Gyvenimas

2020.10.09 21:02

„Man reikia daugiau erdvės“: noras pabūti atskirai – būtinybė ar signalas apie santykių atšalimą?

LRT.lt2020.10.09 21:02

Per karantiną daugiau laiko atsirado ne tik sau – netikėtai atlaisvėjusiomis valandomis teko dalintis ir su namiškiais. Vieniems šis laikas tapo proga vienas kitą geriau pažinti ir suartėti, kitiems teko gesinti vienas po kito įsiplieskusius konfliktus. Net jei pandemija jums nepažėrė išbandymų, ko gero, buvo akimirkų, kai norėjote pabūti vienas. Ir tai – labai normalu, rašo žurnalas „GQ“.

Kaip portalui LRT.lt anksčiau sakė psichologas Antanas Mockus, jeigu partneriai daug laiko praleidžia po vienu stogu, būtina nepamiršti skirti laiko sau ir savo pomėgiams.

„Pabuvimas vienam yra psichohigienos dalis. Kiekvienoje poroje partneriams svarbu pabūti atskirai vienam nuo kito, dviese be vaikų, atskirai su kiekvienu vaiku. Natūralu, kad, kartu praleidžiant daug laiko, gali atsirasti trintis, todėl labai svarbu sąmoningai sugalvoti, kaip duoti kitam erdvės.

Pavyzdžiui, kol vienas partneris būna su vaikais, kitam tuo metu reikia leisti nurimti, užsidaryti kitame kambaryje, paskaityti knygą, pasėdėti prie kompiuterio, išeiti į lauką, išgerti arbatos, telefonu pasikalbėti su draugu ar drauge, o tada apsikeisti, perduoti estafetę kitam“, – kalbėjo A. Mockus.

Tačiau kaip savo partneriui pasakyti, kad šį kartą mėgstamą serialą mieliau žiūrėsite vieni? Ar pasielgsite blogai mylimajam paaiškinę, kad nors visai smagu rytais mankštintis kartu, jūs buvote įpratę tai daryti atskirai?

Prisipažinimas, kad jums reikia daugiau erdvės, nors mylimojo draugija jus iš tiesų džiugina, gali pareikalauti nemažai drąsos. Kaip pasiruošti tokiam pokalbiui?

1. Išsiaiškinkite, kaip jūs įsivaizduojate laiką sau

„Save realizavę, laimingi ir visapusiškai patenkinti žmonės yra geriausi partneriai, – žurnalui „GQ“ sako psichologė ir mąstysenos instruktorė Dr. Cicely Horsham-Brathwaite. – Kad taip jaustumėmės, kartais mums reikia laiko pabūti su savimi emociškai arba... fiziškai.“

Ir visgi, psichologės, skirtingiems žmonėms laikas sau gali reikšti skirtingus dalykus. Gal jūs norite ilgesniam laikui ištrūkti iš namų, pavyzdžiui, neskubėdami pasivaikščioti po apylinkes? O gal jums patogiausia yra sėdėti tame pačiame kambaryje kaip ir jūsų partneris, bet nesikalbėti? Gal laikas sau jums reiškia tiesiog užsidėti garso nepraleidžiančias ausines ir kuriam laikui atsiriboti nuo aplinkos?

Prieš pradėdami pokalbį su partneriu apie tai, kad jums reikia erdvės, atvirai pasikalbėkite su savimi ir išsiaiškinkite, ką ta erdvė jums reiškia, kad galėtumėte viską aiškiai ir be užuolankų išdėstyti.

2. Patikinkite partnerį, kad laikas sau nereiškia emocinio atsiribojimo

Net jei jums tereikia vienos ar kelių minučių, po kurių tuojau pat grįšite į savo partnerio glėbį, gali būti, kad gyvenate su žmogumi, kuris tokio poreikio nejaučia ir nesupranta. Tačiau tai nereiškia, kad nenusipelnote laiko sau.

Tai reiškia, kad pokalbis pareikalaus nemažai supratingumo ir teks susilaikyti nuo tokio tono, kuris leistų jūsų partneriui bent akimirką pagalvoti, kad jo ar jos supratimas apie santykius, jūsų nuomone, nėra teisingas. Juk jai kurie žmonės pasikrauna energijos būdami vieni, tačiau kiti energijos gauna būdami žmonių apsuptyje.

3. Konkrečiai įvardinkite, ko prašote

Dažnai, viskuo nusivylę, apiberiame aplinkinius tokiomis frazėmis kaip „Man reikia šiek tiek erdvės“. Tačiau žodis „erdvė“ gali reikšti labai daug dalykų, pradedant popiete vonioje ir baigiant santykių nutraukimu. Pradėdami pokalbį su partneriu apie tai, kad jums reikia šiek tiek laiko sau, pasistenkite kaip įmanoma atviriau ir konkrečiau kalbėti apie savo poreikius. Tokiu būdu pavyks bent šiek tiek sušvelninti nerimą, kurio neišvengiamai bus, vos jums prabilus apie tai, kad norite daugiau erdvės.

4. Pasistenkite, kad kartu leidžiamas laikas būtų ypatingas

Planavimas ir kalbėjimasis ypač svarbu, jei jūsų partneriui būdingas nerimastingas prisirišimas, sako C. Harshom-Brathwaite. „Kai tokiam žmogui jo ar jos partneris pasako, kad jam reikia daugiau erdvės, nerimas gali dar labiau sustiprėti, todėl manau, kad vienas iš būdų atrasti pusiausvyrą yra kruopščiai planuoti“, – aiškina psichologė.

Galima suplanuoti kaip nors smagiai praleisti laiką prieš trumpą išsiskyrimą arba nuveikti kažką ypatingo vėl susibėgus. Pavyzdžiui, pabuvus atskirai, galima susiplanuoti iškylą arba tiesiog surengti šokių vakarėlį savo namų svetainėje, kad abiem būtų aišku, jog kartu leidžiamas laikas yra ne mažiau vertingas nei tas, kurį praleidžiate atskirai. „Daugiau erdvės tik sustiprins santykius“, – patikina psichologė V. Roberts.

5. Užveskite diskusiją, o ne ginčą

Net jei jūsų partneris supyks ar nusimins, žinokite, kad jūs vis tiek turite teisę gauti laiko sau. Pasistenkite tvirtai laikytis savo nusistatymo ir nepamirškite, kad gera savijauta yra svarbiausia, norint būti geru partneriu savo antrajai pusei.

„Norėdami gauti daugiau erdvės, neprivalome pradėti ginčo“, – aiškina V. Roberts ir priduria, kad visą dėmesį pokalbio metu turėtumėte sutelkti į save. Pavyzdžiui, vietoje to, kad sakytumėte: „Tavo kvėpavimas mane erzina“, pasirinkite ne tokį kandų toną ir nukreipkite pokalbį į save. Atkreipkite dėmesį į tai, ką jūs tikitės išlošti gavę daugiau erdvės, o ne į tai, kaip ilgas buvimas kartu daro jus nelaimingus.

Pavyzdžiui, galite sakyti: „Antradienį po darbo norėčiau valandėlę skirti tik sau“. C. Horsham-Brathwaite sako, kad jei baiminatės savo partnerio reakcijos, turėtumėte kreiptis papildomos pagalbos į specialistą.

6. Jei jaučiate kaltę dėl to, kad jums reikia laiko sau, pasistenkite suprasti ir permąstyti šį jausmą

Kartais galvojame, jog trokšti laiko sau yra savanaudiška, tačiau, tiesą sakant, tai yra naudinga visiems. „Tai, kad neturite instinktyvaus poreikio turėti laiko sau, dar nereiškia, kad jums tai neišeitų į naudą“, – „GQ“ aiškina C. Horsham-Brathwaite.

Tačiau tai taip pat nereiškia, kad turėtumėte bėgti pas savo partnerį šaukdami, kad darote jam ar jai gera, suteikdami minutę kitą laiko sau. Tai tiesiog reiškia, kad neturėtumėte švaistyti brangaus laiko, kurį galite skirti sau, apmąstymams, ar to nusipelnėte, nes jūs tikrai to nusipelnėte.

Per pastaruosius keletą mėnesių pasikeitė tiek daug dalykų, todėl jūsų poreikis skirti laiko sau galėjo dar labiau padidėti. Ir visai nebūtina tai suprasti kaip įspėjimą, kad su jumis ar jūsų santykiais kažkas ne taip. „Atskirai partnerių leidžiamas laikas kaip tik signalizuoja, kad santykiuose viskas gerai“, – pastebi psichologė Vanessa Roberts.

Taip pat skaitykite