Gyvenimas

2020.01.08 07:03

Sveikiausių sėklų TOP 5 pagal daktarą Unikauską

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2020.01.08 07:03

Statistika rodo, kad skaidulų, kurių gausios sėklos, suvartojama kone dvigubai mažiau, nei reikėtų. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas sako, kad skaidulos didina jautrumą insulinui, dėl ko tampate sveikesni ir ilgainiui lieknėjate.

Visi esame girdėję, kad valgyti sėklas sveika, tačiau kurios iš jų yra naudingiausios? Kurias valgyti kasdien, o kurias geriausia rinktis norint pagerinti širdies sveikatą ar geriau virškinti?

Apie sėklas sklando ir nemažai mitų. Pavyzdžiui, sakoma, kad duona su sėklomis tukina, tad taip išeitų, kad ta, kuri be sėklų, netukina.

Laidos viešnia, dietologė Dalia Vaitkevičiūtė teigia, kad dabar sėklas valgyti net madinga. Ir tai gerai, nes sėklose labai daug mums naudingų medžiagų, jos gausios baltymų, gerųjų riebalų, tačiau kaip visada tiesa slypi kiekyje – turime atkreipti dėmesį, kad sėklų mūsų racione nebūtų per daug.

„Duona su sėklomis yra praturtinta skaidulų, joje greičiausiai tikrai skaidulų yra daugiau nei įprastoje duonoje, tačiau turiu liūdną žinią tiems, kurie mėgsta valgyti tokią duoną – pakaitintos sėklos praranda dalį savo gerųjų savybių. Reikėtų atkreipti dėmesį, kad tokie duona daug kaloringesnė“, – pažymi D. Vaitkevičiūtė.

Jeigu jūs padidinsite jautrumą insulinui, automatiškai ilgainiui jūsų svoris mažės, bet jūs neturite mesti svorio, kad taptumėte sveikesni. Jūs tapsite sveikesni ir automatiškai jūsų svoris mažės.

Sėklose esančios skaidulos padeda virškinimui

Pasak dietologės, dėl skaidulų gausos sėklos ne tik gerina virškinimą, bet ir greitina žarnų motoriką, didina išmatų tūrį, dėl to apsaugo mus nuo vidurių užkietėjimo, hemorojaus, žarnų opų susidarymo ir divertikulito. Ji taip pat pažymi, kad suaugęs žmogus per dieną turėtų gauti 25–30 gramų skaidulų, tačiau statistika rodo, kad suvalgoma kone dvigubai mažiau – apie 15 gramų.

Zita Kelmickaitė nustebo išgirdusi laisvųjų radikalų paaiškinimą: kam jie reikalingi be pinigų?

Kai kurios sėklos didina jautrumą insulinui

Tai padaryti padeda sėklose esančios skaidulos ir kitos įvairios medžiagos, sako D. Vaitkevičiūtė. Padidinus jautrumą insulinui greičiau sureguliuojame cukraus kiekį kraujyje.

„Sėklos padeda mažinti svorį – man labai nepatinka, kai taip sakoma. Tai žaidimas žodžiais. Jeigu jūs padidinsite jautrumą insulinui, automatiškai ilgainiui jūsų svoris mažės, bet jūs neturite mesti svorio, kad taptumėte sveikesni. Jūs tapsite sveikesni ir automatiškai jūsų svoris mažės. Viskas“, – pabrėžia profesorius.

Sėklos kovoja su laisvaisiais radikalais

Sėklos neutralizuoja laisvuosius radikalus. Jose gausu mangano – antioksidanto bei kofermento, įvairių fermentų reakcijų pagalbininko.

„Šis mikroelementas mūsų ląstelėse slopina oksidacinius procesus, užkerta kelią kai kurioms ligoms, tokioms kaip vėžys, cukrinis diabetas, širdies ir kraujagyslių ligos. Turiu džiugią naujieną – tai taip pat lėtina senėjimo procesus“, – pasakoja D. Vaitkevičiūtė.

Sėklose gausu augalinių baltymų

Sėklose ne tik gausu baltymų – šie baltymai dar ir gerieji. Anot dietologės, 100 gramų sėklų gali būti nuo 15 iki 30 gramų baltymų.

Sėklos – įvairių mikroelementų šaltinis

Magnis, vitaminas E, manganas – štai tokie mikroelementai slepiasi sėklos gemale, kurį galima pavadinti tiesiog mikroelementų sandėliu.

Turėtų būti suvartojama maža saujelė sėklų – apie 30 gramų, – bet tikrai ne visas pakelis.

„Sėkla naudinga kaip užkandis, tačiau reikia suprasti tai, kad kiekiai turėtų būti išties nedideli. Turėtų būti suvartojama maža saujelė sėklų – apie 30 gramų, – bet tikrai ne visas pakelis“, – perspėja D. Vaitkevičiūtė.

Sėklos turi vieną bjaurią savybę – kai tik pradedame jas valgyti, kartais tampa neįmanoma sustoti. Tačiau svarbu žinoti, kurias sėklas valgyti naudingiausia – daktaras A. Unikauskas kartu su dietologe D. Vaitkevičiūte aptarė sveikiausių sėklų TOP 5.

1. Kanapių sėklos

„Šios sėklos naudingos tuo, kad jose yra tokių maistinių medžiagų, kaip baltymai, gerieji riebalai, kurie yra naudingi mūsų širdžiai. Taip pat šiose sėklose gausu vitamino E, magnio bei mangano. Tai puikus antioksidantų šaltinis“, – pasakoja dietologė.

2. Moliūgų sėklos

Tai sveikųjų baltymų ir riebalų šaltinis, gausus mangano, magnio ir fosforo. Moliūgų sėklos, anot D. Vaitkevičiūtės, padeda išvengti geležies stokos anemijos, nes turi daug geležies.

3. Saulėgrąžų sėklos

Valgant saulėgrąžas paprasta gauti tiamino, taip pat vitamino E. Negana to, saulėgrąžų sėklos – puikus antioksidantas. Šios sėklos, kaip teigia laidos viešnia, daro teigiamą poveikį mūsų odai, gerina odos balansą. Dar šios sėklos palaiko normalų cholesterolio kiekį kraujyje ir padeda jo nedidinti, slopina uždegimus. Taip pat saulėgrąžos gausios B grupės vitaminų.

4. Sezamų sėklos

Šios sėklos stiprina kaulus, mažina kraujo spaudimą, apsaugo ir nuo mažakraujystės. Gausios vario, mangano, kalcio ir magnio sezamų sėklos dalyvauja medžiagų apykaitoje, skaidant riebalus, baltymus ir angliavandenius.

„Tai jaunystės šaltinis. Jose tikrai gausu antioksidantų, kurie lėtina senėjimo procesus“, – pažymi D. Vaitkevičiūtė.

5. Bolivinės balandos

Tai šiuo metu labai populiarios sėklos, turinčios nemažai geležies, gausios baltymų ir skaidulų. Valgant bolivinę balandą vyksta antioksidacinis procesas, be to, šios sėklos gerina įvairias organizmo funkcijas, ypač palaiko gerą širdies ir raumenų veiklą.

„Jose gausu B grupės vitaminų, tad bolivinės balandos automatiškai gerai mūsų smegenims ir nervų sistemai“, – priduria A. Unikauskas.

Subalansuotos mitybos ekspertė Rita Šilenskienė parodė, kaip pasigaminti kanapių su bulvėmis, saulėgrąžų sausainių, varškės apkepą su bolivinių balandų sėklomis.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Taip pat skaitykite

Zita Kelmickaitė nustebo išgirdusi laisvųjų radikalų paaiškinimą: kam jie reikalingi be pinigų?