Gyvenimas

2020.01.22 21:41

Ne tik sodo karalius, bet ir organizmo sargas – baklažanas rūpinasi širdimi ir padeda virškinti

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.01.22 21:41

Baklažane gausu vandens, o tokios daržovės turi ir daug skaidulų, reikalingų norintiems numesti svorio, taip LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ tvirtina Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas. Be to, pasak daktaro, baklažano violetinės spalvos apsiaustas – ne tik vizitinė kortelė: žievėje esantis nasuninas kovoja su uždegimais ir vėžiu.

Ši daržovė dėmesį neretai patraukia savo dailia forma ir blizgia, sodria violetine spalva. Ne veltui ilgą laiką ją daugelis augino kaip dekoratyvinį augalą, o štai baklažano naudingosios savybės buvo pripažintos tik 19 a. Visgi dabar baklažaną daug kas vertina ne tik kaip sodo karalių, bet ir puikų organizmo sargą.

Baklažanai padeda kovoti su uždegimais

Kaip teigia A. Unikauskas, baklažanų žievėje esantis antioksidantų junginys nasuninas yra stiprus kovotojas su uždegimais ir oksidaciniu stresu. Jis taip pat gali apsaugoti nuo lipidų oksidacijos, riebalų, kas mums labai naudinga kalbant apie širdies ligas.

„Nasuninas yra tarsi baklažano vizitinė kortelė. Jis naudingas padedant organizmui įsisavinti geležį ir sujungti nuodingus metalus, tokius kaip gyvsidabris, arsenas ir švinas“, – pažymi medikas.

Be to, įrodyta, kad nasuninas apsaugo mūsų DNR ir ląstelių membranas nuo pažeidimų, kuriuos sukelia oksidacinis stresas.

Tokios daržovės, kuriose gausu vandens, padeda iš organizmo pašalinti toksinus. Dėl skaidulų jos yra naudingos žmonėms, norintiems numesti svorio.

Baklažanai gali apsaugoti nuo vėžio

Nesupraskite daktaro A. Unikausko neteisingai – tikrai nebus taip, kad suvalgę baklažaną nesirgsite vėžiu. Tokio maisto, kuris visiškai apsaugotų nuo vėžio, apskritai nėra, tačiau jei sistemingai kiekvieną dieną valgysite tam tikrą maistą, tokia mityba padės organizmui susitvarkyti su galimomis atsirasti navikinėmis ląstelėmis.

„Manoma, kad baklažane yra 13 rūšių apsauginių fenolių rūgščių. Skirtingi baklažanų tipai turi skirtingą kiekį antioksidantų ir maistinių medžiagų, tačiau visa tai turi panašią savybę – kovoja prieš vėžį“, – kalba profesorius.

Klauskite daktaro. Baklažanai – organizmo sargai: ką apie juos žino virtuvės šefas Gian Luca Demarco?

Be jau minėto nasunino, baklažanuose taip pat yra chlorogeninės rūgšties, kuri naudinga stabdant laisvųjų radikalų susidarymą. Laisvieji radikalai mums grasina uždegimais arba netgi vėžiu.

Baklažanai naudingi širdies sveikatai

Tyrimai rodo, kad baklažanai turi antihipertenzinį (kraujo spaudimą mažinantį) poveikį ir yra apskritai naudingi širdžiai dėl gebėjimo kovoti su uždegimais ir oksidaciniu stresu. Medžiagos, esančios baklažanuose, gerina kraujotaką ir mažina apnašų kaupimąsi arterijose.

Baklažanai gerina virškinimą

Baklažanuose daugiausia vandens, o daržovės, kurios turi daug vandens, turi ir skaidulų, ląstelienos, taip pat maistinių medžiagų, pasakoja A. Unikauskas.

Vienoje stiklinėje baklažanų yra nuo 6 iki 10 porcijų mangano. Manganas svarbus skydliaukei – padeda jai atlikti savo funkcijas, be to, kovoja su depresija ir kontroliuoja cukraus kiekį kraujyje.

„Tokios daržovės padeda iš organizmo pašalinti toksinus. Dėl skaidulų jos yra naudingos žmonėms, norintiems numesti svorio“, – priduria jis.

Baklažanai – mangano ir B grupės vitaminų šaltinis

„Vienoje stiklinėje baklažanų yra nuo 6 iki 10 porcijų mangano. Tai yra daug ir labai gerai. Manganas veikia kaip antioksidantas, kovoja su laisvaisiais radikalais, juos neutralizuoja ir turi įtakos kaulų mineralizacijai bei medžiagų apykaitai. Jis taip pat svarbus skydliaukei – padeda jai atlikti savo funkcijas, be to, kovoja su depresija ir kontroliuoja cukraus kiekį kraujyje“, – vardija medikas.

Baklažanuose taip pat gausu B1 ir B6 vitaminų, kurie svarbūs gerai medžiagų apykaitai, smegenų darbui ir širdies sveikatai palaikyti.

Tad nepamirškite valgyti baklažanų – šios ryškios daržovės ne tik nepaprastai skanios, bet ir labai mums naudingos.

Laidoje subalansuotos mitybos specialistė Rita Šilenskienė parodė, kaip pasigaminti troškinį su orkaitėje keptais baklažanų kubeliais ir baklažanų užtepėlę.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Taip pat skaitykite

Klauskite daktaro. Baklažanai – organizmo sargai: ką apie juos žino virtuvės šefas Gian Luca Demarco?