Gyvenimas

2020.02.24 22:01

Kuo senyn, tuo mažyn: daktaras Unikauskas atsakė, kodėl sendami mažėjame ir kaip tai pristabdyti

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.02.24 22:01

Kai kūnas nebegali gaminti augimo hormono, kaulai ne tik nebeauga, bet ir tampa nebe tokie, kokie buvo. Laimei, augimo hormoną galima paskatinti – LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas tvirtina, kad nugalėti baimę bėgant metams tapti žemesniems padės paprastos priemonės, kad ir mankšta.

Taip jau yra – mes su amžiumi mažėjame. Be to, pasak A. Unikausko, moterys bėgant metams mažėja labiau nei vyrai. Kodėl taip yra ir ar įmanoma tai sustabdyti arba bent jau pristabdyti?

„Sulaukę 40-ties mes pradedame mažėti ir kas dešimtmetį galime susitraukti nuo maždaug 0,6 iki 1,2 centimetro. Taigi, kai jums bus 70 ar 80 metų, jūs jau galite būti 5 centimetrais žemesni“, – teigia gydytojas.

Mus visą laiką veikia žemės trauka. Slenka metai, dešimtmečiai – žmones nuolat veikia gravitacijos jėga, slėgis. Anot profesoriaus, pamažu mes tarsi „smengame“: žemėja stuburas, slanksteliai, mažėja diskai tarp slankstelių – taip po truputį mūsų ūgis keičiasi.

„Ne kartą esu girdėjęs, kad kaulus galima sustiprinti geriant pieną. Tačiau nėra tokių tyrimų, kurie įrodytų, kad pienas skatina kaulų augimą ar juos stiprina“, – pažymi daktaras.

Visų pirma, kaulams reikalingi mineralai: kalcis, magnis, boras. Pakankamai kalcio mes gauname su maistu, ypač šiais laikais. Tačiau dabar problema kita – ne iš kur gauti kalcio, bet kaip jį pasisavinti.

„Kalcis turi patekti į kaulus. Vien kalcio buvimas maiste, piliulėse nepadės. Todėl jums reikalingas ne tik kalcis, kurio gausu, pavyzdžiui, lapinėse daržovėse ir aukštos kokybės pieno produktuose, bet ir magnis bei boras.

Boras padeda užkirsti kelią osteopenijai, t. y. kaulų minkštėjimui, ir osteoporozei, t. y. kaulų retėjimui. Taip pat jums reikia kitų vitaminų, kad pasisavintumėte suvalgytą kalcį“, – pasakoja gydytojas.

Jeigu jums trūksta būtiniausių aminorūgščių, jūs negalite sukurti naujų kūno audinių, fermentų, hormonų. Jūs apskritai nieko negalite. Be baltymų mes nė iš vietos.

Jei bėgant metams baiminatės tapti žemesni, labai reikšmingi du vitaminai: vitaminas D3 ir vitaminas K2. Šie vitaminai svarbūs mobilizuojant ir transportuojant ne tik kalcį, bet ir magnį ten, kur reikia.

Vitaminas D padeda pasisavinti suvalgytą kalcį, jį iš žarnyno nuneša į kraują, o iš kraujo į kaulus kalcį perneša vitaminas K2. Taip pat vitaminas K2 suaktyvina baltymus, kurie stiprina kaulus. Šio vitamino gausu riebiuose produktuose, o vitamino D3 geriausia gauti su saulės spinduliais. Visgi A. Unikauskas pažymi – senstančiam organizmui pasisavinti vitaminą D sekasi vis prasčiau, todėl gali tekti jo gerti papildomai.

Dar vienas dalykas, lemiantis mažėjimą bėgant metams – mažas estrogeno kiekis organizme. Kaip teigia daktaras, tiek vyrams, tiek moterims svarbūs antinksčiai, t. y. endokrininės liaukos, tupinčios ant inkstų, nes būtent antinksčiai gamina estrogeną. Tiesa, moterys dar turi kiaušides, kurios taip pat gamina estrogeną. Kaulai senyvame amžiuje darosi silpnesni ir dėl estrogeno trūkumo.

„Kuo senyn, tuo mažyn“: kodėl bėgant metams žmonės tampa žemesni?

„Menopauzės metu kiaušidės pamažu nustoja gaminti estrogeną. Moterys tampa lygiai tokios pačios kaip ir vyrai – vien su antinksčiais. Jeigu jie iki to laiko išseko, tai gali būti problema“, – sako gydytojas.

Dar viena priežastis priverčianti mus susitraukti – aukštas kortizolio kiekis, t. y. stresas, kurį lemia antinksčių nuovargis.

„Padidėja kortizolio kiekis, sumažėja estrogeno ir tai sukelia vadinamąsias karščio bangas bei kitas problemas. Aukštas kortizolio kiekis sukelia katabolinį efektą, kai tai, ką turite, organizmas ima naudoti. Tada gali pradėti retėti ir kaulai, nes iš kaulų paimama tai, ko reikia organizmui“, – teigia profesorius.

Per mažas baltymų kiekis – dar viena priežastis, senatvėje galinti lemti žemesnį jūsų ūgį. Nors daugelis galvoja, kad suvartoja pakankamai baltymų, iš tikrųjų taip nėra, tvirtina A. Unikauskas.

„Jeigu jums trūksta būtiniausių aminorūgščių, jūs negalite sukurti naujų kūno audinių, fermentų, hormonų. Jūs apskritai nieko negalite. Be baltymų mes nė iš vietos.

Priežastis, dėl ko galime nepasisavinti baltymų, net jei jų suvalgome – per mažas skrandžio rūgštingumas. Negalėsite suskaidyti ir pasisavinti baltymų, jeigu jūsų skrandžio rūgštingumas bus per mažas“, – perspėja daktaras.

Kalbant apie mažesnį ūgį senyvame amžiuje reikšmingas ir fizinio aktyvumo trūkumas. Tai ypač svarbu vaikystėje ir paauglystėje – jeigu norite kuo ilgiau nesusirgti osteoporoze, labai svarbu, kad vaikai daug lakstytų, bėgiotų ir apskritai judėtų.

Sendami jūs prarandate gebėjimą gaminti augimo hormoną, kuris mums labai naudingas. Kai netenkate šių hormonų, kaulai ne tik nebegali augti. Jie netenka galimybės išlikti tokie, kokie buvo.

„Mankštindamiesi jūs sukeliate trumpalaikį, todėl sveiką stresą organizmui. Dėl to organizmas tampa stipresnis“, – tvirtina A. Unikauskas.

Apskritai kalbant apie sveikatą, pasak jo, turėtume nuolat galvoti apie hormonus. Jei ką nors darome teisingai, organizmas pagamina gerų hormonų, bet jei ką nors darome neteisingai, mūsų organizmas ginasi ir išskiria negerų hormonų, kad ir kortizolį, kuris mus gali veikti neigiamai. Svarbu paminėti dar du hormonus – augimo hormoną ir IGF (į insuliną panašų faktorių).

„Sendami jūs prarandate gebėjimą gaminti augimo hormoną, kuris mums labai naudingas. Hipofizė, smegenyse esanti liauka, skatina šito hormono gamybą, o IGF suaktyvinamas kepenyse. Tiek augimo hormono, tiek į insuliną panašaus faktoriaus mažėja mums senstant. Kai netenkate šių hormonų, kaulai ne tik nebegali augti. Jie netenka galimybės išlikti tokie, kokie buvo“, – perspėja daktaras.

Norint paskatinti augimo hormono gamybą reikia:

– sumažinti insulino kiekį kraujyje,

– daugiau miegoti, nes miego metu augimo hormono pagaminama daugiau,

– sumažinti streso lygį,

– mankštintis, o ypač naudingos didelio intensyvumo treniruotės,

– padidinti vitamino D kiekį,

– laikykitės protarpinio badavimo – tai augimo hormono gamybą padidina net iki 2000 proc.

Plačiau – spalio 22 d. laidos „Klauskite daktaro“ įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

„Kuo senyn, tuo mažyn“: kodėl bėgant metams žmonės tampa žemesni?