Gyvenimas

2020.08.25 20:48

Unikauskas papasakojo, kas palaipsniui įvyksta organizme, kai ilgesnį laiką nieko nevalgome

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.08.25 20:48

„Apie protarpinio badavimo naudą kalbame ne mes, o mokslas“, – LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ pabrėžia Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas. Jis aptarė didelę mokslinę publikaciją apie protarpinio badavimo naudą, tačiau ne kūno linijoms, o sveikatai: laikantis protarpinio badavimo principų sveikstama nuo įvairių lėtinių ligų, net ilgėja gyvenimo trukmė.

Apie protarpinį badavimą ir jo poveikį kūno linijoms kalba visi, kas netingi. Kas tai išbandė, sutinka, jog jis labai efektyvus metant svorį, didinant energijos atsargas, tačiau šis metodas vis dar laikomas „pogrindine veikla“, nes daugybę metų žmonėms buvo kalama į galvas, kad būtina valgyti dažnai, kad pagrindinis valgymas yra pusryčiai, kad negalima praleisti valgymų ir pan.

Laidoje daktaras papasakojo, kas iš tiesų vyksta organizme, kai ilgesnį laiką nevalgome, kokios nevalgymo pertraukos organizmui suteikia daugiausiai naudos ir kokia toji nauda. Svarbu pažymėti, kad aptariami dalykai pagrįsti moksliškai, paimti iš ne taip seniai pasirodžiusios didžiulės mokslinės publikacijos.

„Apie protarpinio badavimo naudą kalbame ne mes, o mokslas. 2019 m. gruodžio 26 d. žurnale „The New England Journal of Medicine“ išspausdintoje publikacijoje sakoma, kad protarpinis badavimas yra vienas geriausių, jeigu ne pats geriausias, būdas sveikti kūnui nuo ligų. Pagaliau tai pripažino „oficiali“ medicina, gautos labai svarbios išvados apie protarpinio badavimo naudą“, – pažymi A. Unikauskas.

Organizmui būtinas nevalgymo periodas

Nurodoma, kad organizmas turėtų nevalgyti nuo 14 iki 18 val., tačiau pripažįstama, kad geriausia nieko nevalgyti 18 val. Tai grindžiama tokiais terminais, kaip metabolinė kaita ir metabolinis lankstumas, t. y. medžiagų apykaitos persijungimas.

„Organizme viena situacija, kai mes pavalgome, ir kita, kai esame nevalgę. Prieš šimtus tūkstančių metų žmonės niekada neturėjo tiek maisto, kiek dabar. Organizmas išsivystė tokiomis sąlygomis: nėra maisto parą, dvi paras, šitą laiką reikia išnaudoti savo naudai. Jis išmoko per tą laiką save gydyti, o kai mes pavalgome, jis ima maistą virškinti, vėl deda maisto medžiagas į atsargas“, – aiškina medikas.

Smegenys gali atsistatyti, regeneruojasi ryšiai taip smegenų, nervų ląstelių. Smegenys staiga vėl pradeda dirbti, bet tai vyksta tik tada, kai mes esame tam tikrą laiką nevalgę. Jeigu mes valgysime kas 3, kas 4 val., šitie ryšiai neatsigaus.

Ketoninės medžiagos – pagrindinis smegenų maistas

Protarpinis badavimas – tai laikas, kai kūnas pradeda skaidyti trigliceridus į riebiąsias rūgštis ir glicerolį, o riebiosios rūgštys duoda signalą kepenims gaminti ketonines medžiagas.

Alvydas Unikauskas tikina: protarpinis badavimas – bene geriausias būdas sveikti nuo įvairių ligų

„Mums daugybę metų aiškino, kad smegenų maistas yra gliukozė. Paaiškėjo, kad tai netiesa ir jeigu mes maitinsimės taip, kad organizme bus ketoninių medžiagų, smegenys su mielu noru ims tas ketonines medžiagas, kurios gaminamos iš riebalų.

Ketoninės medžiagos paskatina BDNF (angl. brain-derived neurotrophic factor, liet. su smegenimis susijusio smegenų mitybos faktoriaus) gamybą. Jeigu mes ilgesnį laiką nevalgome, organizme gaminamos ketoninės medžiagos, jos skatina tos medžiagos gamybą, o dėl jos smegenys gali atsistatyti, regeneruojasi ryšiai taip smegenų, nervų ląstelių. Smegenys staiga vėl pradeda dirbti, bet tai vyksta tik tada, kai mes esame tam tikrą laiką nevalgę. Jeigu mes valgysime kas 3, kas 4 val., šitie ryšiai neatsigaus“, – pasakoja gydytojas.

Daugiau energijos, mažesnis svoris, sveikimas nuo lėtinių ligų

Publikacijoje teigiama, kad laikantis protarpinio badavimo daugėja energijos, kas iškart gerina gyvenimo kokybę, taip pat mažėja svoris, o svoris mažėja tada, kai mūsų organizmas sveikas. Be to, laikantis šių mitybos principų sveikstama nuo tokių lėtinių ligų, kaip padidėjęs kraujo spaudimas, širdies ligos, artritas, ankstyva silpnaprotystė, Alzheimerio liga, vėžys ir t. t. „Pasirodo, nuo jų pradedama sveikti ne geriant vaistus“, – pažymi daktaras.

Postūmis sveikti, arba trumpalaikio streso nauda

Jeigu stresas patiriamas nuolat, organizmą užgula krūva problemų, tačiau trumpalaikis stresas, trumpai trunkantis organizmo sukrėtimas, pasak A. Unikausko, visada naudinga – organizmas į tai reaguoja įjungdamas tam tikrus mechanizmus, kurie suvaldo situaciją.

„Dėl trumpalaikio streso įjungiama autofagija, procesas, kurio metu sunaudojami mums kenksmingi organizme esantys baltymai ir mikrobai. Tai postūmis „išsivalyti namus“. Atstatomos pažeistos funkcijos, ryšiai tarp neuronų ir vėl viskas pradeda veikti, bet tai įmanoma tik tada, kai mes esame tam tikrą laiką nevalgę. Tai niekada neįvyksta, jeigu esame pavalgę“, – pabrėžia laidos „Klauskite daktaro“ vedėjas.

Publikacijoje padarytos aiškios išvados, kokią naudą suteikia protarpinis badavimas:

– didėja gyvenimo trukmė, o vėlyvi gyvenimo metai daug laimingesni,

– didėja jautrumas insulinui, nes ima tinkamai dirbti visi kūno mechanizmai, organizmas priima maistines medžiagas,

– sveikstama nuo įvairiausių ligų: nutukimo, diabeto, širdies ir kraujagyslių ligų, vėžio, neurodegeneracinių ligų, astmos, išsėtinės sklerozės, artrito, po traumų, chirurginių pjūvių ar išemijos (insulto, infarkto) audiniai gyja daug geriau.

Protarpinio badavimo variantai yra trys:

– apribotas valgymo laikas, t. y. kai kasdien tam tikrą laikotarpį nevalgoma,

– nevalgoma kas antrą dieną (vieną dieną galima valgyti, ką nori, kitą dieną nevalgoma nieko),

– 5 ir 2, t. y. penkias dienas valgoma, kas tik norima, o dvi dienas iš eilės nevalgoma.

„Faktiškai turime rinktis: ar nevalgyti pusryčių, ar nevalgyti vakarienės. Efektyviau atsisakyti vakarienės, bet kiekvienas gali pasirinkti, kaip jam patogiau“, – tvirtina profesorius.

Po 18 val. nevalgymo prasideda autofagijos procesas. Organizmas išsikuopia nuo to, kas jį žaloja – nuo senų, pažeistų, glikuotų baltymų, taip pat mikrobų. Taip pat prasideda ketoninių medžiagų gamyba: organizmas ima savo paties sukauptas riebalų atsargas ir jas naudoja energijai gauti, sveikti.

Pokyčiai organizme, kai ilgesnį laiką nevalgome

– Nevalgius 12 val. padidėja augimo hormono gamyba, o augimo hormonas siejamas su lėtesniu senėjimu, riebalų deginimu, audinių gijimu ir baltymų gamyba.

– Po 18 val. nevalgymo prasideda autofagijos procesas. Organizmas išsikuopia nuo to, kas jį žaloja – nuo senų, pažeistų, glikuotų baltymų, taip pat mikrobų. Iš jų pagaminamos naujos aminorūgštys, iš šių – baltymai. Taip pat prasideda ketoninių medžiagų gamyba: organizmas ima savo paties sukauptas riebalų atsargas ir jas naudoja energijai gauti, sveikti, ypač kalbant apie smegenis.

Ketozės poveikis organizmui:

– sumažėja alkio jausmas,

– padidėja antioksidantų atsargos, tampa lengviau susidoroti su oksidaciniu stresu,

– padidėja deguonies kiekis,

– padidėja energijos panaudojimo efektyvumas,

– sumažėja skydliaukės darbo krūvis,

– sumažėja uždegimo lygis, rimsta imuninė sistema,

– stimuliuojama tulžies pūslė ir kasa,

– pailsi žarnynas,

– pagerėja širdies ir kraujagyslių darbas, nes širdis ketonines medžiagas mėgsta labiau nei gliukozę,

– pagerėja pažinimo funkcija ir atmintis.

– Po 24 val. nevalgymo dar labiau sustiprėja sveikimo procesai.

– Po 48 val. nevalgymo prasideda kamieninių ląstelių stimuliavimas, o tai pradinės ląstelės, iš kurių gali išsivystyti bet kurio organo ląstelės. Mažėja vėžio rizika, pagaminama daugiau mitochondrijų, vadinasi – ir daugiau energijos.

– Nevalgant 72 val. dar labiau stimuliuojamos kamieninės ląstelės ir dar labiau pagerėja imuninės sistemos darbas.

„Geriausia protarpinio badavimo laikytis reguliariai, nevalgyti 18 val., maitintis per likusias 6 val. Jūsų maistas turi būti tikras, kokybiškas, turite gauti baltymų, riebalų, skaidulų, vitaminų, mikroelementų, mineralų.

Norėdami gauti papildomos naudos, periodiškai laikykitės ilgesnės trukmės protarpinio badavimo. Galite laikas nuo laiko nieko nevalgyti ne 18 val., o 36 val. Dar vienas patarimas – rytais, kai esate nevalgę ir jeigu jums nevalgyti sunku, padarykite intensyvią mankštą“, – patarimais dalijasi A. Unikauskas.

Plačiau – sausio 30 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Alvydas Unikauskas tikina: protarpinis badavimas – bene geriausias būdas sveikti nuo įvairių ligų
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt