Gyvenimas

2020.11.03 22:00

Pažinę savo vidinį laikrodį gyvensite ilgiau ir laimingiau: viena pagelbės vyturiams, kita – pelėdoms

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.11.03 22:00

Daugiausiai iššūkių tenka pelėdoms: jas dažniau užklumpa miego sutrikimai ir joms tenka būti išvadintoms miegalėmis. Tačiau LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ neurologė Dalia Matačiūnienė tikina – pelėdos tikrai neturėtų jaustis kaltos, kad tokios yra iš prigimties, o padėti nubusti gali toli padėtas žadintuvas, kontrastinis dušas ar, žinoma, kava.

Jūsų vidinis laikrodis rodo daugybę dalykų, taip pat ir kada išalkote arba kada jaučiatės pavargę. Tyrimai rodo, kad galima išskirti tris vidinio laikrodžio tipus, o jei žinosite savąjį – būsite laimingesni, ilgiau, energingiau ir sveikiau gyvensite, sako profesorė Jurgita Plisienė.

Vidinio laikrodžio tipai:

– vyturys,

– subalansuotas arba tarpinis,

– pelėda.

Geriausiai vidinio laikrodžio mechanizmus pažįsta gydytoja neurologė D. Matačiūnienė. Pasak jos, visi procesai mūsų organizme vyksta paros ritmu, dar vadinamu cirkadiniu, ir jis skirtingų žmonių yra šiek tiek skirtingas.

Kai bandau išsiaiškinti, koks paciento tipas, klausiu dviejų klausimų: kokiu režimu miegate savaitgaliais arba dar geriau – kokiu režimu geriausiai jaučiatės ir miegate per atostogas, kurios trunka mažiausiai tris savaites?

Pasitikrinkite, koks jūsų vidinio laikrodžio tipas: neurologė pataria, kaip tai gali padėti sveikiau ir laimingiau gyventi

„Vieni yra vyturiai, o kiti – pelėdos. Trečią tipą turėtume vadinti subalansuotu arba tarpiniu, kuris nėra nei išreikšta pelėda, nei išreikštas vyturys“, – aiškina neurologė.

Kaip atpažinti, koks jūsų vidinis laikrodis? Tai užkoduota genetiškai ir reikia žiūrėti į tai, kaip geriausiai jaučiatės nepaisant visų socialinių įsipareigojimų ir to, į kokius rėmus mus įstato gyvenimas.

„Kai bandau išsiaiškinti, koks paciento tipas, klausiu dviejų klausimų: kokiu režimu miegate savaitgaliais arba dar geriau – kokiu režimu geriausiai jaučiatės ir miegate per atostogas, kurios trunka mažiausiai tris savaites? Pagal miego režimą galima daugmaž numatyti, koks jo tipas.

Yra dar kitų kontrolinių klausimų: kada jaučiatės darbingiausi? Kada labiau norite valgyti ir koks jūsų mitybos režimas? Kada esate linkęs sportuoti?“ – pasakoja D. Matačiūnienė.

Vyturius paprastai traukia miegoti jau 9–10 val. vakaro, o maždaug 6 val. ryto jie pabunda ir jaučiasi žvalūs. Tai ir yra laikas, kai vyturys jaučiasi geriausiai. Jam sunku vakare ilgai išbūti vakarėlyje, bet užtat ryte nėra jokių problemų atsikelti į darbą.

Subalansuoto tipo žmonės eina miegoti apie 11–12 val. vakaro ir keliasi apie 7 val. ryto. Pelėdos gali ilgai būti vakarėlyje, jos gerai jaučiasi vakare ir ilgai gali būti aktyvios, daryti įvairius darbus, bet joms didžiausia bėda – atsikelti ryte į darbą, jeigu turi socialinių įsipareigojimų. Pelėdos eina miegoti apie 1 val. nakties, o keliasi 9–10 val. ryto ar net vėliau.

Ar yra tipas, kuris naudingiausias sveikatai? Tipas savaime nėra nei geras, nei blogas, pažymi neurologė. Svarbiausia – kaip mums pavyksta suderinti savo vidinį laikrodį su išoriniais įsipareigojimais. Didžiausias iššūkis vis dėlto atitenka pelėdoms, tad jos kenčia labiausiai.

Jeigu yra motyvacija, kad reikia nepavėluoti, pasidėkite žadintuvą toli, kad link jo eidami spėtumėte nubusti. Tada – kontrastinis dušas, kava. Nieko geriau nesugalvosime.

Jei keliatės anksti, dieną išlikti žvaliam padės trumpas pogulis

„Pokaitis dienos metu yra sveikas, jeigu nėra ilgas. Jei išmiegame visą miego ciklą, tada sunkiau atsikelti, blogai jaučiamės, netgi gali atsirasti galvos skausmas. Išmiegotas visas miego ciklas viduryje dienos tikrai savijautos nepagerina.

O trumpas pokaitukas, net 15 minučių, manoma, yra pakankamas, kad atgautume jėgas. Jis vyturiams tikrai gali būti išeitis, nes jie neturės problemų vakare užmigti“, – aiškina D. Matačiūnienė.

Vyturių gėrimas – žalioji arbata

Vyturiams ryte jokių energijos suteikiančių gėrimų gerti tikrai nereikia, nes jie ir taip jaučiasi žvalūs. Tačiau žalioji arbata galėtų būti išeitis antroje dienos pusėje, kai jėgų pristinga. „Bet pasižiūrėkite, kaip jus veikia žalioji arbata arba kava, ar nebus sunku vakare užmigti“, – pažymi gydytoja.

Tarpinis tipas turi gauti kuo daugiau natūralios šviesos

Tarpiniam tipui reikėtų laikytis reguliaraus režimo, pavalgyti pusryčius ir pan. – tai suteiks energijos. Subalansuotas tipas energijos turi ir ryte, ir vakare, tačiau, pasak D. Matačiūnienės, nereikėtų tikitės, kad nuo ryto iki vakaro ir tarpinis tipas bus 100 proc. energingas.

„Esame žmonės ir popietinis energijos sumažėjimas natūraliai pasireiškia visiems. Kiekvienas randa būdą: gal kažkas gali atšaukti darbus ir numigti, kažkas gali išeiti pasivaikščioti gryname ore“, – kalba ji.

Gali pagelbėti ir tonizuojantys gėrimai, tačiau jų neperdozuokite, nes išeis priešingas efektas.

Pelėdos turi keltis iš lovos tą pačią sekundę, kai tik suskamba žadintuvas

Pelėdų tipas – idealus dirbantiems vakarinius, pamaininius, naktinius darbus. Neurologė neneigia – pelėdos dažnai priverstos jaustis kaltos dėl to, kad ilgai miega, tačiau taip tikrai neturėtų būti.

Pelėdos neretai turi įprotį pramiegoti žadintuvą. D. Matačiūnienė sako, kad joms reikia realiai įsivertinti, ar tikrai pavyks nubusti nusistatytą valandą.

„Jeigu yra motyvacija, kad reikia nepavėluoti, pasidėkite žadintuvą toli, kad link jo eidami spėtumėte nubusti. Tada – kontrastinis dušas, kava. Nieko geriau nesugalvosime“, – patarimais dalijasi ji.

Deja, tačiau ir miego sutrikimai dažniausiai užklumpa pelėdas. Net jei pelėdoms kitą dieną reikės keltis anksti, joms užmigti 12 val. vakaro gali būti sunku, nes paprasčiausiai dažna pelėda tokiu laiku dar nenori miego.

„Kitas dalykas – jeigu jos užmigo 2 val. nakties, bet reikia atsikelti 8 val. ryto, bus nuolatinis miego trūkumas, kas irgi yra miego sutrikimas, kuris turi savas pasekmes. Lėtinis miego trūkumas yra nesveika, tai gali būti viena iš lėtinio nuovargio priežasčių“, – pasakoja neurologė.

Tad įsiklausykite į savo organizmo poreikius ir bandykite gyventi pagal juos. Sekite savo vidinį laikrodį, kad ir ką jis rodytų, nes pats organizmas padiktuos, kada ir ko jam trūksta, priduria J. Plisienė.

Plačiau – rugsėjo 24 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Pasitikrinkite, koks jūsų vidinio laikrodžio tipas: neurologė pataria, kaip tai gali padėti sveikiau ir laimingiau gyventi