Gyvenimas

2020.10.18 21:42

4 įpročiai, už kuriuos jūsų širdis jums padėkos

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.10.18 21:42

Per dieną daug laiko praleisti žiūrint televizorių nėra sveikas įprotis, bet sveikas įprotis – per reklamos pertraukėles atsistoti, dar geriau – pasimankštinti. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ profesorė Jurgita Plisienė papasakojo, kokie 4 paprasti įpročiai gali žymiai pagerinti jūsų širdies būklę, vadinasi, ir sumažinti riziką susirgti širdies ligomis.

Daugiau nei 20 tūkst. žmonių Lietuvoje pernai mirė nuo kraujotakos sistemos ligų ir tai žymiai daugiau nei nuo COVID-19. J. Plisienė yra kardiologė, su šiomis ligomis susiduria kasdien, tad puikiai žino – širdį silpnina tam tikri žmonių įpročiai.

„Ar pagalvojate, kad reikėtų kasdien mankštintis, bet tai atidedate rytojui? Ar televizorių žiūrite ilgiau nei valandą per dieną? Ar jūsų mityboje daug pusgaminių, rafinuoto aliejaus, cukraus? Ar jūs rūkote? Kad ir koks būtų jūsų amžius ar figūra, jei į bent vieną iš šių klausimų atsakėte „taip“, o dar blogiau – jeigu į kelis klausimus atsakėte „taip“, yra rizika, kad susirgsite širdies ir kraujagyslių ligomis“, – kalba medikė.

Kardiologė pasakė, kokie keturi paprasti įpročiai gali padėti apsisaugoti nuo širdies ligų

Tačiau remiantis naujausiais duomenimis didžiausiam žudikui širdies ligoms daugeliu atvejų galima užkirsti kelią. Ir tam pakanka labai paprastų kelių kasdienių priemonių.

20 minučių aktyvios veiklos

„Sportas bent 20 minučių per dieną padeda apsisaugoti nuo širdies ir kraujagyslių ligų. Kasdien rasti šiek tiek laiko aktyviai veiklai – širdžiai naudingas įprotis. Suformuokime šį įprotį jau šiandien, juk tai nėra sudėtinga“, – pataria J. Plisienė.

Rūkant mažėja deguonies kiekis kraujyje, nes cigaretėse esantis monoksidas konkuruoja su deguonimi ir prisijungia prie eritrocitų greičiau negu deguonis. Tokiu būdu ląstelėms pradeda trūkti deguonies.

Pajudėkite per reklamos pertraukas

Jeigu per dieną daug laiko praleidžiate žiūrėdamas televizorių, tai nėra sveikas įprotis. Sveikas įprotis – per reklamos pertraukėles bent jau atsistoti, dar geriau – pasimankštinti. Nebūtina persistengti – svarbiausia bent atsiplėšti nuo sofos, sako profesorė.

80 ir 20 proc. taisyklė

Ši taisyklė labai paprasta – ji reiškia, kad jūsų lėkštėje turėtų būti 80 proc. daržovių ir tik 20 proc. mėsos, vištienos, žuvies, pupelių ar kito baltyminio maisto. Geriausia, kad daržovės būtų spalvotos, mažiausiai – penkių spalvų per dieną. Dienos norma – mažiausiai 400 gramų daržovių, pažymi kardiologė.

Rūkymas labai nepatinka jūsų širdžiai

„Nenoriu pamokslauti, bet cigaretėje esančios medžiagos, pasiekusios plaučius, labai greitai patenka į kraujotaką. Kraujagyslėmis jos pasiekia širdį, o netrukus būna išnešiojamos po visą kūną. Pradėjus rūkyti širdis ima plakti greičiau, pakyla kraujospūdis.

Rūkant mažėja deguonies kiekis kraujyje, nes cigaretėse esantis monoksidas konkuruoja su deguonimi ir prisijungia prie eritrocitų greičiau negu deguonis. Tokiu būdu ląstelėms pradeda trūkti deguonies, todėl širdis turi dirbti greičiau, kad šia medžiaga aprūpintų visas ląsteles“, – aiškina kardiologė.

Rūkant kraujospūdis pakyla maždaug 10–15 proc., dėl to didėja pavojus patirti širdies smūgį ar insultą. „Mieli rūkaliai, niekas nesiruošia badyti jūsų pirštais, tiesiog tai žinokite“, – sako J. Plisienė.

Laidoje sveikos gyvensenos ir judėjimo treneris Ignas Bakėjus parodė pratimų, kuriuos kiekvienas gali atlikti kasdien. Žiūrėkite spalio 8 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.

Taip pat skaitykite

Kardiologė pasakė, kokie keturi paprasti įpročiai gali padėti apsisaugoti nuo širdies ligų