Gyvenimas

2020.07.29 11:47

Karantinas paaštrino vaikų nutukimo problemą – kai kurie drastiškai priaugo svorio

žiūrėkite vaizdo įrašą
LRT TELEVIZIJOS laida „Labas rytas, Lietuva“, LRT.lt2020.07.29 11:47

Nutukusių vaikų problema Lietuvoje gan ryški ir pastebima – daugiau nei 20 procentų arba kas penktas Lietuvos mokyklinio amžiaus vaikas turi problemų dėl svorio. Vaikų gastroenterologas Vaidotas Urbonas sako, kad šios problemos dar labiau pagilėjo per karantino laikotarpį.

Pasak specialisto, neseniai į jį kreipėsi mama, kuri buvo susirūpinusi, jog per keletą paskutinių mėnesių smarkiai padidėjo jos vaiko pilvas. „Šeimoje yra onkologinių susirgimų susijusių su žarnynu, tai mama pirmiausiai išsigando, ar tai negalėtų būti kažkas tokio labai rimto. Bet apžiūrėjus vaiką matyti, kad ten yra tiesiog riebalų sankaupos. Paklausus, kiek svorio priaugo per karantiną, mama sako, kad 11-os metų vaikas priaugo 7 kilogramus”, – pasakojo laidoje „Labas rytas, Lietuva“ viešėjęs V. Urbonas.

Lietuvoje po karantino padaugėjo nutukusių vaikų – įtakos turėjo nejudrumas ir tėvų įpročiai

Jis pabrėžia, kad pastarojo vaiko kūno svorio pokytis – labai didelis: „Vaikas iš lieso vaiko tapo nutukusiu.“

Taip atsitiko, nes per karantiną vaikas tapo mažiau judrus, būdamas namuose nuolat užkandžiavo, valgė daug nesveiko maisto. Tiesa, pasak specialisto, ne visai svorio priauga taip greitai, bet jeigu šeimoje yra polinkis į nutukimą, tai įvyksta žymiai greičiau negu vaikui, kurio abu tėvai, seneliai yra liesi.

V. Urbonas teigė, kad genetiškai paveldimas polinkis į nutukimą yra tik 20-30 proc. žmonių. Visa kita lemia aplinka – kokie mitybos, judėjimo įpročiai vyrauja šeimoje ir aplink. Dėl to nemažai šalių įgyvendina nutukimo prevencijos programas.

„Sakoma, kad jei vyresnis nei 10 metų vaikas yra nutukęs, yra didelė tikimybė (20-30 proc.), kad jis bus nutukęs ir suaugęs. Fiziologiškai, vaiko organizme iki 10-12 metų daugėja riebalų ląstelių“, – pasakojo V. Urbonas.

Vėliau, pasak specialisto, jų skaičius nedidėja, ląstelės tik pučiasi, plečiasi, didėja pačios. Tad jeigu organizme šių ląstelių skaičius yra didesnis, didelė tikimybė, kad riebalams bus kur kauptis, žmogui bus sunkiau numesti svorį ir žymiai lengviau jo priaugti.

Siekiant sureguliuoti svorį, pasak V. Urbono, svarbiausia yra mityba. „Visi esame matę sumo imtynininkus, kurie fiziškai labai aktyviai dirba, bet valgo labai daug, nesugeba sudeginti gaunamų kalorijų ir yra nutukę. Beje, nutukimas yra ne svorio padidėjimas, o riebalų masės padidėjimas organizme. Kultūristų svoris yra didžiulis, bet jie nėra nutukę, jie turi didelę raumenų masę, ne riebalų“, – pasakojo V. Urbonas ir įvardino antrą svarbiausią elementą – fizinį aktyvumą.

Trečioje vietoje – aplinka. Joje turėtų būti skatinamas sveiko maisto vartojimas ir fizinis aktyvumas.

Paklaustas, kokį maistą rekomenduotų vartoti ir kokio vengti, V. Urbonas teigė, kad riebalai, ypač sotieji, bet ir augaliniai, lengvai įsisavinami angliavandeniai (cukrai – cukrus, gliukozė, fruktozė, vaisių cukrus), miltiniai produktai skatina nutukimą.

Specialistas taip pat pažymėjo, kad kūno masės indekso skaičiavimas vaikams ir suaugusiems žmonėms skiriasi.