Gyvenimas

2020.09.25 20:28

Gastroenterologas vaikų su skaudančiu pilvu klausia ne tik, ką jie valgo, bet ir kaip miega

LRT TELEVIZIJOS laida „Labas rytas, Lietuva“, LRT.lt2020.09.25 20:28

Jei jūsų vaikas miega tiek, kiek jam reikia pagal jo amžiaus grupę, jis bus ir sveikesnis, ir pažangesnis. Pasak vaikų gastroenterologo Vaidoto Urbono, miego trūkumas gali lemti ir skrandžio sutrikimą, dėl kurio tėvai vaikus atveda pas gastroenterologą. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Labas rytas, Lietuva“ jis pasidalijo informacija, kiek kokio amžiaus vaikas valandų per parą turėtų miegoti.

V. Urbonas sako, kad tėveliai per mažai dėmesio skiria vaikų miegui. Visi norėtų, kad vaikučiai miegotų daugiau, tačiau dažnai didesnės tėvų asmeninės ar darbinės problemos užgožia šią.

„Miegas labai svarbus dėl vaiko sveikatos ir ateities. Pakankamas miegas – tai, visų pirma, gera fizinė sveikata. Yra pastebėta: tie, kurie trumpiau miega, dažniau serga nutukimu, jiems dažniau atsiranda II tipo cukrinis diabetas. Jiems, svarbiausia, būna įvairių dėmesio, psichikos sutrikimų, kaip nerimas, depresija. Dar kas svarbu – miegas gerina pažangumą. Dar viena pastebėta ilgesnio miego teigiama savybė – mažėja autoįvykių“, – naudas vardija specialistas.

Miego svarba vaikams: reikiamas kiekis džiugina geresniu pažangumu, trūkumas grasina sveikatos sutrikimais

Anot V. Urbono, ši informacija atėjusi iš Amerikos, kurioje daug paauglių į mokyklą vyksta savo automobiliais. Avaringumas valstijose, kuriose vyrauja žiema, dažnai būna plikledis, rytinėmis valandomis žymiai padidėja, jei mokiniai į mokyklą vyksta neišsimiegoję.

Laidoje vaikų gastroenterologas pasidalijo 2015 m. JAV miego asociacijos rekomendacijomis, kiek kas valandų per parą turėtų miegoti.

– Naujagimiams (0–3 mėn.) rekomenduojama miegoti 14–17 val.

– Kūdikiams (4–11 mėn.) – 12–15 val.

– Mažiems vaikams (1–2 m.) – 11–14 val.

– Ikimokyklinio amžiaus vaikams (3–5 m.) – 10–13 val.

– Mokyklinio amžiaus vaikams (6–13 m.) – 9–11 val.

– Paaugliams (14–17 m.) – 8–10 val.

Pastebėta, kad paauglių cirkadinis – miego, būdravimo – ritmas yra kitoks nei suaugusiųjų ir mažų vaikų. Jų cirkadinis ritmas atsilieka apie 2 val. Tai reiškia, kad jiems sunku užmigti iki 23 val. ir sunku atsikelti anksčiau nei 8 val.

V. Urbonas atkreipia dėmesį, kad didžiausią reikšmę šios rekomendacijos turi paaugliams: „Pastebėta, kad paauglių cirkadinis – miego, būdravimo – ritmas yra kitoks nei suaugusiųjų ir mažų vaikų. Jų cirkadinis ritmas atsilieka apie 2 val. Tai reiškia, kad jiems sunku užmigti iki 23 val. ir sunku atsikelti anksčiau nei 8 val.

Dėl to daugelyje pasaulio šalių, ypač JAV ir Europos šalyse, rekomenduojama pavėlinti pamokų laiką – pradėti pamokas ne anksčiau kaip 8.30 val. Pastebėta, kad valanda pavėlinus pamokų pradžią paaugliai ir miega viena valanda ilgiau – nėra taip, kad jie vėliau nueina miegoti ir vis tiek miega trumpiau.“

„Vaikų linijos“ psichologė Jurgita Smiltė Jasiulionė sako, kad, žinoma, dažniau vaikai skundžiasi miego trūkumu, kai išsimiegoti neleidžia problemos šeimoje, tačiau pasitaiko ir tokių atvejų, kai jaunuoliai skundžiasi negalėjimu susikaupti per pamokas, jie jaučiasi irzlūs, pikti, nors tai nebūtinai sieja su miego trūkumu, kas gali būti viena iš priežasčių.

„Kitas aspektas, į kurį galima atkreipti dėmesį, kad kartais miego sunkumai yra tam tikrų vaiko emocinių būsenų pasekmė. Vaikui, kuris yra nerimastingas, išgyvena nerimą mokykloje, miegoti gali būti sunkiau. Tėvai per vaiko miego sunkumus gali pastebėti, kad kažkas su juo vyksta ir reikia pasigilinti, kaip jis jaučiasi, kas jo gyvenime yra, kad jis sunkiau užmiega ar labai prastai miega naktimis“, – pataria J. S. Jasiulionė.

V. Urbonas pasakoja, kad dažnai tėveliai pas gastroenterologą atveda vaikus, kuriems skauda pilvą, tačiau problema būna visai ne skrandyje. Gydytojas visada klausia ne tik to, kaip vaikas valgo, bet pasidomi, kaip miega.

„Jeigu miego sutrikimas, didelė tikimybė, kad pilvo, ypač galvos skausmai gal būti dėl to. Jeigu galvos, pilvo skausmai atsirado dėl miego, bandai patarti, kada eiti miegoti ir – svarbiausia – kad nebūtų jokių planšečių, išmaniųjų telefonų, televizorių kambaryje, kur miega vaikas“, – kalba vaikų gastroenterologas.

Plačiau – rugsėjo 24 d. laidos „Labas rytas, Lietuva“ įraše.

Miego svarba vaikams: reikiamas kiekis džiugina geresniu pažangumu, trūkumas grasina sveikatos sutrikimais