Gyvenimas

2020.11.10 21:29

Užgesinkite organizme liepsnojančius uždegimus ir atsisveikinsite su ligomis

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.11.10 21:29

Jei valgome nenatūralų maistą, vietoje to, kad iš jo gautų energijos, organizmas į tokį maistą reaguoja kaip į priešą, ima nuo jo gintis ir tai sukelia uždegimą. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ biomedicinos mokslų daktarė Goda Denapienė primena seną liaudies posakį: jeigu valgysite visavertį maistą, vaistų neprireiks, o jei valgote nevisavertį maistą, vaistai nepadės.

„Ar žinojote, kad dabar didžiausias mokslas yra išsiaiškinti ne tai, ko negalite valgyti, o tai, ką reikia valgyti, kad turėtumėte daugiau energijos, nugalėtumėte skausmus ar nuramintumėte odos sudirgimus? Maistas gali netgi sumažinti depresiją, širdies ligų tikimybę, cholesterolio kiekį, palengvinti cukrinį diabetą. Valgykite, kad būtumėte sveikesni“, – kalba Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas.

Anot biomedicinos mokslų daktarės, gydytojos gastroenterologės G. Denapienės, maistas mums labai svarbus, nes tai mūsų organizmo statybinė medžiaga. Jei namą statome iš plytų, namas ir išeina plytinis, jei iš medžio – medinis. Lygiai taip pat yra ir su maistu, patikina ji.

„Jeigu valgome maistą, kuris yra nenatūralus, rafinuotas, nesveikas, greitas, toks maistas yra kaip svetimkūnis. Vietoje to, kad pasisotintume, gautume energijos, į tokį maistą organizmas reaguoja kaip į priešą, ima nuo jo gintis ir tai sukelia uždegimą“, – aiškina pašnekovė.

Maistas, į kurį organizmas žiūri kaip į priešą: gydytoja pataria, kurių produktų reikėtų atsisakyti nedelsiant

Cukrus, hidrinti riebalai, rafinuoti angliavandeniai, net kai kurie grūdai, jei yra pernelyg perdirbti, kelia uždegimą ir provokuoja ligas.

Kai uždegimas tam tikroje vietoje tęsiasi ilgai, tai sukelia tam tikras ligas: artritą, žarnyno uždegimus, autoimunines ligas, netgi vėžį.

„Uždegimai prasideda nuo maisto. Daugelis valgo maisto produktus ir galvoja, kad jie yra sveiki, tačiau būtent tas maistas užkuria laužą organizme. Ir visiškai nesvarbu, kur tas uždegimas prasideda. Jis gali būti vienoje vietoje, gali būti kitoje – greičiausiai tai bus susiję su virškinimo sistema, bet pasireikšti gali kitose kūno vietose“, – teigia A. Unikauskas.

Pasak G. Denapienės, paprastai viskas prasideda nuo virškinamojo trakto. Jeigu jame esti silpnų vietų, reaguoja tam tikri organai: širdies ir kraujagyslių ar endokrininė sistema – pačios įvairiausios sistemos.

„Kai uždegimas tam tikroje vietoje tęsiasi ilgai, tai sukelia tam tikras ligas: artritą, žarnyno uždegimus, autoimunines ligas, netgi vėžį“, – perspėja laidos vedėjas.

Tad jeigu nenorite sirgti, reikia užgesinti organizme liepsnojančius uždegimus. Jei jums pavyks atsisakyti maisto, kuris sukelia uždegimus, gyvensite ilgai ir sveikai. Biomedicinos mokslų daktarė primena ir seną liaudies posakį: jeigu valgysite visavertį maistą, vaistų neprireiks, o jei valgote nevisavertį maistą, vaistai nepadės.

Įdomu tai, kad kas vienam organizmui yra blogas maistas, kitam gali tikti, tačiau, anot G. Denapienės, visiems be išimties – kuo maistas natūralesnis, tuo geresnis.

„Kuo maistas labiau perdirbtas pramoniniu būdu, tuo jis yra blogesnis. Taip yra visiems žmonėms“, – priduria ji.

A. Unikauskas tikina: net jeigu valgote netinkamą maistą, kuris sukelia organizme uždegimus, jo atsisakę ir ėmę valgyti tikrą maistą – tokį, kokį sukūrė gamta, – pamažu sveiksite. Tačiau G. Denapienė sako, kad teks tai daryti sistemingai.

„Yra savireguliacijos mechanizmai ir kūnas stengiasi išlaikyti savo integralumą, sveikatą. Jam tiesiog reikia padėti, nereikia trukdyti“, – aiškina gastroenterologė.

Ne kartą sakiau: jeigu tik žmogus įsibruka į maisto gamybą, gero nelauk.

Iš raciono eliminuokite uždegimą sukeliančius produktus

Pavyzdžiui, jei pusryčiams renkatės avižinius dribsnius, sukluskite – dribsniai yra gerokai perdirbtas maisto produktas. „Ne kartą sakiau: jeigu tik žmogus įsibruka į maisto gamybą, gero nelauk“, – kalba medikas.

Pusryčius papildykite tamsios spalvos uogomis ar vaisiais

Pusryčius A. Unikauskas rekomenduoja papildyti tamsios spalvos uogomis ir netgi vaisiais, nes juose gausu antioksidantų. Figos, mėlynės, tamsios vynuogės, spanguolės, granatai, ožerškio uogos – visa tai tinka jūsų gardiems pusryčiams.

Suvaldykite uždegimą – papildykite mitybą sveikomis omega-3 riebalų rūgštimis

Kai kurie įsivaizduoja, kad sveikų omega-3 riebalų rūgščių yra tik žuvyje. Organizmui omega-3 riebalų rūgštys, kurių yra žuvyje, tikrai naudingos, tačiau, daktaro teigimu, šių naudingų medžiagų yra ir augalinės kilmės produktuose. Vartokite kanapių sėklas, graikinius riešutus, razinas.

Uždegimą sumažinsite gazuotus saldintus gėrimus iškeitę į sveiką ciberžolių gėrimą

„Vienas dalykas, jeigu jūs geriate mineralinį vandenį. Mes jam neturime jokių priekaištų, bet jeigu tai yra gazuoti vaisvandeniai, gaivieji gėrimai, ten būna prikrauta įdomių dalykų, kurie gali sukelti uždegimus“, – pažymi A. Unikauskas.

Ciberžolių gėrimui pagaminti reikės: ciberžolės, imbiero, šviežiai spaustos citrinos, Kajeno paprikų, vandens, medaus. Viską sumaišę iškart galite ragauti.

Medituokite, kad sumažintumėte patiriamą stresą

„Paskutinis patarimas gali nuskambėti keistai, bet kai mes kalbame apie mūsų būseną, o ji svarbi, kuo mes ramesni, tuo mažesnis kortizolio kiekis išsiskiria. Kai kalba eina apie uždegimus, tai irgi visada organizmui labai naudinga, nes mes nepritrūkstame energijos – mes jos turime daug. Ne veltui sakoma, kad paprastume ir slypi genialumas“, – atkreipia dėmesį laidos vedėjas.

Plačiau – spalio 27 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Maistas, į kurį organizmas žiūri kaip į priešą: gydytoja pataria, kurių produktų reikėtų atsisakyti nedelsiant
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt