Gyvenimas

2020.03.24 20:23

Laikas namuose – proga pasirūpinti savijauta: patarimai, kaip iš naujo atrasti gyvenimo džiaugsmą

knygos ištrauka
LRT.lt2020.03.24 20:23

Perdegimas – vis daugiau žmonių susiduria su šiuo sutrikimu ir jaučiasi nedarbingi, nelaimingi, patiria nemigą. Kaip tai įveikti? Pasaulinio garso neurochirurgas Josephas Maroonas manė pasiekęs sėkmę, tačiau vieną dieną patyrė perdegimą ir iš neurochirurgo tapo... sunkvežimių aikštelės prižiūrėtoju. Vis dėlto jis sugebėjo surinkti save iš naujo ir knygoje „Harmonijos kvadratas“ atskleidžia, kaip iš naujo atrasi gyvenimo džiaugsmą.

„Harmonijos kvadratas“: patarimai, kaip pagerinti savijautą

Knygos ištrauka

Dabar, kai daugiau būname namuose, pats laikas daugiau dėmesio skirti savijautai. Neurochirugas J. Maroonas remdamasis asmenine patirtimi ir medicininėmis žiniomis pateikia sistemą, padedančią įveikti perdegimą ir susigrąžinti subalansuotą gyvenimą.

Pats geriausias būdas išvengti perdegimo – išlaikyti pusiausvyrą. Keturios „harmonijos kvadrato“ kraštinės – tai kūnas, darbas, santykiai ir dvasia.

Knygos autorius dalijasi labai konkrečiais patarimais, kaip šias sritis ugdyti ir puoselėti. Jūsų dėmesiui keletas patarimų, kaip sustiprinti fizinę keturkampio kraštinę. Keletas motyvuojančių permainų, kad taptumėte sveikesni.

Puoselėkite sveiką mąstyseną

Netinkama mąstysena gali trikdyti sveikatą. Perskaitykite šiuos teiginius balsu, kad suprastumėte, kaip mąstote.

Vyraujanti mąstysena

Mano tikslas – numesti svorio.

Geresnė mąstysena

Mano tikslas – būti sveikam. Svorio sumažėjimas tėra puikus šalutinis poveikis pasirinkus sveikesnį gyvenimo būdą. Kai siekiu numesti svorio, susitelkiu tik į dietą ar trumpalaikį sportą.

Siekdamas būti sveikesnis, imu suprasti, ko reikia norint pailginti ir sustiprinti fizinę savo keturkampio kraštinę.

Vyraujanti mąstysena

Nusipelnau skanaus, kaloringo maisto – jis yra man „atpildas“.

Geresnė mąstysena

Kai kurie maisto gaminiai – pakelis traškučių, ledų desertas, 500 kalorijų turintys kavos gėrimai – gali atrodyti kaip atpildas, bet jis tetrunka kelias minutes.

Tikrasis mano atpildas yra galimybė mėgautis visu tuo, ką šiandien ir ilguoju laikotarpiu duoda sveikata. Atminkite: jokio patiekalo skonis neprilygsta malonumui būti sveikam.

Vyraujanti mąstysena

Noriu būti sveikas, bet tai tiesiog per sunku.

Geresnė mąstysena

Neturiu pasiteisinimo nepriimti sveikatai naudingesnių sprendimų. Danas Pinkas savo knygoje „Visiškai naujas mąstymas“ (angl. A Whole New Mind) siūlo atsikratyti visų „bet“ perrašant negatyvius teiginius.

„Norėčiau geriau maitintis, bet darbe tiek daug saldžių užkandžių“ tampa „Norėčiau geriau maitintis, o darbe tiek daug saldžių užkandžių, todėl įsidedu sveikesnių savo užkandžių, kad turėčiau mažiau pagundų valgyti nesveikus.“

Jis aiškina, kad „pakeitę bet į o galime pereiti iš pasiteisinimų režimo į problemų sprendimo režimą. Taip gramatika mums sako ieškok sprendimo“.

Ugdykitės naujus įpročius

Įtvirtinti naujus įpročius šiek tiek užtrunka. Jei vedėte maisto ir miego dienoraštį, bus lengva nustatyti, ką galite patobulinti, o tai daryti bus paprasčiau, jei vienu metu keisite tik vieną dalyką. Kelias savaites ugdykitės naują įprotį, o paskui imkitės kito gero įpročio. Apie kokius gerus įpročius čia kalbu?

Gerkite daugiau vandens.

Nusipirkite patogią gertuvę ir nuolat ją papildykite. Visos jūsų organizmo sistemos priklauso nuo vandens – įskaitant plaukus, odą, virškinimo sistemą ir raumenis, – be to, vanduo gabena maistines medžiagas į jūsų ląsteles.

Gazuoti gėrimai, dietinis limonadas, energiniai gėrimai ir arbatos su dirbtiniais saldikliais taip pat yra gėrimai, bet dėl papildomo cukraus ir maistingų medžiagų trūkumo tai prastas pasirinkimas.

Nelaikykite greitojo maisto savo namuose ar stalčiuose.

Jei neturėsite, jie jūsų negundys. Kad būtų paprasčiau pasirinkti, po ranka laikykite sveiką maistą.

Nieko nevalgykite po vakarienės.

Tai nereiškia, kad turėtumėte eiti miegoti alkani. Tai reiškia, kad turėtumėte eiti miegoti tuščiu skrandžiu. Jei einate gulti dar nesuvirškinę maisto, neramiau miegosite, o jūsų organizmas negalės sutelkti visų jėgų pagrindinėms naktinėms funkcijoms vykdyti: taisyti ląsteles, leisti pailsėti sudėtingoms sistemoms ir perkelti naują informaciją į ilgalaikes jūsų smegenų saugyklas.

Valgykite pusryčius.

Kiekvieną rytą. Praleisdami pusryčius svorio nenumesite; tiesą sakant, pusryčiai pažadina medžiagų apykaitą ir suteikia kūnui reikalingos energijos. Sočius pusryčius valgantys žmonės yra mažiau linkę persivalgyti dieną.

Daugiau miegokite.

Jei neišsimiegate tiek, kiek rekomenduojama, bandykite kiekvieną vakarą eiti miegoti 10 minučių anksčiau, ir taip kelias naktis, kol pagaliau gerai išsimiegosite. O jei išjungsite televizorių ir kitus kitus įrenginius su ekranais bent valandą prieš miegą, lengviau užmigsite ir kiečiau miegosite.

Sportuokite

Patirtis išmokė, kad mano sveikata – ir protinė, ir fizinė – buvo prasta daugiausia dėl netinkamų pasirinkimų. Pradėjęs geriau maitintis ir sportuoti, tiesiogine to žodžio prasme pakeičiau savo gyvenimą.

Paprasčiau tariant, negalite sportu atpirkti prastos mitybos, tad jei skundžiatės sveikata, pirmiausia pasistenkite savo organizmui duoti geresnio maisto. Tada paieškokite būdų, kaip padaryti judėjimą kasdiene savo gyvenimo dalimi.

- Lipkite laiptais.

- Automobilį statykite toliau nuo durų.

- Su draugais susitikinėkite parke, ne restorane.

- Raskite kur pasivaikščioti per pietus.

- Kas rytą darykite atsispaudimus ir atsilenkimus.

- Šokite savo svetainėje.

- Žiūrėdami televizorių darykite mankštą.

- Energingai valykite namus.

- Judėkite ir žaiskite su savo vaikais.

- Išbandykite jogos treniruotę. Rodykite dėkingumą.

Taip pat skaitykite