Gyvenimas

2020.03.11 21:32

Įpročiai, dėl kurių inkstai jums tikrai nepadėkos

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.03.11 21:32

Kai kurie jūsų kasdieniai įpročiai daro savo juodą darbą – lėtai alina inkstus. To, kad inkstai pažeisti, iš pradžių net nepastebėsite – jie atlieka savo darbą net tada, kai tai daro tik 30 proc. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas sako, kad suklusti turėtų mėgstantieji druskingą maistą ar tiesiog įpratusieji ilgai sulaikyti šlapimą.

Inkstai atsakingi už daugybę funkcijų: jie filtruoja jūsų kraują, išskiria hormonus, dalyvauja kraujo gamyboje, taip pat padeda reguliuoti kraujo spaudimą, yra svarbūs įsisavinant mineralus, šalinant toksinus iš organizmo. Galite to nė neįtarti, tačiau kai kurie jūsų kasdieniai įpročiai kenkia inkstams ir trukdo jiems atlikti šias svarbias funkcijas. Išsiaiškinę, kas neleidžia jūsų inkstams sėkmingai veikti, šį itin reikšmingą kūno organą ilgiau išlaikysite sveiką.

Įpročiai, kurie kenkia inkstams:

1. Vaistų informacinio lapelio nurodymų nesilaikymas

Informacija, kaip vartoti tam tikrus vaistus, surašoma ne be reikalo, ypač privalu vadovautis nurodymais, jei tuo pačiu metu geriate kelių rūšių medikamentus. A. Unikauskas atkreipia dėmesį, kad yra daugybė vaistų, kurių šalutinis poveikis – inkstų pažeidimas. Jei gydytojas specialiai jums paskyrė tam tikrą vaistą, nurodė vartojimo trukmę, dažnį, dozę – laikykitės visų reikalavimų ir nedarykite jokių pakeitimų be gydytojo žinios.

„Net nereceptiniai vaistai, tokie kaip paracetamolis ar ibuprofenas, yra kenksmingi inkstams, jei vartojami netinkamomis dozėmis ir nuolat. Nemanykite, kad, jei jau galima nusipirkti be recepto vaistinėje, vaistai bus mažiau pavojingi jūsų sveikatai – taip nėra“, – perspėja gydytojas.

2. Kraujo spaudimo pokyčių nepaisymas

Inkstai labai aktyviai dalyvauja reguliuojant kraujo spaudimą, pavyzdžiui, išskiria hormoną reniną, kuris vėliau virsta angiotenzinu – ši medžiaga kelia kraujo spaudimą. Inkstai dar išskiria hormonus, kuriuos mes vadiname prostaglandinais.

„Inkstuose yra smulkučių kraujagyslių, įtekančių į inkstus ir iš jų ištekančių. Esant reikalui jos susitraukia ar išsiplečia. Kai jos sutraukiamos, kraujo spaudimas didėja, kai išplečiamos – kraujo spaudimas mažėja. Štai tie prostaglandinai tą ir daro.

Inkstai mėgsta kraują, tai daugiausiai kraujo norintis organas. Jeigu, pavyzdžiui, sumažėja arterijų spindis, kad ir truputį, tai jau inkstams negerai, jie gauna mažiau kraujo. O kada tai įvyksta? Jeigu yra didelis kraujo spaudimas, inkstų kraujagyslės dėl to pažeidžiamos, vystosi uždegiminė reakcija, jos mažėja“, – aiškina medikas.

Šlapimas šlapimo pūslėje negali per ilgai užsistovėti. Galite pakenkti ir dubens dugno raumenims, dėl to gali atsirasti šlapimo nelaikymas. Kita rizika – inkstų akmenų susidarymas, dėl ko kai kuriais atvejais gali prireikti net ir operacijos.

Dar vienas dalykas, kaip inkstai susiję su padidėjusiu kraujo spaudimu – didelis insulino kiekis kraujyje. Inkstai išskiria, filtruoja kraują, taip pat išskiria šlapimą. Jeigu kraujyje daug insulino, sulaikomas natris, į mūsų kūną, taip pat kraują sugrįžta vanduo – taip kraujo spaudimas didėja.

Didžiosios strėlės inkstams – kokių kasdienių įpročių atsikratyti, kad organas veiktų nekliudomai?

3. Maisto, kuriame daug druskos, vartojimas

Druska – dar viena strėlė į jūsų inkstus. Jei jums patinka maistas, kuriame daug natrio, t. y. druskos, – sukluskite. Teks keisti savo mitybos racioną. Kodėl?

„Jeigu valgote daug druskos, organizme per daug natrio – paskui natrį visą laiką eina vanduo, vadinasi, kraujagyslėse bus daugiau vandens, o jūsų kraujo spaudimas bus didesnis.

Remiantis JAV maisto ir vaistų administracija, suvartojamo natrio paros norma yra 2,3 gramo. Ši rekomendacija dažnai viršijama, daugelyje maisto produktų druska paslėpta ir kuo toliau, tuo daugiau juose jos dedama. Tai galioja ne tik pirktiems pusgaminiams, bet ir namuose gaminamam maistui“, – pasakoja A. Unikauskas.

Tačiau nepersistenkite – tai nereiškia, kad druskos turite visai atsisakyti. Per mažai druskos organizmui taip pat netinka, be to, pasak daktaro, jeigu per parą suvartosite mažiau nei 4 gramus druskos, padidės ankstyvos mirties rizika.

„Druskos turite vartoti tiek, kad būtų 4–6 gramai per dieną. Arbatinis šaukštelis su kaupeliu – tai maždaug 5 gramai druskos. Taigi negalima per mažai, negalima per daug – tiek, kiek galima, tiek ir vartokite“, – kalba profesorius.

Inkstų funkcijos sumažėjimo ar jų pažeidimo pradžioje nepastebėsite – inkstai atlieka savo darbą net tada, kai tai daro tik 30 proc.

4. Noro šlapintis ignoravimas

Jūsų inkstams kenksminga, jeigu ignoruojate norą šlapintis. Paprastai per 2–4 valandas šlapimo pūslėje gali susikaupti maždaug du puodeliai skysčio, tačiau kai kurie žmonės ignoruoja norą šlapintis ir kenčia ilgiau. Kai nepaisote organizmo signalo apie pilną pūslę ir delsiate eiti į tualetą, ir jei tai yra jūsų įprotis, jūs labai kenkiate patys sau.

„Jūs galite pasigauti šlapimo takų infekciją, dėl kurios šlapinimasis bus nepatogus ar, pavyzdžiui, net skausmingas. Šlapimas šlapimo pūslėje negali per ilgai užsistovėti. Beje, tuo pačiu metu galite pakenkti ir dubens dugno raumenims, dėl to gali atsirasti šlapimo nelaikymas. Kita rizika – inkstų akmenų susidarymas, dėl ko kai kuriais atvejais gali prireikti net ir operacijos“, – grėsmes vardija gydytojas.

5. Piktnaudžiavimas cukrumi

Jei piktnaudžiaujate blogaisiais angliavandeniais, rizikuojate susirgti cukriniu diabetu. Esant šiai ligai automatiškai kyla inkstų pažeidimų pavojus. Visgi dar net nesergant cukriniu diabetu, bet esant dideliam insulino kiekiui kraujyje kyla aukšto kraujo spaudimo rizika.

Svarbu pabrėžti, kad dirbtinių saldiklių vartojimas situacijos neišsprendžia. Nefrologų atliktas tyrimas rodo, kad tie, kurie suvartoja per daug dirbtinių saldiklių, inkstų funkcijos sumažėjimo riziką padidina dvigubai.

6. Nuolatinis sėdėjimas ir nejudumas

Tingus gyvenimo būdas ir ilgos valandos sėdint buvo siejamos su daugybe lėtinių ligų: diabetu, infarktu, vėžiu ir pan. Dabar ekspertai sako, kad jei per dieną sėdite ilgiau kaip 8 valandas ir visai nesportuojate, net 30 proc. padidinate tikimybę susirgti ir inkstų ligomis.

Vis dėlto A. Unikauskas pažymi – sakyti, kad dėl šių įpročių staiga ims ir atsisakys inkstai, negalima. Inkstų funkcijos sumažėjimo ar jų pažeidimo pradžioje nepastebėsite – inkstai atlieka savo darbą net tada, kai tai daro tik 30 proc.

„Jūs galite galvoti, kad nesergate, bet inkstai jau kenčia. Tačiau noriu pabrėžti – inkstų pažeidimas turi ryškias pasekmes sveikatai. Pergalvokite savo įpročius ir kai kurių tiesiog pasistenkite atsisakyti“, – pataria daktaras.

Plačiau – sausio 20 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Didžiosios strėlės inkstams – kokių kasdienių įpročių atsikratyti, kad organas veiktų nekliudomai?