Gyvenimas

2020.09.14 07:13

Sklandžiau atlikti namų darbus padėsite ne vaikus spausdami ar pažadėdami saldainį

LRT RADIJO laida „Geriausi dalykai namie“, LRT.lt2020.09.14 07:13

Jeigu matote, kad jūsų vaikas išsiblaškęs, namų darbų ruošimo rutiną įstatykite į kiek įmanoma smagesnius rėmus. Pavyzdžiui, susirašykite taisykles, kaip vyksta namų darbų atlikimas, išsikelkite tikslus metams, LRT RADIJO laidoje „Geriausi dalykai namie“ pataria edukacinio turinio leidyklos vadovė Milda Juonė.

Nauji mokslo metai prasidėjo ir mokykloje, ir namuose. Dviejų vaikų mama, didžiausios Lietuvoje edukacinio turinio leidyklos vadovė M. Juonė pasidalijo praktiniais patarimais, kaip padėti vaikui susikurti namų darbų ruošimo rutiną. Ją kalbina LRT RADIJO laidos „Geriausi dalykai namie“ vedėja Beata Nicholson.


– Esi dviejų vaikų mama. Kaip tu padedi ar nepadedi savo vaikams ruošti namų darbų?

– Vienam vaikui beveik nepadedu, nes tas vaikas iš karto „rado kelią į mokyklą“, labai lengvai planuoja, pasitikrina, susideda, dar kartą pasitikrina. Kitam vaikui padedu susiplanuoti, kaip reikia dirbti, pasižiūriu, ar jam pavyksta, ar jis kažkur neužklimpsta.

Mes kartu su juo netgi susirašėme minitaisykles, kaip vyksta jo namų darbai: jis turi turėti aiškų sąrašą, ką jam reikia padaryti, tada konkrečiai to vaiko atveju sutarėme 3 kartus patikrinti, nes labai lengvai pabėga visokie įsipareigojimai, tada prisiduoti, kad viskas gerai. Dvi skirtingos patirtys, nes yra du labai skirtingi nedideli žmonės.

– Nuo ko pradėti ir sukurti tą namų darbų ruošimo sistemą?

– Sistema – didelis žodis, bet jeigu jaučiate, kad vaikas – labiau išsiblaškęs, įstatykite tai į tam tikros kiek įmanoma smagesnės rutinos rėmus. Lai tas vaikas kiekvieną dieną susirašo, ką jam reikia padaryti, arba kažkaip pasižymi, turi sąrašiuką dalykų, kuriuos mokosi. Aš labiau kalbu apie pradinukus, be abejo. Tegu pasižymi žvaigždutes prie to, ką jam reikia padaryti... [Susikurkite] kažkokią paprastą sistemą, kad jis išmoktų atsiminti, kas jam užduodama, išmoktų padaręs tuos darbus tiek kartų, kiek tam vaikui reikia, peržiūrėti, ar viskas gerai.

Žiūrėkite į savo vaiką, atpažinkite jo silpnesnes puses, pagal tai pagalvokite, kiek tam vaikui pastangų reikia skirti namų darbams.

Tikrai nėra namų darbų neigimo. Tai yra tam, kad mes tas žinias įtvirtintume. Kodėl mes neįsimename visko, ką girdime? Dėl to, kad įsimename tai, ką pakartojame.

– Kartas nuo karto pasigirsta diskusija, ar iš viso reikia namų darbų. Gal vaikai viską turėtų išmokti mokykloje, bent jau pradinukai.

– Yra daug idėjų, bet nėra nei vienos, kuri teigtų, kad namų darbų iš viso nebereikia jokiame amžiaus tarpsnyje. Yra ginčijamasi dėl pradinukų, formos, apimčių, žanro, bet tikrai nėra namų darbų neigimo. Tai yra tam, kad mes tas žinias įtvirtintume. Kodėl mes neįsimename visko, ką girdime? Dėl to, kad įsimename tai, ką pakartojame, perleidžiame per save, su kuo turime sąsają. Viena iš namų darbų rolių ir yra žinių įtvirtinimas.

– O ar yra kažkokių patarimų, tyrimų, kada geriausia atlikti namų darbus: iš karto po mokyklos, leisti vaikui pailsėti? Nepamirškime, kad tėvai dirba, gamina vakarienę... Iš savo patirties galiu pasakyti, kad vakaras paprastai toks įtemptas, nes reikia pamaitinti, aptarti, o kur dar susiruošti kitai dienai, galų gale – pailsėti. Kokie turėtų nusistovėti rutinos įpročiai?

– Turi būti tam tikra rutina, bet vėl reikia žiūrėti pagal vaiką: vienam yra patogiau iš karto padaryti, kitam reikia poilsio, išvėdinti tą galvelę. Svarbiausia, kad tai būtų nuoseklu, nebūtų vakarinėje dalyje, kai energiją prarandame.

– Neatsimenu, kad mano tėvai būtų man stipriai padėję ruošiant namų darbus. Dabar yra visokių idėjų: palikime vaikus ramybėje, nustokime juos atakuoti, jiems nurodinėti ir aiškinti – leiskime jiems išsiugdyti atsakomybės jausmą ir patiems būti atsakingiems už save.

– Bet kodėl jiems nepadėjus susikurti geros vidinės motyvacijos? Tas tikrai neišeina per spaudimą, diktatūrą – „kietuosius“ metodus.

– Tiems tėvams, kurie nežino nuo ko pradėti, bet norėtų, kad atsirastų ir rutina, ir geri įpročiai, nuo ko patartum pradėti? Kaip mes, kaip tėvai, galėtume pasidaryti pagalbos vaikams ruošiant namų darbus planą?

– Grįžkime prie neuromokslo: išsikelkite tikslą – ko noriu išmokti šiais metais? Ką noriu padaryti, kad man mokytis būtų smagiau? Aš su savo vaikais tą jau padariau. Jie tikslus sugalvojo patys, susirašė po tris. Neabejoju, kad jie tuos tikslus kartais pames, nebenorės jų siekti, bet tai dalykas, prie kurio galima sugrįžti, pasikalbėti: kas atsitiko? Kuo galiu padėti? Taip tėvai, būdami šalia, gali padėti – ne sakydami „išspręsk už saldainį“, bet bandydami sužadinti vidinį varikliuką.

Visas pokalbis – rugsėjo 1 d. laidos „Geriausi dalykai namie“ įraše.

Parengė Indrė Motuzienė.


Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.