Gyvenimas

2020.02.17 21:56

9 žingsniai, sumažinsiantys krūties vėžio riziką: ankstus kėlimasis rytais riziką sumažina net 40 proc.

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.02.17 21:56

Nors ilgas vaikelio žindymas sumažina riziką susirgti krūties vėžiu, nereikia galvoti, kad vaiką turėtumėte žindyti iki 7 metų amžiaus, LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ sako Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas. Anot jo, moterys sumažinti riziką susirgti šia klastinga liga gali labai paprastais būdais, pavyzdžiui, tiesiog sureguliavusios miego ritmą.

Krūties vėžys – labiausiai Lietuvoje paplitusi moterų vėžinė liga. Pasak A. Unikausko, tyrimai rodo, kad kasdieniai įpročiai ir gyvenimo būdas turi įtakos šiai klastingai ligai atsirasti, dėl to kai ką tikrai galite padaryti šiandien, kad krūties vėžys jus aplenktų ateityje.

„Be abejo, egzistuoja priežasčių, dėl kurių mes nieko negalime padaryti. Egzistuoja netgi atsitiktinumas, kurio mes irgi negalime eliminuoti, t. y. genetika“, – pažymi jis.

9 žingsniai, kurie atitolins krūties vėžį

1. Ilgas žindymas

Tyrimai parodė, kad maitinančioms mamoms rizika susirgti krūties vėžiu žymiai sumažėja. Mokslininkai nustatė, kad kuo ilgiau moteris žindo, tuo jos organizme susidaro didesnė apsauga nuo krūties vėžio.

„Manoma, kad taip įvyksta dėl hormoninių pokyčių žindymo laikotarpiu. Aišku, nereikia galvoti, kad reikia žindyti vaiką iki 7 metų amžiaus“, – teigia daktaras.

2. Nėštumo trukmė

Ilgesnė nei 34 savaičių nėštumo trukmė mažina riziką susirgti krūties vėžiu, nors sąmoningai kontroliuoti nėštumo trukmę yra sunku. Visgi Danijoje atliktas tyrimas, trukęs net 38 metus ir ištyręs net 2,3 milijono moterų, nustatė, kad moterims, kurių nėštumas truko 34 savaites ir ilgiau, rizika susirgti krūties vėžiu buvo beveik 14 proc. mažesnė. „Pasakyti, kad tai didelis skirtumas, aš negalėčiau“, – pažymi A. Unikauskas.

Nustatyta, kad moterims, kurios miega ilgiau nei rekomenduojamas maždaug 7–8 valandas, rizika susirgti krūties vėžiu padidėja 20 proc. už kiekvieną papildomą miego valandą.

3. Ankstyvas gimdymas

Gimdymas iki 30-ies metų mažina riziką susirgti krūties vėžiu. Tas pats Danijoje atliktas tyrimas parodė, kad vieno vaiko gimimas iki 30-ies metų riziką susirgti krūties vėžiu sumažina 5 proc., dviejų vaikų – 6,4 proc., trijų vaikų – 9,4 proc.

„Aš jokiu būdu neskubinu gimdyti, bet sakau, kad tarp krūties vėžio ir amžiaus, kai gimdote, yra ryšys. Jeigu jūsų giminėje niekada niekas nesirgo krūties vėžiu, nemanau, kad, jeigu jūs gimdysite būdama vyresnė nei 30-ies metų, kažkas įvyks. Tikimybė yra, bet rizika nebus didelė. Bet jeigu, pavyzdžiui, jūsų giminėje sirgta krūties vėžiu, šis veiksnys gali būti svarbus“, – aiškina medikas.

Klauskite daktaro. 9 žingsniai, sumažinsiantys krūties vėžio riziką: ką padaryti šiandien, kad ši liga aplenktų ateityje?

4. Ankstus kėlimasis rytais

Jeigu iš lovos ryte šokate anksti, pasak daktaro, tikimybė susirgti krūties vėžiu sumažėja net 40 proc., palyginti su tomis moterimis, kurios mielai lovoje praleidžia visą dieną ir iš jos išsikrapšto tik po pietų.

„Pernai pristatytas tyrimas, atliktas Didžiojoje Britanijoje, parodė, kad moterims, kurios pirmenybę teikia rytui, o ne vakarui, rizika susirgti krūties vėžiu gerokai mažesnė“, – tvirtina profesorius.

5. Ne daugiau kaip 7–8 valandos miego

„Nustatyta, kad moterims, kurios miega ilgiau nei rekomenduojamas maždaug 7–8 valandas, rizika susirgti krūties vėžiu padidėja 20 proc. už kiekvieną papildomą miego valandą. Miegas, trunkantis ilgiau kaip 9 valandas per parą, apskritai nėra gerai sveikatai“, – perspėja laidos „Klauskite daktaro“ vedėjas.

6. Radiacijos vengimas

Kaip žinia, radiacija didina riziką susirgti vėžiu, dėl to, jeigu nėra būtinybės, venkite darytis rentgeno nuotraukas ar kompiuterinės tomografijos tyrimus. Anot A. Unikausko, mokslininkai nustatė, kad tarp per gyvenimą sukauptos radiacijos ir krūties vėžio yra ryšys.

7. Venkite ekranų bent 1 valandą prieš miegą

„Aš suprantu, gali būti nelengva vakare atsisakyti televizoriaus, kompiuterio, planšetės. Kai kuriems apskritai televizorius yra kaip migdomieji. Tačiau nauji tyrimai rodo, kad tamsiuoju paros metu mūsų kūną veikianti dirbtinė ekrano šviesa didina riziką susirgti tam tikrų rūšių vėžiu – krūties ir prostatos. Mažiausiai valandą prieš miegą rekomenduojama praleisti be ekranų“, – teigia medikas.

Mankšta – tikrai paprasčiausias dalykas, kurio galite imtis jau dabar, norėdamos sumažinti krūties vėžio riziką. Rekomenduojama mankštintis 150 minučių per savaitę.

8. Stenkitės nevartoti kontraceptikų

Pasak A. Unikausko, ir patys ginekologai pripažįsta, kad kontraceptikai didina riziką susirgti krūties vėžiu. Dabar kontraceptinėse priemonėse esančios hormonų dozės daug mažesnės negu buvo prieš 40 metų – tada rizika buvo dar didesnė, bet ir dabar grėsmė egzistuoja. Be to, riziką kelia ir pakaitinė hormonų terapija, pažymi daktaras.

„Jūs turite tai žinoti prieš priimdama sprendimą vartoti kontraceptikus. Rizika maža, bet ji egzistuoja“, – sako jis.

9. Mankštinkitės

Mankšta mažina krūties vėžio riziką ir čia nėra nieko nuostabaus – judėjimas gerina bendrą jūsų organizmo būklę ir turi stulbinantį poveikį sveikatai.

„Tai tikrai paprasčiausias dalykas, kurio galite imtis jau dabar, norėdamos sumažinti krūties vėžio riziką. Rekomenduojama mankštintis 150 minučių per savaitę“, – pataria gydytojas.

Plačiau – laidos įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Klauskite daktaro. 9 žingsniai, sumažinsiantys krūties vėžio riziką: ką padaryti šiandien, kad ši liga aplenktų ateityje?

Taip pat skaitykite