Gyvenimas

2020.04.27 21:50

Per pusmetį 20 kg atsikračiusi Dovilė, pritaikiusi paprastas mitybos taisykles, pamiršo ir ilgai kamavusią migreną

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.04.27 21:50

Nuo 20 metų migrenos priepuolius iki vėmimo kentusiai ir po dviejų nėštumų daug svorio priaugusiai Dovilei dietos nepadėjo, tad vis tiek teko griebtis šiaudo – sveikos mitybos. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ – Dovilės sėkmės istorija: vos keletas paprastų mitybos taisyklių nuvijo šalin ir papildomus kilogramus, ir galvos skausmą, ir padidėjusį kraujospūdį, ir kompleksus.

Dar prieš pusmetį Dovilė Šebelskienė svėrė 100 kilogramų. Ji nebuvo laiminga ne tik dėl to, kad turėjo antsvorio – moterį kamavo ir daug sveikatos bėdų. Galvos skausmas buvo kasdienis jos palydovas, stiprūs migrenos priepuoliai ištikdavo 3–4 kartus per mėnesį, tad vaistai, slopinantys aukštą kraujo spaudimą ir padažnėjusį širdies ritmą, buvo kasdienė duona.

Dabar Dovilė – sveika ir savimi patenkinta jauna moteris. Kaip ir kodėl vos per pusmetį jai pavyko atsikratyti net 20 kilogramų, negana to, atsisveikinti su migrena?

Kaip pasakoja laidos herojė, ji ne visada svėrė tiek daug. Priešingai – visą gyvenimą buvo liekna, o su problemomis su antsvoriu susidūrė pagimdžiusi dvi dukreles. Nors po pirmo nėštumo moteris buvo numetusi priaugtą svorį, palaipsniui viskas vėl ataugo.

Dovilė neslepia – situaciją lėmė tai, kad ji nežiūrėdavo į tai, ką valgydavo – t. y. valgydavo viską ir didelėmis porcijomis. Galiausiai į moters gyvenimą pasibeldė ir daugybė vidinių kompleksų – taip galėtų atsitikti ne vienai, kai atsidarai savo spintą ir matai rūbus, į kuriuos anksčiau įtilpdavau, o dabar nebegali.

Tiesa, šis kartas jau buvo antras jos bandymas atsikratyti papildomų kilogramų. Per pirmąjį bandymą Dovilė nevalgydavo vakarienės, šiek tiek sportuodavo, išbandė daugybę dietų.

Pirmiausia Dovilė gavo namų darbus: paprašiau užpildyti specialią anketą, kad ji užfiksuotų tai, ką valgo kiekvieną dieną. Man tai labai nepatiko: mačiau labai daug valgymų, labai daug užkandžių, saldumynų.

„Internetas pilnas įvairių dietų, pavyzdžiui, kefyro dieta, grikių dieta, vien tik kažkokios daržovės, bet tai tikrai nepasiteisina, nes tu 7 dienas valgai tik grikius, geri kefyrą, o po to vėl eini prie savo rutinos“, – pasakoja pašnekovė.

Moteriai, kuri ir šiaip ne ypač mėgdavo kefyrą, tokia dieta buvo didelė kančia. Nuo 20 metų migrenos priepuolius iki vėmimo kentusi ir daug svorio priaugusi Dovilė galiausiai pamiršo visas dietas ir, su mitybos konsultantės pagalba pritaikiusi keletą mitybos principų, ne tik atsikratė antsvorio, bet ir nepakeliamo galvos skausmo bei padidėjusio kraujo spaudimo.

Dovilės laimės istorija: per pusmetį numetė 20 kilogramų ir taip atsikratė ilgai kamavusios migrenos

Tačiau viskas prasidėjo nuo mylimam vyrui kilusios minties: neapsikentęs žmonos vargų, nebegalėdamas žiūrėti ir tverti kaip kankinasi jo mylimoji, jis užrašė savo moterį konsultacijai pas biomedicinos mokslų daktarę, mitybos specialistę Sandriją Čapkauskienę.

„Pirmiausia Dovilė gavo namų darbus: paprašiau užpildyti specialią anketą, kad ji užfiksuotų tai, ką valgo kiekvieną dieną. Man tai labai nepatiko: mačiau labai daug valgymų, labai daug užkandžių, saldumynų“, – pasakoja ekspertė.

Laidos herojė valgydavo kas dvi valandas, pradėdavo jau 7 val. ryto, o baigdavo kartais ir 22 val. Mitybos racione buvo daug kvietinės duonos, padažų, cukraus, rūkytų mėsos gaminių, mažai daržovių.

Nors S. Čapkauskienė su klientais bendrauja maloniai, kad jie neišsigąstų, dėl pasikartojančių migrenos priepuolių ir aukšto kraujospūdžio Dovilei teko pasakyti griežtai: tam tikrų produktų privaloma atsisakyti.

Moteriai iš mitybos raciono teko išbraukti:

– kviečius,

– cukrų,

– perdirbtus mėsos produktus,

– užkandžiavimą.

Keisti mitybą išties sunku, neslepia Dovilė, tačiau dabar jos valgymo įpročiai kardinaliai skiriasi nuo ankstesniųjų. Pavyzdžiui, anksčiau pusryčiams ji suvalgydavo 3–4 sumuštinius su dešra ar 3–4 kiaušinius su majonezu, gerdavo kavą su cukrumi ir pienu. Dabar pusryčiams – tik kava be cukraus su šiek tiek sojų pieno bei pusė trinto avokado ant duonos riekės su špinatais ir pomidorais arba žaliasis ar vaisių kokteilis su natūraliu jogurtu.

Pasikeitė ir suvalgomas maisto kiekis, tačiau Dovile teigia, kad dabar papusryčiavus užplūsta energija, alkio nebėra, o kartais pasigamintų pusryčių būna net per daug.

„Man buvo svarbiausia, kad nebūtų monotoniško maisto, kad ji gautų visus komponentus, kurie svarbūs. Pradžiai palikau tris valgymus, kad nebūtų tokio šoko organizmui ir kad būtų sotu. Kadangi Dovilė mėgsta pusryčius, ji be pusryčių negali, akcentavome pusryčius, stipresnius pietus, o vakarienė – lengva“, – apie pritaikytas mitybos taisykles pasakoja S. Čapkauskienė.

Pusryčiams, pasak mitybos specialistės, turėtume gauti baltymų, skaidulų ir šiek tiek gerųjų riebalų. Pietūs turėtų būti stiprūs: jeigu valgote salotas su mėsa, turėtų būti ir kruopų: lęšių, avinžirnių. Jeigu pusryčiams nevalgėte, per pietus galima pasigardžiuoti nedideliu kiekiu riešutų arba sėklų – tai komponentai, užtikrinantys sotumo jausmą.

Esu labai laiminga, džiaugiuosi savimi, kad turėjau valios tai įvykdyti. Tikrai džiaugiuosi, kad savo pasiekimais galiu motyvuoti ir kitus, kurie ima pavyzdį iš manęs.

Dažnai metantys svorį vakarienei valgo varškę ir kitus pieno produktus su medumi, tačiau S. Čapkauskienė pabrėžia – taip tikrai nenumesite svorio. Geriausia valgyti daržoves su žuvimi arba mėsa.

Šiuo metu laidos herojė paskutinį kartą per dieną pavalgo 18 val. ir laikosi protarpinio badavimo – stengiasi padaryti bent 14–16 val. nevalgymo pertrauką. Tačiau Dovilė pažymi – pokyčiai neįvyko staiga, prie sveikos mitybos ir teigiamų rezultatų teko eiti palaipsniui.

Pagrindinės Dovilės lieknėjimo taisyklės:

– atsisakyti kviečių, cukraus ir pieno produktų,

– jokių užkandžių,

– valgyti sezonines daržoves,

– ne kepti, o virti ar troškinti maistą,

– vengti apdorotų produktų,

– papildyti racioną sveikaisiais riebalais,

– vartoti skaidulas ir fermentuotus produktus,

– pietų ir vakarienės lėkštė turi atrodyti taip: pusė lėkštės daržovių, ketvirtadalis riebalų ir ketvirtadalis baltymų.

„Esu labai laiminga, džiaugiuosi savimi, kad turėjau valios tai įvykdyti, džiaugiuosi aplinkinių [komentarais], kai sulaukiu: kokia tu graži. Tas labai motyvuoja. Tikrai džiaugiuosi, kad savo pasiekimais galiu motyvuoti ir kitus, kurie ima pavyzdį iš manęs. Tikrai viskas įmanoma“, – džiugesio neslepia antsvorio atsikračiusi moteris.

Vis dėlto Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas tvirtina – viena iš priežasčių, kodėl Dovilė gana greitai numetė svorio, tai, kad ji dar visai jauna moteris.

„Jeigu ji būtų ilgiau tai tęsusi, būtų giliau įlindusi į atsparumą insulinui – be abejo, procesas būtų sunkesnis. Vieniems žmonėms gali pavykti numesti svorio per mėnesį, kitiems gali tekti laukti ir dvejų, trejų metų“, – teigia jis.

Plačiau – balandžio 21 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Dovilės laimės istorija: per pusmetį numetė 20 kilogramų ir taip atsikratė ilgai kamavusios migrenos
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt