Gyvenimas

2020.03.11 10:45

Sudie picoms, labas daržovėms: jei norite, kad vaikas pamėgtų sveiką maistą, teks pasukti galvą

LRT.lt2020.03.11 10:45

Bet kurio iš tėvų paklauskite, su kokiais didžiausiais iššūkiais jie susiduria augindami vaikus, ir pamatysite, kad sveiko maisto įsiūlymas užims gana aukštą vietą jų sąraše. Daugybė vaikų nori valgyti tik vištienos kepsnelius ar makaronus, kurie, žinoma, privalo būti be jokių daržovių. Visgi vaikai ir sveikas maistas – misija įmanoma, tereikia į pagalbą pasitelkti kūrybiškumą ir fantaziją.

1. Ko nedaryti? Daug ko

Neleiskite vaikams priprasti prie cukraus, CNN sako trijų vaikų mama Agatha Achindu, 2006 m. metais įkūrusi kūdikių maisto bendrovę „Yummy Spoonfuls Organic Baby Food“.

„Cukraus viena ar kita forma šiais laikais yra praktiškai visame fasuotame maiste“, – aiškina A. Achindu. Išmeskite vaisvandenius ir kitus saldžius gėrimus, skaitykite etiketes ir nepirkite produktų, kuriuose yra pridėtinio cukraus, pataria ji.

Jums gali nepavykti sukontroliuoti visko, ką valgo jūsų vaikas, ypač tuomet, kai jūsų vaikai valgo ne namuose, tačiau galite pakloti tinkamą, sveiką pagrindą jų mitybai. Moteris pataria nenešti į namus nesveiko maisto: „Jei jo nebus, vaikai jo nevalgys.“

Nemaldaukite, negrasinkite ir nebandykite papirkti vaiko, kad jis sveikai maitintųsi, nes, anot A. Achindu, tokia taktika nėra veiksminga. Ir nespręskite apie vaiko skonį pagal save. „Gal jums nepatinka brokoliai, bet jūs – tai ne jūsų vaikas. Jam ar jai gali patikti produktai, kurių jūs nemėgstate“, – sako A. Achindu.

2. Pasistenkite, kad maistas būtų įdomus

Švietimo psichologė ir konsultantė Lori Day CNN sako, kad jos mama nuolat aiškindavo, kaip prastai ji vaikystėje valgydavo, ir kad greičiausiai jai tai atsirūgs, kai jos vaikai taip pat bus nevalgūs. Tačiau taip nenutiko.

Kai dabar jau suaugusi L. Day dukra dar buvo nedidelė, moteris pastebėjo, kad jei maistais įdomiai patiekiamas, mergaitė jį mieliau ragauja. Todėl L. Day leisdavo savo dukrai pačiai gliaudytis žirnius, suskaičiuoti juos, išrūšiuoti pagal dydį, pažaisti su jais ir tik tada sumesti į puodą. Mergaitei patiko juos valgyti ir žalius, ir virtus, sako L. Day.

Panašiai buvo ir su marinuotomis midijomis, kurios tapo bene mėgstamiausiu jos dukros patiekalu. Jai patiko tyrinėti midijas, ieškoti galimai negyvų, kad galėtų išmesti, daugiau sužinoti apie jų biologiją ir gliaudyti jau iškeptas, ieškant mėsytės.

„Mano patarimas būtų pasistengti, kad maistas vaiką sudomintų, jei vaikas domisi mokslu ar gamta ir noriai įsitraukia į maisto ruošimą“, – sako L. Day.

3. Įtraukite vaikus

Vedantis vaiką į turgų ar parduotuvę ir taip jį įtraukiant į maisto ruošimą galima labiau sudominti tuo, ką jis valgo.

„Vaikus galima įkvėpti sveikai maitintis, kai jie dalyvauja maisto ir užkandžių planavimo ir ruošimo procese“, – sako tinklalaidės „Kitchen Chat“ vedėja Margaret McSweeney, savo laidoje pakalbinusi daugiau kaip 200 šefų, kulinarinių knygų autorių ir maisto pramonės ekspertų. – Išvyka į ūkininkų turgelį ar prekybos centrą vaikui gali tapti nuotykiu, suartinti jį su ta vieta, iš kur maistas atkeliauja ant mūsų stalo.“

4. Leiskite vaikams rinktis

Kūdikių ir vaikų psichoterapeutė ir knygos „Išalkę jausmai, neišalkęs pilvukas (angl. „Hungry Feelings Not Hungry Tummy“) autorė Ava Parnass teigia, kad nuo pat ankstyvos vaikystės tėvai turi leisti vaikams rinktis norimą maistą, vaisius, daržoves ir užkandžius, žinoma, proto ribose. „Kuo jie tampa vyresni, tuo daugiau erdvės jų pasirinkimui suteikite,“ – priduria ji.

Ir niekuomet nesivelkite su vaikais į rimtą kovą dėl valgymo, produktų ar net sveiko maisto, pataria specialistė. „Pasistenkite, kad neperžengtumėte ribų kontroliuodami ar pamokslaudami, nes antraip sulauksite pasipriešinimo.“

5. Būkite kūrybingi

Socialinės žiniasklaidos rinkodaros strategijos specialistė Rachel Matos sako, kad jei ji leistų, tai jos paauglys sūnus valgytų vien vištos sparnelius ir sausainius. Jos teigimu, jis visuomet buvo labai išrankus daržovėms, tačiau mėgsta sultis.

„Vietoje to, kad kiekvieną vakarą su juo ginčyčiausi, įsigijau sulčiaspaudę ir gaminu jam natūralias vaisių sultis, į kurias po truputį vis įdedu lapinių kopūstų, špinatų ar kitų žalių daržovių“, – sako ji.

Vaikinas pastebėjo, kad spalva pasikeitė, bet kadangi skonis per daug nepakito, ir toliau gėrė sultis, net nepastebėdamas, kad mama vis daugiau primaišo daržovių. Dabar jis jau be jokių atsikalbinėjimų geria lapinių kopūstų ar špinatų sultis, pasakoja moteris CNN.

„Sultys padėjo jam pamėgti daržoves. Be to, jis pastebėjo, kad nuolat jas gerdamas, geriau jaučiasi,“ – sako R. Matos.

M. McSweeney turi dar vieną pasiūlymą, tinkantį jaunesniems vaikams – patiekite sveiką maistą kūrybingai, pavyzdžiui, surenkite violetinį vakarą.

„Visi apsirengia violetinės spalvos drabužiais ir valgo violetinę vakarienę. Meniu gali būti violetinių pipirų, violetinių kopūstų, violetinių bulvių, vynuogių ar net baklažanas, – sako ji. – Skanaukite!“

6. Modeliuokite sveikus mitybos įpročius

Mūsų vaikai stebi, ką mes darome, todėl labai nesunku juos įkvėpti tinkamu pavyzdžiu. Dviejų vaikų mama Pam Moore teigia, kad jos 3 ir 5 metų atžalos visą laiką mato ją su vyru besimaitinančius sveikai.

„Pusryčiaudami ir aš, ir mano vyras paprastai kiaušinienę gardiname žaliomis daržovėmis (špinatais, lapiniais kopūstais, burokų lapais – kas būna po ranka). Visuomet pridedu žalių daržovių į glotnučius. Užkandžiams turiu paruošusi papjaustytų daržovių (saldžiųjų paprikų, morkų, agurkų),“ – pasakoja tinklaraščio „Whatevs“ įkūrėja P. Moore.

7. Neverskite vaikų ištuštinti lėkštes

Teisininkė ir dviejų vaikų mama Cherylyn Harley LeBon pasakoja, kad pati vaikystėje ilgas valandas sėdėdavusi prie vakarienės lėkštės, nes nebuvo leidžiama nueiti nuo stalo visko nesuvalgius, ji niekuomet neverčia savo vaikų būtinai ištuštinti lėkštes.

„Jei jie nenori pabaigti to, kas įdėta, jie gali eiti nuo stalo, tačiau jokių kitų užkandžių negaus,“ – sako ji.

P. Moore teigia, kad nei ji, nei jos vyras neverčiantys vaikų viską suvalgyti ir niekada negaminantys kito patiekalo specialiai jiems.

„Jei jie atsisako valgyti vakarienę, nieko tokio, tačiau daugiau nieko užkąsti nėra, todėl kitą kartą jie valgys tik per pusryčius, – sako ji. – Jei jie nori dar, tarkim, mėsos, tačiau nesuvalgė lėkštėje įdėtų daržovių, paaiškiname, kad papildomą mėsos porciją gaus tik tuomet, kai pabaigs daržoves.“

8. Žodžiai yra svarbu

Vienišas tėvas Johnas Furjanicas sako, kad jo dukra viena mažiausių savo pradinės mokyklos klasėje – ji netrukus pereis į penktą klasę ir jau puikiai pastebi, kad jos ir jos klasiokų ūgis skiriasi. Neseniai ji nustebino tėvą, pakartodama vieną iš jo mėgstamiausių posakių: „Baltymai augina raumenis“.

„Taip sakydamas, aš pademonstruoju raumenis, o ji pavarto akimis ir nueina, tačiau panašu, kad visgi išgirsta, kas sakoma, – aiškina finansų patarėju dirbantis J. Furjanicas. – Negaliu atsidžiaugti tuo, kad ji vis dažniau manęs paprašo iškepti vištienos, kepsnį ar kiaušinių.“

9. Žaiskite spalvomis

Rankdarbių tinklalapio „Merriment Design“ įkūrėja Kathy Beymer teigia, kad kai buvo maža, mama ją išmokiusi valgyti įvairių spalvų maistą, tad ir ji tą pačią tradiciją perdavė savo vaikams.

„Mes kalbamės apie maisto produktų spalvas ir kad sveikiausia valgyti įvairių spalvų maistą: truputį raudonos, truputį žalios, truputį oranžinės ir truputį geltonos, – sako dviejų vaikų mama K. Beymer. – Jei viskas, ką mato lėkštėje, yra smėlio spalvos, vaikai supranta, kad tai nėra sveikas maistas ir kad jam reikia suteikti ryškesnių spalvų.“

10. Eksperimentuokite

4-erių ir 6-erių metų berniukų mama Jennifer Bosse prieš keletą metų išanalizavo šeimos racioną ir suprato, kad yra keletas „gudrybių“, kurias pritaikius, jie galėtų sveikiau maitintis. Moteris paskaičiavo, kad su kiekvienu patiekalu jie suvalgo labai daug duonos, be to, kiekvieną savaitę į meniu būdavo įtraukiami makaronai. Todėl moteris šiek tiek pasidomėjo galimybėmis ir nutarė išmėginti naujų dalykų, rašo CNN.

Įprastus makaronus pakeitė moliūgo spagečiais. Kepiniams, pavyzdžiui, keksiukams, moteris naudoja kokosų arba migdolų miltus. Vietoje aliejaus naudojamos nesaldintos obuolių sultys.

„Pagaminau keletą patiekalų, kurie mano berniukams labai patiko, ir keletą tokių, kurie nesulaukė tokio didelio pasisekimo, – sako J. Bosse. – Tai nesibaigiantis procesas. Kartais man pavyksta, o kartais tenka iš šaldiklio traukti vištienos kepsnelius. Kaip ir visur gyvenime – svarbiausia pusiausvyra.“

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt