oksidą, reikia jį „kelti“ 5–10 dienų ir po to palaikyti“, – kalba T. Liubertas.

Kai silpsta kvėpavimo raumenų funkcija, atstatyti ją azoto oksidu galima dalinai, nes turi būti naudojamos ir kitos priemonės: raumeniui turi būti sukeliamas krūvis, stresas tam, kad raumuo dirbtų, o azoto oksidas turėtų ertmę veikti – plaučiai turi būti veiksnūs, kvėpuoti, įsisavinti. Vis dėlto plaučiams gauti azoto oksido vienareikšmiškai gerai.

Laidos svečias patikina – Europos Sąjunga labai griežtai kontroliuoja nitratų normas visose įvežamose daržovėse, labai dažnai atliekami tyrimai – tai labai svarbus veiksnys kontroliuojant visuomenės sveikatą.

„Kuo daugiau atliekame tyrimų su nitratais, ir nebūtinai su augalinės kilmės – visą laiką domina ir neorganinės kilmės nitratai, aš vis mažiau randu abejonių, kurios verstų manyti, kad tai yra labai didelis blogis. Vėlgi – turi būti labai aiški proporcija. Visiems iš karto norėčiau pasakyti, kad tai yra moksliniai eksperimentai ir jokiu būdu negalima eksperimentuoti namuose su neorganinės kilmės nitratais. Daržovės – į sveikatą, kiek tik širdelė geidžia, bet, neduok Dieve, kažką kitą“, – perspėja jis.

Visgi iš kai kurių daržovių gauname mums labai naudingą junginį. Anot A. Unikausko, tyrimai rodo, kad burokai naudingi ne tik jūsų plaučiams. Įrodyta, kad jie atlieka ir daugiau funkcijų.

Burokėlių nauda sveikatai:

– mažina kraujo spaudimą (ypač burokų sultys),

– didina ištvermę,

– mažina vėžio riziką,

– yra naudingų maistinių medžiagų ir skaidulų šaltinis,

– valo kraują ir kepenis,

– gerina plaučių darbą.

Nitratų dažnai dedama ir į šoninę, dešras ar panašų maistą. Ar šitie nitratai turi ką nors bendro su nitratais burokuose? T. Liubertas aiškina, kad į šoninę ir dešras kartais dedama maistinių nitratų, o jie lygiai tokie patys, kaip ir randami burokuose. Svarbiausia maisto produktų su nitratais nekaitinti – pavyzdžiui, dešrelių su nitratais nekepti ant laužo.

„Nitratai nepakelia karščio – kaitinami iš tiesų virsta kancerogenais ir to aš tikrai nepatarčiau daryti“, – pažymi Lietuvos sporto universiteto doktorantas.

Laidoje virtuvės šefė Inga Turminienė papasakojo, kaip pasigaminti įvairių patiekalų su burokėliais: burokėlių ir obuolių sulčių giros, burokėlių kombučios, burokų salotų, užkandėlių ir užtepėlės, taip pat – šaltos burokėlių sriubos. Žiūrėkite lapkričio 3 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Ryšys tarp burokėlių ir kvėpavimo takų sveikatos – didesnis, nei manėte: receptai, kurie padės stiprinti savo plaučius