Gyvenimas

2020.04.05 15:05

Nuo pirmadienio – dieta: kokią žalą ir naudą teikia protarpinis badavimas, ketogeninė, grikių ir sulčių dietos

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT RADIJO laida „Radijo popietė“, LRT.lt2020.04.05 15:05

Kiek kartų žadėjote nuo pirmadienio laikytis dietos, tačiau jam atėjus toliau maitinotės kaip įpratę? Galbūt nesėkmingo svorio metimo problema – per griežta dieta, kelianti nemalonius pojūčius? Sveikatos specialistai nuolat įspėja, jog griežtos dietos neatneša naudos sveikatai ir suteikia nebent laikinus kūno formų pokyčius bei įspėja – svarbiausia stebėti savo savijautą, sveikai maitintis ir judėti.

1. Ketogeninė dieta

Visame pasaulyje žaibiškai išpopuliarėjo ketogeninė mityba. Patarimų ir rekomendacijų dėl šio mitybos plano internete gausu, bet ne visi pasitiki ten randama informacija, kuri kartais būna ir prieštaringa.

Pradėję laikytis ketogeninės dietos galite pajusti šalutinį poveikį, tačiau neišsigąskite – taip nutinka dėl elektrolitų stygiaus, LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ kalba Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas.

Besilaikančiųjų ketogeninės dietos lėkštė, A. Unikausko teigimu, turėtų atrodyti taip: pusė daržovių, ketvirtadalis baltymų ir ketvirtadalis riebalų. Vėliau, kai organizmas įpranta šitaip maitinantis ir naudoti jūsų vidinius riebalus, riebalų kiekį lėkštėje galima dar sumažinti: lieka baltymai, šiek tiek riebalų ir pusė lėkštės daržovių, kaip skaidulų, vitaminų ir mineralų šaltinis.

„Toks mitybos planas itin išpopuliarėjo dėl greitų rezultatų: svorio kritimo, savijautos pagerėjimo. Jeigu valgome daug angliavandenių, vadinasi, dalis naudojama energijai, o dalis kepenyse paverčiama riebalais ir kaupiama – taip pučiamės.

Laikantis ketogeninės mitybos principų organizmas energijai gauti ima naudoti kaip atsargas sukauptus riebalus, o jų yra labai daug. Automatiškai žmonėms krenta svoris, ilgainiui jų savijauta darosi gera, štai dėl to šis metodas išpopuliarėjo“, – pasakoja gydytojas.

Plačiau – laidos „Klauskite daktaro“ įraše:

Klauskite daktaro. Amžinosios lieknėjimo paslaptys: ketogeninės mitybos pagalba teks ieškotis keliais dydžiais mažesnių rūbų!

Taip pat skaitykite

2. Protarpinis badavimas

„Visi norime gerai jaustis ir turėti aiškų protą. Labai veiksmingas būdas, kuris padės tai pasiekti – protarpinis badavimas. Šis būdas neturi nieko bendra su badavimu, kalorijomis ar savęs alinimu“, – LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ kalba gydytojas A. Unikauskas.

Pasak jo, taikant šį mitybos principą paprasčiausiai sutrumpinamas valgymo laikotarpis, užuot tolygiai maitinusis visą dieną: tai gydo kūną ir smegenis, suteikia daugiau energijos, mintis padaro aiškesnes.

„Beveik visi tyrėjai be išimčių sutaria, kad protarpinis badavimas – nepaprastai veiksmingas visomis prasmėmis, įskaitant mūsų sveikatą“, – tikina medikas.

Pradėję praktikuoti protarpinį badavimą po kelių dienų pajusite, kad jūsų pilvas pasidarė tuštesnis, lengvesnis, nors veidrodyje to dar ir nematysite – vėliau atsiras daugiau energijos, o galiausiai ims keistis ir kūnas, taip sako daktaras.

Vis dėlto pradėjus praktikuoti protarpinį badavimą, organizmas gali pradėti siųsti keletą ne itin malonių signalų. „Tai labiau nemalonūs pojūčiai nei šalutinis poveikis. Organizmui persitvarkius, jie išnyksta“, – tikina gydytojas.

Tarp tokių pojūčių – galūnių šalimas, plaukų slinkimas, nuotaikų kaita, galvos skausmas, padidėjęs skrandžio rūgštingumas, pykinimas, silpnumas.

„Noriu pabrėžti, kad pajutę bent vieną iš šių simptomų nepultumėte į paniką. Palaukite kelias dienas, kol jūsų organizmas prisitaikys prie naujos mitybos ir ilgesnių nevalgymo periodų“, – pažymi A. Unikauskas.

Plačiau – laidos „Klauskite daktaro“ įraše:

Klauskite daktaro. Kaip gydyti „kiaurą“ žarnyną? Protarpinis badavimas: kiek valandų naudingiausia nevalgyti?

Taip pat skaitykite

3. Sulčių dieta

LRT RADIJO laidoje „Radijo popietė“ kalbėjusi gydytoja dietologė Evelina Cikanavičiūtė atkreipia dėmesį, jog sulčių dieta nėra gydomoji dieta, kurią naudoja gydytojai dietologai. Vaisių ar daržovių sulčių dieta priskiriama detoksikuojančių dietų grupei.

Tiesa, gydytoja dietologė pažymi, jog ši dieta nėra iki galo pagrįsta mediciniškai, todėl ją taikyti patariama ne ilgiau kaip 2–3 dienas. Sulčių dietos metu detoksikuojami kepenys, inkstai, virškinamasis traktas, oda, plaučiai, todėl vyksta įvairių nereikalingų medžiagų pašalinimas.

E. Cikanavičiūtė sako, jog jeigu nenorite organizmui sukelti šoko, į savo mitybos racioną galite įtraukti skaidulų turinčio maisto, kuris padeda lengviau pasišalinti maistui iš žarnyno ir užtikrina geresnę savijautą. Tai – kruopos, grūdai, daržovės, vaisiai, sėklos.

Plačiau – laidos „Radijo popietė“ įraše:


4. Grikių dieta

Ši dieta itin griežta. Septynias dienas galima valgyti tik grikius be jokių pagardų (taip pat be druskos) ir gerti neriebų – 1 proc. riebumo – kefyrą (per dieną – 1 litrą). Grikiai iš vakaro užpilami verdančiu vandeniu ir brinkinami per naktį. Per parą rekomenduojama suvalgyti tik vieną stiklinę grikių.

Valgymo intervalai neribojami, tačiau paskutinį kartą leidžiama valgyti likus 4–5 valandoms iki miego. Taip pat per dieną būtina išgerti pusantro litro skysčių: vandens, arbatos, bet be cukraus.

Tiesa, LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ gydytojas A. Unikauskas įspėja, kad prieš laikantis šitos dietos derėtų pasitarti su gydytoju, ar galite sau tai leisti.

„Kas yra keista, neužsimenama, kokie grikiai, jų kokybė. Iš tikrųjų tai itin griežta monodieta. Dėl druskos trūkumo organizme galite pradėti jausti galvos skausmą ir silpnumą, gali nukristi ir kraujo spaudimas. Didesnė numesto svorio dalis tenka ne kūno masei, o atsikratytam vandeniui. Svoris prarandamas per greitai. Po griežtos dietos dažnas „jojo“ efektas.

Kas man dar nepatinka, kad sakoma, jog valgyti galite tiek kartų per dieną, kiek norite. Kiekvieną kartą pavalgius mūsų kraujyje padidėja insulino kiekis, t. y. mūsų kraujyje visą laiką daug insulino, o insulinas mus tukina, sukelia uždegimus, įvairias ligas. Nuolatinis valgymas yra savęs žalojimas“, – aiškina medikas.

Plačiau – laidos „Klauskite daktaro“ įraše:

Klauskite daktaro. Dietos žada daug, bet nutyli dar daugiau: kokių visiems žinomų dietų geriau niekada nebandyti?

Taip pat skaitykite

5. Geriausia „dieta“ – subalansuota mityba

LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ viešėjusi Laura pasidalijo savo sėkmės istorija ir papasakojo, kaip atsikratė 50 kilogramų be griežtų dietų ir iš mitybos raciono neišbraukusi mylimų produktų.

162 cm ūgio 33-ejų Laura svėrė net 130 kg. Visą gyvenimą buvusi liekna, pagimdžiusi tris mylimus vaikus per nėštumą priaugtų kilogramų atsikratyti nebandė, kol trūko kantrybė. Jai tapo sunku nueiti net trumpą atstumą, apsiauti batus, Laura ėmė nebetilpti į jokius drabužius, o kraujospūdis darėsi pavojingas sveikatai.

Laidos herojė tikina išbandžiusi daug nesėkmingų dietų, o rezultatą pavyko pasiekti tik pradėjus laikytis tam tikrų mitybos principų.

Sveikos mitybos specialistė V. Kurpienė teigia, kad visų svarbiausia yra visai ne dietos, o vertinga mityba. „Iš esmės tai sukčiavimo su savimi būdas“, – pažymi A. Unikauskas.

Pasak V. Kurpienės, norint numesti svorio pirmiausia būtina suvokti, kad savo mitybą reikės pakeisti visam laikui. „Tai labai dažnai gąsdina – atrodo, būsi alkanas, negalėsi valgyti tų dalykų, kuriuos nori“, – sako ji. Tačiau kai kurių dalykų tikrai nereikia atsisakyti, užtenka apriboti jų vartojimą. Ir Laura sako, jog iki šiol kasdien valgo, pavyzdžiui, šokoladą, tik sveikesnį ir po mažiau.

Itin svarbu atkreipti dėmesį į maisto kiekį – galima maistą sverti arba rinktis mažesnę lėkštę ir sau pasakyti – valgysiu tik vieną porciją. V. Kurpienė atkreipia dėmesį ir į tai, jog labai svarbu pakankamai miegoti.

Laura tikina, kad metant svorį keičiasi ir skonio receptoriai – anksčiau gardūs buvę patiekalai tampa visai nebeskanūs. V. Kurpienė teigia, kad tai – vienas iš sėkmingo svorio metimo požymių. „Jeigu labai nori, būtinai turi tą suvalgyti, bet valgyti ne prie televizoriaus, o pasimėgaujant 100 procentų“, – kalba specialistė. Anot jos, pradėjus mėgautis nesveiku maistu paaiškėja, kad ne taip ir skanu.

„Yra dvi nutukimo priežastys – liga ir savanoriškas nutukimas. Liga yra atskira istorija, o štai savanoriškas nutukimas – žvėris, kurį tikrai galima įveikti. Lauros istorija įrodė, kad verta bandyti, o įdėtos pastangos visada atsiperka“, – kalba A. Unikauskas.

Plačiau – laidos „Klauskite daktaro“ įraše:

Klauskite daktaro. Lauros sėkmės istorija: minus 50 kg.  Rytais skauda galvą? Mes galime jums padėti.

Taip pat skaitykite