Gyvenimas

2020.02.19 21:37

3 populiarios dietos, kurios žada daug, bet nutyli dar daugiau: Unikauskas paaiškino, kas bus, jei jų laikysitės

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.02.19 21:37

Valios pastangomis gamtos apgauti nepavyks, o organizmas prikrėstų kiaulysčių neatleis – Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas taria griežtą „ne“ dietoms. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ jis aptarė 3 gerai žinomas dietas ir atsakė, kas iš tiesų vyksta organizme jų laikantis ir kokios pasekmės, apie kurias dietų propaguotojai neperspėja, gresia.

„Mes pasąmoningai suvokiame, kad mūsų valia biologijos, gamtos nugalėti negali. Tai kodėl žmonės taip lengvai susižavi dieta, kuri padės per kelias dienas atsikratyti nereikalingų kilogramų? Net jei dieta visiškai absurdiška, atsiras žmonių, kurie surizikuos ir darys viską nuo vieno produkto valgymo iki neaiškios kilmės gaminių įtraukimo į racioną, kad tik svarstyklės parodytų mažesnį skaičių“, – svarsto gydytojas.

Jis tvirtina – vien faktas, kad egzistuoja gausybė dietų, rodo, jog nė viena iš jų neveikia. Kad būtume gyvi, organizmas priverstas tam skirti dalį turimos energijos: turi dirbti smegenys, širdis, plaučiai, kepenys, žarnynas, inkstai... Reikia palaikyti ir kūno temperatūrą, o visam tam reikia energijos. O dietos – tai kažko apribojimas. Pavyzdžiui, žmonėms sakoma: nors per dieną organizmui reikia 2000 kalorijų, sumažinkite jas iki 500. Kas iš to išeina? Organizmas su tik tiek gautų kalorijų negali atlikti visų gyvybinių funkcijų.

„Jūs įkliūvate į tokią košmarišką būklę, kai jums trūksta visko. Ką tokiu atveju daro organizmas? Jis įjungia taupymo režimą, pradeda lėtinti medžiagų apykaitą. Mums sakoma, kad kaip tik laikantis dietos medžiagų apykaita bus greitesnė – netiesa“, – tikina A. Unikauskas.

Negana to, dabar pasaulyje populiarus teiginys, kad visai nesvarbu, iš kokio maisto gausite kalorijų – svarbiausia jų gauti. Anot mediko, tai absurdiškas ir absoliučiai neteisingas teiginys.

„Blogiausia, ką galima sugalvoti, tai tokį reiškinį kaip dieta“, – teigia jis. Gydytojas aptarė tris itin populiarias dietas, kurios gali sutrikdyti jūsų sveikatą ir kurių geriau niekada nebandyti. „Šios dietos žada daug, bet nutyli dar daugiau“, – tikina daktaras.

Laimos Vaikulės dieta

„Aš gerai suprantu Laimą Vaikulę – juk tam tikrais atvejais reikia įgyti prekinę išvaizdą, tarkime, laukia koncertas, kažkoks filmavimas. Tam momentui reikia greitai numesti svorio ir atgauti kūno linijas. Galbūt staiga numesti devynis kilogramus būtų fantastika.

Ši dieta trunka devynias dienas ir susideda iš trijų etapų. Pirmos trys dienos – vien ryžiai, virti vandenyje be druskos ir jokių pagardų. Kitas tris dienas – vištiena – viena, dvi krūtinėlės. Paskutines tris dienas – nesaldūs obuoliai. Nežinau, ką reiškia nesaldūs obuoliai“, – apie dietą pasakoja A. Unikauskas.

Jeigu mes greitai numetame svorio ir nustojame laikytis dietos, visą svorį ataugame ir priaugame jo dar daugiau. Gamtos apgauti negalime – ji niekada neklysta.

Pasak profesoriaus, laikantis šios dietos staiga nukrenta devyni kilogramai dėl to, kad organizmas atsikrato vandens pertekliaus – žmogus tiesiog palengvėja. Ryžiuose, kaip teigia daktaras, nėra nieko naudingo – išvirti jie tampa greitais angliavandeniais, tiesiog cukrumi. Vaisiai – tai fruktozė, pats blogiausias iš visų galimų cukrų. Taip maitinantis kyla grėsmė „jojo“ efektui.

„Jeigu mes greitai numetame svorio ir nustojame laikytis dietos, visą svorį ataugame ir priaugame jo dar daugiau. Jūs per tas devynias dienas apvagiate savo organizmą. Gamtos apgauti negalime – ji niekada neklysta“, – sako laidos „Klauskite daktaro“ vedėjas.

Šios dietos griežtai negalima laikytis nėščioms, maitinančioms moterims, sergantiems žmonėms. Visiems šiems asmenims ypač reikia maistinių medžiagų, o pasirinkę šią dietą jų tikrai negausite.

„Jeigu jūs esate, kaip ir Laima Vaikulė, pavyzdžiui, dainininkė ir jūsų laukia pasirodymas scenoje, jums reikia staigiai įgyti formą – prašau. Įgijote formą, o paskui maitinkitės tinkamai, bet nereikia galvoti, kad pasilaikėte dietos, numetėte devynis kilogramus ir toliau būsite mažesnio svorio, jeigu grįšite prie ankstesnės mitybos. Jeigu visą laiką valgysite pagal Vaikulės dietą, baigsis tikrai blogai“, – perspėja gydytojas.

Grikių dieta

Ši dieta itin griežta. Septynias dienas galima valgyti tik grikius be jokių pagardų (taip pat be druskos) ir gerti neriebų – 1 proc. riebumo – kefyrą (per dieną – 1 litrą). Grikiai iš vakaro užpilami verdančiu vandeniu ir brinkinami per naktį. Per parą rekomenduojama suvalgyti tik vieną stiklinę grikių. Valgymo intervalai neribojami, tačiau paskutinį kartą leidžiama valgyti likus 4–5 valandoms iki miego. Taip pat per dieną būtina išgerti pusantro litro skysčių: vandens, arbatos, bet be cukraus.

„Kas yra keista, neužsimenama, kokie grikiai, jų kokybė. Iš tikrųjų tai itin griežta monodieta. Dėl druskos trūkumo organizme galite pradėti jausti galvos skausmą ir silpnumą, gali nukristi ir kraujo spaudimas. Didesnė numesto svorio dalis tenka ne kūno masei, o atsikratytam vandeniui. Svoris prarandamas per greitai. Po griežtos dietos dažnas „jojo“ efektas.

Kas man dar nepatinka, kad sakoma, jog valgyti galite tiek kartų per dieną, kiek norite. Kiekvieną kartą pavalgius mūsų kraujyje padidėja insulino kiekis, t. y. mūsų kraujyje visą laiką daug insulino, o insulinas mus tukina, sukelia uždegimus, įvairias ligas. Nuolatinis valgymas yra savęs žalojimas“, – aiškina medikas.

Tai netinkamas maitinimosi būdas. A. Unikauskas sako, kad prieš laikantis šitos dietos derėtų pasitarti su gydytoju, ar galite sau tai leisti. Ši dieta ypač pavojinga, jei sergate lėtinėmis ligomis. O jei esate nėščia ar maitinate kūdikį, šios dietos laikytis šiukštu negalima.

Klauskite daktaro. Dietos žada daug, bet nutyli dar daugiau: kokių visiems žinomų dietų geriau niekada nebandyti?

Japoniška dieta

Ši dieta turi konkretų dviejų savaičių meniu. Jos laikantis negalima vartoti alkoholio, cukraus, druskos, bulvių ir miltinių patiekalų. Nurodymų yra ir daugiau, svarbiausia – neleidžiama nieko keisti savo nuožiūra ir fantazuoti, konkrečią dieną reikia valgyti tai, kas nurodyta. Rekomenduojama gerti daug vandens, taip pat vartoti vitaminus, nes japoniškos dietos, kaip ir daugumos dietų, valgiaraštyje jų nėra užtektinai. Beje, kaip ir mineralų.

„Šios dietos meniu vyrauja žuvis ir mėsa, yra daržovių, kiaušinių – tai teigiami dalykai. Bet trūksta produktų įvairovės, o tai nėra gerai. Ypač negerai, kad nėra druskos, nes jos maiste privalo būti, nors ir negali būti per daug. Visgi mažesnis druskos kiekis gresia didesnėmis problemomis negu per didelis druskos kiekis“, – pasakoja A. Unikauskas.

Didelis riebalų kiekis mūsų kūne nėra visų problemų priežastis. Riebalai mūsų nesusargdina, jie tėra mūsų netinkamos mitybos rezultatas.

Be to, laikantis šios dietos būtina valgyti daug vaisių – daktaro manymu, per daug. Ši dieta nėra vienareikšmiškai bloga, bet joje trūksta įvairovės, druskos ir yra per daug cukrų, jeigu kalbėsime apie žmogų, kuris atsparus insulinui ir kuriam reikėtų visai iš mitybos raciono pašalinti angliavandenius.

„Visos šios dietos panašios tuo, kad, visų pirma, dėl vienų ar kitų apribojimų svoris prarandamas per greitai. Taip neturi būti. Ir neįmanoma šių apribojimų laikytis nuolat. Greičiausiai bus „jojo“ efektas, kai jūs anksčiau ar vėliau ataugsite tą svorį ir labai dažnai priaugsite dar jo ir papildomai. Organizmas jums tokios kiaulystės neatleis“, – tikina profesorius.

Pasak jo, apskritai žmogus būna suinteresuotas ne dieta, nes dažniausiai ji jam netgi nepatinka, tačiau jam rūpi sumažinti svorį, todėl aukojasi. Bet turite įsimininti – gamtai valios pastangomis nepasipriešinsite.

Dietų aprašuose teigiama, kad riebalai sukelia diabetą, širdies ligas, didina kraujo spaudimą ir užnuodija kepenis, dėl ko kraujyje padaugėja cholesterolio. Išties nutukimas sukelia daugybę ligų, tačiau visas šis pasakojimas apverčia situaciją aukštyn kojomis – vežimas pastatomas prieš arklį.

„Didelis riebalų kiekis mūsų kūne nėra visų šių problemų priežastis. Riebalai mūsų nesusargdina, jie tėra mūsų netinkamos mitybos rezultatas. Aukštas kortizolio, cholesterolio lygis, kraujo spaudimas, kepenų suriebėjimas ir nutukimas – visa tai yra rezultatas vienos ir tos pačios priežasties – mūsų neteisingos mitybos. Ne riebalai kalti – mes kalti, kad atsirado riebalai, o šalia to – ir visos kitos ligos“, – tvirtina A. Unikauskas.

Kol mūsų mityba bus teisinga, nebus ir širdies ligų, ir aukšto kraujo spaudimo, ir riebių kepenų, ir aukšto cholesterolio lygio, ir diabeto ar atsparumo insulinui. O kas yra bloga mityba? Tai cukraus, ypač fruktozės, valgymas, keliantis kortizolio lygį, dėl ko patiriame lėtinį stresą. Štai kaip viskas vyksta – viskas prasideda lėkštėje.

Nors žmonėms, ypač moterims, labai svarbus skaičiukas, kurį rodo svarstyklės, pasak mediko, svarbu kur kas daugiau skaičių:

– svoris,

– liemens apimtis,

– kraujo spaudimas,

– cholesterolis,

– cukraus kiekis kraujyje.

Dietų propaguotojai kartais tvirtina, kad sumažinus svorį automatiškai pagerės visi kiti rodmenys, tačiau išeina taip, kad visiškai nesvarbu, ką darysite – svarbiausia, kad svoris būtų mažesnis. Tačiau juk kaltas ne svoris!

„Galbūt tu žaloji save mažindamas svorį, bet tu sveiksti. Kaip taip gali būti? Atvirkščiai, tu vis labiau sergi“, – perspėja laidos „Klauskite daktaro“ vedėjas.

O didelį pilvą, dėl kurio tiek daug žmonių ryžtasi išbandyti drastiškas dietas, sukelia atsparumas insulinui ir fruktozė, tad iš tiesų norint sumažinti pilvą tereikia atsisakyti angliavandenių, ypač fruktozės, laikytis protarpinio badavimo ir vengti streso.

„Svarbu pasakyti, kad negalima į mitybą įtraukti daug gerųjų riebalų ir kartu valgyti daug angliavandenių – tai riebalų kiekio ant pilvo nesumažins“, – teigia A. Unikauskas.

Plačiau – laidos įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Klauskite daktaro. Dietos žada daug, bet nutyli dar daugiau: kokių visiems žinomų dietų geriau niekada nebandyti?