Gyvenimas

2020.08.20 21:40

Jei vietoje daržovės nuolat griebiate bandelę, nenustebkite, kai vieną dieną kūnas įteiks negalavimų puokštę

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.08.20 21:40

Valgydami vitaminų ir mineralų neturintį maistą eikvojate jų atsargas, nes maistinės medžiagos būtinos, kad būtų galima suvirškinti maistą. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ prof. Alvydas Unikauskas pasakoja, kad maitinantis saldumynais gali pritrūkti kalio, magnio, cinko, vitamino B1 ar net C, o tada padažnėja širdies ritmas, ima kauptis skysčiai ir silpnėti imuninė sistema.

Jeigu negalite gyventi be saldumynų, batono ar bandelių, ši informacija skirta kaip tik jums. Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius A. Unikauskas tvirtina – cukrus ir greitieji, paprastieji, angliavandeniai tuština jūsų organizmo vitaminų ir mineralų atsargas. Metas sužinoti, kuo gali baigtis įprotis vietoj daržovių lėkštės rinktis sausainių pakelį.

„Mes savo organizme visą laiką turime vitaminų ir mineralų atsargų. Tos atsargos mums reikalingos daugelyje situacijų, pavyzdžiui, kad atlaikytumėme stresą, organizmas naudoja esamas atsargas. Jos reikalingos viskam, bet, kas įdomiausia, jų reikia ir maisto virškinimui“, – pažymi laidos vedėjas.

Jeigu valgote maistą, kuriame yra vitaminų ir mineralų, viskas gerai – nieko neprarasite, nes valgydami tokį maistą ne tik eikvosite šias medžiagas, bet ir papildysite jų atsargas. Visai kita situacija, kai valgomas maistas, neturintis nei vitaminų, nei mineralų: organizmas, kad įsisavintų tokį maistą, turės iš savo atsargų pasiimti reikiamų vitaminų ir mineralų, o atsargos nebus papildomos.

Kiekvieną kartą, kai į burną dedate saldumynų, prisiminkite, kad jie virsta kenkėjais, kurie įsisuka į jūsų vitaminų bei mineralų atsargas ir šluoja jas lauk.

„Pavyzdžiui, jeigu jūs suvalgėte kažko saldaus, kad ir miltinių blynų, vadinasi, iš savo atsargų tam, kad metabolizuotumėte šį maistą, atidavėte vitamino B1, kalio ir magnio, o šios trys medžiagos yra gyvybiškai svarbios. Kitais atvejais jūs galite pritrūkti cinko, bet jei valgote cukrų, jam metabolizuoti organizmas eikvoja atsarginius vitaminus ir mineralus“, – perspėja profesorius.

Jeigu piktnaudžiaujate cukrumi, greitaisiais angliavandeniais, nenustebkite, kai vieną dieną kūnas jums įteiks puokštę negalavimų. Tai bus susiję su konkretaus vitamino ar mineralo stygiumi jūsų organizme, o tasai stygius susidaro būtent dėl netinkamo maisto valgymo.

„Dėmesio, smaližiai“: saldumynai ir bandelės – vitaminų ir mineralų žudikai

Maitinantis paprastaisiais angliavandeniais rizikuojama netekti kalio, magnio, cinko, vitamino B1. Kaip tai pasireikš?

– Pritrūkus kalio ir vitamino B1, gali padažnėti širdies ritmas.

– Organizme trūkstant kalio gali imti kauptis skysčiai, pavyzdžiui, patinti kulkšnys. Be to, kai organizmui trūksta kalio, visada būna natrio perteklius.

– Kai trūksta magnio, gali atsirasti nerimas, stresas, nemiga, kojų mėšlungis, ypač naktį.

– Cinko trūkumas silpnina imuninę sistema, mažina testosterono kiekį, bukina skonio ir uoslės receptorius.

„Visa tai sukelia netinkamas maistas, tuščias maistas, kuriame nieko nėra. Kiekvieną kartą, kai į burną dedate saldumynų, prisiminkite, kad jie virsta kenkėjais, kurie įsisuka į jūsų vitaminų bei mineralų atsargas ir šluoja jas lauk“, – kalba gydytojas.

Būti energingam, išvengti daugybės negalavimų ir nebūti nuolat alkanam – paprasta. Valgykite tikrą maistą, kuriame gausu vitaminų bei mineralų.

Tačiau tai dar ne viskas – cukrus mūsų organizme gali išdarinėti dar kai ką. Anot A. Unikausko, vitamino C molekulės labai panašios į gliukozės – cukraus – molekules. Kai tenka rinktis, organizmas labai dažnai vietoje vitamino C pasirenka cukrų, dėl to per gausus cukraus vartojimas išeikvoja ir vitamino C atsargas.

Trečiasis cukraus pavojus – atsparumas insulinui. Tai situacija, kai organizmas dėl mūsų netinkamos mitybos, dėl polinkio maitintis skanumynais pradeda nuo to gintis. Sakome, jis tampa atsparus insulinui, nebereaguoja į insuliną, ląstelė sako: aš nieko nebepriimsiu, nieko man neduok, nieko nebenoriu.

Tokiu atveju organizmas nebepriima ne tik gliukozės, ląstelė pradeda nebepriimti aminorūgščių, o iš jų pagaminami baltymai, apskritai visos naudingos mūsų organizmo medžiagos, struktūros, nebepriimami vitaminai ir mineralai“, – aiškina profesorius.

Pažymėtina, kad diabetikai dažnai skundžiasi vitaminų ir mineralų trūkumu, todėl jiems gresia nervų, regėjimo, inkstų, širdies veiklos sutrikimai. Tačiau ne tik diabetikai – žmonės, atsparūs insulinui, taip pat atsiduria panašioje situacijoje.

„Be abejo, kol jūs atsparus insulinui, energijos atsargos visą laiką bus prastos, greit pavargsite. Būti energingam, išvengti daugybės negalavimų ir nebūti nuolat alkanam – paprasta. Valgykite tikrą maistą, kuriame gausu vitaminų bei mineralų, nepamirškite ir baltymų“, – pataria medikas.

Plačiau – spalio 16 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

„Dėmesio, smaližiai“: saldumynai ir bandelės – vitaminų ir mineralų žudikai
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt