Gyvenimas

2020.05.04 21:50

Praktikuojant protarpinį badavimą reikšmingi ir gėrimai – Unikauskas pateikė sąrašą

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.05.04 21:50

Daug kam protarpinio badavimo gėrimų meniu – vis dar gūdus miškas, tačiau įsidėmėkite: laikydamiesi protarpinio badavimo ir gerdami viską, kas papuola po ranka, paleidžiate vėjais visas pastangas. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas aptarė populiariausius gėrimus: kurie nevalgymo metu leistini, o kuriuos teks pamiršti?

Dauguma jau žino, kokį maistą valgyti galima, o kokio ne laikantis protarpinio badavimo. Šiek tiek kitaip yra su gėrimais – dažnam vis dar kyla klausimas, ar galima išgerti puodelį kavos, kaip į organizmą reaguos stiklinė sulčių, o gal nieko tokio ir taurė vyno ar paskanauti kito gėrimo, kuris taip kelia pagundą, kai negalite valgyti?

Išgėrus kai kurių gėrimų išties nieko nenutiks, tačiau kiti paleis vėjais visas jūsų pastangas sumažinti kūno apimtis, atsparumą insulinui ar pasiekti ketozę.

Protarpinio badavimo žmonės dažniausiai laikosi dėl keturių priežasčių:

– Siekdami sumažinti kūno svorį.

– Norėdami padidinti jautrumą insulinui ir suvaldyti II tipo diabetą.

– Kad pasiektų ketozės būseną, t. y. pereitų į būklę, kai organizmas energijai gauti naudoja nebe gliukozę, o riebalų atsargas.

– Norėdami pasiekti autofagiją, t. y. būseną, kai organizmas, nebegaudamas maisto, supranta, kiek daug aplinkui šiukšlių, kurias galima panaudoti kaip maistą – taip organizmas išsivalo.

Šįkart daktaro dėmesio centre – protarpinis badavimas ir gėrimai. Jis aptarė populiariausius gėrimus ir atsakė, kurie nevalgymo metu leistini, o kuriuos gerdami darote sau meškos paslaugą.

Vanduo

Vandenį tinka gerti bet kada – tai puikus dalykas, teigia A. Unikauskas. „Jis nė vienam iš tikslų netrukdo, o laikas nuo laiko per dieną visai naudinga būtų išgerti ir mineralinio vandens“, – pažymi jis.

Jei per dieną išgeriate daug žaliosios arbatos puodelių, arbatoje esantis kofeinas ima stimuliuoti antinksčius, kurie pradeda gaminti adrenaliną ir kortizolį, o tai daro įtaką cukraus kiekiui kraujyje ir insulinui.

Vaistažolių arbata

Arbata, kurią gauname užplikę įvairiausias žoleles, taip pat tinka siekiant bet kurio iš paminėtų keturių tikslų. Tačiau labai svarbu įsitikinti, ar jūsų vartojamoje arbatoje nėra kokių nors priedų, dažiklių ir, aišku, cukraus, kitaip vartoti tokios arbatos laikantis protarpinio badavimo negalima.

Obuolių actas

„Jis taip pat tinka siekiant visų keturių tikslų. Kodėl? Actas nėra maistinė medžiaga, jis beveik neturi ir kalorijų. Tai tam tikra rūgštis, kuri mums naudinga, padeda mūsų žarnyno bakterijoms, pagerina skrandžio sulčių kokybę“, – pasakoja gydytojas.

Žalioji arbata

Žalioji arbata tinka visiems keturiems tikslams pasiekti, tačiau joje yra kofeino. Jei per dieną išgeriate daug žaliosios arbatos puodelių, arbatoje esantis kofeinas ima stimuliuoti antinksčius, kurie pradeda gaminti adrenaliną ir kortizolį, o tai daro įtaką cukraus kiekiui kraujyje ir insulinui.

Protarpinio badavimo gėrimų meniu: kurie yra leistini, kurių – vengti?

Galima išgerti 2–3 žaliosios arbatos puodelius per dieną, bet ne daugiau – jeigu šio gėrimo kiekis bus per didelis, tai jus išves iš norimų pasiekti tikslų kelio.

Juodoji arbata

Geriant juodąją arbatą ne tik galioja viskas, kas pasakyta apie žaliąją arbatą – tai galioja dar labiau! Taip yra todėl, kad juodojoje arbatoje yra dvigubai daugiau kofeino nei žaliojoje, nors ir mažiau negu kavoje. Visgi juodoji arbata, vartojama ne per didelėmis dozėmis, tinka siekiant visų keturių tikslų.

Kava

„Kavoje yra didelė kofeino dozė. Vidutiniškai galima išgerti 1–2 kavos puodelius per dieną, aišku, be jokio cukraus ir pieno. Jei kava geriama saikingai, tai tinkamas gėrimas visiems keturiems tikslams pasiekti“, – sako daktaras.

Kava su sviestu

Ir toks gėrimas, anot A. Unikausko, yra puikus. Jis neveikia insulino, yra be cukraus, tačiau turi baltymų. Tokia kava suteiks daug energijos, bet viskas priklauso nuo riebalų kiekio – t. y. kiek sviesto įsidėsite į kavą: tiek, kad tai būtų tik gėrimas, ar tiek, kad savo energine verte jis prilygtų maistui.

Jeigu sviesto įsidėsite saikingai, tai yra tinkamas gėrimas siekiant svorio sumažėjimo, ketozės ar didinant jautrumą insulinui, tačiau atminkite – gerdami tokį gėrimą pristabdysite autofagijos procesą.

Grietinėlė

Grietinėlė yra puikus produktas, nes 90 proc. jos sudaro riebalai, todėl ji turi labai mažai įtakos insulino pokyčiams. Tad kalbant apie svorio metimą ar atsparumą insulinui vartoti grietinėlę galima, tačiau jeigu grietinėlę vartosite nevalgymo periodu, stabdysite ketozę, vargu ar tai tinkamas maisto produktas ir norint aktyvuoti autofagiją.

„Jeigu suvartosite 1–2 valgomuosius šaukštus grietinėlės, greičiausiai nepakenksite nė vienam tikslui, tačiau didesnis kiekis ketozę ir autofagiją gali šiek tiek sugriauti, nors, jeigu grietinėlė bus geriama maitinimosi periodu, ketozei tai įtakos neturės“, – kalba laidos „Klauskite daktaro“ vedėjas.

Liesas pienas

Šis maisto produktas visiškai netinka, nes visos kalorijos bus gaunamo iš jame esančio cukraus, kurio 100 g pieno yra daugiau nei 5 proc. Liesame piene visiškai nėra riebalų, bet yra baltymų, o tiek cukrus, tiek baltymai stimuliuoja insulino gamybą. Laikantis protarpinio badavimo profesorius pataria vietoje lieso pieno geriau rinktis riebią grietinėlę.

Kaulų sultinys – tai beveik protarpinio badavimo sinonimas. Jame nėra cukraus, angliavandenių, bet yra daug riebalų, baltymų, naudingų maistinių medžiagų ir mineralų.

Pieno alternatyvos

Pieno alternatyvos, tokios kaip migdolų, avižų, sojų, ryžių pienas ar kt., laikantis protarpinio badavimo principų yra tinkamos vartoti su viena sąlyga – jei tokiame gaminyje nėra pridėtinio cukraus.

Kaulų sultinys

„Kaulų sultinys – tai beveik protarpinio badavimo sinonimas. Jame nėra cukraus, angliavandenių, bet yra daug riebalų, baltymų, naudingų maistinių medžiagų ir mineralų. Jis tinka visais atvejais, nes mažina insulino kiekį, išskyrus siekiant autofagijos.

Autofagija – tai procesas, kai organizme vyksta savotiškas valymas. Kai organizme per daug baltymų, šis procesas apsunkinamas. Jeigu išgersite iki 2 puodelių sultinio per dieną, autofagijos procesas vis dar vyks, bet jeigu daugiau, jis nutrūks“, – aiškina medikas.

Alkoholis

Alkoholiui griežtas „ne“. Alkoholiniai gėrimai labiausiai veikia kepenis, jas apsunkina, o protarpinio badavimo nauda paremta kepenų veikla, pabrėžia daktaras.

„Kepenų suriebėjimas gali būti tiek dėl netinkamo maisto valgymo, tiek dėl alkoholio vartojimo. Kad pamažu grįžtume atgal į sveiką būseną, turime atsikratyti kepenų suriebėjimo, o alkoholis to padaryti neleidžia. Laikantis protarpinio badavimo reikia visiškai atsisakyti alkoholinių gėrimų“, – perspėja jis.

Žalieji kokteiliai

„Jeigu iš kokių nors daržovių, pavyzdžiui, lapinių, pasigaminsime sulčių, tai tam tikra prasme yra gerai, nes jose bus daug maistinių medžiagų. Pasakyti, kad tai labai stipriai veiktų insulino išsiskyrimą, taip pat negalime, bet priklauso nuo to, iš ko gaminsite kokteilį.

Dažnai žalieji kokteiliai gaminami ne vien iš daržovių – kad skonis būtų geresnis, pridedama vaisių, o tai jau cukrus. Bet jeigu jie padaryti tinkamai, nepridedant nieko saldinančio, tai žalieji kokteiliai gali būti vartojami, bet vėlgi – su saiku. Nors vykstant autofagijos procesui jie visiškai netinka“, – sako A. Unikauskas.

Sultys

Sultyse slepiasi didžiuliai fruktozės kiekiai, tad toks gėrimas netinka ir laikantis protarpinio badavimo.

Gazuoti gėrimai

Būtent dėl šių gėrimų kyla visos problemos, todėl jiems taip pat turėtume pasakyti griežtą „ne“. Laikantis protarpinio badavimo principų reikia atsisakyti ir gazuotų gėrimų.

Tad štai sąrašas gėrimų, kurie tinkami gerti ir tada, kai nevalgome:

– vanduo,

– vaistažolių arbata,

– obuolių actas,

– žalioji arbata,

– juodoji arbata,

– kava,

– kaulų sultinys.

Plačiau – balandžio 29 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Protarpinio badavimo gėrimų meniu: kurie yra leistini, kurių – vengti?