Gyvenimas

2020.08.19 21:54

Akis nuo baisių ligų saugantis maistas pagal daktarą Unikauską

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.08.19 21:54

Susiduriant su sunkumais regint tamsiu paros metu, akių sausumu, reikia griebtis ne akių lašų, o maisto, gausaus vitamino A, pavyzdžiui, į mitybą įtraukti riebios žuvies, kiaušinių ar pomidorų, LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ pataria Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas.

Lietuvoje kas antras žmogus turi akių problemų. Kai kuriems jas sugadina kokia nors trauma, tačiau dauguma akis po truputį pribaigia patys. Būdas pribaigti savo akis kuo anksčiau labai paprastas – tai dideli cukraus kiekiai maiste, sukeliantys grandinę uždegiminių reakcijų iki pat akių tinklainės.

Akies obuolys, anot laidos „Klauskite daktaro“ vedėjo, yra sudėtinga struktūra. Jame yra vaizdą fokusuojantis, jo atstumus reguliuojantis mechanizmas – lęšiukas, kuriam sugedus ryškaus vaizdo nebebus. Tačiau tai dar ne viskas. Kaip telefone neužtenka vien objektyvo ir reikia kortelės, kurioje būtų galima išsaugoti fotografijas, taip ir akims reikia kažkur „įrašyti“ vaizdą. Tą padaro tinklainė. Būtent joje apdorojamas vaizdas, po to – siunčiamas į smegenis. Taip mes suvokiame, kad matome.

Tačiau tinklainė – kraujagyslių, nervų ir kitokių struktūrų, reaguojančių į šviesą, suprantančių, kokias spalvas matome, rezginys. Jeigu joje išsivysto uždegimas, tinklainė sužalojama. Net jeigu jūsų lęšiukas tebėra skaidrus, pro jį vis dar gali praeiti šviesa, sužalojus tinklainę apie kokybišką regėjimą negali būti nė kalbos.

„Tai retinopatija, kuri dažniausiai būna sergantiems cukriniu diabetu. Žmonės, kurie suserga II tipo cukriniu diabetu, absoliučiai visi suserga dėl to, kad piktnaudžiauja angliavandeniais, saldumynais, miltiniais patiekalais“, – pažymi daktaras.

Jeigu sunkiai matote naktį, tamsiu paros metu negalite vairuoti arba, pavyzdžiui, jūsų akys labai sausos, jums greičiausiai trūksta vitamino A ir jums reikia ne dirbtinių ašarų, o tiesiog papildyti organizmą vitamino A atsargomis.

Tačiau retinopatija – tik viena iš akių problemų. Kas dar gali atsitikti akims?

Glaukoma, kai sutrinka skysčio nutekėjimas iš akies obuolio, o akis toliau gamina skystį. Tada akyje didėja spaudimas, prislegiamas regos nervas ir regėjimas sutrinka.

– Išsivysčius kataraktai lęšiukas pasidaro drumstas. Nors šiais laikais operacijos metu lęšiuką galima pakeisti į skaidrų dirbtinį, reikia nepamiršti, kad lęšiukas drumstas pasidarė ne šiaip sau. Taip nutinka valgant daug cukraus, nes cukrus su baltymais sudaro junginius, kurie ir drumsčia lęšiuką.

– Dar viena būklė – geltonosios dėmės degeneracija. Kai tai vyksta, žmogus pamažu nieko nemato centre (šonuose mato, o centre vaizdo nebelieka).

Klauskite daktaro. Kokie yra svarbiausi vitaminai akims bei 6 priežastys, kodėl kiekvieno virtuvėje privalo būti miežių

„Glaukoma, katarakta, geltonosios dėmės degeneracija – atskiros ligos, o retinopatija susergama dėl uždegimų, netinkamos mitybos. Tai absoliučiai universalus reiškinys. Mes šią ligą įgyjame pamažu su amžiumi, tik vieni – nedidelio laipsnio, kiti – toli pažengusią. O paskui stebimės, kodėl mūsų akys silpsta. Mes dažnai tai padarome patys“, – pabrėžia A. Unikauskas.

Kaip ir kovojant su kitomis ligomis, taip ir su akių – į pagalbą ateina mityba. Ką valgyti norint apsaugoti savo akis?

Vitaminas A

Šio vitamino trūkumas blogina jūsų regėjimą, jis ypač svarbus, jei sergate katarakta ar geltonosios dėmės degeneracija. Jeigu sunkiai matote naktį, tamsiu paros metu negalite vairuoti arba, pavyzdžiui, jūsų akys labai sausos, jums greičiausiai trūksta vitamino A ir jums reikia ne dirbtinių ašarų, o tiesiog papildyti organizmą vitamino A atsargomis.

Vitamino A yra: riebioje žuvyje, kiaušiniuose, svieste, pomidoruose, moliūguose, pieno produktuose, menkės ar jaučio kepenyse, kopūstuose.

B grupės vitaminai

„Vitamino B1 atsargas iš organizmo išsiurbia maiste esantis cukrus. Vietoje to, kad ką nors suvalgę gautumėte kokių nors vitaminų, suvalgę maisto, kuriame nėra nieko, tik cukrus, organizmas dar vitaminų ir sunaudoja, kad sutvarkytų tą cukrų.

Dėl vitamino B1 trūkumo pažeidžiamas nervų mielinas, kuris reikalingas tam, kad nervo impulsas, pasiųstas iš taško A, greitai pasiektų tašką B. Jeigu mielino trūksta, vitamino B1 nėra. Į tašką A atėjęs impulsas bando pasiekti tašką B ir užtrunka ilgai. Kaip jūs suprantate, nervų sistema pradeda buksuoti. Vitamino B1 trūkumas taip pat negerai akims, tai padidina riziką susirgti katarakta, retinopatija“, – pasakoja profesorius.

Vienas iš tyrimų parodė, kad jaunesnėms nei 75 metų moterims, kurios su maistu gaudavo daug vitamino D, rizika susirgti geltonosios dėmės degeneracija buvo maždaug dviem trečdaliais mažesnė nei moterims, kurios jo negavo.

Vitaminas B3, dar vadinamas niacinu, pasižymi tuo, kad plečia kraujagysles, kapiliarus ir mažina kraujo spaudimą. Tai žinoma seniai ir tai labai gerai nervų sistemai. Kai organizme trūksta vitamino B2, akys tampa jautrios šviesai. Vitaminas B2 taip pat puikus antioksidantas nervų sistemai. Jis būtinas, jei norite apsisaugoti nuo kataraktos ir geltonosios dėmės degeneracijos.

Vitamino B1 gausu: jautienoje, kepenyse, riešutuose, avižose, sėklose, pupose, vitamino B3 yra jaučio ir vištos kepenyse, pupelėse, lapinėse daržovėse, grikiuose, žuvyje, fermentiniame sūryje.

Vitaminas D

„Vienas iš tyrimų parodė, kad jaunesnėms nei 75 metų moterims, kurios su maistu gaudavo daug vitamino D, rizika susirgti geltonosios dėmės degeneracija buvo maždaug dviem trečdaliais mažesnė nei moterims, kurios jo negavo. Ryšio tarp akių ligų ir iš saulės gaunamo vitamino D, deja, nenustatyta. Vitaminas D svarbus sergant katarakta ir jos profilaktikai“, – kalba laidos „Klauskite daktaro“ vedėjas.

Vitamino D su maistu gausite valgydami: sviestą, sūrį, riebią žuvį, petražoles, grybus.

Cinkas

Cinkas – labai stiprus antioksidantas ir jo trūksta trečdaliui visų žemės planetos gyventojų, daugiau kaip 2 milijardams žmonių. Cinkas organizmui padeda įsisavinti vitaminą A, o vitaminas A saugo nuo, pavyzdžiui, regėjimo pablogėjimo tamsiu paros metu. Cinkas apsaugo ir nuo kataraktos, geltonosios dėmės degeneracijos.

Cinko gausu: mėsoje, sūryje, kruopose, pupose, riešutuose, paukštienoje, kiaušiniuose.

Karotenoidai, liuteinas ir zeaksantinas

„Tai antioksidantai, kurie būtini geltonosios dėmės degeneracijos ir kataraktos profilaktikai, taip pat saugantis nuo glaukomos progresavimo. Šių medžiagų gausu geltonos, raudonos, oranžinės spalvų daržovėse, kiaušinių tryniuose, žaliose lapinėse daržovėse, pavyzdžiui, špinatuose, brokoliuose“, – vardija A. Unikauskas.

Beje, jis pažymi, kad net jei pildysite savo organizmą B grupės vitaminais, cinku ar karotenoidais, tačiau kūnui trūks vitamino A, visos pastangos pasirūpinti akimis bus bevertės.

Plačiau – lapkričio 19 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Klauskite daktaro. Kokie yra svarbiausi vitaminai akims bei 6 priežastys, kodėl kiekvieno virtuvėje privalo būti miežių
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt