Gyvenimas

2020.02.25 21:21

Ilgesniam sotumui – miežiai: Unikauskas pateikė 6 priežastis, kodėl kiekvieno virtuvėje turi būti šių grūdų

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.02.25 21:21

Jei norite numalšinti skrandį graužiantį „kirminą“, puikus pasirinkimas – miežiai. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas teigia, kad šie grūdai ne tik suteiks sotumo jausmą, bet ir ilgiau jį išlaikys. Be to, miežiai turi itin svarbią savybę – geba sulėtinti gliukozės patekimą į kraują.

A. Unikauskas tvirtina – natūraliai žmogus neturi nuolat jausti alkio. Pasak jo, alkio jausmas atsiranda valgant netinkamą maistą arba maitinantis per dažnai, kad ir kaip keistai tai skambėtų.

Tada žmonės pradeda malšinti alkį įvairiomis priemonėmis: kas saldumynais, kas vaisiais, kas kitais savo sugalvotais būdais. Tačiau profesorius sako, kad yra vienas natūralus produktas, kurį galime laikyti tinkamu alkio slopintoju – tai miežiai.

„Miežiai – vienas geriausių grūdų pasirinkimų. Nenoriu, kad pagalvotumėte, jog grūdus rinktis visada gerai. Jeigu žmogus sveikas, t. y. jautrus insulinui, grūdai netgi labai naudingas ir, ko gero, būtinas maistas, bet žmogui, kuris atsparus insulinui, geriau grūdų nevalgyti“, – aiškina medikas.

Anot jo, yra du paprasti būdai, kaip patikrinti, ar esate atsparus insulinui: jeigu sėdite ir pažiūrėję žemyn matote savo pilvą, galite būti tikras, kad jūs jau atsparus insulinui; antras požymis – nuolatinis alkis.

„Geriausias pasirinkimas alkiui numalšinti būtų miežiai. Kodėl? Miežiuose yra daug skaidulų, vitaminų A, K, taip pat B grupės vitaminų, gausu mangano, cinko, geležies, seleno, kalcio, kalio, magnio, aišku, juose yra ir antioksidantų. O svarbiausia – miežiai tikrai ilgam išlaiko sotumo jausmą“, – teigia A. Unikauskas.

Vienas iš tyrimų parodė, kad žmonės, 6 savaites dažniau valgę patiekalus su miežiais, suplonėjo, o jų alkis sumažėjo.

Klauskite daktaro. Kokie yra svarbiausi vitaminai akims bei 6 priežastys, kodėl kiekvieno virtuvėje privalo būti miežių

Jis pasidalijo 6 priežastimis, dėl ko kiekvieno virtuvėje turėtų atsirasti šių grūdų.

Miežiai padeda kovoti su antsvoriu

Kadangi miežių sudėtyje yra daug skaidulų, valgydami tokį maistą jaučiamės sotesni, nes suvalgyta ląsteliena skrandyje plečiasi, palaipsniui užima daugiau vietos. Jūs labai greitai pasijuntate sotus ir taip jaučiatės ilgesnį laiką, o tokiu atveju nereikia nuolat užkandžiauti.

„Vienas iš tyrimų parodė, kad žmonės, 6 savaites dažniau valgę patiekalus su miežiais, suplonėjo, o jų alkis sumažėjo“, – priduria gydytojas.

Miežiai gerina virškinimą

Dar vienas skaidulų privalumas – jos reguliuoja žarnyno veiklą. Miežiai padeda tiek viduriuojant, tiek užkietėjus viduriams. Miežių ląsteliena palaiko sveiką bakterijų pusiausvyrą virškinamajame trakte, t. y. mūsų žarnyne, nes skaidulos tampa tiek gerųjų bakterijų gyvenamąja vieta, tiek maistu.

Miežių nauda – mažesni cukraus svyravimai kraujyje

„Miežiai padeda sulėtinti gliukozės patekimą į kraują. Jeigu jūs suvalgėte net angliavandenių, užvalgę miežių sumažinsite gliukozės žvakes kraujyje“, – aiškina profesorius.

Maistinių medžiagų daugiausia turi viso grūdo miežiai. Miežis yra ir perlinė kruopa, tačiau ji yra perdirbtas grūdas, nebeturi visų miežiams priskiriamų gerųjų savybių. O dribsniai – suskaldyti miežiai, o tai jau greitai pasisavinami angliavandeniai.

Miežiai užkerta kelią širdies ligoms

Nesmulkintų grūdų valgymas gerina širdies veiklą. Miežiuose esantys vitaminai ir mineralai naudingi mažinant cholesterolio kiekį kraujyje, padidėjusį kraujospūdį ir kitus širdies ligų rizikos veiksnius. Be to, miežių maistinės medžiagos gerina kraujotaką ir mažina uždegimus.

Miežiai – antioksidantų šaltinis

„Miežiai – augalinių antioksidantų, vadinamų lignanais, šaltinis. Jie padeda kovoti su uždegimais ir stabdo senėjimo procesus. Mokslininkai įrodė, kad maistas, kuriame yra lignanų, saugo nuo įvairių šiuolaikinių lėtinių ligų: antro tipo cukrinio diabeto, širdies, kraujagyslių, neurodegeneracinių ligų, erekcijos sutrikimų“, – vardija A. Unikauskas.

Miežiai saugo nuo vėžio

Įrodyta ir tai, kad nesmulkintų grūdų vartojimas apsaugo nuo įvairių vėžio formų: virškinamojo trakto, krūties, storosios žarnos, taip pat prostatos vėžio. Tai padeda padaryti miežiuose esantys junginiai ir skaidulos.

„Miežiai gali būti grūdai, kruopos, dribsniai, miltai. Be abejo, maistinių medžiagų daugiausia turi viso grūdo miežiai, nuo kurių gali būti pašalinamas tik išorinis lukštelis. Miežis yra ir perlinė kruopa, tačiau perlinė kruopa yra perdirbtas grūdas, nebeturi visų miežiams priskiriamų gerųjų savybių. Jeigu jūs, pavyzdžiui, rinksitės dribsnius, tai daug prastesnis pasirinkimas, nes dribsniai – suskaldyti miežiai, o tai jau greitai pasisavinami angliavandeniai“, – pasakoja daktaras.

Svarbu atminti, kad miežiai turi glitimo, tad jie, kaip ir kviečiai bei rugiai, netinkami sergantiems celiakija arba žmonėms, kurie netoleruoja glitimo.

Sveiko maisto gamybos studijos įkūrėja Aistė Švetkauskė parodė, kaip pasigaminti miežių pyragą bei miežių kotletukus. Žiūrėkite lapkričio 19 d. laidos „Klauskite daktaro“ įrašą.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Klauskite daktaro. Kokie yra svarbiausi vitaminai akims bei 6 priežastys, kodėl kiekvieno virtuvėje privalo būti miežių
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.