Gyvenimas

2020.08.24 21:28

Kaip skrandžio problemos gali privesti prie nuovargio, depresijos ar net paranojos

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.08.24 21:28

Rūpinkitės savo skrandžiu, nes nuo jo priklauso ne tik mūsų savijauta, bet ir nuotaika, LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ sako Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas. Pasak gydytojo, netinkamai funkcionuojantis skrandis gali trukdyti įsisavinti vitaminą B12, o šio trūkumas gali pasireikšti įvairiais neurologiniais simptomais, kaip depresija ar kliedesiai.

Jūs kankina liūdnos mintys, nuovargis, mieguistumas? Trūksta energijos, o gal tinsta liežuvis? Tokiu būdu organizmas praneša, kad baigėsi vitamino B12 atsargos. Gali būti, kad netinkamai maitinatės, tačiau vitamino B12 gali pritrūkti ir dėl to, kad organizmas jo tiesiog neįsisavina, pažymi medikas.

„Vitaminas B12 skatina eritrocitų, t. y. raudonųjų kraujo kūnelių, gamybą, dalyvauja baltymų, angliavandenių ir riebalų gamyboje. Jis stabdo piktybinių ląstelių dauginimąsi ir, kas dar labai svarbu, leidžia elektrai labai greitai keliauti mūsų nervais, smegenų ląstelėms – efektyviai bendrauti tarpusavyje“, – apie vitamino B12 vaidmenį organizme pasakoja A. Unikauskas.

Būtent dėl pastarosios vitamino B12 funkcijos tai, kad išseko šio svarbaus vitamino atsargos, praneša įvairūs neurologiniai sutrikimai. Visgi apie tokią būklę perspėja ne vien jie.

Skrandžio veiklos problemos gali būti svarbi priežastis, kodėl organizmas pritrūksta vitamino B12, ypač vyresniame amžiuje, nes žmogui senstant jo skrandžio gleivinė išskiria vis mažiau druskos rūgšties, skrandžio sulčių.

Požymiai, kad jums trūksta vitamino B12:

– depresija,

– paranoja,

– kliedesiai,

– atminties sutrikimai,

– galūnių tirpimas,

– anemija,

– patinęs, raudonas liežuvis,

– nuovargis,

– drebulys.

Vitamino B12 trūkumas organizme – klastingas: tinsta liežuvis, užklumpa depresija ir paranoja

Organizmas kaupia vitamino B12 atsargas, kartais šių atsargų jis prikaupia net keleriems metams. Tai vienintelis vandenyje tirpstantis vitaminas, kurio atsargas organizmas kaupia. Svarbu pažymėti, kad šio vitamino apykaitai taip pat svarbūs kiti vitaminai: C, B2, B6.

„Vitaminą B12 gamina ir mūsų gerosios žarnyno bakterijos, tačiau jei jo gauname su maistu, vitamino B12 įsisavinimas vyksta skrandyje. Dėl to skrandžio veiklos problemos gali būti svarbi priežastis, kodėl organizmas pritrūksta vitamino B12, ypač vyresniame amžiuje, nes žmogui senstant jo skrandžio gleivinė išskiria vis mažiau druskos rūgšties, skrandžio sulčių, t. y. skrandžio rūgštingumas mažėja su amžiumi. Taip pat su amžiumi išsiskiria mažiau pepsino.

Tačiau skrandis išskiria dar vieną medžiagą – vidinį faktorių. Žiūrėkite: jūs su maistu gavote vitamino B12, bet jis yra neveiksmingas. Jį suaktyvina skrandyje gaminamas vidinis faktorius, o jeigu jo skrandyje bus gaminama per mažai, net ir valgydami pakankamai vitamino B12 galite jo pritrūkti“, – aiškina laidos „Klauskite daktaro“ vedėjas.

Rūpinkitės savo skrandžiu, nes nuo jo priklauso ne tik mūsų savijauta, bet ir nuotaika. Tai ypač svarbu tamsiuoju metų laiku. Kai nedžiugina saulė, tenka pasirūpinti savo nuotaika patiems.

Tad įsisavinti vitaminą B12 trukdo tam tikros skrandžio ligos:

– atrofinis gastritas, kai pamažu dėl uždegimo nykstanti skrandžio gleivinė išskiria vis mažiau rūgšties, taip pat vidinio faktoriaus,

– įvairūs žarnyno gleivinės uždegimai: celiakija, Krono liga, dirgliosios žarnos sindromas,

– nepakankamas skrandžio rūgšties kiekis.

„Kaip suprasti, kad jums trūksta skrandžio rūgšties? Jeigu atsirado refliuksas, didelė tikimybė, kad jums trūksta skrandžio rūgšties. Jeigu daktaras paskyrė, turite jo klausyti ir gerti skrandžio rūgštingumą mažinančius vaistus. Bet skrandžio rūgštingumą mažinantys vaistai gali turėti reikšmės vitamino B12 įsisavinimo problemoms“, – perspėja profesorius.

Kaip sau padėti? Anot daktaro, yra keli sprendimo būdai.

1. Valgykite pakankamai vitamino B12 turinčių maisto produktų

Augaliniame maiste vitamino B12 beveik nėra, sako A. Unikauskas. Jeigu norite jo gauti su maistu, teks valgyti gyvulinės kilmės produktus: mėsą, kepenis, inkstus, širdį, kiaušinius.

2. Vartokite virškinimo fermentus

„Dar vienas būdas, kaip galime sau padėti, jeigu kitaip neišeina – nusipirkti ir gerti virškinimo fermentus. Na ką daryti, jeigu kasa blogai dirba, o mums trūksta vitamino B12? Niekur nedingsi“, – teigia gydytojas.

3. Vartokite obuolių actą

Padidinti skrandžio rūgštingumą gali padėti pigi priemonė – obuolių actas. Iš mums prieinamų paprastų priemonių, ypač maistinių, geriausias ir, ko gero, vienintelis būdas yra būtent šis maisto produktas.

„Rūpinkitės savo skrandžiu, nes nuo jo priklauso ne tik mūsų savijauta, bet ir nuotaika. Tai ypač svarbu tamsiuoju metų laiku. Kai nedžiugina saulė, tenka pasirūpinti savo nuotaika patiems“, – primena A. Unikauskas.

Plačiau – vasario 20 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Vitamino B12 trūkumas organizme – klastingas: tinsta liežuvis, užklumpa depresija ir paranoja
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.