Gyvenimas

2020.01.06 21:57

Vaida Kurpienė – apie subalansuotos mitybos taisykles ir kas praneša, kad maitinatės netinkamai

LRT RADIJO laida „Pasaulio puodai“, LRT.lt2020.01.06 21:57

Kad sveikai maitintumeisi, turi būti alkanas, neskaniai valgyti ir tai brangiai kainuoja – tai trys didžiuliai mitai, kuriais vadovaudamiesi žmonės niekaip nepradeda valgyti subalansuotai, LRT RADIJO laidoje „Pasaulio puodai“ teigia mitybos specialistė Vaida Kurpienė. Be to, anot jos, metant svorį labai svarbus faktorius – noras: „Jeigu nori protas, pokytis bus trumpas. Visada nugalės emocija.“

V. Kurpienę kalbina LRT RADIJO laidos „Pasaulio puodai“ vedėjas Vytaras Radzevičius.

– Kada žmogus pasiryžta maitintis sveikiau?

– Vakare. Ir rytą [ryžtas] išgaruoja, nes galvoja: na, rytoj ar nuo pirmadienio, ar kai baigsis šventės, ar nuo Naujųjų metų... Ateina sausio 1-a, šaldytuvas visko pilnas ir galvoja: ai, nesakiau, nuo kurių Naujųjų.

– Vakare, kai būni prisikimšęs skrandį?

– Tai aišku, kad ne alkanas. Tada galvoja: ką čia pridariau, reikia tvarkytis.

– Atsiranda savigrauža?

– Kodėl dauguma atidėlioja? Todėl, kad galvoja, jog tam, kad sveikai maitintumeisi, turi būti alkanas, neskaniai valgyti ir tai brangiai kainuoja. Tai trys didžiuliai mitai – visiška nesąmonė. Jeigu kenti, t. y. esi alkanas, taip ilgai neišbūsi, dėl to subalansuota sveika mityba yra be kančios: kai ir skanu, ir sotu, ir gerai jautiesi.

– Bet mums kasdien primenama apie naujas dietas. Daugelis viską išbando ir patiria kančią.

– Kai nusidietinama, ir atsiranda baimė keistis. Žmonės ieško stebuklų, bet turiu nuvilti – stebuklų nėra. Veikia tai, ką darome kiekvieną dieną. Jeigu įsivaizduojame, kad po Naujųjų metų savaitę detoksikuosimės ir viskas bus gerai – deja, taip nebus. Esu prieš tai, kad ko nors reikia visiškai atsisakyti. Kartais žmonėms sunku patikėti, kad sau viską leisdamas gali pasiekti puikių rezultatų.

Bet kaip žinoti, ar tai yra tai? Ar man reikia, ar aš noriu. Jeigu man reikia, žmogus save motyvuoja trumpam. Kai noriu, pradedu ieškoti būdų, kaip tai padaryti.

Pirmiausia, paprastas dalykas, kurį tikrai galima padaryti – išsimiegoti. Tada valgyti norisi mažiau. Miegoti reikėtų iki pirmo pabudimo. Gerai išsimiegoti nėra iki 12 val. dienos – tada atsikeliame labai pavargę. Mažai kas žino, kad persimiegojimas labai kenkia sveikatai.

Reikėtų susidėlioti ir tam tikrą režimą, kad nesėdėtume visą laiką prie stalo. Kai prisėdame pavalgyti, turėtų pakakti pusvalandžio. Jeigu valgome kompanijoje, labai gerai veikia būdas kalbant padėti šakutę ir peilį ant stalo. Dar vienas triukas – geriau pirma valgyti karštą [patiekalą] ir tik paskui šaltus. Desertą reikėtų valgyti tik po keleto valandų. Tikėtina, kad mes jo nė nenorime, bet tiesiog tą darome.

– Tu apsisprendei mesti svorį po lažybų. Koks gali būti postūmis imtis permainų?

– Tai buvo paskutinis lašas. Dar prieš tai buvo, kad man įėjus į parduotuvę pardavėja sakė: „Čia tokių dydžių nėra.“ Vieniems būna sveikata, kitiems – braškančios kelnės, tretiems – pliažas. Bet kaip žinoti, ar tai yra tai? Ar man reikia, ar aš noriu. Jeigu man reikia, žmogus save motyvuoja trumpam. Kai noriu, pradedu ieškoti būdų, kaip tai padaryti. Visada nugalės emocija – jeigu nori protas, pokytis bus trumpas.

Labai svarbu susivokti. Iš šono matosi, kad žmogus nori keistis: kai jis apie tai pasakoja, išsitiesia nugara, pradeda žibėti akys, nes jis pradeda save tokį vizualizuoti. Pasikeičia net balso tembras. Tai yra tai ir tai veikia – tada viskas pasidaro lengva.

Juokauju, kad mityba lemia, kaip atrodai apsirengęs, o sportas – nusirengęs. Sportas labai gerai dėl savijautos ir sveikatos, bet ne svoriui mesti.

– Sunkiausia turbūt išlaikyti tai, ką pasiekei, nei pasiekti?

– Būna, kad tenka atkalbėti žmones, nes jie per mėnesį nori numesti 20 kilogramų. Tai ypač kenkia sveikatai ir tolimesniam rezultatui. Dietos labai efektyvu ir labai greitai matosi, bet tai gadina sveikatą ir ilgalaikio poveikio neturi. Be to, pasikeičia hormonų pusiausvyra: alkio hormono išsiskiria daugiau, sotumo – mažiau. Pasikeičia ir kūno struktūra, nes metame svorį ir nuo riebalų, ir nuo raumenų, bet ataugame tik riebalus. Vadinasi, net sveriant tiek pat mūsų apimtys bus didesnės.

Valios reikia tik iš pradžių – labiausiai įkvepia rezultatas. Kaip žinoti, kad gerai maitinamės? Nėra alkio vakare – apskritai visą dieną nejaučiu didelio alkio, valgau skaniai ir jaučiuosi gerai.

– Tu teigi, kad tau sporto neprireikė.

– Kai mečiau svorį, išvis nesportavau. Dabar darau mankštas, bet todėl, kad neskaudėtų nugara. Juokauju, kad mityba lemia, kaip atrodai apsirengęs, o sportas – nusirengęs. Sportas labai gerai dėl savijautos ir sveikatos. Fizinė veikla būtina gerai nuotaikai, o kai gera nuotaika – ir valgyti mažiau nori. Bet sportas – ne svoriui mesti.

– Dabar itin populiarus protarpinis badavimas. Ką apie jį manote?

– Yra žmonių, kuriems tai labai tinka. Yra, kam netinka. Nėra vienos sistemos, kuri tiktų absoliučiai visiems. Aš pati to nedarau, bet pažįstu žmonių, kuriems tai puikiausiai tinka. Jeigu nėra laukimo, kada pradėsi valgyti, jeigu vakare pavalgius nėra jausmo, kad norite pavalgyti dar truputėlį „į priekį“, kad tik neišlaktumėte... Tai dažniausiai būna žmonėms, kurie yra laikęsi dietų. Būna, kai kas ir priauga svorio.

Visas pokalbis – laidos įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.