Gyvenimas

2020.03.19 17:25

Pagalba karantino metu: veikia emocinės paramos linijos, medikai konsultuoja internetu

LRT.lt2020.03.19 17:25

Karantino sąlygomis emocinės pagalbos tarnybos „Jaunimo linija“ savanoriai ir toliau tęsia budėjimus visą parą. Į skambučius atsakyti pasiruošusi ir „Tėvų linija“, o gydytojai buriasi į projektą ir laisvu nuo darbo metu pasiruošę konsultuoti internetu.

„Jaunimo linijai“ ir toliau galima prisiskambinti visą parą veikiančiu nemokamu telefonu 8 800 28888, parašyti elektroninį laišką ar bendrauti pokalbiais internetu darbo dienomis ir šeštadieniais nuo 18 iki 22 val. Taip pat imtasi visų priemonių, kad budinčių savanorių sveikatai nebūtų žalos, rašoma „Jaunimo linijos“ pranešime.

„Šiuo metu, kuomet aplink daug nerimo dėl sveikatos, ekonominės padėties ir izoliacijos, gyvybiškai svarbu, kad mūsų linija veiktų ir tiems, kurie patiria psichologinius sunkumus, būtų su kuo pasikalbėti. Todėl ėmėmės visų būtiniausių priemonių, kad budėjimai nenutrūktų ir būtų užtikrintos saugios budėjimo sąlygos savanoriams. Mūsų savanorių bendruomenė šiuo metu ypatingai susitelkusi ir daro viską, kad linijos darbas karantino sąlygomis nenutrūktų. Esu labai jiems dėkinga už tokį atsakingą ir pilietišką požiūrį“, – sakė „Jaunimo linijos“ vadovė Greta Laukaitienė.

Pasak jos, ypač svarbu pabrėžti, kad šiuo metu į „Jaunimo liniją“ skatinami kreiptis visi, kurie šiuo metu dirba, negali izoliuotis ir dėl to patiria papildomą psichologinį nerimą – medicinos darbuotojai, vaistinių, prekybos centrų darbuotojai, specialiųjų tarnybų, valdžios institucijų tarnautojai.

„Jaunimo linijos“ skambučių centrai yra Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Skuode. Juose visuose savanorių budėjimai yra išskirstyti taip, kad, kai įmanoma, savanoriai budi po vieną, o kai negali, jiems yra nurodyta laikytis atstumo ir nekontaktuoti artimai, pradėdami ir baigdami budėjimus jie privalo dezinfekuoti paviršius bei išvėdinti patalpas.

Kai sunku nusiraminti ar kyla klausimų, kaip pasikalbėti su vaikais apie šiandieninę situaciją, kaip brėžti ribas, susitarti dėl naujų taisyklių ir kitų klausimų apie vaikų auklėjimą bei savijautą, paskambinkite į „Tėvų liniją“ numeriu 8 800 900 12. Darbo dienomis 11–13 val. ir 17–21 val. nemokamai bei anonimiškai konsultuoja Paramos vaikams centro psichologai. Daugiau informacijos – www.tevulinija.lt

Girdėdami tėvų kalbas apie viruso plitimą, besikeičiančią ekonominę situaciją, nuogąstavimus dėl savo ir artimųjų sveikatos, vaikai gali jaustis nesaugiai, nerimauti, bijoti. Dar stipriau į dabartinę situaciją gali reaguoti vaikai, jau anksčiau savo aplinkoje susidūrę su sunkia liga ar netektimi.

Paramos vaikams centro psichologė, „Tėvų linijos vadovė Jūratė Baltuškienė sako, kad vaikams gali būti neaišku, kodėl jie neina į darželį ar mokyklą, o tėvai dirba namuose. Daugelis pradės ilgėtis draugų ir giminaičių, gali jaudintis dėl senelių sveikatos. Nežinomybė ir neaiškumas gali sukelti daug stiprių jausmų: baimės, bejėgiškumo, pykčio, liūdesio, nesaugumo. Tikėtina, kad visi jie išsilies netinkamu elgesiu.

Vaikams, kurie jau yra patyrę artimojo netektį ar sunkią jo ligą, dabartinė situacija gali sukelti ankstesnius prisiminimus ir emocinius išgyvenimus.

„Vaikai stebi suaugusius, tikrai girdi ir mato, kaip mes reaguojame į susidariusią situaciją: ką ir kaip apie tai kalbame, kaip patys jaučiamės. Net patys mažiausi ir paaugliai, kuriems atrodytų niekas nerūpi, labai greitai gali perimti nerimą“, – atkreipia dėmesį J.Baltuškienė.

Atsižvelgdami į susidariusią neeilinę situaciją pasaulyje ir Lietuvoje, kai tiesioginis sveikatos priežiūros specialistų prieinamumas yra apsunkintas, gydytojai savanoriai susibūrė į projektą „MEDO“ tam, kad savo žiniomis pasidalintų virtualiai, tiesiog socialiniame tinkle.

„MEDO komandos motyvai yra savanoriški, taip siekiame sumažinti žmonių nerimą ir padėti nepasiklysti informacijos srautuose. Gydytojų patarimai per mūsų platformą yra nemokami. Prašome rašyti visus Jus dominančius, su sveikatos sutrikimu susijusius klausimus, nepaisant to ar tai yra ūmus susirgimas, ar lėtinė liga, ar trauma. Pasistengsime Jums atsakyti kuo greičiau. Mes negalime išrašyti receptinių vaistų, siuntimų pas specialistą, ar išduoti nedarbingumo pažymėjimų, tačiau galime patarti, kaip elgtis, pasidalinti savo žiniomis apie Jūsų problemą, ir padėti rasti tinkamiausią sprendimą“, – rašoma feisbuke.

Vyresnio amžiaus žmonės, jeigu nori pasikalbėti ar jaučiasi vieniši, kviečiami paskambinti telefonu į „Sidabrinę liniją“, kur savanoriai pasikalbės bei padės surasti bendramintį pokalbiams telefonu. Skambinkite nemokamu telefono numeriu 8 800 800 20. Linija veikia darbo dienomis 8:00 – 20:00 val.

„Jaunimo linijos“ rekomendacijos, kaip pasirūpinti emocine sveikata šiuo įtemptu laikotarpiu:

Atskirkite, ką galite kontroliuoti ir ko ne. Pagalvokite apie tuos dalykus, kurie priklauso nuo jūsų ir nukreipkite savo dėmesį į juos. Plaukite rankas. Priminkite apie tai kitiems. Vartokite vitaminus. Ribokite jus pasiekiančią, ypač neigiamą, informaciją. Rinkitės tik patikimus informacijos kanalus.

Užsiimkite tuo, kas suteikia saugumo jausmą. Nelyginkite savęs su kitais, nes veikla, kuri ramina kitus, nebūtinai gali tikti jums. Jei apribojote bendravimą su kitais, pagalvokite, ar šis sprendimas sąlygotas noro apsaugoti save ar jį sukėlė jūsų emocinė būklė.

Išeikite pasivaikščioti, būkite gamtoje – geru oru tai puikus būdas gauti vitamino D, pakvėpuoti grynu oru. Be to, lengva mankšta ar pasivaikščiojimas padeda ir fizinei, ir psichinei sveikatai. Tik nepamirškite laikytis saugaus atstumo.

Gyvenkite dabartimi. Nerimas didėja galvojant ne tik apie tai, kas vyksta šiuo metu, bet ir svarstant, kas gali nutikti ateityje. Kai pradedate nerimauti dėl to, kas dar nenutiko, mintimis persikelkite į dabartį. Įvardinkite sau, ką matote, užuodžiate, kokį skonį jaučiate – sąmoningumo praktika ir pratimai gali padėti jaustis saugiau, kuomet atrodo, kad situacijos nekontroliuojate.

Bendraukite ir kreipkitės pagalbos – neužsidarykite savyje ir kalbėkitės apie savo jausmus su tais, kurie jums artimi ir kuriais pasitikite. Jei nerimas stiprus ar emocinė būklė blogėja, kreipkitės pagalbos į psichinės sveikatos specialistus. Tikrai neprivalote likti vieni su savo mintimis ir jausmais – dalinkitės jais su tais, kurie gali padėti.

„Tėvų linijos“ patarimai, kaip padėti vaikams lengviau išgyventi dabartinę situaciją:

1. Įvardinkite, kas pasikeitė ir dar gali keistis. Išgirdę konkretų paaiškinimą paprastais žodžiais, vaikais jausis saugiau. Galite sakyti: „Jau pastebėjai, kad šiuo metu gyvename šiek tiek kitaip nei įprastai. Tu neini į mokyklą (darželį), mes dirbame namuose, nesusitinkame su seneliais ir draugais, neiname niekur pramogauti. Taip yra todėl, kad pasaulyje plintant Korona virusui, tokiai ligai, šiuo laikotarpiu turime būti atsargesni ir saugoti savo bei kitų sveikatą. Tai yra nauja ne tik mums, bet ir visoms Lietuvos bei pasaulio šeimoms. Šiuo metu mūsų šeima turi būti ypač stipri bei draugiška ir kartu išgyvensime visus naujus dalykus“.

2. Neverskite vaikų kalbėtis. Trumpai paaiškinus situaciją, nereikėtų versti vaikų kalbėti apie šiuos dalykus, kol jie nesijaučia pasiruošę detalesniam pokalbiui. Svarbu vis priminti, kad jie bet kada gali klausti, jei norės ką nors daugiau sužinoti.

3. Stenkitės kuo mažiau kalbėti apie virusą, girdint vaikams. Nuolatinės kalbos, naujienų klausymas, naujų atvejų aptarimas, sukuria vaikams nesaugią atmosferą, kelia įtampą ir daro įtaką jų netinkamam elgesiui. Nepamirškime, kad vaikams ir dabar – svarbiausia žaisti, klausytis pasakų, konstruoti, žiūrėti filmukus ir pan.

4. Padėkite sumažinti nerimą dėl artimųjų sveikatos. Girdėdami, kad korona virusas itin pavojingas vyresnio amžiaus žmonėms, vaikai ir paaugliai gali garsiai neišsakyti nerimo, bet jausti baimę dėl senelių, vyresnio amžiaus mokytojų ar kitų jiems svarbių žmonių sveikatos. Geras būdas sumažinti vaikų nerimą – pasiūlyti išreikšti savo jausmus, parašant laišką ar nupiešiant piešinį artimiems žmonėms ir palinkint jiems sveikatos.

5. Sudarykite sąlygas reguliariai pasikalbėti su seneliais, giminaičiais ir draugais. Mažesniems vaikams sunku patiems susisiekti, tačiau bendrauti labai svarbu. Visi vaikai gali ilgėtis draugų, su kuriais nesimato ir neaišku, kada susitiks.

6. Paaiškinkite vaikams, kad nutikus nelaimei, visada atsiranda kas atskuba į pagalbą – kaip visose pasakose ir filmuose. Toks palyginimas atstatys gėrio ir blogio balansą, ypač mažesniųjų fantazijose ir realybėje. Papasakokite, kokių profesijų žmonės ir ką daro, kad mes visi lengviau išgyventumėm šį etapą. Tai medikai, darželių auklėtojai, parduotuvių darbuotojai, viešojo transporto vairuotojai, pareigūnai ir kt.

7. Į netinkamą elgesį pirmiausia reaguokite kaip į užslėptas emocijas. Netinkamas vaiko elgesys – tai ženklas tėvams, kad vaikas gali blogai jaustis, išgyventi sunkius jausmus, kurių įvardinti nemoka, todėl visos emocijos išsilieja per netinkamą elgesį. Stenkitės pamatyti, kokias emocijas slepia netinkamas elgesys, ir pirmiausia vaiką nuraminkite, o tik paskui aptarkite jo netinkamą elgesį ir kaip jį koreguoti.

Taip pat skaitykite

Psichologinė pagalba

Psichologinės pagalbos tarnyba
Kontaktai
Emocinė parama teikiama jaunimui
Budi savanoriai konsultantai
Kasdien Visą parą
I-VI 18:00 - 22:00
Atsako per 2 darbo dienas
Emocinė parama teikiama vaikams, paaugliams
Budi savanoriai konsultantai, profesionalai
Kasdien 11:00 - 23:00
I-V 18:00 - 21:00
Atsako per 2-3 darbo dienas
Pagalba teikiama suaugsiems
Pagalbą teikia: savanoriai ir psichikos sveikaltos specialistai
Kasdien Visą parą
Atsako per 3 darbo dienas
Atsako per 3 darbo dienas
Pagalba teikiama moterims ir merginoms
Pagalbą teikia: savanoriai ir psichikos sveikatos profesionalai
Kasdien Visą parą
Atsako per 3 darbo dienas
Emocinę paramą teikia: savanoriai moksleiviai (Rusų kalba paaugliams ir jaunimui)
II-VI 16:00 - 20:00
(išskyrus švenčių dienas)
Jeigu ieškote skubios psichologinės pagalbos, kviečiame kreiptis į specialistą jo budėjimo laiku. Konsultacijos teikiamos per Skype arba atvykus į Krizių įveikimo centrą (Antakalnio g. 97, Vilnius).
Pirminė konsultacija nemokama, be išankstinės registracijos, amžiaus apribojimų nėra.
I-V 16:00 - 20:00
VI 12:00 - 16:00
(išskyrus švenčių dienas)
Psichologinės konsultacijos
Internetu emigrantams Pagalbą teikia profesionalūs psichologai.
Atsako per 2 darbo dienas
Pagalba nusižudžiusių artimiesiems
Pagalba teikiama nusižudžiūsių artimiesiems. Savitarpio pagalbos grupė, dažniausiai užduodami klausimai, literatūra ir kita naudinga infomrcija puslapyje artimiems.lt
Atsako per 2-3 darbo dienas
Skambučiai visais šiais numeriais yra nemokami. Skambučius apmoka LR Socialinės apsaugos ministerija.
Skubi psichologinė ar psichinė pagalba pasichikos sveikatos centre visada suteikiama be eilės
Lietuvoje įsigaliojo karantinas – 7 trumpi patarimai, padedantys išvengti koronaviruso plitimo