Gyvenimas

2020.05.11 22:00

Traškieji porai – ne tik puota skrandžiui, bet ir apsauga nuo vėžio bei nauda širdžiai

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.05.11 22:00

Širdžiai, smegenims, žarnynui, kaulams, akims – porai padeda daugybei organizmo sistemų išlikti sveikoms. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas papasakojo ir apie plačiausiai ištirtą porų naudą sveikatai – gebėjimą apsaugoti organizmą nuo įvairių vėžio rūšių.

Ši traški, tvirta, svogūno skonį primenanti daržovė – tikra puota ne tik jūsų skrandžiui, bet ir sveikatai. Plačiausiai ištirta porų nauda sveikatai – gebėjimas apsaugoti organizmą nuo įvairių vėžio rūšių. Poruose yra net keletas su vėžiu kovojančių junginių.

Vienas iš tokių nuo vėžio apsaugančių komponentų yra inulinas. Faktiškai tai – maistinės skaidulos. „Akcentuojamas didelis teigiamas porų poveikis virškinimo trakto ir prostatos vėžiui“, – pažymi medikas.

Dar vienas poruose esantis komponentas, itin svarbus kovojant su vėžiu, – dialiltrisulfidas. Tai junginys, randamas česnakų šeimos daržovėse.

Poruose yra vienos rūgšties, kuri padeda išvengti infarkto – tai folio rūgštis. Ši rūgštis sumažina homocisteino kiekį kraujyje, o dėl infarkto ir insulto dažnai kaltas padidėjęs homocisteino kiekis.

„Įrodyta, kad ši medžiaga sustabdo naujų naviko ląstelių augimą ir neleidžia augliui užsiauginti savo kraujagyslių. Tada navikas pradeda badauti“, – pasakoja daktaras.

Poruose esantys flavonoidai – tai maistinės medžiagos, susijusios su mažesne širdies ligų rizika. Jie daro teigiamą poveikį kraujo spaudimui, kraujagyslių elastingumui ir cholesterolio kiekiui kraujyje.

Poruose taip pat yra vienos rūgšties, kuri padeda išvengti infarkto – tai folio rūgštis, arba vitaminas B9. Ši rūgštis, anot A. Unikausko, sumažina homocisteino kiekį kraujyje, o dėl infarkto ir insulto dažnai kaltas padidėjęs homocisteino kiekis.

Porai – puota ne tik skrandžiui, bet ir sveikatai: ką apie juos žino maisto menininkė Jolita Vaitkutė?

Be to, folio rūgštis itin svarbi užtikrinant sklandų nėštumą. Ši medžiaga gali padėti išvengti persileidimo, nervinių vamzdelių defektų, kurie yra laikomi apsigimimų priežastimi.

Trečiasis veiksnys, dėl ko porai naudingi širdžiai, yra antioksidantai. Jie apsaugo kraujagysles ir ląsteles nuo uždegimų.

Poruose esantys prebiotikai gerina žarnyno veiklą: iš organizmo pašalina kenksmingas atliekas, stimuliuoja maisto judėjimą žarnomis ir išskiria virškinimo skysčius.

Dar viena priežastis dažniau įtraukti porus į savo mitybą – šiose daržovėse esantys sieros junginiai, padedantys natūraliai sumažinti blogojo cholesterolio kiekį. Alicinas slopina tam tikrą fermentą, esantį kepenyse, kuris atsakingas už dalyvavimą cholesterolio gamyboje.

Porai taip pat daro teigiamą įtaką smegenų veiklai ir bendrai savijautai, nes gerina nuotaiką, pažinimo (kognityvinę) funkciją ir padeda geriau susikaupti.

„Poruose esantys prebiotikai gerina žarnyno veiklą. Tai tam tikros rūšies skaidulos, maitinančios naudingąsias bakterijas žarnyne, be to, prebiotikai iš organizmo pašalina kenksmingas atliekas, stimuliuoja maisto judėjimą žarnomis ir išskiria virškinimo skysčius“, – aiškina profesorius.

Dar viena porų nauda – suteikiama apsauga akių audiniui nuo uždegimų ir kitų ligų. Be viso to, porai išlaiko sveikus kaulus, nes suaktyvina baltymą osteokalciną ir aprūpina kaulus dideliu kiekiu kalcio ir magnio.

Plačiau – gruodžio 11 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Porai – puota ne tik skrandžiui, bet ir sveikatai: ką apie juos žino maisto menininkė Jolita Vaitkutė?
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.